Noudatatteko vauvoillanne -10 pakkasrajaa?
Laitatteko siis/oletteko laittaneet kylmemmälläkin ulos nukkumaan?
Itse olen nelikuiseni laittanut hyvin pakattuna ja viimalta suojattuna, sisällä kun ei päiväunia nuku kuin max 15 min. Olen avannut ikkunan huoneesta ja laittanut vauvan vaunuissa sinne huijatakseni,että olisi ulkona, mutta eipä onnistunut. Oikein kylmällä olen laittanut parvekkeelle n. 5 minuutiksi ja ottanut sitten sisälle, pienen hetken on jatkanut uniaan.
Kommentit (46)
SUlle ehdin vielä vastata hätäseen:
Koska siskon lapsi on elossa, niin kaikki muutkin lapset on?
Ettei ole riskiä tukehtmiselle vaan koska omalle kohdalle ei ole sattunut pahasti?
21
jopa -16 pakkases.koska ei oo ketään aikuisia lähellä jotka vois vahtia.
vauva vaan hyvin pakattuna rattaisiin niin ei hätää.ja en tietenkään kauan vietä aikaa kovas pakkases.pakolliset kauppa-asiat pakko tehdä.
koko tämän ajan kun sinä olet täällä vouhkannut! Tuossa uutisessa oli kyse sadesuojasta, jota ei nähtävästi ollut millään tavalla kiinnitetty. Pakkasella ei tuon kanssa ole mitään tekemistä.
<a href="http://www.iltalehti.fi/uutiset/200810208448734_uu.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/uutiset/200810208448734_uu.shtml">http://www.iltalehti.fi/uutiset/200810208448734_uu.shtml</a> 21 Ps. Jostain neuvolassa jaetussa oppaassa myös lukee ettei pinnikseen saa jättää laidoille vaatetta yms ettei ne tipu päälle ja lapsi tukehdu alle. Mutta mun tarttee ny lähteä, ipanat kutsuu!
No, näköjään osui ja upposi tuo ikä ja koulutus, koska edelleen siitä muistutat. Ja kuten huomaat, ei sinun kantasi saa edelleenkään kannatusta. Kaikkea voi tapahtua, mutta maalaisjärkeä käyttämällä hyvinvoivia lapsia on ennenkin kasvatettu.
Kyllä saan kirota jos haluan kirota. Helvettiäkös se sinulle kuuluu! Ei koulutuksen ja iän kysely mitään järkevämpää ole. Kyllä on asiallista huomauttaa ettei vaunuihin tai pinnikseen saa laittaa semmoista johon lapsi mahdollisesti tukehtuu, aivan se ja sama mitä joku lääkäri jossain hörisee, tukehtumisvaara on aiheellinen. En käsitä miten te voitte muuta väittää. Ulkoile vaan lapsesi kanssa pakkasessa mutta silti lapsia kuolee tukehtumalla jos päälle joku tippuu. Eikä se ole MINUN mielipide! 21
Ja vauva on nyt jo 11 kk. Esikoisen aikana se neuvolan antama pakkasraja oli -15 ja koska meillä oli lasitettu parveke, käytännössä nukutin aina ulkona. Sinä talvena ei ollut -30 pakkasia ja vain kerran oli -25, joka meidän parvekkeella taisi olla jotain -20. Silloin taisin pitää ekat päiväunet sisällä ja tokat ulkona, kun laski sinne -17 asteeseen.
Meidän kakkosen kanssa aloitin yhtä reippaasti viime talvena, vaikka ei ollut lasitettua parveketta eikä oikein suojaista paikkaa (asumme pellon reunalla, joten tuulee aika lailla). Lapsi oli kuitenkin koko ajan kipeä, ja neuvolasta muistutettiin, että pakkasraja on tosiaan -10 ja siis ihan sama, mitä vaunujen sisällä on, se pakkasraja tarkoittaa sitä hengitettävää ilmaa, joten jos vaunut eivät ole suojassa (esim. liikutaan ulkona), ei yli -10 asteessa kannata ulkoilla. Ekat 3 kk meni sitten niin, että vauva nukkui alle 10 kertaa ulkona, kun oli joko kipeä tai liikaa pakkasta (yli -20 astetta). Kesällä sitten oli liian kuuma ulkona ja vauva nukkui ainoastaan, jos ilmastointi oli päällä. :)
Nyt ajattelin nukuttaa ulkona ja syksyllä toimi hyvin (jos ei ollut kipeä), mutta tässä joulukuun aikana on enemmän nukkkunut sisällä, kun on koko ajan ollut jotain nuhaa tai korvatulehdusta tai sitten kovia pakkasia. Nyt on päällä vesirokko. :(
Ei muuten menty luistelemaankaan esikoisen kanssa, kun oli -19.
En tiedä, kannattaako niitä suosituksia lukea kuin Raamattua, mutta meidän perheessä niitä on vähän pakko noudattaa, kun on muutenkin koko ajan kipeänä tuo pienin. Oli kyllä helpompaa tuon isomman kanssa, kun aina nukkui ulkona.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200810208448734_uu.shtml
21
Ps. Jostain neuvolassa jaetussa oppaassa myös lukee ettei pinnikseen saa jättää laidoille vaatetta yms ettei ne tipu päälle ja lapsi tukehdu alle.
Mutta mun tarttee ny lähteä, ipanat kutsuu!