Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka oppia laulamaan ylä-ääniä

Vierailija
31.12.2010 |

ilman että se kuullostaa siltä ku kissaa vedettäis hännästä tai sahaa vongutettais ;)

Alemmille nuoteille osaan jo laulaa palleasta asti, mutta ylemmille äänille ääni on niin heikko, että en ees yleistä karaokea ilkee laulaa... :/

Nauraako ne pihalle jos menee laulutunneille ihan vaan siks, että oppis laulamaan niin että ilkeis ääntänsä avata muidenki ku oman miehen seurassa ;)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelemaan vaan.

Ensin voisit vaikka kokeilla "venytellä" niihin korkeampiin ääniin sillai, että oot selkä ja peppu seinää vasten, jalat hiukan koukussa, "istuma-asennossa" ilman tuolia=)

Siinä saat hyvän tuen ihan alavatsaan ja -selkään asti.

Vierailija
2/16 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa mennä. Ylä-äänissä onkin sitten opeteltavaa seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylä-ääniin kaulaa, päätä, suuta, kurkkua ja keuhkoja. mun laulunopettajan mukaan naisen fysiologia estää korkeiden äänten laulamisen samalla tavalla palleaa käyttäen kuin alempien.

Vierailija
4/16 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se sitten johtuu, että se ääni menee niin heikoksi? Mulla ns. ääni loppuu jo a/h tietämillä, sit puolet on pihinää.

Kouliintuuko se ääni jotenki ja miten koulia sitä?

Paljon tietty on kyse myös esiintymisvarmuudesta ja sen puuttesta ;)

ap

Vierailija
5/16 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle opetettiin ala-asteella että kevyesti ylös, ääntä ei saa ýhtään painaa/pakottaa. Siitä ne äänihuulet vahvistuu ja sitte saa vähän voimaakin siihen ääneen..

...koomisen kuulosta, tosiaan kyse on siis äänihuulien, ei lantionpohjan harjotuksista.

Vierailija
6/16 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nehän on nimenomaan tarkoitettu niille, jotka eivät vielä kaikkea laulamisen saralta osaa:)

Mitä tulee tuohon ylä-äänten heikkouteen, on kyseessä rekisteriraja (sinulla a/h) siirryttäessä ns. rintarekisteristä päärekisteriin.

Laulunopettajana neuvoisin että:

-varmista ettet kurota mielessäsi ylöspäin ylä-äänissä, vaan ajattele vastakkaiseen suuntaan, siis alaspäin. Liikkeellä (esim.polvien notkistus) voit tehostaa ajatusta.

-avaa leuka ja suu rohkeasti

-aloita ääniharjoitukset sävelkuljetuksilla ylhäältä alaspäin, älä "paina" ääntäsi matlammallakaan, vaan pyri laulamaan samalla "putkella" ylhäältä alas asti.

jne.

Ja tosiaan, mene laulutunneille!

Vierailija
7/16 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo avas mulle jo tosi paljon ja pitää yrittää rohkaistua ja mennä sinne laulutunnille.

Tuntuu vaan että ne on vaan niille ammattilaulajille/ammattilaulajiksi pyrkiville... ;)

ap

Vierailija
8/16 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iiiii-iiiiii-iiiiii tosi korkeelta. Ei pitäis olla vaikeeta. ja matalat öötä

T. Toinen laulunopettaja.

Vierailija
9/16 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kymmenen vuotta laulutunneilla. Olen erittäin korkea sopraano. Keskirekisteri tuottaa edelleen hankaluuksia, mutta paljon olen oppinut. Rohkeasti vaan tunneille. Ei todellakaan kaikki pyri ammattilaulajaksi!

Vierailija
10/16 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös paljon harjoitusta. Itse olen pitkän harjoittelun myötä saanut ylä-ääniin paljon lisää vahvuutta.

Vierailija
11/16 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mua auttoi mielikuva siita, etta laulan ylaaanet hampaiden ylarivin takahampaissa ;-), tajuatko, oli vahan huono selitys, eli et missaan nimessa laula niita suun etuosassa...

ja rennosti, ei kurkkua kuristaen, suun lihaksisto kasvaa harjoitellessa ja oppii uuden laulutekniikan, mene vaan tunneille. Jopa tyovaenopistossa voisi olla ryhmatunteja... Tai sitten jos asut paakaupunkiseudulla, niin Sibelius-akatemian lauluoppilaat antavat tunteja ja edullisemmpin kuin valmiit laulunopettajat.

Vierailija
12/16 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja opettavaisista samaten.

ap

Vierailija
13/16 |
01.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetusta?

Mulla on kai ihan ok ääni ja laulan sellaiset helpot laulut ihan nuotilleen, mutta koen että mulla on hirveän kapea ääniala. Joudun usein vaihtamaan äänialaa kesken laulua, siis että aloitan laulun korkealta, mutta joudun vaihtamaan matalempaan alaan. En osaa noita termejä oikein, toivottavasti ymmärrätte.

Vierailija
14/16 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minäkin olen joskus miettinyt, että kuullostaako kaikkien laulu hyvältä jos vaan oppii tekniikan ja laulaa suurin piirtein nuotilleen ;)

Kun miettii esim. monia näyttelijöitä niin kuinka moni näyttelijäkin laulaa hyvin ja tuntuu uskomattomalta, että niin moni olisi monilahjakkuus niin näyttelemisen kuin laulamisenkin saralla. Vai kuvittelenko vaan =)

ap

Vierailija
15/16 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin yleensä jos laulan vaikka kaverin kans sing staria.. Niin kun pitää laulaa korkealta niin vaihan äänen 'miehen' äänesti.. Eli laulan matalalla xD

Ja sit en enää kehtaa laulaa kaverini kanssa koska hän osasi laulaa korkealta jo ilman harjoittelua :I

Vierailija
16/16 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata verrata kavereihin. Jokainen on yksilö. Äänielimistön mittasuhteen vaihtelevat, samoin kokemukset ja asenteet laulamiseen. Ääni on herkkä instrumentti, ja kaikki psyykkiset ja fyysiset seikat vaikuttavat siihen.

Työväen- tai kansalaisopiston tai vastaavat yksinlaulun ryhmäopetukset ovat hyvä alku. Jos aiheesta haluaa lukea, niin musiikin teorian perustiedot olisivat eduksi luetun ymmärtämiseksi. Itse olen koettanut opetella n. 5 vuoden aikana laulamaan työväenopiston kursseilla (välillä on ollut välivuosia), mutta aika aloittelija yhä olen. Nyt huomasin kirjastosta Kokonaisvaltaisen äänenkäytön tekniikan, ja sain siitä uusia ajatuksia. Kirjoittaja Catherine Sadolin mm. ei usko erillisiin rekistereihin (rinta- ja pää), vaan puhuu 4 moodista, mitkä minä käsitän erilaisiksi tavoiksi tuottaa ääntä. Eri moodeilla on eroja siinä, mitä sävelkorkeuksia ja äänenvoimakkuuksia niillä voidaan tuottaa ja kuinka paljon energiaa se vaatii. Ongelma voi siis olla perinteisen käsityksen mukaan rekisteriraja tai Sadolinin mukaan moodin vaihtuminen. Sadolin painottaa myös tukea, eli kirjan alkuosan lukemisestakin on jo hyötyä.

Eli todennäköisesti ongelma ei ole se, ettei voisi laulaa korkeampia ääniä vaan se, ettei sinne hallitusti pääse. Tosin ainakin itselläni ääni on aina alkuun mennyt kursseilla huonommaksi. Eri opettajat korostavat eri asioita, käyttävät eri mielikuvia jne. Tietyssä mielessä opetus tekee myös luonnollisen asian  keinotekoiseksi, vaikka tavoitteena olisikin luonnollinen ja terve ääni. Eli simpsalapim-ratkaisuja ei ole, vaan laulamisen tajuaminenkin on aikaa vievä prosessi. Ja joskus näin on myös ammattilaisilla, jotka tätä kautta päätyvät kehittämään oman metodinsa, kuten Sadolin on tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä