Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitteko jättää 5-vuotiaanne noin vartiksi yksin kotiin? ev

Vierailija
02.01.2011 |

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen jättänytkin. Meidän 4,5v. poika on jäänyt katsomaan lastenohjelmia kun olen vienyt isomman kouluun. Rauhallinen tapaus on.

Vierailija
2/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmassa turvassa lapsi on kotona, kun lyhyistä ajoista puhutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luottaisi, että pysyy kotona. Lähtisi varmaan etsimään minua :(

Vierailija
4/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen aamulla kaatosateessa heittänyt isommat kouluun ja kuopus on jäänyt yöpuvussaan sohvalle peiton alle katsomaan aamun lastenohjelmia.

Vierailija
5/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattele nyt ap hieman,kuinka sitä pientä 5-vuotiasta pelottaisi yksin.

vaikka esittäisi reipasta sinun lähtiessäsi....

tai vaikka syttyy esim. oikosulusta tulipalo sillä aikaa....

en ikinä uskaltaisi.

Vierailija
6/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakasnaamasuus,

lapset liihotteleee ULKONA ihan itekseen tuntikaupalla jo nippisnappis 4v täytettyään ja sitäåpidetään ihan normaalina

voi voi, mitä vaaroja siel ulkona on, autoja mopoja prätkiä, pyöräilijöitä, lapset itse ajelee pyörällä skeittailee ja pulkkailee jne ja pedofiilit sun muut .....

mut sit ei sais jättää 15MINUUTIKSI omaan kotiin lasta

siis täh

mietttikääpäs vähän asiaaa

mulla lapsi täytti just 6v ja en jätä ULOS enkä sisälle enkä edes OMAAN KOTIIN JÄTÄ YKSIN

eli linja pitää

Vierailija
7/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli yksin kotona kahtakin tuntia kerrallaan, 7-vuotiaana jo neljää tuntia.

Vierailija
8/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakasnaamasuus,

lapset liihotteleee ULKONA ihan itekseen tuntikaupalla jo nippisnappis 4v täytettyään ja sitäåpidetään ihan normaalina

voi voi, mitä vaaroja siel ulkona on, autoja mopoja prätkiä, pyöräilijöitä, lapset itse ajelee pyörällä skeittailee ja pulkkailee jne ja pedofiilit sun muut .....

mut sit ei sais jättää 15MINUUTIKSI omaan kotiin lasta

siis täh

mietttikääpäs vähän asiaaa

mulla lapsi täytti just 6v ja en jätä ULOS enkä sisälle enkä edes OMAAN KOTIIN JÄTÄ YKSIN

eli linja pitää

välillä sivusta seuratenkin ihmetyttää nämä ulos hylätyt pienet lapset. Kyllä alle kouluikäisen pitäisi olla kuulo tai näköetäisyydellä tai edes huhuiluetäisyydellä. Ja asiaan vaikuttaa hyvin paljon se minkälainen luonne lapsella sattuu olemaan. On lapsia, jotka jopa vieressä seisovan aikuisen nähden onnistuvat toilailemaan tuon tuosta.

Vierailija
9/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenohjelmia, kun olen isomman johonkin pikaisesti heitänyt. On saanut itse valita, tuleeko mukaan vai jääkö ja riippuu päivästä - joskus haluaa tulla mukaan, joskus jää kotiin. Pakotettu ei siis ole...

Vierailija
10/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ne koulumatkat, kun sillä sun lapsella alkaa koulu syksyllä.

Mahtaa pelottaa, kun ei ole ollut koskaan yksin.

Kyllä 6v. pitäisi jo ulkoilla yksin tai jo sitä harhoitella.

Miksi noin hysteerinen? Asutteko joissain ydinkeskustassa?

Vierailija
11/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis jättänytkin kesällä niin, että ovi ja ikkuna on ollut auki, ja se on ollut sisällä mun ollessani ulkona.

Vierailija
12/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt vajaa 5v:n yksin kun haen isompaa eskasta. Ei ole pelännyt, haluaa itse jäädä. Tuli itse asiassa ongelmaksi, kun kerran suostuin jättämään, niin sitten on halunnut aina jäädä kotiin. Jos tulee hätä, osaa pukea vaatteet päälle ja tulla vastaan. Niin hakuun menee yli tuo vartti, mutta matka sinne on ihan suora ja yhtään autotietä ei tartte ylittää. Ja mitä ihme hysteerikkoja te olette tai missä asutte tai onko ne teidän muksut ihan pimeitä tapauksia, kun ei voi 6v:kään olla yksin ulkona. (ok, on olemassa paikkoja, jonne en jättäisi minäkään yksin)

Vierailija
13/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari kertaa olen jättänyt. Esikoisen voi jättää, mutta kuopusta ei varmaan koskaan. Riippuu lapsesta.

Vierailija
14/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumme mummon ja papan kanssa paritalossa. Lisäksi mieheni on töissä pihapiirissä + työntekijöitä. Poika osaa mennä mummolle tai isin "töihin", jos tulee hätä. Lisäksi kerron aikuisille, että olen lähdössä hetkeksi pois kotoa. Jos aikuisia ei ole kotosalla, en jätä yksin.

Vierailija
15/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuhiljaa vähän harjoittelemaan.

Koulu alkaa 1,5 vuoden päästä, ja silloin saattaa joutua olemaan useammankin tunnin iltapäivästä yksin kotona..

Vierailija
16/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihalla 4-vuotiaita ja yks täytti 4 vasta syksyllä. Oli joskus isosiskonsa kanssa, mutta en katso aiheelliseksi, että minun pitäisi puuttua, jos isosisko kiusaa. 6v. on jo eri juttu.

Vierailija
17/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vien esikoista eskariin ja matkaan menee 10-15 minsaa.

Olen opettanut ettei avaa ovea vieraille kun on yksin ja jos jotain kummaa tapahtuu, kuten palohälyytin laukeaa huutamaan tai muuta niin ottaa haalarin ulos tai menee naapuriin.

On mennyt ihan hyvin tähän saakka.

Ipana lukenut kirjaa tai pelannut.

Nimenomaan on itse halunnut jäädä kotiin, en jättäisi vastentahtosesti.

Pihatöitä olen tehnyt lapsen ollessa sisällä tai toisinpäin. Luottamuksen mukaan menty. Rajoja löystetään kun osaa olla ja kiristetään jos sääntöjä rikkoo. Näitä opetellaan taaperoiästä saakka.

Vierailija
18/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kummalliselta jättää 5-vuotias yksin ja mennä isompaa vastaan jos reitti on turvallinen. Meillä eskarilainen tuli yksin eskarista kun oli juuri sellainen turvallinen reitti.

Vierailija
19/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vastaus kysymykseen: en pidä hyvänä ideana, mutta jossain ihan tosi pakkotilanteessa voisin jättää, riippuen tietysti lapsesta.

Vierailija
20/40 |
02.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa eskarit ei saa kulkea yksin kotiin/ eskariin.

Meillä poika on lähes joka arkiaamu. siis 5 krt viikossa yksin kotona aamulla, noin 15 minuuttia. Ollut elokuusta asti, oli silloin 5v4kk. Kävelen vauvan kanssa esikoisen koulubussille, poika jää katsomaan lastenohjelmia. Matkaa n.300m suuntaansa, hiljaista kylätietä. Osaa tulla perään tai juosta naapuriin jos hätä tulee. Käyty lävitse eri skenaarioita tv:n syttymisestä lähtien.

Esikoinen meillä on arempi, on juuri täyttänyt 7 vuotta. Ei ole kertaakaan mennyt yksin bussille, ilmeisesti metsätie ja yksin pysäkillä odottelu jänskättää liikaa. Tosin nyt kun koulut alkavat loppiaisen jälkeen olisi tarkoitus harjoitella kulkemista.

On vaan niin lapsesta kiinni mielestäni. Meillä nukkuivat kesällä teltassa monta yötä, siis 5.5v ja 6.5v kahden, sekä tuo 6.5v yksinään monen monta yötä.

Me tosin asumme ihan maalla, yksi naapuri ja hekin perhetuttuja. Toimisin toki toisin jos asuisimme esim. kaupungissa. Siis kyllä tuon pojan voisin jättää yksin, mutta esim. telttailua en ehkä vielä yksin antaisi harrastaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi