Voiko lapsen ruokavalio olla pelkkää kasvisruokaa?
Tästä on nyt väännetty ja käännetty neuvolan tätsyn kanssa, eikä me oikein päästä yhteisymmärrykseen. Kun mielestäni lapsi ei tarvitse lihaa mihinkään. Meillä syödään kasvisruokaa, kala ja maitotuotteet kuuluvat myös ruokavalioomme. Joten en oikein ymmärrä tuota neuvolan mielipidettä siitä, että lapselle pitää syöttää lihaa. Vaihdan kohta p**kele neuvolaa, jos tuo matami vielä vähän aikaa urputtaa. AAAARGHHHH!
Kommentit (28)
lähete ravitsemusterapeutille. Saat itse varmuuden asiasta ja sitten voit sanoa neuvolaan asiantuntijan mielipiteen, jos se on myönteinen. Muuten tappelette tuosta vuosikausia neuvolassa.
Ja saahan siinä samalla toki varmistettua, että oikeasti osaat ruokkia lapsen riittävän monipuolisesti ilman lihaa.
nyt 4,5v ollut kasvisruokavaliolla aina. Neuvolassa sama juttu, ei kuulemma voi lapsi olla kasvissyöjä. En alkanu väitteleen tädin kanssa yhtään, ei ois kuitenkaan auttanu mitään. Totesin vaan et selvä, ja sanoin seuraavalla kerralla että, kyllä kyllä on annettu lihaa. Eihän se mistään sitä voi tietää mitä meillä syödään, eikä mun mielestä edes kuulu kenellekään, kunhan lapsi kasvaa normaalisti ja voi hyvin.
Meillä myös syödään kalaa ja maitotuotteita. B-vitamiinit purkista.
Meillä myös syödään kalaa ja maitotuotteita. B-vitamiinit purkista.
mukaan tuota b12-vitamiinia saa myös kalasta JA maitotuotteista, mutta korjatkaa, jos oon väärässä!
Juuri sen vuoksi, kun meillä kuitenkin kalaa ja maitotuotteita käytetään, en näe tarpeelliseksi enää B-vitamiinia lisätä. ap
Itse en ole B-vitamiinia lapselle enää purkista antanut, D:tä kylläkin. Juuri sen vuoksi, kun meillä kuitenkin kalaa ja maitotuotteita käytetään, en näe tarpeelliseksi enää B-vitamiinia lisätä. ap
d:tähän ei taida olla lisäämättömänä oikein missään ruuassa kovin suuria määriä, joten sitä on syytä jokaisen nauttia!
Kyllä voi olla ilman lihaa. Se on ihan tavallistakin nykyisin. Älä välitä siitä.
Lakkaa täti urputtamasta, perkele. :D Joo, ymmärrän tuskasi. Meillä oli esikoisella sellainen neuvolatäti, että hyvä ettei soittanut lastensuojeluun kuultuaan, että meillä ei syödä EDES kanaa tai kalaa, saati sitten muuta lihaa. Kirjoitti pikalähetteen ravitsemusterapeutille ja sinnehän me mentiin. Ravitsemusterapeutti lähinnä huokasi syvään ja ihmetteli, että miksi näitä kasvissyöjäperheitä lähetetään hänen juttusilleen, kun olisi oikeasti tuen tarpeessa olevia perheitä jonossa. :D Juteltiin mukavia, saatiin pari käytännön vinkkiä (esim. loraus rypsiöljyä lapsen puuroon) ja siinä se. Neuvolatäti oli jokseekin närkästynyt kun kerroin ravitsemusterapeutin kehuneen ruokavaliotamme.
Anna olla ja anna neuvojen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ihan puhtaalla kasviruokavaliollakin lapsi voi olla, kunhan ruokavaliossa tarkkaan lasketaan proteiinien saanti ja annetaan lisävitamiinina B12-vitamiinia.
Ja teillä ei edes ole puhtaasta kasviruokavaliosta kyse, kun kerran juotte maitoa ja syötte kalaa.