Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka "epävirallisesti" työhakemukseen saa kirjoittaa itsestään?

Vierailija
29.12.2010 |

Voisinko esimerkiksi laittaa työhakemukseen suurinpiirtein seuraavanlaisen lauseen itsestäni kertoessa: "Hoitovapaani päättyy ja olen palailemassa työelämään, ja aloittamassa innokkain ja odottavin mielin uutta elämänvaihetta kotiäitivuosien jälkeen." ja sitten sen jälkeen selittäisin jotain siitä että heidän tarjoamansa paikka kuulosti juuri minulle sopivalta, mielekkäältä paikalta jne.

Vai antaako tuo kenties jonkun huonon vaikutelman, tai onko liian tuttavallisesti kirjoitettu, pitäisikö vaan tyytyä kirjoittamaan "(hoitovapaani päättyy) haen avoinna olevaa paikkaa xxxxxxxx ja uskon olevanne hakemanne henkilö" tms.

No?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "tykkään asiakaspalvelutyöstä" kuuluu melban "täysin asialliseen" työkommunikaatioon niin huh heijaa. Laita nyt edes se jonkun ehdottama "olen saanut kiitosta...". Asiallisuus ja ytimekkyys on plussaa, mutta kyllä siellä saa nyt jotain persoonallisempaa tekstiäkin vilahtaa! Ei asiallisuus tarkoita kuivakkuutta,ja persoonan piilottamista...

Vierailija
22/32 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten/nuorten kanssa toimisesta?

Jos on, niin kerro niistä.

En mainitsisi hoitovapaastani mitään. En ainakaan aloittaisi hakemustani kertomalla hoitovapaasta.

Antaa työnantajan olla siinä käsityksessä, että olet edelleen edellisessä työpaikassasi. Vai oletko jo irtisanoutunut sieltä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten/nuorten kanssa toimisesta?

Jos on, niin kerro niistä.

En mainitsisi hoitovapaastani mitään. En ainakaan aloittaisi hakemustani kertomalla hoitovapaasta.

Antaa työnantajan olla siinä käsityksessä, että olet edelleen edellisessä työpaikassasi. Vai oletko jo irtisanoutunut sieltä?

työnantaja ansioluetteloni (joka menee työhakemuksen mukana) nähdessään luulee että olen viimeksi tehnyt töitä 3 vuotta sitten ja sen jälkeen.. en mitään?

ap

Vierailija
24/32 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, täällä siis neuvotaan tekemään persoonaton hakemus. Onnea joukosta erottumiseen! Asiallisuus on tietenkin hyvä säilyttää, mutta jos koko teksti on jäykkää, ei voi odottaa kutsua haastatteluun. Ihan vain siksi, ettei jäykällä tekstillä erotu joukosta, koska nuo kaikki viralliset lauseet ovat loppuunkulutettuja. Tylsästä teksistä saa myös tylsän kuvan hakijasta, eikä kukaan halua mitään jäykkistä työyhteisöönsä. 

Vierailija
25/32 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En korostaisi sitä hoitovapaalla olemista ja hoitovapaalta töihin paluuta, vaan sitä, mitä olet tehnyt ennen hoitovapaata ja mitä osaamista sinulla sitä kautta on tähän haettavaan tehtävään. Hoitovapaan mainitsisin vain CV:ssä niin, että jos edellinen työ on päättynyt vaikkapa kaksi vuotta sitten, laittaisin maininnan, että viimeiset kaksi vuotta olet ollut kotona hoitovapaalla.

Vierailija
26/32 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

melba kirjoitti:

Hain tässä taannoin paikkaa ja sain hyvää palautetta siitä, että hakemukseni muistuttikin hakemusta eikä kirjettä. Eivät osaa kuulema nykyimmeiset enää hakemuksia tehdä.

En laittaisi mitään noita hoitovapaiden päättymisiä tai että uskon olevani hakemanne henkilö tai että olisin odottavin mielin työelämään palaamassa.

Mä olen työasioissa täysin asiallinen.

Heh, näin ne rekrytoijat on erilaisia.

Kun itse hain nykyistä paikkaani, tein asiallisen hakemuksen, jossa kuitenkin kerroin parilla lauseella myös itsestäni ja kiinnostuksen kohteistani.

Olin kuulemma aivan hilkulla jäädä pois haastateltavien joukosta, koska hakemukseni oli niin tylsän asiallinen ja vanhanaikainen. Haastattelussa kuitenkin peittosin kaikki muut ylivoimaisesti.

Että riippuu kovasti siitäkin, millaiseen paikkaan hakee.

Vierailija
27/32 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos se on sinun tyylistäsi. Vältä kuitenkin ilmaisuja kuten "palailemassa" , kirjoita mieluummin "palaamassa". Palailemassa kuulostaa siltä, että harrastuspohjalta olet kokeilemassa työntekoa, jos se sattuu huvittamaan.

Onko joku oikeasti tällainen pilkunviilaaja?

Vierailija
28/32 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

riippuu, haetko jotain valtion virkaa vai johonkin luovaan työhön rentoon firmaan, jonka rekryilmoituskin on rento ja luova.

Musta tossa on joka tapauksessa vähän liikaa liirum laarumia, hakemustekstin tulee olla selkeä ja mahdollisimman lyhyt, ne haluaa tietää nopeasti, mitä kokemusta sulla on ja miksi olisit kiinostunut paikasta.

