Miksi VR:ää haukutaan?
Junat ovat olleet myöhässä tänä talvena - jälleen. Mutta voisiko syynä olla se, että olosuhteet ovat vaan oikeasti vaativat, ei se, että VR on sysipaska?
Eurooppa ja osa Pohjois-Amerikkaa menevät sekaisin, kun tulee lunta tupaan, mutta Suomessa asiat pyörivät suht normaalisti. Niinkin pohjoisessa kuin Ruotsissa junaliikenteen suhteen on tyynesti lyöty lappu luukulle, kun ollut liiaan kylmä ja liikaa lunta. VR sentään liikennöi, mutta myöhässä.
En voi olla ajattelematta tätä asiaa samanlaisena tapauksena kuin japanin junaliikennettä: junat pysyvät aikataulussa, mutta matkustajat ovat silti poikkeukselisen tyytymättömiä aikataulujen pitävyyteen. Kun on kauhalla annettu, vaaditaan kauhakuormaajalla.
Onko kenelläkään esimerkkejä vastaavista oloista, joissa asiat olisi hoidettu paremmin?
Kommentit (31)
ja uutistenlukija pahoitteli asiaa. VR ei pahoittele, vaikka jättää vuoron ajamatta tai tekee sen myöhässä tai muuten huonosti. Siinä yksi syy.
STT
Ulkoministeri Alexander Stubb (kok.), Joulupukki, Finavia ja Finnair käynnistivät tänään kampanjan, jonka tarkoitus on saada Suomen lumiosaamisesta vientituote.
Finavian toimitusjohtaja Samuli Haapasalo kertoo, että Finavialle on jo tullut useita hätääntyneitä avunpyyntöjä Keski-Euroopan lentokentiltä, joilla tuhannet matkustajat ovat olleet päiväkausia jumissa lumiongelmien vuoksi.
Haapasalon mukaan Finavialla on kehitteillä keskieurooppalaisille suunnattu lumikoulutus, jossa opetetaan monipuolisesti lentokentän kunnossapitoa vaikeissa talvioloissa. Hän uskoo, että ensimmäiset vierailijaryhmät tulevat tutustumaan Helsinki-Vantaan lentokentän lumenraivaukseen vielä tänä talvena.
– Uskon, että voimme auttaa keskieurooppalaisia toimijoita niin, että liikenne sujuu heidän päässään paremmin. Se on meidän kaikkien etu.
ainakin pahoitellaan aina mahdollista haittaa matkustajille. Tuntuu monesti ihan hullulta kun jotain neljää minuuttiakin pitää niin pahoitella. Itse oon sitä mieltä, että suomalaiset nyt vaan on valittajakansaa eikä moni edes tajua miten hyvin Suomessa oikeasti asiat toimii. Esim. se että täällä länsi-Siperiassa ylipäätään toimii junaliikenne yli -20 asteessa, tuulessa ja tuiskussa vaikkakin hieman myöhästellen ajoittain. Eikun valivali.
Ei kai tällaista tundralla elämistä muuten kestäisi!
Muttakun ei VR ole AINA myöhässä! Turhaa yleistämistä, että VR olisi aina myöhässä. Intiassa junat saattaa myöhästyä monta vuorokautta.
Taas muutama päivä sitten kun satoi lunta oli useat kaukojunat jopa yli puoli tuntia myöhässä. Intiassa tämä ei tuntuisi missään, mutta mielestäni 10 min myöhästyminenkin on jo aivan liikaa. Silloin voi myöhästyä pahastikin sovitusta tapaamisesta.
Just oottelin tässä sunnuntai-iltana kovassa pakkasessa ja tuulessa junaa, joka oli 40 minuuttia myöhässä. Ja asema ei tosiaan ollut mikään sellainen, jossa sisätiloihin olisi päässyt lämmittelemään, siinä värjöteltiin about kymmenen ihmisen kanssa odottelemassa umpijäässä. Ainut kuulutus, mikä asemalle tuli oli, että juna on 10 minuuttia aikataulusta myöhässä ja pysähtyy laiturille kaksi. Aika pitkä 10 minuuttia oli mun makuuni.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 04:13"]Just oottelin tässä sunnuntai-iltana kovassa pakkasessa ja tuulessa junaa, joka oli 40 minuuttia myöhässä. Ja asema ei tosiaan ollut mikään sellainen, jossa sisätiloihin olisi päässyt lämmittelemään, siinä värjöteltiin about kymmenen ihmisen kanssa odottelemassa umpijäässä. Ainut kuulutus, mikä asemalle tuli oli, että juna on 10 minuuttia aikataulusta myöhässä ja pysähtyy laiturille kaksi. Aika pitkä 10 minuuttia oli mun makuuni.
[/quote]
Tämä on myös se ero Intiaan verrattuna. Hyvähän se on odottaa kun on 30 astetta lämmintä, laituri täynnä kaupustelijoita myymässä syötävää ja luettavaa ja voi rupatella kanssaodottajien kanssa. Suomessa -30 C Jumalan hylkäämällä seisakkeella, ja niiden parin kanssaodottajan kanssa ei saa jutella.
miksi pitää verrata intiaan??? vr valitetaan sen takia ku junat on oikeesti tosi usein myöhässä. kuljen lähijunilla viikottain, ja varsinki talvisin vähintään kerran-pari on juna yli 5min myöhssä tai kokonaan peruttu. ei noin pieni myöhästymine muute haittais, mut vaihtoaika seuraavaan dösään on just sen 5min nii en ehi siihen. ja se vituttaa.
vr:lle tulee joka ikinen talvi yllätyksenä. myös sillon kun sataa ensilumet. koko junaliikenne on ihan sekasin, välillä useita päiviä. puolet junista myöhässä tai peruttu ja kyllä vituttaa. sit ku tulee kunnolla talvi, on kaike maailma ongelmii. joko on liian kylmä eikä junat sen takii kulje tai sit on lunta raiteilla.
junat pitäis suunnitella sellasessa maassa mis otetaan huomioon et suomessa on n.1/3 vuodesta lumista/loskaa/kylmää. nää suomen junat toimii kyllä kesällä, ei sillon oo valittamista mut heti ku tulee talvi nii johan alkaa ongelmat.
oon matkustanu junilla viimeset 8v, päivittäin, usein vielä 4 junalla päivässä (vaihto aina pasilassa toiseen junaan). oon lukemattomia kertoja ollu myöhässä töistä ku eka juna on myöhässä/peruttu minkä takii myöhästyn sit seuraavasta. ja seuraava juna menee 20min välein. ja lähen jopa niin et en mee sillä junalla jol ehtisin just sopivasti vaan vähintään 10min aikasemmin menevällä - ja silti tää ongelma.
että joo, se junien myöhästely on ihan oikeesti ongelma.
Mä kuljin yhteen aikaan Seinäjoki-Oulu väliä. Jossain vaiheessa ne muuttivat aikatauluja, mutta varmaan vuosi meni, että aina kun menin, juna oli Oulussa vähintään puoli tuntia myöhässä. Nyt on älytty rueta ottamaan routa-aikatauluja käyttöön. Itsellä perusmatkalla paikassa, jossa usein käyn, on usein kaksi vaihtoa, ja se on aina vähän perhosia vatsassa, jos ensimmäinen juna myöhästyy, sillä se mikä on viimeisenä, on illan viimeinen. Tykkään matkustaa junassa ja ei pikkumyöhästelyt haittaa, mutta ärsyttää joutua viimeinen matka menemään jollain taksilla. Se ei muuten ole yhtään kivaa huonolla kelillä, vaikka joku voisi ajatella "kiva pääsee taksilla". Nuo pendolinot eivät vaan oikein ole Suomen olosuhteisiin suunniteltuja.
Kyllä kovilla pakkasilla vanhatkin junat olivat myöhässä, muistan yhden pakkastalven. Olen jo vähän vanhempaa sukupolvea. Oli ehkä 1985, kun savolaisella asemalla kuulutettiin "juna tulloo sitten kun kerkiää". Pakkasta oli jotain -30 astetta.
Helsingin ja Turun väliset bussit ovat yhtiöstä riippumatta jatkuvasti myöhässä tai/ja rikki. Kalustot falskaa, tiedotus ei toimi. Ei pahoitteluja, ei muutosta.
Minua sieppaa eniten VR:n tiedotuksen tökkiminen. Olen nyt kolme vuotta kulkenut kaukojunalla töihin 5 päivää viikossa ja juna on välillä ollut pahasti myöhässä, toki monesti ajoissakin. Mutta kun se myöhästyy, usein ensin kerrotaan vaikka 5 min myöhästyminen. Sitten vasta kun junaa ei silloinkaan näy, tulee kuulutus että vielä menee 10 min. Ja sama vielä pari kertaa. Minulla olisi mahdollisuus pahan myöhästymisen tullen palata kotiin, hakea autoa ja ehtiä töihin ajoissa mutta ei ikinä tiedä onko nyt se viiden minuutin vai kolmen vartin myöhästyminen tulossa.
Ja kun on junalipustaan maksanut melkein kaksi tonnia (6kk lippu), ei kovin usein viitsi omalla autolla mennä jos ei ole pakko.
Tämä voi tulla joillekkin yllätyksenä, mutta Venäjällä pysyy junat aikataulussa. Juna-aikatalut ovat ilmeisesti sen verran väljä että junilla ei ole vaikeuksia pysyä niissä ja lisäksi radanvarren huoltotöissä on paljon ihmisiä töissä. Tasoristeyksetkin ovat usen miehitettyjä ja hyvin putsattuja.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 06:55"]
Helsingin ja Turun väliset bussit ovat yhtiöstä riippumatta jatkuvasti myöhässä tai/ja rikki. Kalustot falskaa, tiedotus ei toimi. Ei pahoitteluja, ei muutosta.
[/quote]
Joo, aika harvinaista että Express bussi ei olisi vähintään viittä minuuttia myöhässä, mutta olen itse kulkenut bussilla vuoden viikottain Turusta Helsinki-Vantaan lentokentälle, enkä ole kyllä koskaa myöhästynyt mistään, eikä auto ole koskaan hajonnut ja suurimmat myöhästymiset ovat johtuneet siitä että liikenne seisoon kolarin vuoksi. Yhtä ruuhkaan jumiintumista lukuunottamatta bussi ei kyllä ole montaa kertaa ollu yli 10 minuuttia myöhässä.
Junalla ei uskaltaisi lähteä lentokentälle, ei voisi luottaa siihen että juna ei olisi yli 15 minuuttia myöhässä.
Eihän siinä ole järkeä että VR pahoittelee, joka ikisen junan myöhästyessä.
En ymmärrä miksi pitää kesät/talvet olla samat, kireät aikataulut. Nyt puhun lähiliikenteen junista. Miksi ei höllätä talvella ja junat kulkisi hieman hitaammin? Näin huonoissa sääoloissakaan myöhästymiset eivät olisi niin kovia.
Itse käytin junaa työmatkaamiseen puoli vuotta. Nyt huristelen autolla, kun kyllästytti myöhästelyt. Kun pakkaset alkoivat, junat oli tosi harvoin aikataulussa. Aikataulut menivät minun osalta niin, että ehdin töihin, jos junat aikataulussa. Jos olivat yli 5 minuuttia myöhässä, sitten minäkin olin myöhässä töissä. Edellinen juna kulki puoli tuntia aikaisemmin: Ei huvita mennä töihin niin paljon etukäteen pyörittelemään peukaloita, kun palkkaakaan siitä ei saa.
viime talvena oli iltiksessä iso uutinen että vr peruu 14 vuoroa! eiköhän noita kaukovuoroja kulje kaikenkaikkiaan satoja päivässä. etelästä pohjoiseenkin pääsee hyvä ettei tunnin välein päiväsaikaan.
ja tolloin oli just ne hirmuset pakkaset ja valtavat nietokset... hyi hyi vr miten noloa toimintaa!
noista tiukoista aikatauluista oon kans samaa mieltä. ennemmin vaikka vähän yläkanttiin ku se että aina 5minsaa myöhässä.
Sveitsissä sataa keskimäärin 8 metriä talövessa ja junat myöhästelee korkeintaan minuutin tai kaksi
lumenluoniti tietotaitoa muualle, kun HKI-Vantaa lentokenttä pysyy avoinna ja muualla ei sitä osata tehdä. Mitäs ap. siihen tuumaat?