Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etikka pyykinpesussa

Vierailija
04.01.2011 |

Olen kuullut, vaan en koskaan itse kokeillut, että etikalla lähtisi ummehtunut haju pois vaatteista. Kaipaisin teiltä omakohtaisia kokemuksia asiasta, jos kenelläkään vain suinkin niitä on.

Sain äskettäin ison kasan vauvanvaatteita, joissa ei ole muuta vikaa kuin tuo epämiellyttävä ummehtunut haju, jonka mielelläni haluaisin pois.

Miten etikkaa sitten käytetään; laitetaanko sitä pesukoneen huuhteluainelokeroon vai minne (muistelen jostain kuulleeni, että sitä voitaisiin käyttää huuhteluaineen "korvikkeena")?

Minkä verran sitä laitetaan?

Haiskahtaako se vastapesty pyykki etikalle vai ei?

Riittääkö yksi pesukerta poistamaan hajun (tässä tapauksessa se on ainakin minun nenääni tosi voimakas)?

Millainen etikka käy tähän tarkoitukseen; väkiviinaetikkako?

Toivottavasti joku teistä osaisi vastata kysymyksiini. Lisävinkkejä otetaan myös vastaan!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.saunalahti.fi/meriam1/puutteenpera/etikka.html

Pyykinpesu

Reilun etikkadesin lisääminen pesukoneeseen huuhteluvaiheen aikana kirkastaa tekstiilien värit ja estää vaatteita nukkaantumasta.

Puuvillatekstiilien värit säilyvät, kun ne kastellaan valkoviinietikalla ennen pesua.

Pesuaineen jäänteet saa pois pesukoneesta kaatamalla pari dl etikkaa koneeseen ja ajamalla normaalin pesuohjelman kone tyhjänä.

Poistaa rasvatahrat mokkanahasta. Kasta hammasharja etikkaan ja harjaa varovasti tahraa.

Poistaa itsepintaiset tahrat vaatteista. Hiero etikkaa hedelmä-, hillo-, sinappi-, kahvi- ja teetahroille ja pese tavallisesti.

Tupakanhajun saa pois vaatteista lisäämällä kuumaan kylpyveteen pari desiä etikkaa ja ripustamalla vaatteet ammeen yläpuolelle höyryyn.

Hikitahrat lähtevät liottamalla niitä lämpimässä veden ja etikan seoksessa.

Suolatahrat kengistä ja saappaista lähtevät veden ja etikan seoksella.

Pestessäsi suihkuverhoja, lisää muutama tippa etikkaa huuhteluveteen, tämä estää homeen muodostumista verhoihin. Myös vaatteisiin tarttuneen homeenhajun tilkkanen etikkaa pesuvedessä poistaa tehokkaasti.

Mattojen värit kirkastuvat, kun niitä harjataan seoksella, jossa on pari dl valkoviinietikkaa vajaassa 5 litrassa vettä.

Nahanpuhdistusainetta saadaan sekoittamalla etikkaa ja pellavaöljyä, jolla hierotaan nahkaa ja kiillotetaan pehmeällä liinalla.

Vierailija
2/17 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos niin vinkistä kuin linkkivinkistäkin, nro 8! =) t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli juuri väkiviinaetikkaa, ja lorautan sitä reilun desin suoraa pyykin joukkoon, pesuaine normaalisti myös. Joskus laitan etikkaa huuhteluainelokeroon, mutta silloin vain ihan vähän. Haju tulee nenään kun koneen avaa, mutta haihtuu kuivuessaan pyykeistä.

Vierailija
4/17 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta...en ole kokeillut koska meillä taloyhtiössä perhe käyttää jaa niiden vaatteet juivaushuoneessa ei tuoksu kauheen raikkaalle. Mutta jos sitten kuivana haju lähtee kokonaan pois. Aion kyllä kokeilla en ole vain vielä "saanut" aikaiseksi ;)

Vierailija
5/17 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana vastannut, siis nro 2: osaatko sanoa suurinpiirtein, minkä verran etikkaa käytät, jos tai kun lorautat sitä huuhteluainelokeroon? Esim. alle 1/2 desiä, vai sen puolikkaan verran?

t. ap

Vierailija
6/17 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt seuraavasti: Jos ummehtunut tms. haju vaatteissa on voimakas, olen liottanut pyykkiä etikkaisessa vedessä (etikan määrää en osaa sanoa, ainakin reilu loraus tai enemmänkin) yön yli tai pidempään. Sitten olen pessyt pyykin koneessa normaalilla pesuaineella normaalisti tai esim esipesulla lisättynä sekä laittanut pesukoneen huuhteluainelokeroon etikkaa huuhteluaineeksi maksimimäärän mitä huuhteluainetta voi laittaa.Ja pyykki ei mielestäni ole kuivuttuaan haissut enää etikalle. Ja jos haisee niin laita uudestaan koneeseen. Joskus ummehtunut haju tai esimerkiksi pyykkiin pinttynyt huuhteluaineen tuoksu (lemu) on niin voimakas että yksi liotus + pesukerta ei ole hajua poistanut. Käyttänyt olen halvinta väkiviinaetikkaa mitä kaupasta löytyy.

Vierailija
7/17 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinullekin vinkistä! Kopsaan kaikki käyttökelpoiset vinkit talteen, niin voin pikkuhiljaa alkaa hommiin. ;)

t. ap

Vierailija
8/17 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etikkaa ja liotetaan yön yli. Sitten pyykki koneeseen ja huuhteluaineeksi vielä loraus etikkaa.

Jos haju on ollut voimakas, saatan pestä pyykit kuumemmassa kuin on alunperin suositeltu. Ihan perus vauvan trikoovaatteet pitäisi pystyä pesemään 60 asteessa vaikka ohje olisikin 40. Muutaman "pialle menneen" vaatteen olen onnistunut tuolla kuumemmalla pesulla pelastamaan. Jos on kovin värikästä seassa, pese ne vaikka samanvärisen lakanapyykin seassa liotuksen jälkeen. Joskus olen toistanut luíotuksen + pesun pari kertaa, mutta sen enempää ei kannata vaatteisiin huomiota uhrata. Joskus on pitänyt nakata roskiinkin. Kerran olen tehnyt se virheen, että laitoin haisevan vaatteen ennen pesua pyykkikoriin ja se haju levisi omaan hyvään puserooni :(

Vierailija
9/17 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laittaa etikkaa pesupalloon niin pitääkö/voiko silti laittaa pesuainetta normaalisti lokeroon?

Vierailija
10/17 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös piimässä liottaminen tepsii hometta vastaan. 

Vierailija
11/17 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 13:32"]

Myös piimässä liottaminen tepsii hometta vastaan. 

[/quote]

Ilmeisesti mikä tahansa hapan auttaa homeeseen, miksei myös piimä. :) 

Vierailija
12/17 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla etiikalla pestyt pyykit haisee hirveälle! Ja kaverit jotka innostui tästä kanssa omaat oudon tuoksun.

Vierailija
13/17 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:52"]Omalla kohdalla etiikalla pestyt pyykit haisee hirveälle! Ja kaverit jotka innostui tästä kanssa omaat oudon tuoksun.
[/quote]

Hiukkasen vaikea ymmärtää, mitä yrität sanoa.

Vierailija
14/17 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö 15ml etikkaa huuhteluaineeksi raikastamaan pyykit? Haluaisin kokeilla etikkaa, mutta en halua lorauttaa sitä liikaa, jos vaatteet alkavatkin haista ihan hirveälle.

Vierailija
15/17 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita etikka ämpäriin ja vaatteet sinne. Etikan kanssa pitää olla varovainen. Etikka syövyttää tiivisteet sekä myös kangaskudoksen joten sitä ei saa suoraan laittaa vaatteiden päälle eikä suoraan koneeseen, pelkästään sekoitettuna. 

Vierailija
16/17 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllästyin etikan kanssa läträämiseen ja erikseen liotteluun joten kärsin sitten haisevasta pyykistä. Yksi kodinhengetär ystävä oli jostakin pongannut pyykkietikan ja vähän skeptisillä mielin lähdin kokeilemaan.

Helppo käyttää, voi laittaa joka koneelliseen mukaan eikä tarvitse erikseen liotella. Tulee puhdasta pyykkiä ja pyykkikoneen rumpukaan ei enää haise ummehtuneelta.

Pyykkietikan edut:

- Pyykkietikka raikastaa ja tekee pyykistä ihanan pehmeää!

- Pyykkietikka poistaa vaikeat hajut kuten savu, hiki tai vaikkapa home.

- Pyykkietikasta ei jätä jälkiä pyykkiin ja etikan tuoksu poistuu kokonaan pyykin kuivuessa. Jäljelle jää raikas tuoksu!

- Pyykkietikka soveltuu käytettäväksi kaikkiin materiaaleihin. Kirjopyykin värit kirkastuvat sekä ehkäisee kellastumista valkopyykissä.

- Pyykkietikka raikastaa rummun poistaen tunkkaisen tuoksun.

- Pyykkietikka on myös antiseptinen eli aine desinfioi pyykin myös matalassa lämpötilassa.

- Pyykkietikka poistaa pyykistä pesuainejäämät --> pidentää vaatteiden käyttöikää

- Ekologinen pyykkietikka ei sisällä allergisoivia tai herkkyyttä aiheuttavia ainesosia.

Tossa kopsattuna suoraan myyjän sivuilta http://www.herkkumurena.fi/category/68/le-pere-pelletier---pyykkietikka

Vierailija
17/17 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä