Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä lapset oppivat eurooppalaisia juomatapoja. Juodaan viiniä ruoan kanssa,

Vierailija
25.12.2010 |

saunaoluet ja glögiäkin saatetaan terästää. Koskaan ei humalluta. Tietävät, että jos vieraita tulee illalla, tehdään kahta erilaista glögiä....Mielestäni parempi näin kuin ehdoton kielto. Tietävät, että alkoholi kohtuudella nautittuna voi kuulua juhlaan.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulu tai joku muu juhla pilalle jos ne viinit ja konjakit ja muut olisivat unohtuneet ostaa.

Jos se herättää sellaisen tunteen, että juhla on pilalla niin kannattaisiko miettiä ihan oikeasti sitä alkoholinkäyttöä.

En ole alkoholinkäyttöä vastaan, mutta se on minusta hassua, että lapsille opetetaan jo, että juhla ilman alkoholia ei ole oikea juhla. Ellei ihmiset osaa pitää hauskaa ilman sitä viinilasia niin minkä mallin annatte lapsillenne silloin.

Vierailija
2/37 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisille kalan kanssa valkkaria ja lihan kanssa punkkua. Lapsille oli vettä ja mehua ja ai kauheeta, annoin heidän maistaa myös viinejä pikkuisen omasta lasistani. Keskimmäinen saa maistiaiset molempia(vedellä jatkettuna) ensi vuonna omaan lasiinsa, hällä on silloin ikää 10v. Tämä on toiminut vanhimmaisen kanssa ja uskon toimivan muidenkin kohdalla.

Meillä alkoholi kuuluu juuri tuollai kohtuudella elämään. Koskaan ei olla kännissä tai humalassa lasten edessä, ja se viinikin ruuan kanssa tarkoittaa vain yhtä lasillista. Tarkoitus on opettaa esimerkiksi se miltä ruoka maistuu tiettyjen viinien kanssa ja antaa lapsille eväät tulevaa varten, siihen että ei tarvitse olla alkoholisti tai suurkuluttaja vaikka sitä viiniä joskus lasillisen nauttiikin.

kirjoittaja Porvoosta, vai ihan tosissaanko se antaa pienelle lapselle alkoholia?!

Meillä ei käytetä alkoholia ollenkaan. Ei olla mitenkään erityisesti tehty mitään päätöstä alkaa absolutisteiksi, mutta niin on vaan jotenkin käynyt, että alkoholi on jäänyt kokonaan. En mä näe yhtään järkevää syytä, miksi lapsille pitää opettaa ja näyttää alkoholin juomista. Kyllä kai nuo koittaa sitä jossain vaiheessa itsekin. Ja varmasti meneekin kännin puolelle, kuten menee yhtälailla niissäkin perheissä lasten alkoholikokeilut, missä on "näytetty oikeaa mallia".

Enkä mä oleta, että lapseni eivät teini-ikään päästyään alkoholia kokeile. Uskon, että koittavat. Sitten asiasta voidaan keskustella hetkeen sopivalla tavalla. Olen sitä minäkin nuorena juonut ja tiedän kyllä mikä on humala :) ja oikein kunnon kännikin :)

Pitäisiköhän minun kuitenkin alkaa nyt sivistyneesti sitä alkoholia käyttämään, vaikken tykkääkään oikein mistään juomasta, missä on alkoholia. Maku ei vaan houkuttele...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei olisi kalapöydän kanssa hyvää kuivaa valkoviiniä ja kinkun kanssa täyteläistä punkkua. Joskus on myös kiva ottaa jälkiruokien kanssa konjakkia/jotain makeaa viiniä tms. Mutta ei tuo pelkkään jouluun rajoitu; olen niin addiktoitunut hyvän ruuan ja viinin yhdistelmään että minusta kolmen ruokalajin huolellisesti valmistettu illallinen (kotona tehty tai ravintolassa valmistettu) ei pääse oikeuksiinsa ilman siihen sopivia viinejä.

Juon joskus myös useamman lasin viiniä vaikka ala-aste ikäiset lapseni ovat mukana. En ikinä örvellä, sammu tai oksenna. En myöskään näe tässä asiassa mitään ongelmaa. Lapseni eivät myöskään ole koskaan valittaneet minun tai mieheni alkoholinkäytöstä.

Alkoholin nauttiminen, lasi viiniä silloin tällöin, joskus useampi lasi hyvässä ystäväporukassa tai pitkä illallinen kaikkine ruokajuomineen tuovat paljon iloa elämääni:-)

Vierailija
4/37 |
26.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti he aikuisiällä kuvittelevat, että vain miehet ja yksinäiset naiset käyttävät alkoholia, koska eivät ole koskaan nähneet muiden ihmisryhmien kyseistä ainetta nauttivan.

