Kannattaako tällaista liittoa jatkaa?
- Yhdessä 10 v, 3 lasta
- aluksi myrskyisä liitto (minä tein riitaa kaikesta)
- sitten monta onnellista vuotta
- nyt pari vuotta arki on tuntunut raskaalta
- ei alkoholismia, fyysistä tai henkistä väkivaltaa, uskottomuutta tms. painavia syitä eroon
- suurin ongelma suhteen tietty epätasapaino: mieheni on unelmoija ja elää vähän "omissa maailmoissaan", minulle jää arjen pyörittäminen
- mies osallistuu, mutta minulla on päävastuu kaikesta: kotitöistä, raha-asioista, lapsista, remonteista...
- minulla on vakituinen, hyväpalkkainen ja vaativa työ, miehelläni määräaikaisia silpputöitä
- minusta tuntuu, että elämä olisi vähintään yhtä helppoa ilman miestäni
- samalla tuntuu, että yksin en halua olla
- olen sen verran dominoiva, että miehen on vaikea ottaa vastuuta, vaikka haluaisikin
Tässä tilanteessa rakkaus ja muu hyvä tuntuu jääneen kaiken muun jalkoihin. En tiedä, rakastanko miestäni enkä tiedä, miten saisin sen selville.
Mieheni rakastaa minua, mutta tilanne syö hänen itsetuntoaan. Molemmat voimme huonosti.
Kommentit (22)
Ajattelepa välillä vaikka niitä lapsia
Pääsääntöisesti aikuiset toki ajattelevat vain itseään ja "lapsen etu" on vain savuverho.
Toisaalta: äidilläkin on vain tämä elämä eikä sitä voi kukaan hänen puolestaan elää. Ja: äidin hyvinvointi ja onnellisuus heijastuu suoraan lapsiin. Vastaavasti harmoninen ja rakastava parisuhde on lapsen paras koti. Jos ja kun sitä ei tässäkään tapauksessa ole, se ei voi olla lapsen edun mukaista.
Lienee jo vanhentunut käsitys, että lasten takia on jatkettava vaikka millaista liittoa ja ero olisi aina ja kaikkialla yksiselitteisesti paha juttu. Voi olla, että "lasten takia" on taas yksi savuverho lisää ja sillä peitellään esim. yksinäisyyden pelkoa, taloudellista niukkuutta (joka eron jälkeen usein iskee) jne.
saat vuosikausia selitellä ja perustella "miksi isä ei enää asu täällä"
Varmaankin näin. Mutta millaisen mallin lapsi saa huonosta ja epäsuhtaisesta liitosta ?
Elämää ei kannata haaskata sinnittelyyn hampaat irvessä vaan rakkautta voi ja tuleekin tavoitella. Se on meidän velvollisuutemme ihmisinä. Enää ei ole kyseessä "jumalan tahto" vaan jokainen on vapaa etsimään parempaa tulevaisuutta. Enää ei ole mikään pakko roikkua epätyydyttävässä liitossa hautaan saakka, ei millään verukkeella. On olemassa näyttöä siitä, että myös avioeroperheiden ja yksinhuoltajien lapsista kasvaa tasapainoisia aikuisia.
Naisen tehtävä avioliitossa ei ole kouluttaa miestä eikä päinvastoin, eikä jäädä odottamaan hänestä aikuista. Suhteen pitäisi olla kaikinpuolin tasaveroinen eikä niinkuin veturi ja resiina !
Joten en kyllä ymmärrä pointtiasi. Jos sulla on eläkkeellä vähemmän rahaa ja miehellä enemmän, se on sitten miehesi velvollisuus elättää sua sen yli mitä itse et pysty.