ERITTÄIN VOIMAKAS VÄSYMYS: MISTÄ IHMEESTÄ VOI OLLA KYSYMYS??
Olen jo todella pitkään kärsinyt voimakkaasta väsymyksestä. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa, siihen on minulla lääkitys ja sen tasapainoa kontrolloidaan säännöllisillä verikokeilla.
Väsymys on kuitenkin mielestäni poikkeuksellista ja huomiota herättävää. Esim. tänään nukuin 9 tunnin yöunet. Herättyäni söin aamiaista, riisipuuroa, leipää ja kinkkua. Aloin katsoa elokuvaa. Minua alkoi nukuttaa elokuvan puolessa välissä erittäin voimakkaasti, silmäni menivät väkisin kieroon ja sulkeutuivat. Ponnistelin pysyäkseni hereillä, ja nousin istumaan sillä ajattelin sillä olevan vaikutusta. Ehei, tästäkään ei ollut apua - eikä myöskään siitä että elokuva oli yksi ehdottomista suosikeistani. Tuntui että taju lähtee, en pysty pysymään hereillä vaikka kaiken järjen mukaan en voinut olla väsynyt.
Kun elokuva päättyi, minun oli pakko nukkua. Tässä vaiheessa olin ollut hereillä vasta noin 3 tuntia. Nukuin hieman alle 2 tuntia tauotta. Huomionarvoista lienee se, että en todellakaan ollut eilen nauttinut esim. alkoholia, kuten en tänäänkään. Olen myös normaalipainoinen. Anemiaa minulla ei ole. Ei ole koskaan ollutkaan. Oloni on siis sellainen, kuin minulle olisi annettu jotain huumaavaa lääkettä tms, todellakin tuntuu siltä kuin menisin tajuttomaksi. Tätä tapahtuu usein aamuisinkin: yritän nousta sängystä (olen tässä vaiheessa saattanut nukkua jo 9-10 tuntia), mutta en pysty sillä tuntuu että tajuni lähtisi.
Mistä ihmeestä tässä voi olla kyse? Vai onko tämä vaan normaalia väsymystä (ei siltä vaan tunnu)? Mieskin oli tänään todella ihmeissään kun katseli minua sohvalla. Välillä huolestuttaa voiko tämä olla vakavaa? Jotenkin outoa kuitenkin.
Kommentit (15)
toistaiseksi olen yrittänyt ajatella vain olevani tosi poikki syksystä
Itse koin saman ihan tavisflunssan kanssa, koskaan aikaisemmin ei ole vastaavaa ollut. Yhtäkkiä vaan ei pystynyt toimimaan normaalisti, muita flunssan oireita ei enää silloin ollut. Vain sellainen uskomaton uupumus.
Jos ei mene ohi parissa päivässä, ota toki ihmeessä yhteyttä lääkäriin.
ja metabolisen oireyhtymän vuoksi systeemi ei toimikaan vaan insuliinineritys jatkuu korkeana => karmea väsymys.
Jätä pois huonot hiilarit, pysyt hereillä-
tarkistettu? Melko todennäköinen syy.
Voitko olla raskaana?
Ja muutenkaan kyse ei ole flunssasta. Siis en ole ollut useampaa vuotta putkeen flunssainen ;)
Kilpparikokeet otettu vasta muutama viikko sitten viimeksi, tsh oli 1 ja sillä tasolla se on ollut jo pari vuotta ainakin. Ei siis pitäisi olla mitään ongelmaa sen suhteen.
ja usein se toinen näyttää liian korkeita arvoja silloin kun toinen on vielä normaalilla tasolla. Joskus taas voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta jo pitkällä, vaikka kokeet ovat ihan viitealueella.
mikään ei taida minuun täsmätä: en ole ylipainoinen (indeksi 21), verenpaineeni on enemminkin matala, hemoglobiini sen sijaan aina loistava noin 137. Verensokeri ollut mitatessa ok.
Ja tämä väsymys ei siis tosiaan ole välttämättä missään yhteydessä syömiseen. Olen myös huomannut että haukottelen jatkuvasti: siis vaikka kaikella järjellä ajateltuna minun ei pitäisi olla väsynyt, haukottelen silti jatkuvasti ikään kuin minun pitäisi mennä nukkumaan. Tätä oiretta on joka päivä, riippumatta siitä paljonko olen nukkunut.
Välillä olivat siinä rajoilla. Vihdoin arvot menivät sille rajalle, että sain lääkkeet ja elämä muuttui täysin.
Minulla esikoisen raskaus aiheutti ihan järkyttävän väsymyksen. Nukuin öisin 11 tuntia, siihen päälle vapaapäivänä pari kertaa parin tunnin päikkärit (eli n 15 tuntia unta) ja siitä huolimatta väsytti koko ajan. Jos istuin sohvalle, olin unessa parissa minuutissa.
sama juttu mutta lisäksi väsymys on myös fyysistä. Ihan kuin olisin tosiaan huumattu ja lähes kuola poskella jäsenet lyijyn painavina koko ajan :(. Ja vuosia ellei jopa aina. Ja vajislääkitys täälläkin.
Pitkäaikaisella tai kroonisella väsymysoireyhtymällä tarkoitetaan kuukausia ja usein vuosia kestävää väsymystilaa ja väsymysalttiutta, joihin samalla liittyy yksi tai useampia ruumiillisia oireita, kuten lihaskipu, huimaus, päänsärky, unettomuus ja ärtyneisyys. Jatkuvia väsymystiloja, joihin liittyy ruumiillisia oireita, on aikaisemmin kutsuttu neurasteniaksi. Pitkäaikainen kipuoireyhtymä eli kipuhäiriö (ks. 1) muistuttaa oirekuvaltaan pitkäaikaista väsymystilaa, mutta siinä kivut tai säryt ovat väsymyksen asemasta pääasiallinen oire.
Jatkuva ärtymys ja siihen liittyvät oireet tai niiden voimakkuus eivät selity ainakaan kokonaan minkään tunnetun ruumiillisen sairauden perusteella.
Pitkäaikaiset väsymystilat ovat suhteellisen yleisiä, sillä ainakin 1–2 % aikuisväestöstä kärsii niistä. Ne aiheuttavat huomattavaa kärsimystä ja toimintakyvyn heikentymistä. Käytännön ongelmana on usein se, että niiden subjektiivisen luonteen vuoksi vakuutuslaitokset eivät ainakaan tähän asti ole yleensä myöntäneet työkyvyttömyyseläkettä pelkän pitkäaikaisen väsymysoireyhtymän perusteella.
Pitkäaikaisen väsymysoireyhtymän syitä ei tunneta. On varsin mahdollista, että monet eri syyt johtavat kroonisen väsymysoireyhtymän kehittymiseen ja että eri henkilöillä jatkuvan väsymyksen syyt ovat erilaisia. Joskus jatkuva väsymystila kehittyy vaikean tai pitkäaikaisen ruumiillisen sairauden seurauksena. Väsymys jatkuu, vaikka sairauden pitäisikin olla jo ohi. Joidenkin teorioiden mukaan jatkuva väsymystila voisi olla tiettyjen virusinfektioiden seuraus. Joskus kyseessä voi olla pitkäaikainen masentuneisuus (ks. 2) tai hoitamaton masennustila (ks. 3). Osalla erilaiset traumaattiset tunnemuistot saattavat olla kroonisten kiputilojen taustalla. Kroonisista kiputiloista kärsivät ovat kokeneet lapsuudessaan selvästi keskimääräistä useammin erilaisia traumaattisia kokemuksia, kuten väkivaltaa tai seksuaalista hyväksikäyttöä.
Itsehoito ja hoito
Väsymystilan jatkuessa vähänkin pitempään on aina syytä kääntyä lääkärin puoleen, koska oireiden taustalla voi aina olla jokin hoidettavissa oleva ruumiillinen sairaus tai masennustila.
Jos väsymystilan taustalta ei löydetä hoidettavaa ruumiillista tai psykiatrista sairautta ja tilan katsotaan olevan luonteeltaan taustaltaan tuntematon pitkäaikainen väsymystila, ei väsymyksen hoitoon ole olemassa mitään erityistä hoitoa. Fyysisen kunnon kohentaminen ja ylläpitäminen lievittävät usein oireita. Osa pitkäaikaisesta väsymystilasta kärsivistä hyötyy masennuslääkkeiden käytöstä, vaikka ei kärsisikään masennustilasta tai masentuneisuudesta. Uni- ja ahdistuslääkkeiden säännöllistä ja pitkäaikaista käyttöä tulee mahdollisuuksien mukaan välttää, koska ne yleensä lisäävät väsymysoireita. Jos erilaiset ristiriidat tai traumaattisten kokemusten muistot ovat pitkäaikaisen väsymyksen taustalla, väsymysoireyhtymästä kärsivät henkilöt voivat hyötyä asianmukaisesta psykoterapiasta.
Säännöllinen ja turvaa antava hoitosuhde myötäelävään omalääkäriin vähentää kroonisen väsymysoireyhtymän aiheuttamaa kärsimystä. Sisäisen turvallisuuden tunteen kannalta on tärkeä aika ajoin poissulkea mahdolliset ruumiilliset sairaudet väsymyksen syinä.
Useaan kuukauteen nukuin pitkiä yöunia ja vielä päivittäin kolmen tunnin päikkärit. Ellen nukkunut päivällä, väsymys paheni niin, että illalla piti mennä nukkumaan ennen ysiä. Päikkäreidenkin kanssa nukkumaan piti mennä viimeistään kymmeneltä, ei kertakaikkiaan jaksanut valvoa pidempään.
Oli myös muita oireita, ja kun näiden oireiden (pitkään jatkunut yskä ja kuumeilu) takia menin lääkärille (päivystyksen kautta juuri keston takia), syy viimein selvisi (erikoislääkärin konsultaation jälkeen): sarkoidoosi.
Kortisoni on helpottanut väsymystä, mutta ei poistanut sitä kokonaan. Aattona ja joulupäivänä en kumpanakaan nukkunut päikkäreitä, silti aattona valvoin miltei yhteen ja eilenkin puoleen yöhön (eikä päikkäreitä).
hei, olen narkolepsia