Meillä lapset oppivat eurooppalaisia juomatapoja. Juodaan viiniä ruoan kanssa,
saunaoluet ja glögiäkin saatetaan terästää. Koskaan ei humalluta. Tietävät, että jos vieraita tulee illalla, tehdään kahta erilaista glögiä....Mielestäni parempi näin kuin ehdoton kielto. Tietävät, että alkoholi kohtuudella nautittuna voi kuulua juhlaan.
Kommentit (37)
eikä lapsuudenperheissä juotu. Juopuneet ovat ällöttäviä, säälittäviä. Jo 'pari' vapauttaa kaikki idioottimaisuudet monissa ihmisissä. Näinpä ystäväpiirissä on vain absolutisteja.
Että moni, joka ei muka ole hiprakassa, on sitä näin absolutistin näkökulmasta. Moni ei vain huomaa käytöksensä muuttumista ja suu käy ja läpätetään tyhjää ja jossain vaiheessa alkaa se ällöttävä tekolässytys.
Meillä on kyllä muitakin tuttuja kuin absolutisteja, mutta nykyään otan sellaisen etäisen suhteen kun joudun heidän kanssaan joihinkin juhliin. En vain jaksa näitä "ei mene päähän ja ei olla hiprakassa ja kukaan ei kärsi". Ei sitä lässytystä meinaa millään jaksaa kuunnella.
Jos ei ole tarkoitus humaltua, voi aivan hyvin juoda alkoholittomia juomia. Sana eurooppalainen ei aina tarkoita hienoa ja suositeltavaa.
väkeviä en juo, koska niiden mausta en pidä. En juo koskaan itseäni humalaan, vaan aina rauhalliseen tahtiin 1-2 annosta. Omat vanhempani käyttivät alkoholia samalla tavalla, joskus oli viiniä aterialla ja leffan kanssa portviiniä, joskus ei. Alkoholia join ekan kerran serkkuni häissä 17-vuotiaana, puolikkaan lasin kuohuviiniä. Känniä en ole koskaan tavoitellut ja humalahakuista juomista en ymmärrä ollenkaan.
Jos ei ole tarkoitus humaltua, voi aivan hyvin juoda alkoholittomia juomia. Sana eurooppalainen ei aina tarkoita hienoa ja suositeltavaa.
Lapset ovat itse alko vastaisia, ei me sitä olla heille mitenkään tuputettu tai moralisoitu. Vanhin jo 21 ja sanoo, ettei halua edes maistaa ja kertoo vihaavansa sitä. Nuorin kammoksuu humalaisia. En näe mitään ongelmaa tässä asetelmassa. Hauskaa meillä on ilman viinaakin :D
Voin kyllä kertoa meidän perheen alkoholikäyttäytymisestä. Kyllä, juomme viiniä ruoan kanssa kun on juhlallinen hetki; joulu, uusi vuosi, syntymäpäivät yms. Arjen saatan aivan hyvin juoda siiderin kun saan lapset nukkumaan. Minusta ainakinsillä on rentouttava vaikutus. En silti ota kuin ehkä 5 siideriä kuukaudessa, silloin kun tekee mieli. Hiprakkaan asti juon jos joskus lähden miehen/ ystävien kanssa ulos; liian harvoin about kerran vuodessa. Alkoholi ei ole mikään tabu, kuuluu normaaliin elämään eikä meillä sitä piilotella. Lapsien ollessa paikalla emme ole koskaan olleet edes hiprakassa; lapsille ei lässytetä tms. Muistakaa mammat että se kielletty hedelmä on kaikista kiinnostavin...
Voin kyllä kertoa meidän perheen alkoholikäyttäytymisestä. Kyllä, juomme viiniä ruoan kanssa kun on juhlallinen hetki; joulu, uusi vuosi, syntymäpäivät yms. Arjen saatan aivan hyvin juoda siiderin kun saan lapset nukkumaan. Minusta ainakinsillä on rentouttava vaikutus. En silti ota kuin ehkä 5 siideriä kuukaudessa, silloin kun tekee mieli. Hiprakkaan asti juon jos joskus lähden miehen/ ystävien kanssa ulos; liian harvoin about kerran vuodessa. Alkoholi ei ole mikään tabu, kuuluu normaaliin elämään eikä meillä sitä piilotella. Lapsien ollessa paikalla emme ole koskaan olleet edes hiprakassa; lapsille ei lässytetä tms. Muistakaa mammat että se kielletty hedelmä on kaikista kiinnostavin...
kun pitää vetää herne nenään meidän kirjoituksista, joilla alkoholi ei kuulu juhliin, tuskin edes arkeen..
käyttäville alkoholin käyttö ei ole ongelma vaan se, että kaikki ei käytä.
Vähän sama kuin ennen tupakoinnissa. Jos joku lopetti tupakanpolton, toiset tyrkytti tupakkaa, ettei itse tuntisi huonommaksi itseään. On helpompaa juoda, polttaa tupakkaa, mässätä sapuskaa ja olla ylipainoinen kun ympärillä muutkin tekee samaa.
Jos joku ei tee, iskee näihin mammoihin heti joku puolustusmekanismi ja raivona karjutaan, että minulla ei ole tämän kans ongelmaa, älä saatana tule tänne yrittään olla parempi.
Kun kyse on vain siitä, että kaikki ei pidä alkoholista, tupakasta ja läskistä.
Ja nuo eurooppalaiset juomatavat on huvittavin puolustelu. Maksakirroosia löytyy myös näistä ns. eurooppalaisista maista, missä nautitaan hyviä viinejä muussa kuin humaltumistarkoituksessa. Ihan oikeasti, hekin kyllä humaltuvat siitä viinistä ihan samalla tavalla kuin suomalaiset.
todistaa sitä, ettei voi millään hyväksyä, että jossain perheessä alkoholiin suhtaudutaan mutkattomasti. Ei mua haittaa pätkääkään, että joku ei koske alkoholiin, mutta tarviiko sitten mua syyllistää siitä, että join eilen punaviiniglögiä ja lasin valkkaria? Tuo on ihan soopaa, että alkoholia juovat yrittävät tyrkyttää alkoholia muille. Onhan se nyt päivän selvää, että esim. juhlissa alkoholia tarjotaan kaikille, olishan se aika epäkohteliasta, jos emäntä/isäntä itse tekisi päätelmiä siitä kuka kenties haluaa juoda lasillisen ja kuka ei. Ja eurooppalaisella juomatavalla tarkoitetaan nimenomaan sitä, että alkoholiin suhtaudutaan hieman rennommin, esim. sitä tarjoillaan ruokajuomana ja pullon viiniä voi ostaa ruokakaupasta. Ilman, että kukaan syyttää ketään alkoholistiksi. Alkoholismi on sitten sairaus, joka ei kyllä tähän liity. Ja alkoholisteja on ihan varmasti riippumatta siitä, mydäänkö sitä viinaa alkossa tai ruokakaupassa.
Perhekalja aiheutti joulupöydässä vanhempien (äidin) sättimistä. Ei kelvannut kohta kymmenvuotiaalle. Ajattelin, että tämä pitää nauhoittaa ja soittaa muutaman vuoden päästä uudelleen.. jos tarvis :-)
Älkää olko niin tosisnansa.
aikuisille kalan kanssa valkkaria ja lihan kanssa punkkua. Lapsille oli vettä ja mehua ja ai kauheeta, annoin heidän maistaa myös viinejä pikkuisen omasta lasistani. Keskimmäinen saa maistiaiset molempia(vedellä jatkettuna) ensi vuonna omaan lasiinsa, hällä on silloin ikää 10v. Tämä on toiminut vanhimmaisen kanssa ja uskon toimivan muidenkin kohdalla.
Meillä alkoholi kuuluu juuri tuollai kohtuudella elämään. Koskaan ei olla kännissä tai humalassa lasten edessä, ja se viinikin ruuan kanssa tarkoittaa vain yhtä lasillista. Tarkoitus on opettaa esimerkiksi se miltä ruoka maistuu tiettyjen viinien kanssa ja antaa lapsille eväät tulevaa varten, siihen että ei tarvitse olla alkoholisti tai suurkuluttaja vaikka sitä viiniä joskus lasillisen nauttiikin.
Meillä on noin 25 päivää kuukaudessa sellaisia, ettei alkoholia ole koko talossa. Sitten niinä 5 päivänä juodaan yleensä reilummin, niin, ettei tarvitse sitten joka päivä olla juomassa. Toki voisimme juoda useamminkin, mutta työt on ne, jotka rajoittavat tätä iloisuuden lähdettä. Sehän on vain totuus, että miehen kanssa on paljon helpompi ja hauskempi jutella vakavammistakin asioista, kun molemmat ovat ensin nauttineet puolenkymmentä ravintola-annosta jotain alkoholipitoista juomaa. Tulee paljon rentoutuneempi olo eivätkä asiat ole sitten niin vakaviakaan. Eivätkä lapset tästä kärsi. Emme milloinkaan ole mitenkään väkivaltaisia, äänekkäitä tai muutoin huonosti käyttäytyviä. Me olemme vain hieman humaltuneita aikuisia, joita ei tarvitse pelätä ja joille voi vähän naureskellakin. Toki lapset ovat yleensä jo unten mailla, kun olemme humalassa. Alkoholi ei ole tabu eikä kielletty asia, sitä voi joskus nauttia vähän enemmänkin ilman, että siitä tulee ongelmaa.
Mulla on parhaillaan lasi punaviiniä kädessä ja lapset pelaa vieressä shakkia.
..juu, ihan oikeasti.
ne lapset edes tietävät, mikä juoma on alkoholia? Vai mainitseeko av-mamma erikseen, että tässä terästettyä glögiä?
En ymmärrä, miten maksakirroosi liittyy siihen, että käyttää kohtuudella alkoholia. Mielestäni monissa viesteissä on hiukan vainoharhainen sävy. "Meidän perhe ei käytä lainkaan alkoholia, lapset pelkäävät juoppoja." Uskon, että aika harvaa alkoholin kohtuukäyttäjää(heitäkin on Suomessa) häiritsee, jos joku ei juo. Itse rakastan hyviä viinejä. Olemme tehneet matkankin viinitilalle. Tuttavani on somelier ja olemme järjestäneet viininmaistajaisia.
Olen itse kasvissyöjä ja jotkut tykkäävät silti maistattaa minulle liharuokia. Olen myös törmännyt ennakkoluuloihin, että olisin kova moralisoimaan muiden valintoja, kun en itse syö lihaa. Tämä ei tarkoita, että kaikki lihansyöjät olisivat samanlaisia.
Olemme asuneet myös Keski-Euroopassa ja siellä todellakin suhtaudutaan hyvään ruokaan ja viiniin rakkaudella. Tämä tarkoittaa sitä, että seurustellaan, istutaan iltaa. Ei sitä, että ryypätään. Ja toki voi olla täysin juomatta.
lukenut nämä alkoholiketjut läpi. Yhdessäkään ei syyllistetä vaan ne, jotka ei käytä, kertoo, että eivät käytä ja raitista aikaa on ympäri vuoden. Joku kertoo, ettei käytä, koska kärsi lapsuudenkodissa alkoholinkäytöstään.
Sitten te lasin viiniä juovat tulkitsette itse nämä kirjoitukset syyllistäviksi ja alatte vauhkota. Eli ei teitä kukaan syyllistä vaan itse syyllistytte ja silloin voi kai tulkita, ettei ole puhtaat jauhot pussissa.
Ketjut menee aina niin, että ensi kerrotaan, kuinka otetaan lasillinen. Toisessa tai kolmannessa avauksessa on jo provosoitunut mamma huutamassa, että MIKSI MUA SYYLLISTETÄÄN KUN OTAN VAIN LASILLISEN EUROOPPALAISESTI. Kukaan ei ole siihen mennessä syyllistänyt ja yleensäkään ei syyllistä.
Mutta te lasillisen ottajata olette niin herkkänahkaisia, että pakko on ollut itsekin huumorina heittää joku juttu kokeillakseen, pillastuuko lasimammat. Ja aina he pillastuvat.
Iskee kai herkkään kohtaan.
todistaa sitä, ettei voi millään hyväksyä, että jossain perheessä alkoholiin suhtaudutaan mutkattomasti. Ei mua haittaa pätkääkään, että joku ei koske alkoholiin, mutta tarviiko sitten mua syyllistää siitä, että join eilen punaviiniglögiä ja lasin valkkaria? Tuo on ihan soopaa, että alkoholia juovat yrittävät tyrkyttää alkoholia muille. Onhan se nyt päivän selvää, että esim. juhlissa alkoholia tarjotaan kaikille, olishan se aika epäkohteliasta, jos emäntä/isäntä itse tekisi päätelmiä siitä kuka kenties haluaa juoda lasillisen ja kuka ei. Ja eurooppalaisella juomatavalla tarkoitetaan nimenomaan sitä, että alkoholiin suhtaudutaan hieman rennommin, esim. sitä tarjoillaan ruokajuomana ja pullon viiniä voi ostaa ruokakaupasta. Ilman, että kukaan syyttää ketään alkoholistiksi. Alkoholismi on sitten sairaus, joka ei kyllä tähän liity. Ja alkoholisteja on ihan varmasti riippumatta siitä, mydäänkö sitä viinaa alkossa tai ruokakaupassa.
sanomalla, että ainoastaan alkoholin kohtuullinen käyttö on normaalia. Unohdetaan, että normaalia on myös olla ilman alkoholia.
Että moni, joka ei muka ole hiprakassa, on sitä näin absolutistin näkökulmasta. Moni ei vain huomaa käytöksensä muuttumista ja suu käy ja läpätetään tyhjää ja jossain vaiheessa alkaa se ällöttävä tekolässytys.
Meillä on kyllä muitakin tuttuja kuin absolutisteja, mutta nykyään otan sellaisen etäisen suhteen kun joudun heidän kanssaan joihinkin juhliin. En vain jaksa näitä "ei mene päähän ja ei olla hiprakassa ja kukaan ei kärsi". Ei sitä lässytystä meinaa millään jaksaa kuunnella.