Hei Melba ja MorreD
Tekisi mieli ottaa itselleni nimimerkki käyttöön tällä palstalla. Vähän kuitenkin vielä arveluttaa, ja siksi kysäisen teiltä:
onko moni ihminen tunnistanut sinut AV:n ulkopuolella? Jos on tunnistanut, millaisia reaktioita on heissä herättänyt?
Kirjoitatte molemmat kovin rehellisen oloisia ja "paljastavia" mielipiteitä ja kokemuksia täällä. Arvostan teitä.
Kommentit (6)
Voisiko MorreD tai Melba kertoa sen positiiviset ja negatiiviset puolet.
Itse ajattelen että pahimmat ilkeilyt ehkä jäisi osalta pois jos kirjoitettaisiin nimimerkeillä, mutta toisaalta tulisiko niistä vaikeimmista asioista keskusteltua ollenkaan tai ainakaan niin rehellisesti.
Positiivisia
+ kukaan ei väitä koskaan olevansa ketjun "ap" tai numero X kun kirjoittaa nimimerkillä
+ on helpompi kontrolloida omia sanomisiaan, myös siltä osin, että joku väittää sinun olleen tiettyä mieltä joskus vaikka et olisi ollutkaan
+ olo on jotenkin rehellisempi (ehkä se tuo lukijallekin uskottavuutta?)
+ omat aloitukset on helppo löytää harmaiden linkkien seasta kun nimimerkki loistaa sinisenä
+ aloituksiani harvemmin epäillään provoiksi, joten sellaiset turhat viestit jää kohdaltani pois
Negatiivisia
- henkilökohtaisuuksien kaivelu asiaankuulumattomissa asioissa (mun kohdalla viitataan usein satanismiin ja lihavuuteeni)
- kovin intiimejä asioita en halua kertoa ja kikkailu edestakaisin kirjautumisen välillä on rasittavaa, joten en tee sitä lainkaan
- pidän huolta tavallista tarkemmin siitä, että en kerro kovin tarkasti muiden asioista tai väritän epäolennaisia seikkoja (esim. jutussani oleva sisko saattaakin oikeassa tarinassa olla serkkuni, lapsen ikä voi olla 7v. vaikka oikeasti olisi 9v. jne.)
Nämä nyt näin aluksi tuli mieleen.
Ensinnäkin kiitos kovasti.
Minä kirjoittelen joka tapauksesssa omana itsenäni, joten ei ole merkitystä, että kirjoittelenko nimimerkillä vai ilman. Itse en jaksa muutella edes totuutta mitenkään, poikani ovat 10 ja 3 jne. Miehestäni en kerro mielestäni tänne mitään tunnistettavaa - toki jos tuntee minut, niin sitten voi miehenikin tunnistaa, mutta jos tuntee minut, niin sitten tunteekin jo miehenikin eli mitäpä väliä??? Mieheni tietää kyllä että tänne kirjoittelen, joten senkin puolesta asia on ok. Jotkut tuttuni ja ystäväni ovat minut täältä tunnistaneet, mutta entä sitten - eivät he tunnistaisi näistä kirjoituksista, jolleivat jo tuntisi minua. Eli en näe mitään pahaa siinä, jos joku minut täällä tunnistaa, koska juttuni eivät ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa minkälainen olen irl.
Tässä jotain positiivisia juttuja:
+ olen täältä ihania ystäviä löytänyt, osa 10 vuoden takaa, osa 2 vuoden takaa
+ jos joku haluaa hypätä minun juttujen yli, niin se on helppoa kirjautumisen takia ja toisaalta jos joku haluaa lukea mun kirjoituksia, niin tunnistaa sen viitekehyksen, mistä kirjoitan
Negatiivisia juttuja:
- jotkut syyttää ihan käsittämättömistä asioista joskus, esim. että olen huono äiti, kun ehdin tänne kirjoittaa, samoin esim. en saanut toivoa xxxl kokoista yöpaitaa ja samalla suklaata joulupukilta - vaatii siis tiettyä teflonpinnoitetta, koska osa hyökkäyksistä on sitten suoraan henkilöä kohtaan, muistan että joku on jopa kuulema printtaillut mun kirjoituksia, että saa niille sitten naureskella
Kuten varmaan ihmiset ovat huomanneetkin, niin kirjoitan täällä vain omista jutuistani enkä esim. joidenkin kavereiden jutuista, joten minun ei tarvitse varoa siinä mielessä sanomisiani. Jos olisi taipumus ruotia toisten asioita, niin sitten ehkä ei ole järkevää tehdä sitä kirjautuneena.
Itse yritän olla aina asiallinen ja tarkoitukseni ei ole loukata ketään. Kuitenkin kirjoitettu viestintä on sellaista, että aina on mahdollista ymmärtää väärin tai joskus on asioita, joita ihmiset eivät halua kuulla (esim. kysyvät apua vaikka johonkin asiaan, mutta eivät halua kuulla, että asiat ovat oikeasti vielä pahemmin kuin ovat uskoneet) tai joskus tulee ihan kirjoitettua vaan niin epäselvästi, että väärinkäsityksiä pääsee syntymään. Myös suorasukaisuuteni tai "kaikkitietäväinen" otteeni (niistä asioista joista kirjoitan voin sellainen ollakin, toisaalta en keskustelekaan sitten meikeistä tai hiusväreistä, joista olen ulkona kuin lumiukko) voi ärsyttää ihmisiä. Yritän kuitenkin olla suoranaisesti loukkaamatta ketään, en sellaisesta saa mitään mielihyvää kellekään. Sen sijaan täällä joskus jotkut todellakin purkavat paineita ja jos on nikillinen, niin on tietoisesti ottanut sen riskin, että ne paineet puretaan niihin nikillisiin. Kuinka ne paineet nyt sitten purettaisiin jonkun keskustelun ap:lle tai kirjoittajalle 4, jos on ihan nimimerkillisiäkin ihmisiä olemassa.
Ehdottomasti olen kyllä plussan puolella nikillisyydestäni! Niin ihania ovat ystäväni, jotka ovat tätä kautta löytyneet tai minut löytäneet.
Kuten varmaan ihmiset ovat huomanneetkin, niin kirjoitan täällä vain omista jutuistani enkä esim. joidenkin kavereiden jutuista, joten minun ei tarvitse varoa siinä mielessä sanomisiani. Jos olisi taipumus ruotia toisten asioita, niin sitten ehkä ei ole järkevää tehdä sitä kirjautuneena.
En varta vasten halua ruotia täällä tuttujeni, ystävieni tai sukulaisteni asioita.
Käytän lähipiirini kokemuksia lähinnä esimerkkeinä jostakin tapauksesta. Esim. "Siskoni tytön vesirokko kesti pari viikkoa, kun taas meillä meni viikko pidempään." Ja tässäkin tapauksessa "sisko" voi olla todellisuudessa vaikka serkku tms.
Asia sinänsä on viaton, mutta haluan silti hiukan sotkea epäolennaisuuksia. Jos minut tunnistetaan, niin se on oma murheeni. Mutta jos minun juttujeni kautta tunnistetaan joku muu, niin se on jo ikävämpää.
Ehkäpä rohkaistun nikillisyyteen. Katsotaan :)
Tiedän kuitenkin, että toisilta foorumeilta nimimerkkini tunnistetaan, mutta sillä ei ole väliä. Olen samanlainen muuallakin (tietysti) :)
En koe, että nimimerkillä kirjoittelu olisi siis mitenkään vaikuttanut elämääni netin/AV:n ulkopuolella.