Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Briteissä noutosafka kovin halpaa?

Vierailija
03.01.2011 |

Kattelen Jamie Oliverin ohjelmaa missä porukka ei osaa kokata vaan ostaa noutosafkaa. Ihankun kokkaaminen olisi kalliimpaa kun fish&chips?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin varmasti perusruoka on halvempaa itse tehtynä kuin valmiina ostettuna. Seuraavaksi halvinta olisi varmasti valmispakasteet, ja sitten kalleinta kuitenkin se valmis ruoka.

Mutta kyse on enemmän asenteesta. Jos lapsille voidaan antaa sipsipussi koululounaaksi, ja tarjota vieraille kaupan pakastealtaan piirakoita, niin itse tekeminen ei vaan ole ihan niin arvossaan kuin meillä Suomessa.

Vierailija
2/2 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvemmaksi tulee hakea iso perhepaketillinen ranskalaisia kioskilta kuin kokata itse. Ei tosin tule usein tehtyä, mutta paikalliset kyllä hakevat helposti kaksikin kertaa. Ostavat sitten jotakin lihaa siihen lisäksi, mutta ne perusranskalaiset, jättiannos, ei maksa kuin maks kolme euroa, sillâ ei kovin kummoista ruokaa tee. ÄskettÄin laman aikana juuri köyhempien perheiden todettiin syövän entistä huonommin, koska vielä useammin tarjosivat roskaruokaa kuin kunnollista... Luulisi toisin päin, mutta ei se aina mene niinkuin maalaisjärjellä kuvittelisi. Tutkimuksen mukaan tendenssi kuvasti ihmisten väsymystä paneutua ruoanlaittoon, paremman ulkonasyömisen kalleuteen, jne.

Alemman keskiluokan britit muuten pitävät sipsejä vihanneksena, onhan se tehty perunasta. Hiukan sama logiikka pätee täällä ranskalaisiin perunoihin, joskaan en ole ikinä kuuullut kenenkään syövän niitä sentään ihan päivittäin.

Hiukan se aina riippuu siitä mihin vertaa... Esim. perusleipääkin täällä saa halvemmalla kuin kotitekoisia sâmpylöitä. siinä voi sitten kysyä kuinka moni viitsii alkaa leipomaan. Montaa muutakin huonoa puolivalmista raaka-ainetta saa halvemmalla ostamalla kuin itse alusta pitäen tekemällä. Silloin pitää olla itsella korkea motivaatio tehdä itse, kun se maksaa enemmän ja siitä on enemmân vaivaa. Vaikka itse teenkin kaiken mieluiten itse, enkä juuri ikinä osta mitään valmista tai puolivalmista, ymmärrän kyllä päinvastaisenkin näkôkulman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän