Voiko mitenkään 'palauttaa' menetettyä luottamusta ihmisiin...
...tuli tuosta yhdestä kysymyksestä mieleeni, että olisiko oikeesti mitään tehtävissä, jos huomaisit, ettei ystäväsi syystä tai toisesta enää uskalla luottaa ihmisiin.
Joku kirjoitti, että avioero voi olla niin iso juttu, toisen mielestä jokin lapsuudessa koettu pettymys... mun on vaikea itse ymmärtää, että jotakin niin 'pahaa' voisi tapahtua ihmiselle?!
Kommentit (25)
että täytyy ajatella noin julmasti, että tulee petetyksi ennemmin tai myöhemmin - ja miten ihmeessä voi valita ne oikeat ihmiset, voihan kukatahansa 'sopivan' tilanteen tullen valita toisin ja lopulta pettää... Onko se sitten niin, että petä tai tule petetyksi?!
jos edelleen parisuhteesta puhutaan, niin eiväthän kaikki tokikaan petä. Mutta ei sitä minun mielestäni itse voi toisesta tietää, että tuleeko se pettämään vai ei, kun usein se tulee pettäjälle itselleenkin yllätyksenä. Että voihan sitä suhtautua niin, että se toinen voi pettää, ja järjestää asiansa niin, ettei koko elämä ole sen toisen varassa, että jos pettää niin sitten kaikki sortuu. Ja muutoin olla kuin ellun kana ja toivoa, ettei tartte pettyä.
Elämästä voi silti nauttia ja olla jopa onnellinen. Täytyy vain seuloa tarkemmin keitä päästää lähelleen. Luoda itselleen se maailma, jossa viihtyy ja on hyvä olla. Eikö se olisi muutenkin tämä homman idis, mahdollisuuksien puitteissa.
No ei tietenkään voikaan tietää kuka pettää ja koska,mutta että lähtökohtaisesti ajattelee asioista niinpäin, että tässä kuitenkin käy huonosti, on epäilevä ja ylivaruillaan?!
sisältää sen, mihin asioihin kyseisessä hlössä voi/ei voi luottaa. Esim. jos haluan puhdasta jälkeä, en anna äitini tiskata. Eli tiedän läheisteni rajat ja luotan niiden mukaan.
Paras lääke on elää itse puhtaasti ja hyvällä omatunnolla. Siten jos joku pettää luottamuksen on se ongelma tavallaan sun ulkopuolella ja se luottamuksen pettänyt henkisessä kehityksessä sua alemmalla asteella. Koska itsekin on lopulta vajavainen ihminen sitä ei tuomitse vaan hyväksyy tilanteen rauhallisesti. Toteaa ja ottaa etäisyyttä.
Käytäntö joskus vähän kangertelee, mutta ajatuksen tasolla näin.
17 Pettämistäkin on eri asteita, eikö?
Paras lääke on elää itse puhtaasti ja hyvällä omatunnolla. Siten jos joku pettää luottamuksen on se ongelma tavallaan sun ulkopuolella ja se luottamuksen pettänyt henkisessä kehityksessä sua alemmalla asteella. Koska itsekin on lopulta vajavainen ihminen sitä ei tuomitse vaan hyväksyy tilanteen rauhallisesti. Toteaa ja ottaa etäisyyttä.
Käytäntö joskus vähän kangertelee, mutta ajatuksen tasolla näin.
vaikkei toinen tee sitä tahallaan. Ei toki koske parisuhteessa pettämistä, mutta muuta kyllä. Esimerkiksi eräs ystäväni on niin vakuuttava puhuessaan, että uskon häntä, mutta todellisuudessa hän yleensä huutelee ilmoille ensimmäisen mieleensä tulleen ajatuksen. Nyt olen jo oppinut sen, mutta toki muutaman kerran olen joutunut pettymään häneen tuon takia. On tullut sellainen olo, että hän olisi johtanut harhaan.
että täytyy ajatella noin julmasti, että tulee petetyksi ennemmin tai myöhemmin - ja miten ihmeessä voi valita ne oikeat ihmiset, voihan kukatahansa 'sopivan' tilanteen tullen valita toisin ja lopulta pettää... Onko se sitten niin, että petä tai tule petetyksi?!