LAittaisin jotenkin tähän tyyliin: Hoitovapaani on päättymässä ja olen innokkain mielin palaamassa työelämään viiden kotona vietetyn vuoden jälkeen. Olen kiinnostunut työskentelystä yrityksessänne, koska....

Älä tätä laita hakemukseen. Älä tarkoituksella alleviivaa sitä, että olet ollut poissa työelämästä "jo" viisi vuotta itse hakemuksessa. Painota niitä asioita joita olet tehnyt ennen tuota ja sivuuta kotivuodet mahdollisimman huomaamattomasti. Tämän asian kerrot sitten cv:ssä. Itse olen käyttänyt muotoa:

01/20001-08/2005

Firma x

Titteli x

lyhyt kuvaus vastuualueista

08/2005 - 12/2008

Äitiyslomat ja hoitovapaat

01/2009 -

Firma x

Titteli x

Näin aukko CV:ssä täyttyy. Hyvin on toiminut.

Vierailija
29/32 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta noi vapaat osat on myös mahdollisuus. Suurin osa kirjoitta samaa asiapentti-tekstiä, jolloin porukasta on vaikea erottautua, jos on paljon hakijoita. Suurin osa valitsijoista tietenkin valitsee sen asiapentin, mutta tarpeeksi epätoivoisena voisin ottaa riskin ja tehdä lennokkaan/hauskan tekstin. Se ei iske kaikkiin valitsijoihin, mutta kovan kilpailun tilanteessa se voi iskeä siihen yhteen viidestäkymmenestä, jolloin saat sen edun sitten. Mielummin on yhden hakijan mieleen kuin laihasti kaikkien. Sepä se ongelma monilla hakijoilla on, kun on hyvä, mutta aina on se jotenkin parempi. Pitäisi erottua, vaikka riskilläkin.

Muistakaapa sitä tamperelaista Bitwisen yritysmummua, jonka hakemus oli tehty essuun hauskasti iskevin kuvauksin. Hän erottui joukosta ja nörttipomon mielestä osoitti hauskuutta. Monissa paikoissa olisi nuttura kireänä istuva HR-ihminen pitänyt essuhakemusta pelleilynä, mutta tässä tapauksessa onnistui erottumaan 300 hakijasta positiivisesti.

Vierailija
30/32 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä muotoilla hakemus niin, että tulee kunnolsi perusteltua miksi juuri sinä olisit paras valinta. Nyt tuo liirumlaarum kertoo vain siirä, että miksi sinä haluat tuon työn ja mitä työ antaisi sulle. Hoitovapaasta en hakemukseen laittaisi välttämättä mitää. Cv:ssä voisin mainita. Painota aiempia työkokemuksiasi alaan liittyen ja aloita sillä.

Vierailija
31/32 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskitien kulkija kirjoitti:

Hmm, täällä siis neuvotaan tekemään persoonaton hakemus. Onnea joukosta erottumiseen! Asiallisuus on tietenkin hyvä säilyttää, mutta jos koko teksti on jäykkää, ei voi odottaa kutsua haastatteluun. Ihan vain siksi, ettei jäykällä tekstillä erotu joukosta, koska nuo kaikki viralliset lauseet ovat loppuunkulutettuja. Tylsästä teksistä saa myös tylsän kuvan hakijasta, eikä kukaan halua mitään jäykkistä työyhteisöönsä. 

Tylsää asiatekstiä voi piristää osuvilla adjektiiveilla ja verbeillä.

Vierailija
32/32 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta silti en korostaisi sitä, koska silloinhan ikäänkuin alleviivaat, että jäit äityislomalle vailla työpaikkaa, johon palata. Tuo ehdottamasi sanamuoto antaa aika huolettoman kuvan, olet ollut kotona mutta nyt ehkä huvittaisi vähän kokeilla työntekoakin. Ennemmin mainitset asian cv:ssä, lähinnä selittääksesi aukkoa työhistoriassasi. Ja lätinät innokkuudesta ym. on toisesta korvasta sisään, toisesta ulos -kamaa eli keskity ennemmin kuvailemaan sitä, missä olet hyvä ja miksi sinut kannattaisi palkata, vältä tyhjää sanahelinää, jota 90 % hakemuksista on täynnä.

jätän kaikki "sanahelinät" innokkuudestani pois, koska se on oikeastaan kaikki, mitä minulla on.. työkokemusta tavallisista toimistohommista pari vuotta ennen äitiyslomaa, ja tykkään asiakaspalvelusta ja tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa, ja olen tunnollinen, mutta siinä ne sitten onkin.. lisäksi atk-taitoni ovat varmasti pahasti ruosteessa, mutta olen kyllä innokas oppimaan.. Että mitähän mun kannattaisi sitten hakemukseen runoilla että saisin aikaiseksi edes muutaman rivin?

ap

Puuttellisen kokemukseni alan liittyen korvaan päättäväisyydellä ja motivoituneisuudella alaa ja uusia haasteita kohtaan. Aikaisemmissa työpaikoissani olen saanut positiivista palautetta juuri asenteestani oppimiseen ja haluun kehittyä työntekijänä (tms mistä sua on kehuttu).

Tuohon tyyliin siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi