Rukoilen: Ehkäisy salituksi
Ehkäisykieltoon sopeutuminen vaatii minusta liikaa naiselta. ja mieheltäkin. Myös lapsille se voi olla kohtuutonta ja väärin.
Minä kyllä toivon että vl puhujat voisivat muuttaa ehkäisyn sallituksi. Onko se väärin että rukoilen tätä Jumalalta? En voi kertoa kenellekkään että rukoilen tällaista asiaa.
Kommentit (101)
nuo ehkäisyn vastustajat ovat niitä joilla ei ole elämässä ollut niin vaikeita aikoja jolloin olisi tarvinnnut miettiä ehkäisyä ja eivät ymmärrä toisia vaikeessa tilanteessa eläviä. Painostavat ehkäisemättömyyteen ja hokevat sitä synniksi. On olemassa paljon hyvin voivia ja jaksavia isojen perheiden äitejä mutta olen nähnyt myös väsyneitä ja kärsiviä. Eräänkin ison perheen äiti sanoi kerran että. miten voi taas tulla vauva kun en ole selvinnyt edellisestäkään huutavasta lapsesta. niin mitäs siihen nyt sanois... aika surullista. T: eräs vl-äiti etelä suomesta. Taisin jo kirjoittaa aiemmin tähän ketjuun.
marttyyrin kruunun ison perheen kanssa :-(
Sehän on paljon pahempaa Jumalan luomistyöhön puuttumista kuin ehkäisy!
Kuka sinulta kieltää ehkäisyn? Minulta sitä ei kiellä kukaan puhuja, ei kukaan sisar tai veli. Tämä ei ole hyvä paikka tällaiselle keskustelulle. Yhtä hyvin voisi pyytää apua sielun viholliselta. Sillä hän tiesi jo aikojen alussa, kuinka johtaa harhaan, kun kysyi ihmiseltä. Sanoiko Jumala todella niin? Raamatussa on myös maininta lopun ajasta, ja siinä sanotaan, että "voi vaivaa äitien silloin". Minä ajattelen sen kuvaavan juuri tätä aikaa, ja näitä kysymyksiä.
a) miksi tämä ei ole yhtä hyvä paikka keskustella kuin jokin muukin? Mitä salailtavaa evl-kirkon sisällä toimivan herätysliikkeen säännöissä on? Kerroppa se.
b) Missä kohtaa Raamatussa on tuo mainitsemasi kohta ja mihin asiayhteyteen se kuuluu?
Suomessa on yksi maailman korrekatasoisimpia äitiys- ja lasten tereydenhoitojärjestelmiä. Luultavasti maailman ykkönen. Lapsikuolleisuus ja naisten kuoleminen synnytykseen tai sen jälkikomplikaatioihin on painettu niin alas että samaan ei muissa maissa monikaan pysty. Lapsiperheitä tuetaan, on luotu päivähoito ja esikoulu-oikeus.kaikki lapset saavat maksutta koulutuksen vaikak tohtoriksi saakka. Ja tänäkin vuonna Suomessa syntyy ennätysmäärä vauvoja! Eikö nämä puhu sen puolesta että Suomessa on äitien ja lasten melko hyvä elää?
Paljon vaikeampaa on naisilla ja lapsilla esim. Jeesuksen kotimaassa.
Jokainen joka itse haluaa suurperheen, saa tässä maassa täysin vapaasti hankkia sellaisen. Mutta sen tulee olla ehdottoman vapaaehtoinen valinta. Naisia ei ole luvallista pakottaa siihen.
joka sanoit, että miksi emme riennä auttamaan apua tarvitsevaa, kun hän täällä palstalla huutaa apua. Kerropa, miten käytännössä voi auttaa ihmistä, joka on anonyymisti kirjoittanut tänne palstalle? Olen joskus sanonut, että jos jotenkin voisin auttaa, niin auttaisin, mutta mitenkä auttaa, jos ei tiedä, ketä auttaa..? Ehkä pikkusen epäolennaista..
Oon vaan todennu, että vaikka meillekin on vuosittain annettu uusi pieni hoidettavaksi, oon iloinnu jokaisesta uudesta elämästä. Oon todennu, että kotityöt jaksaa odottaa, kaikkien paikkojen ei tarvi kiiltää :) Lapset on aikansa tässä ja lähtevät aikanaan kukin suuntaansa.
Mutta se, mikä ongelma tässä ajassa on, on se, että jos sanoo, että on väsynyt, kysytään heti, miksi teit niin monta lasta. Se nostaa kummasti kynnystä hakea apua. Kun kaikki kuitenkin tietävät, miten yksinkertaista on estää elämää syntymästä. Lasten vastaanottamisesta tulee isolta osin pelkkää syytöstä ja moitetta ja jos joskus on väsyneempi, syytetään vain väsynyttä, harva haluaa oikeasti auttaa ja tukea.
Siksi äidin on monesti vaikea tunnustaa esim. neuvolassa, että on uupunut, kun annetaan ymmärtää, että olisit miettiny aikanaan..
Mutta sekin täytyis muistaa, että srk:n johtokunta on vain maallinen hallintoelin ja ei voi vaikuttaa siihen, mitä Jumala on säätänyt.
pahalta tuntuu lukea tuota pilkun viilaamista ja jatkuvaa kyselyä: "Sanoiko Jumala todella niin?" kysymyksen petollisuudesta voi lukea luomiskertomuksesta.
Voimia ap. "Niin kuin päiväs, niin on voimas aina"
Etkö ole kuullut mitä Seppo Lohi on sanonut ehäisyasiasta?
"Ehkäisyn hyväksyminen heikentäisi lestadiolaisuutta. -- Seppo Lohi sanoo, että ehkäisyn hyväksyminen olisi kuolema lestadiolaiselle liikkeelle. -- Seppo Lohi pitää ehkäisykantaa koko liikkeen kannalta olennaisen tärkeänä. Jos tässä asiassa kanta muuttuu, kuolema on lestadiolaisen liikkeen padassa ja koko liike sammuu."
(Kalajokilaakso-lehti 3.8.2008.)
”Lohen mukaan syntyvyyden säännöstelemättömyys erottaa vanhoillislestadiolaisuuden selvimmin muista herätysliikkeistä. -Jos säännöstelemättömyydestä luovuttaisiin, vanhoillislestadiolaisuus katoaisi viidenkymmenen vuoden sisällä.”
(Seppo Lohen haastattelu MTV3, 24.7.2002.)
Elikkä Jumalan sana ei ole ehkäisykiellon syy, vaan heärtysliikkeen jäsenmäärän ylläpito.
Voiko tämän käsittää näin...
>> Siksi äidin on monesti vaikea tunnustaa esim. neuvolassa, että on uupunut, kun annetaan ymmärtää, että olisit miettiny aikanaan..
Tosi raakaa ja julmaa!
Aina ja kaikissa tilanteissa pitää auttaa sitä joka on heikoilla. Ketään ei auteta syyttelemällä häntä! Yhteiskunnan pitäisi olla lapsimyönteinen ja auttaa erityisesti lapsiperheitä niiden koosta riippumatta... lapset ensin!
(En ole itse vl.)
Siis onko hedelmöityshoidot ehkäisyn kieltäjille ihan ok? Sehän on paljon pahempaa Jumalan luomistyöhön puuttumista kuin ehkäisy!
Joo, on ne sallittuja (omilla soluilla) ja toivottaviakin, koska vl on perhekeskeinen uskonto. Pääasia on että on lapsia, tavalla tai toisella. Lapsettomat parit ja yksinäiset naiset ovat paarialuokkaa.
Kiitos, myötätuntoiset sanasi lämmittävät...
Etkö ole kuullut mitä Seppo Lohi on sanonut ehäisyasiasta? "Ehkäisyn hyväksyminen heikentäisi lestadiolaisuutta. -- Seppo Lohi sanoo, että ehkäisyn hyväksyminen olisi kuolema lestadiolaiselle liikkeelle. -- Seppo Lohi pitää ehkäisykantaa koko liikkeen kannalta olennaisen tärkeänä. Jos tässä asiassa kanta muuttuu, kuolema on lestadiolaisen liikkeen padassa ja koko liike sammuu." (Kalajokilaakso-lehti 3.8.2008.) ”Lohen mukaan syntyvyyden säännöstelemättömyys erottaa vanhoillislestadiolaisuuden selvimmin muista herätysliikkeistä. -Jos säännöstelemättömyydestä luovuttaisiin, vanhoillislestadiolaisuus katoaisi viidenkymmenen vuoden sisällä.” (Seppo Lohen haastattelu MTV3, 24.7.2002.) Elikkä Jumalan sana ei ole ehkäisykiellon syy, vaan heärtysliikkeen jäsenmäärän ylläpito. Voiko tämän käsittää näin...
Tulihan se todellinen syy sieltä!!!
Eivät kyllä kukaan olekaan vanhoillislestadiolaisia. Muista, että valtava enemmistö uskovaisista EI pidä ehkäisyä vääränä ratkaisuna, vaan järkevänä keinona ilmoittaa tavallaan Jumalalle onko lapsen aika vai ei. Jos jonkun lapsen on tosiaan määrä syntyä, niin Jumala on riittävän vahva ohittamaan e-pillerit.
Kyllä niitäkin lapsia on: jopa sterilisaation jälkeen on lapsia saatu. Kyllä Jumala tietää, eikä Hänen tahtoaan tarvitse arvuutella.
Voisi ajatella että lapsen näkökluma olisi hyvä ottaa mukaan...Meillä on perheessä 13 lasta ja uusikin vauva tulossa. Itse olen silti kokenut saavani isältä ja äidiltä RUNSAASTI rakkautta ja huolenpitoa!
Toki aivan pienet lapset isossa porukassa kasvaessaan saattavat olla hieman "villejä" mutta oppivatpa itsenäiseksi jo varhain ja sosiaalisuutta.
Kukaan ei halua puuttua sellaisen äidin osaan joka on itse halunnut ison perheen, nauttii siitä ja jaksaa hoitaa sen kunnolla.
Se voi olla yhtä hyvä kuin työssä käyvän osa. Useimmat suurperheen saaneet naiset varmasti ovat tyytyväisiä ja pitävät osaansa vähintään yhtä hyvänä kuin muissa ammateissa toimivat naiset.
Mutta, minulla esim. on pitkät opinnot kaikkine jatko-opintoineen ja minulle on sopinut parhaiten jakaa elämäni työn ja kodin kesken. Samoin teki jo äitini. En myöskään nykyisten lasteni hyvinvoinnin kustannuksella saada yli voimieni menevää suurperhettä.
Joidenkin naisten suurperheestä luopuminen (ehkäisy) ja työssäkäynti varmistaa sen että osa naisista (ja isistä) voi jäädä kotiin.
Kyllä isojenkin perheiden lapset tarvitsevat opetusta, lääkäriä, sairaanhoitajaa, kaupan tätiä, jne ja näissä ammateissa palvelevat naiset ovat osa Jumalan luomaa yhteiskuntaa. Ei nyky-Suomi toimii ilman meitä naisia.
Oon vaan todennu, että vaikka meillekin on vuosittain annettu uusi pieni hoidettavaksi, oon iloinnu jokaisesta uudesta elämästä. Oon todennu, että kotityöt jaksaa odottaa, kaikkien paikkojen ei tarvi kiiltää :) Lapset on aikansa tässä ja lähtevät aikanaan kukin suuntaansa.
Kuule kun ei se ole monestikaan tärkein kysymys että kiiltääkö tiskipöytä, vaan esim. että lyökö äiti vai ei. Jaksamisen äärirajoilla ei todellakaan ole väliä kodin siisteydellä, esimerkkisi on naiivi.
Ja toisekseen, onko sinunkin niin vaikea ymmärtää, etteivät kaikki äidit ole yhtä vahvoja ja jaksavia kuin sinä? Vai täytyykö kaikkien muidenkin jaksaa jos sinä jaksat?
Paha mieli tuli tästä kirjoituksesta kyllä, vaikka asiaakin kirjoitit.
t. vl-äiti (joka ei ehkäise koska ei nyt juuri tarvi, mutta joka hyvin ymmärtää niitä jotka ehkäisee)
näkemyksenne siitä, että uskova ei halua ehkäistä?
Näinhän se on mutta kyllä minä tunnen sydämessäni miten ymmärrän ajavaajan rukousta!
Uskovainen haluaa uskoa lapsen lailla,näin minäkin ajattelin joskus ennen kuin elämä opetti minua.Minäkin halusin uskoa lapsiasiassa ehdotomasti,uskon vuoksi ja siunauksen vuoksi.
Ja lapsia syntyi paljon,vuoden välein,väsyin,sinnitelin ja uskoin.Vuosi vuodelta kuljin kohti suurta katastrofia.Meidän elämässä tapahtui niin paljon,taloudellisia huolia,rankkoja raskauksia.Väsyimme molemmat mutta halusin vain epätoivoisesti tehdä "oikein" silläkin uhalla vaikka puoliso rinnalla uupui,stressin myötävaikutuksena sairastui vakavasti.
Pienet lapsensilmät katsoivat liian usein hätääntyneenä huutavaa ja itkevää äitiä jolla ei ollut tarjota syliä eikä hellyyttä kunhan sai kaikille ruoan eteen ja puhtaat vaipat oli tyydyttävä tähän.
Tästä lopulta tuli minulle vakava pysähdyksen paikka,voisinko ja haluaisinko uhrata uskoni eteen lasteni ja perheeni terveyden.Olisiko oikein jatkaa... ja vaatiiko Jumala tätä? Siis oikeinko todella? Onko Jumala sanonut Raamatussa näin?
Löysin netistä tietoja siitä että Raamatussa ei olekaan varsinaisesti lisääntymispakkoa...se helpotti niin että pystyin tekemään lopulta ratkaisun.
Päädyin ehkäisyyn suojellakseni pienteni,itseni ja mieheni elämää,toisin en olisi voinut omatuntoni vuoksi tehdä vain suojella elämää en jatkaa tuhon tiellä.
Elämämme on edelleen valtavaa sinnittelyä,eloonjäämistaistelua,pienin askelin menemme eteenpäin.
Vaikka olen vielä erittäin väsynyt,masentunut yritän pinnistellen jaksaa antaa lapsille hellyyttä,turvaa ja syliä niin kauan he joutuivat elämään niin vähällä.
Mitä nämä raskaat vuodet ovat minulle opettaneet,inhimillisyyttä ja myötätuntoa joka niin monesti ihmeellistä kyllä näyttää uskovaisten keskeltä puuttuvan...
Usein mietin miksi meidän on niin vaikea asettua raskautettujen asemaan? Miten ja kenen uskoa kirkastaa tämä lakihenkisyys ja inhimillisyyden puute tässä perhekysymyksessä?
Olen kiitollinen kuullessani näitä tarinoita.
Teille rakkaat fundamentalistisisaret jotka tänne tulette tuomitsemaan toisia sanoisin, jotta pitäkää huoli omasta terveydestänne. Säälin teitä, koska olette uhreja.
"vl" eli ex-sellainen kai. Ainakaan en hyväksy enkä ymmärrä näitä asioita. Enkä aio pilata lapsieni elämää tehtailemalla heitä mutta jättmällä heidät vaille hoitoa ja rakkautta, lämpöä ja syliä, tervettä äitiä ja isää ja parisuhdetta, jonka he ansaitsevat.
Liian moni lapsi jää ilman näitä vl-perheissä.
Raamatussa Jumala on ilmoittanut tahtonsa ja uskovainen haluaa elää niin että tekee Jumalan tahdon mukaan.
Luomiskertomuksessa Jumala on sanonut: "Lisääntykää ja täyttäkää maa." Hän tahtoo että ihmissuku ei kuole sukupuuttoon.
Uskontunnustuksessa uskovainen ilmoittaa uskovansa Jumalaan kaiken Luojana. "Minä uskon Jumalaan, isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan...". Siinä ihminen ilmoittaa uskovansa että
hän on minut luonut kuten kaikki ihmiset. Jos ihminen ottaa elämän omiin käsiinsä hän rikkoo Jumalaa vastaan.
Lapsi on Jumalan lahja, sanotaan Psalmeissa (en muista tarkkaa kohtaa). Jumala jatkaa edelleen luomistaan maailmassa siten että syntyy uutta elämää kasveissa, eäimissä ja ihmisissä.
Ihminen ei saa puuttua Jumalan luomistyöhän eikä estää sitä...Se ei ole luvallista! Tämän tarkemmin en osaa sanoa mutta uskon että lapsimyönteinen elämä on hyväksi koko yhteiskunnalle.
"Uusi elämä on Jumalan luomisteko"
Parhaiten ne perustelut on sanottu tässä SRK:n julkilausumassa jonka SRK:n vuosikokous on hyväksynyt (eli useita satoja uskovaisia ihmisiä eri rauhanyhdistyksistä ympäri Suomea).
Se julkaistiin Oripään suviseuroissa 2009. Linkki alustukseen:
http://www.srk.fi/index.php?p=alustus_282009
Raamatussa Jumala on ilmoittanut tahtonsa ja uskovainen haluaa elää niin että tekee Jumalan tahdon mukaan. Luomiskertomuksessa Jumala on sanonut: "Lisääntykää ja täyttäkää maa." Hän tahtoo että ihmissuku ei kuole sukupuuttoon. Uskontunnustuksessa uskovainen ilmoittaa uskovansa Jumalaan kaiken Luojana. "Minä uskon Jumalaan, isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan...". Siinä ihminen ilmoittaa uskovansa että hän on minut luonut kuten kaikki ihmiset. Jos ihminen ottaa elämän omiin käsiinsä hän rikkoo Jumalaa vastaan. Lapsi on Jumalan lahja, sanotaan Psalmeissa (en muista tarkkaa kohtaa). Jumala jatkaa edelleen luomistaan maailmassa siten että syntyy uutta elämää kasveissa, eäimissä ja ihmisissä. Ihminen ei saa puuttua Jumalan luomistyöhän eikä estää sitä...Se ei ole luvallista! Tämän tarkemmin en osaa sanoa mutta uskon että lapsimyönteinen elämä on hyväksi koko yhteiskunnalle.
Se, että ehkäisen, ei muuta mihinkään sitä tosiasiaa, että Jumala on Luoja. Minä tekisin Jumalasta pienen, jos hänen Luojuutensa olisi kiinni minun teoistani. Pelko siitä, että ihmissuku kuolee sukupuuttoon, jos ei ehkäise, ei todellakaan vaikuta aiheelliselta mikäli seuraa maailman väestönkehitystä.
Yksikään harvoista Raamatun viittauksista joita tuossa julkilausumassa on, ei kiellä lisääntymisen rajoittmaista. Raamatussa ei puhuta mitään ehkäisystä.
Jumala ei ole asettanut uskovaisilleen velvoitetta lisääntyä maksimaalisesti. Tämä on yksinkertainen fakta.
Minä en enää ole vl, mutta tunne asian koska seurasin miten äidilleni kävi. (Huonosti.) Olen paljon ajatellut näitä asioita ja en voi olla ihmettelemättä vl sääntöjen julmuutta.
Kun sekä perheen että naisen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta olisi parasta että jokaisen raskauden jälkeen olisi tilaisuus parantua ja voimistua. Silloin sitä ehkäisyä tarvittaisiin. Sen voi sitten jättää pois kun taas haluaa lapsia.
Mutta nykysääntö on semmoinen, että naisen pitää ENSIN saattaa itsensä hengenvaaralliseen tilaan jolloin hänellä on sitten lupa mennä silvottavaksi eli kohdunpoistoon. Ja se on tosiaan, kuten sanoit, lopullinen asia, sen jälkeen ei voi lapsia saada lainkaan! Se on myös vältettävissä oleva operaatio, jos ehkäisee ja rytmittää vauvat niin että kroppa sen kestää paremmin.
Miten mahtaisi olla jos lestadiolaismiehet olisi pantu vastaavaan tilanteeseen? Että pitäisi saattaa itsensä ensin romahduksen partaalle ja mennä sitten leikkauttamaan itsestään osa pois. Kuinka moni suostuisi?
Kun meillä on terveyden ja turvallisuuden kannalta parempia menetelmiä, miksi emme siis käyttäisi niitä?
Ovatko sinun tuttavapiirisi uskovaiset jyrkästi ehkäisyä vastaan? Nykyään vl piireissä aika paljon on levinnyt sellainen käytäntö että ehkäistään mutta siitä ei puhuta kenellekään. Ei varmaan kannata puhuakaan näistä asioita muiden kuin oman lääkärin kanssa.
Jokaisella ihmisellä on oikeus, lupa ja velvollisuus huolehtia omasta hyvinvoinnistaan ja terveydestään. Se on todellakin myös velvollisuus, ja erityiseti silloin jos on vastuussa laaikäisistä lapsista. Itsestään ja terveydestään huolehtimisesta ei tarvitse tehdä kenellekään tiliä.
Kaikkea hyvää sinulle, hauskaa uudenvuodenjuhlaa ja onnellista uutta vuotta!
t. ison perheen pikkusisko alkupäästä :-)
PS. Olet oikeassa siinä että näkemykset muuttuvat herätysliikkeessä, ne ovat aina muuttuneet. Nyt kohdunpoisto sallitaan, mutta ei sallittu 1960-80-luvulla. Tätä ei myönnetä julkisesti mutta se on fakta.
Ehkäisystä on tulossa pikkuhiljaa sallittua, mutta sitä ei sanota ääneen. Ne kärsivät aina eniten jotka luottavat puhujien juttuihin, ovat kilteimpiä ja avoimen rehellisiä muiden suuntaan. Ikävä totuus.