Minä elin lapsuuteni kahden alkoholistin lapsena, enkä itse kykene alkoholia lasten nähden nauttimaan ollenkaan. En ruokajuomana, saunajuomana tai muutenkaan, en edes esim. ruuanlaitossa käytettynä. En kuitenkaan näe mitään syytä sille, miksi minun pitäisi itseäni kouluttaa alkoholia ottamaan myös lasten nähden. Esikoiseni on joskus kysynyt, miksen minä juo alkoholia koskaan, ja olen hänelle sanonut, että juon kyllä, mutta vain aikuisten seurassa. Hän kysyi miksi, ja selitin, että koska se aikuisten juoma, minusta se kuuluu aikuisseuraan. Hän totesi tähän, että juohan isikin joskus, vaikka lapsia on paikalla, johon vastasin, että isi on eri mieltä äidin kanssa tässä asiassa.

Lapset ovat nähneet isänsä juovan sekä isänsä hirveässä humalassakin. Parisuhteessamme tämä on yksi harvoista eripuraa aiheuttavista asioista - miten suhtaudumme alkoholiin. No, lisäksi he ovat nähneet isoisänsä, erään vanhemman sinkkuna elelevän sukulaisnaisen sekä mummonsa, joka on myös sinkkuna elelevä vanhempi nainen, ottavan alkoholia. Joskus, jos ja kun tulee ajankohtaiseksi, kerron kyllä lapsilleni tarkemmin siitä, miksi itse suhtaudun alkoholiin kuten suhtaudun. Todennäköisesti se tulee ajankohtaiseksi sitten, kun lapset tajuavat, etteivät ole tavanneet koskaan minun vanhempiani, vaikka minullakin ne on, ja tajuavat kysyä, mikseivät.

Vierailija
5/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä harjoittelulla ja särmien hionnalla parannat tasoa merkittävästi.

Vierailija
6/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ollaan maissa, joissa se on sallittua. Omille lapsilleni opetan myös, että lakia kannattaa oman etunsa vuoksi noudattaa. Siksi Suomessa ei ole viiniä lapsille ruoan kanssa.

Vierailija
7/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkkisperheissä lapsuutensa viettäneet absolutistimammat tuota tajua :D

Vierailija
8/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholin ei tarvitse kuulua yhteenkään juhlaa, ilman sitä voi elää ;)

Vierailija
9/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis juhlisteta niitä. Viiniä vain juhla-aterioilla ja saunaoluttakin oikeastaan vaan juhannuksena ja jouluna. Konjakin saatan kahvin kans ottaa muulloinkin. ap

Vierailija
10/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin käytetään säännöllisesti alkoholia, muttei aina. Esim. saunassa voi käydä myös ilman olutta ja välillä varsinkin rantasaunassa ja kun on vieraita ja juhlimisen aihetta on oluttakin tarjolla. Mutta ei siis jokaisella peseytymiskerralla. ;-)

Välillä on viiniä tarjolla juhla-aterilla ja välillä ei. Yritetään opettaa ettei viini ole pakollinen osa juhlimista vaikka sitä välillä juodaankin aterian kanssa.

Ja kyllä me ihan alkoholismistakin (kännikaloista) on jouduttu puhumaan. Meillä asuu naapurissa sellainen, joka on joskus ulkoruokinnassa, eli vaimo on jätänyt sen sammuneena pihalle rivarissa, mikä oli aika pelottavaa lapsille. Kaupungilla tai julkisissa kulkuneuvoissa lapset bongaavat takuu varmasti päihtyneet. Yritetään selittää että kyseessä on sairaus ja jotkut ihmiset eivät vain kykene lopettamaan kun aloittavat. Ja että humalaisia ei saa lähestyä tai kiusata.

Vaikein asia lapsen ymmärtää on ollut se kun päiväkotikaverin äiti on tullut selkeästi humalassa hakemaan lastaan kesken päivän. Lasta ei ole annettu äidilleen, mikä on aiheuttanut jonkinlaisen yhteenoton päiväkodissa ja poliisien kutsumisen paikalle. Mun mielestä lapset olisi selkeästi pitänyt viedä toiseen tilaan, etteivät joutuisi todistamaan tuollaisia tilanteita. Kyseisen rouvan oma lapsi on voinut tottua tilanteeseen äidistään humalassa, eikä se hänelle ollut pelottava vaan hävettävä, mutta muille lapsille se oli oikeasti pelottava tilanne.

äiti minäkin

Vierailija
11/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todistamaan ja se aiheuttaa sille ko. lapselle jota haetaan, hirveän häpeän tunteen. Alkoholin juomisessa ei todellakaan ole mitään hienoa ja se ei ole pakollista, mutta missään tapauksessa se ei ole mikään tabukaan tai kielletty asia. Yhtään sen parempia lapsia ei näistä absolutisti-perheistä tule. Sen näen omassa työssänikin. Normaali suhtautuminen alkoholiin, mutta myös sen vaaroista/liikakäytöstä kertominen on hyvästä. ap

Vierailija
12/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se normaalein tapa elää. Sitä kannattaisi korostaa.

Vierailija
13/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap: "Juodaan viiniä ruoan kanssa"

Niin juodaan myös vodkaa, giniä ja konjakkia. Eri puolilla maailmaa. Kaikkialla juodaan ja juodaankin vaikka mitä.

Jos tarkoitat itseäsi ja miestäsi, sano: "juomme"

Vierailija
14/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muuten juomme myös konjakkiakin ja joskus saatamme innostua ja ottaa likööritkin, tai jopa ruokaryypyt ;)

Vierailija
15/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nk. viinimaissakin on todella paljon ihan oikeita alkoholisteja....

Vierailija
16/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän hyysäät kännisiä teinejäsi.

Se ettei kotona juoda mitään, ei takaa, että kullannuppusi pysyvät viinasta erossa.

Meillä ei juotu koskaan mitään. Ihan hienosti opin minä juomaan viiniä etc. Tosin minulla on alkoholiin mutkaton suhde - johtuen juuri siitä, että en ole koskaan elämässäni nähnyt alkoholistia.

Vierailija
17/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän hyysäät kännisiä teinejäsi. Se ettei kotona juoda mitään, ei takaa, että kullannuppusi pysyvät viinasta erossa. Meillä ei juotu koskaan mitään. Ihan hienosti opin minä juomaan viiniä etc. Tosin minulla on alkoholiin mutkaton suhde - johtuen juuri siitä, että en ole koskaan elämässäni nähnyt alkoholistia.

Tosin harvoin lasten nähden, kun ei päiväsaikaan maistu, saunalonkerotkin säilyy ikuisuuden kaapissa, yleensä anna ne jollekkin mukaan, ettei mene pilalle.

Ja olen iloinne ettei maistu, meillä alkoholisteja monessa polvessa, hautaan asti itsensä juoneita, lapsiaan hakanneita jne.

Turha mun lauseesta on herneitä nenään vetää, ilman alkoholia voi elää! Ihan tosi juttu, en ainakaan ole kuullut, että joku olisi kuollut alkoholittomuuteen ja hyvin tuo mummonikin potkii vaikka 2 kertaa on huikan elämänsä varrella ottanut! ;)

Ja en muuten aio hyysätä teinejäni, jos tulevat kännissä kotiin, siinähän ovat krapuloissaan ja hakevat itse lääkkeensä ja limspansa, niin tein minäkin!

Vierailija
18/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että alkoholi ei mene päähän jos se on kallista ja hienossa pullossa. Eli se on silloin vain hienojen juomien maistelua.

Vain juopot juo keskiolutta tai koskenkorvaa. Me juomme tummaa, vahvaa olutta ja vodkaa, ne ei mene päähän kun ne on hienompia juomia.

Vierailija
19/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin minulla on alkoholiin mutkaton suhde - johtuen juuri siitä, että en ole koskaan elämässäni nähnyt alkoholistia.

Uskomatonta, mutta toisaalta ihanaa, että joku on voinut elää koko elämänsä näkemättä yhtään alkoholistia. :-DDD

Mä oon vajaa nelikymppinen ja ainakin yksi peruskoulukavereista on jo työkyvytön alkoholin seurauksena, suurkuluttajia löytyy muutama.

Olen töissä noin 35 hengenosastolla ja selkeitä alkohlolisteja löytyy kaksi, alkoholin suurkuluttajia enemmänkin. Alkoholisteilla tarkoitan sitä että se vaikuttaa työntekoon ja poissaoloihin. Heitä on ohjattu työnantajan toimesta hoitoon.

Vierailija
20/37 |
25.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä lapsuudenperheissä juotu. Juopuneet ovat ällöttäviä, säälittäviä. Jo 'pari' vapauttaa kaikki idioottimaisuudet monissa ihmisissä. Näinpä ystäväpiirissä on vain absolutisteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme