Kuinka nopeasti hemoglobiini nousee rautalääkityksellä?
Leikkauksen jälkeen olen joutunut nyt käyttämään rautaa huonoon hemoglobiiniin. Väsyttää ja päätä särkee helpommin mikä varmaankin on tuosta huonosta hemoglobiinista. Olen nyt viikon verran syönyt rautaa ja olo ehkä jo hieman parempi, mutta edelleen väsyttää kovasti.
Osaako joku kertoa vaikka omakohtaisia kokemuksia missä ajassa alkoi olla hb olla taas normaali?
Kommentit (8)
Omalla kohdallani rautavalmiste ei imeytynyt ja sen aloittamisen jäkeen hemppa jatkoi laskua. Lopetin rautalääkkeen syömisen ja aloin syödä joka päivä 2-4 verilättyä runsaan puolukkahillon kanssa ja pidin neljän tunnin välin mihinkään maitotuotteisiin, jottei kalsium estäisi raudan imeytymistä. Hemppa nousi hienosti, ja olo parani nopeasti. Joidenkin elimistö siis pystyy hyödyntämään paremmin ruuasta saatavan raudan, joten kannattaa ainakin kokeilla syödä verilättyjä rautalääkkeiden lisäksi, jos tuntuu että rautalääkkeet vaikuttaa hitaasti.
auttaneet yhtään. Vasta ruokailun korjaamisella sain hemoglobiinin nousemaan.
Itse kokeilin aikanaan kaikki rautalääkkeet siitä nestemäisestä erilaisiin tabletteihin, eikä yksikään auttanut :(
Mulla ei tehonneet missään raskaudessa mitkään tropit. Ruokavaliosta se rauta parhaiten imeytyy.
raskauden aikana. 4 viikkoa menee rautavarastojen täyttymiseen, sen jälkeen vasta alkaa Hb nousta. Sen vuoksi rautalisää on syötävä vähintään kuukausi.
Hb noussut 6 yksikköä, sen jälkeen ei seurattu tiiviisti, mutta 3kk päästä, synnytyksen jälkeen (verenhukka 1 litra) Hb oli yli 10 yksikköä korkeampi kuin rautalisää aloitettaessa, ja 7 viikkoa synnytyksestä (eli yhteensä n. 5kk aloittamisesta) Hb oli noussut yhtensä 43 yksikköä.
Mun hemoglobiini nyt sadan luokkaa. Voi jos menee se kuukausi!! Pitkä aika olla väsynyt! Mutta pääasia, että nousee. Kantsiskohan mun ottaa kahta rautatablettia päivässä vai otanko jatkossakin vain ton yhden?
ap
Mulla nousi 101 -> 125 noin kuukaudessa. Kolmen viikon kohdalla huomasin itse eron olossa, ja "heräsin" aikamoisesta tokkurasta.
Söin rautaa 100mg joka toinen päivä yhden tabun ja joka toinen päivä kaksi tabua. Tabut nappasin tyhjään mahaan.
Mulla tosin oli tossa sellainen erikoisuus, että olin syönyt rautaa jo pari kuukautta ennen tuota 101 mittausta, tosin vain yhden tabletin päivässä ja en kauheasti tsempannut söinkö ruokailun kanssa vai en.
Raskaus oli syynä tähän hempan laskuun siis.