Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selvisi lapsesi diabetes? Oireet?

Vierailija
01.01.2011 |

Meidän kolmevuotias pyytää koko ajan juotavaa. Voisiko olla oire sokeritaudista? Mitä oireita teidän lapsilla tuli? Entä miten tutkimukset alkaa? Onko mitään miten voisin kotona tutkailla?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 08:51"]

Me olimme 12v:n kanssa talvilomalla ja pari viimeistä päivää häntä heikotti kuumuus ihan oudosti - yleensä nauttii kun on todella kuumaa. Nyt vietimme päivät ostoskeskuksissa missä oli viileää, ruoka ei maistunut ja pari kertaa oksensikin. Ei silti mitään vatsatautia.

Kotiin tultuamme pari viikkoa myöhemmin mulle selvisi että hän juo öisin tosi paljon (päivisin ei huomannut eroa) ja mittasimme isänsä mittarilla (isällä 2 typ). Sokeri oli 15.9, tuntia myöhemminn 24.6 ja siinävaiheessa lähdimme sairaalaan. Tyttö oli viikon sairaalassa ja on nyt lähes vuoden pistänyt ja mittaillut itse. Hyvin menee.

Yllättävän vähän tuli muutoksia elämään, samaa ruokaa syödään (myös makeaa) kuten ennenkin. Hiilareita piti ensin nostaa vaikken ymmärrä mitä järkeä siinä on: nostetaan hiilarien määrää ja pudotetaan ne insuliinilla. No, palasimme nopeasti normaaliin ruokavalioomme ja sillä arvot on olleet paljon tasaisempia.

[/quote]

Hoh, olinkin vastannut jo toukokuussa:)

Vierailija
22/40 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 v. lapsella jatkuva jano ja pissaaminen, sitten myös tyypillinen "haju" (=ketoasidoosi).. vasta tässä kohtaa tajusin mistä on kyse koska oli kuuma kesä muutenkin, eikä juominen sinänsä vielä yksinään ollut niin huomiota herättävän kummallista. Mittasin kuitenkin paastosokerin lapselta ja 12,5 mmol/l näytti, siitä paikasta lähdettiin lääkäriin ja lähetteellä sairaalaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 3 viikkoa öisin oli jatkuvasti jano ja pissahätä, jalkoja myös särki. Hoidossa istui kesken leikkien kun ei jaksanut juoksennella ja väsähti. Oli 3v.

Vierailija
24/40 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö diabeteksen paljasta vasta kunnolla sokerirasitustesti vaan riittääkö se että otetaan vaikka sormenpäästä verinäyte ja katsotaan sokeriarvot?

Vierailija
25/40 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikin korkea verensokeriarvo riittää diagnoosin tekemiseen.

Vierailija
26/40 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei oon 11.v ja mua joka päivä väsyttää, koskee mahaan, käyn pissalla muutaman kerran tunnissa ja koko ajan jano. Voisikohan olla diabetes tai jotain?😩😮

Vierailija
27/40 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta älä hyvä ihminen usko siihen virallistervelliseen ruokavalioon, jota tyrkyttävät diabeetikolle!! Ruotsissakin on palattu nyt vähähiilariselle diabeetikon suosituksissa ja Suomessakin "sokeritautiselle" syötettiin rasvaa leivän sijaan aina 80-luvulle asti. t. kakkostyypin diabetes parantumassa karppauksella

Kakkostyypin diabetes on AIVAN ERI SAIRAUS kuin 1-tyypin! Lapsilla ei kakkostyyppiä käytännössä ole. Kakkostyypin diabetes johtuu siitä, että ihminen on läski ja syö niin että solut tukehtuvat. Ykköstyyppi johtuu siitä, että oma insuliinintuotanto hiipuu. Älä ikinä vertaa näitä asioita, äläkä etenkään omaa ihratautiasi lasten diabetekseen!

Ei nyt ihan noin. Kakkostyypin diaetes on vahvasti periytyvä ominaisuus. Se voi tulla hoikalle, liikunnalliselle ihmiselle. 

Vierailija
28/40 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikin korkea verensokeriarvo riittää diagnoosin tekemiseen.

Tosin ei välttämättä riitä. Joskus arvo voi olla hyvinkin korkea ilman, että lapsella on diabetes. Esim. tulehdus voi nostaa verensokeria.

Vierailija
29/40 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8 vuotia tyttö. Poskiontetulehdus siihen lääkekuuriila juuri loppunut. Ei oikein ruoka maistunut. Eilen illalla yksi 15 arvo juuri annoin hedemäsosetta ja jogurttia noin 3,5 desiä. Sokerin mittarin satunnaisesti.seoli 15

10 min päästä 7,4 ja seuraavan vrk aikana 4-7 välillä paasto 4-5 välillä. Mitäs mieltä aika paniikissa olen?

Vierailija
30/40 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmäsose tod. näk. tehnyt insuliinipiikin. Nostaa nopeasti sokerit ylös. Paastoarvo kertoo aika paljon ja terveellä se on 4-6 välillä.

Vierailija
31/40 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmäsose tod. näk. tehnyt insuliinipiikin. Nostaa nopeasti sokerit ylös. Paastoarvo kertoo aika paljon ja terveellä se on 4-6 välillä.

Insuliinipiikki? heh, siis näin tod. näk. käyny: lapsi ei ole syönyt hyvin ja annat hedelmäsosetta ja jogurttia niin verensokeri nousee nopeasti ylös. Haiman insuliinituotanto luultavasti normaali koska sokerit laskenut nopeasti normi tasolle.

Vierailija
32/40 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt voisiko naapurin lapsella olla diabetesta. On tokaluokkalainen ja käy meillä noin 1-2 kertaa viikossa. Joku aika sitten kiinnitin huomiota hänen vedenjuontiin. Ihan joka ainoa kerta kun käy meillä, juo monta lasia vettä. Esim. viimeksi oli meillä tunnin ja sinä aikana joi 3 lasillista. Meidän lapset eikä kukaan muukaan heidän kavereistaan juo yhtä paljoa. Pitäisi varmaan olla yhteydessä hänen vanhempiinsa...

Vierailija
33/40 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-vuotias poika sairasti alkutalven, jatkuvasti oli kuumetta ja nuhaa. Ruokahalu pojalla kateissa ja näin jälkikäteen ajatellen kävi usein pissillä, ei kuitenkaan juonut mahdottoman paljon. Sokereita mittailtiin kotona aina välillä, mutta korkeita arvoja ei tavoitettu näillä mittauksilla. Vielä.

Sit tuli kahden viikon nuhakuume ja saikin lopulta korvatulehdukseen antibiootit pääsiäistä edeltävänä maanantaina. Pitkäperjantain ja lauantain välisenä yönä yllättäen pissi sänkyyn, mitä ei ollut tapahtunut vuoteen. Aamulla mitattiin verensokeri, joka olikin lähes 20 mmol/l. Itselläni t1dm, joten tiesin mistä oli kyse. Lähdettiin heti päivystykseen, jossa diagnoosi varmistui heti. Ei tarvinnut laittaa nestetippaa, koska tauti saatiin hyvissä ajoin "kiinni".  Osastolla harjoiteltiin pojan hoitamista ja haettiin hänelle kokeilemalla oikeat insuliiniannokset. Kotiin päästiin 5 vrk kuluttua sairaalaanmenosta. Pojalla monipistoshoito ja kaikki sujuu hyvin. Nyt diagnoosipäivästä on suunnilleen viikko, ja poika on tosi hoitomyönteinen. Suhtautuu innokkaasti pistoksiin ja vs-mittauksiin.

Vierailija
34/40 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri sanoi, että jos en olisi kyseisenä päivän tullut, en olisi enää herännyt seuraavana päivänä. Myrkytystila oli jo niin vahva tuossa vaiheessa.....

.

Minulla oli täysin sama mutta olin "vasta" 15v.  Minulla kävi vielä niin huono tuuri, että sairastuin 24.12.14. _jouluaattona_ O_o. 

Kuuluuko happomyrkytykseen alilämpö? Koska minulla oli sairaalaan mennessä ruumiinlämpö 31.9. Pääsin kotilomalle jouluaattona ja nykyään sairaalassa kehutaan, että olen erinomainen hoitamaan sairauttani! Kuulema harvinaista, että ikäiseni hoitaa ollenkaan, koska iässäni yleensä sairaus laiminlyödään. Olen sukuni ensimmäinen ykköstyypin diabeetikko. Minua on haukuttu koulussa narkkariksi. 

Sairastuttuani painoin 36 kiloa. Olen painanut 6 vuotta alle 40 kiloa joten en osannut siitäkään epäillä mitään. Olin käynyt 6kk aiemmin sokerin mittauksessa, koska oireet oli samat kuin diabeteksessa, mutta sokeri oli silloin 5.7. Kun diabetes todettiin, sokerini oli 29.9. 

Vierailija
35/40 |
17.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani laihtui rajusti, joi paljon ja oli väsynyt.Diabetes todettiin 12v

Vierailija
36/40 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihmettelin kalpeutta, juomista ja vessassa käyntiä (öisin), laihtumista, väsymystä.

Ajattelin mittauttaa hemoglobiinin ja sokerit terveydenhoitajalla. Sokerit oli 30 joten suoraan keskussairaalaan tippaan.

Sokerit on niin helppo mitata ja todella monella on kotonakin mittari... suuri osa eläkeläisistä omistaa 2-tyypin diabeteksen takia verensokerimittarin.

Vierailija
37/40 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulette, onko mulla 1 tyypin diabetes. Oon 19v nuori mies ja itellä ollu jo 3-4 vuoden ajan tarve käydä vessassa yleensä 2-3 tunnin välein. En yleensä koe oloani janoseksi, mut oon miettiny diabeteksen mahollisuutta. Äitini joka on lähihoitaja mittas aiemmin syksyllä verensokerin ja se oli täysi normaali. Oon siltikin miettinyt diabetesta. Tänää ja eilen oon tuntenut oloni jokseenki janoiseksi mut se voi olla osittain myös omaa vainoharhasuutta, koska ku mietin että onko mulla diabetesta, koen silloin oloni janoisemmaksi. Eiks diabeetikoilla oo janon tunne aika voimakas? Itellä se ei oo nii kova että tarvis heti alkaa juoda kun tulee tää "janon" tunne. En yleensä koe oloani myöskään epätavallisen väsyneeksi paitsi jos esim oon nukkunu huonosti yöllä.

Harrastan salilla treenamista, jonka myötä paino on noussut mut lähiviikkoina se on hieman laskenu koska oon enemmä harrastanut aerobista liikuntaa joten en usko et muutokset painossa viittais mitenkää diabeteksee.

Saatan olla ehk vainoharhane mut tosiaa vieläki mietityttää olisko mulla 1 tyypin diabetes. Mitä ootte mieltä?

Vierailija
38/40 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hez kirjoitti:

Meidän 3-vuotias poika sairasti alkutalven, jatkuvasti oli kuumetta ja nuhaa. Ruokahalu pojalla kateissa ja näin jälkikäteen ajatellen kävi usein pissillä, ei kuitenkaan juonut mahdottoman paljon. Sokereita mittailtiin kotona aina välillä, mutta korkeita arvoja ei tavoitettu näillä mittauksilla. Vielä.

Sit tuli kahden viikon nuhakuume ja saikin lopulta korvatulehdukseen antibiootit pääsiäistä edeltävänä maanantaina. Pitkäperjantain ja lauantain välisenä yönä yllättäen pissi sänkyyn, mitä ei ollut tapahtunut vuoteen. Aamulla mitattiin verensokeri, joka olikin lähes 20 mmol/l. Itselläni t1dm, joten tiesin mistä oli kyse. Lähdettiin heti päivystykseen, jossa diagnoosi varmistui heti. Ei tarvinnut laittaa nestetippaa, koska tauti saatiin hyvissä ajoin "kiinni".  Osastolla harjoiteltiin pojan hoitamista ja haettiin hänelle kokeilemalla oikeat insuliiniannokset. Kotiin päästiin 5 vrk kuluttua sairaalaanmenosta. Pojalla monipistoshoito ja kaikki sujuu hyvin. Nyt diagnoosipäivästä on suunnilleen viikko, ja poika on tosi hoitomyönteinen. Suhtautuu innokkaasti pistoksiin ja vs-mittauksiin.

Antibioottien osuutta diabeteksen synnyssä pitäisi tutkia tarkemmin. Aiemmin siihen on liitetty eräät virustaudit, mutta voisi myös olettaa, että antibiooteilla voi olla jokin osuus taudin puhkeamisessa.

Vierailija
39/40 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolestunut mies kirjoitti:

Mitä luulette, onko mulla 1 tyypin diabetes. Oon 19v nuori mies ja itellä ollu jo 3-4 vuoden ajan tarve käydä vessassa yleensä 2-3 tunnin välein. En yleensä koe oloani janoseksi, mut oon miettiny diabeteksen mahollisuutta. Äitini joka on lähihoitaja mittas aiemmin syksyllä verensokerin ja se oli täysi normaali. Oon siltikin miettinyt diabetesta. Tänää ja eilen oon tuntenut oloni jokseenki janoiseksi mut se voi olla osittain myös omaa vainoharhasuutta, koska ku mietin että onko mulla diabetesta, koen silloin oloni janoisemmaksi. Eiks diabeetikoilla oo janon tunne aika voimakas? Itellä se ei oo nii kova että tarvis heti alkaa juoda kun tulee tää "janon" tunne. En yleensä koe oloani myöskään epätavallisen väsyneeksi paitsi jos esim oon nukkunu huonosti yöllä.

Harrastan salilla treenamista, jonka myötä paino on noussut mut lähiviikkoina se on hieman laskenu koska oon enemmä harrastanut aerobista liikuntaa joten en usko et muutokset painossa viittais mitenkää diabeteksee.

Saatan olla ehk vainoharhane mut tosiaa vieläki mietityttää olisko mulla 1 tyypin diabetes. Mitä ootte mieltä?

Ei ole. Hypokondriaa on. Tyypin 1 diabeetikko pissii lihakset (ja läskit) pellolle vaikka miten treenaisi. Insuliini kun tuppaa olla myös kasvuhormoni.

Vierailija
40/40 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on diabetes sairastuin 10 vuotiaana. Kävin vessassa usein ja join paljon. Kerroin tästä vanhemmilleni ja äitini otti töistään lainaan veren sokeri mittarin. Äitini mittasi veren sokerin minulta ja se oli korkea. Menimme heti lääkäriin ja siellä minua tutkittiin. Sitten meidän piti jäädä sairaalaan noin viikoksi sitten saimme lähteä saimme sairaalasta insuliiniä mukaan ja veren sokeri mittarin. Minulle laitettiin libre ja pumppu joten diabetes ei ole haitannut minun elämääni yhtään.

Sanoisin, että vie lapsi lääkäriin hyvissä ajoin ennen kuin tapahtuu mitään muuta pahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan