Voi luoja, kun alkoi itkettää tuo uutisten juttu köyhästä lapsiperheestä!
Se,joka oli juuri äsken, ennen joulupukin lähtöä. Siinä äiti viiden lapsensa kanssa oli hakemassa srk:lta joulupaketteja ja kertoi, että nyt lapset ovat sen ikäiset (12-5 v), että ymmärtävät, että ovat joskus itse antaneet lahjoja ja nyt on heidän vuoro saada.
Koti oli yksinkertainen ja pelkistetty. Kuusen alla pari hassua lahjaa... voi luoja, elääkö jotkut noin puutteessa...?
Minä en ole mikään herkkis, mutta tämä juttu sai minut kyynelehtimään.
Kommentit (35)
minutkin sai tuo pätkä liikuttumaan, osin siksi, että äidin liikutus oli myös nähtävissä. Varmaan apu meni oikeaan osoitteeseen ja hyvä kun tällaista auttamista on. En ymmärrä miten voidaan tuomita vain siksi kun saa. Meillä kaikilla on erilaiset lähtökohdat ja elämä tuo myös sellaista mitä ei ole suunniteltu. Joulumieli syntyy kuitenkin siitä, että joku haluaa anta omastaan toiselle, vaatimatta tai odottamatta vastalahjaa.
ja tämä nettiyhteyskin vaan siksi, että olen onnekas köyhä, joka asuu kaupungin vapaan verkon alueella.
Mikäs tämän lapsia tieten tahtoen "köyhyyteen", jos siitä nyt Suomessa voidaan edes puhua, historia sitten oli?
Anteeks nyt vaan, mutta mua etoo kaikki "suomalainen köyhyys", joka tuntuu olevan niin kamalaa. Mulla on itsellä kolme tietentehtyä "äpärälasta", joita en tosiaankaan ole edes kuvitellut hakevani kunnalta mitään elareita. Lapsilisät saan yh-korotuksin kyllä.
Mulla on nettotulot jotain 500-700 euroa kuussa ja siihen päälle lapsilisät yht. vajaa 500,- kuussa, enkä todellakaan voi väittää että eläisimme jossakin kurjuudessa.
Ok, olen hyväosainen siinä mielessä että oma, joskin pieni koti, on velaton ja vastikekin tällä neliömäärällä pieni. Ruoka on Suomessakin suht halpaa jos Lidlistä ostaa ja itse valmistaa. Vaatteet löytää kierrätyksestä liki ilmaiseksi ja jos vähän muodikkaampaa haluaa, niin kirppareilta joillakin euroilla.
Meidän perhe on suomalaisittain rutirutiköyhä, mutten jostakin syystä itse ole koskaan kokenut niin!
Se vaikuttaa identiteettiin monella tavalla.
Mm. siten, että saattaa kutsua lapsiaa äpärälapsiksi.
ja tämä nettiyhteyskin vaan siksi, että olen onnekas köyhä, joka asuu kaupungin vapaan verkon alueella.
Mikäs tämän lapsia tieten tahtoen "köyhyyteen", jos siitä nyt Suomessa voidaan edes puhua, historia sitten oli?
Anteeks nyt vaan, mutta mua etoo kaikki "suomalainen köyhyys", joka tuntuu olevan niin kamalaa. Mulla on itsellä kolme tietentehtyä "äpärälasta", joita en tosiaankaan ole edes kuvitellut hakevani kunnalta mitään elareita. Lapsilisät saan yh-korotuksin kyllä.
Mulla on nettotulot jotain 500-700 euroa kuussa ja siihen päälle lapsilisät yht. vajaa 500,- kuussa, enkä todellakaan voi väittää että eläisimme jossakin kurjuudessa.
Ok, olen hyväosainen siinä mielessä että oma, joskin pieni koti, on velaton ja vastikekin tällä neliömäärällä pieni. Ruoka on Suomessakin suht halpaa jos Lidlistä ostaa ja itse valmistaa. Vaatteet löytää kierrätyksestä liki ilmaiseksi ja jos vähän muodikkaampaa haluaa, niin kirppareilta joillakin euroilla.
Meidän perhe on suomalaisittain rutirutiköyhä, mutten jostakin syystä itse ole koskaan kokenut niin!
koin omakseni. Kaikella mittapuulla me ollaan köyhiä tai ainakin vähävaraisia. Mutta en ole koskaan itseäni sellaiseksi tuntenut. Vaatteet hommataan kirppikseltä, sieltä löytyy siistejä vaatteita. Ruokaa on aina, nälästä ei tarvitse kenenkään kärsiä.
Mutta mulle on aina tämä "köyhyys" ollut vähän sellainen normijuttu. Oma lapsuuteni oli vielä ankeampi ja kait sitä myöten on oppinut vähällä rahalla elämään.
kyllähän tuon pätkän lapset ihan hyvinvoivilta näyttivät. Ehkä he eivät itse koe köyhyyttä?
Mutta se epäsuhta tuli siitä,että itse olen juuri eronnut ja taloudellisissa "vaikeuksissa" (lue: vanha varakas elämä poissa), ja juuri podin, että minulla on vain tonni tilillä ja sen pitää riittää 15.1. asti. Mahaa väänsi kun ajattelin, että joudun ehkä käymään säästötililläni.
Kun näin tuon pätkän, niin mahaa väänsi toisesta syystä. Vitsi,kun minulla onkin asiat hyvin, kun ON se säästötili.
ap
Tai olenhan minä sen aina tiennyt että kaikki eivät voi ymmärtää mistä paskasta toiset joutuvat pinnistämään ylöspäin.
Ajatellaan vaan että kun kerran minäkin kävin koulut ja valmistuin ammattiin niin pakkohan siihen on pystyä muidenkin ja jos ei pysty on "oma moka" niin kuin joku älypä tokaisi.
Onneksi itse pystyn henkilökohtaisesti auttamaan tälläisiä perheitä. Se tuo minulle enemmän joulumieltä kuin yksikään paketti ikinä, ja tiedättekö mitä, sitä te ilkkujat ette tule koskaan kokemaan.
minustakin se oli uutinen joka hieman liikutti.
Lapset olivat suloisia :)
Joskus itsekin miettii/pelkää että jos käy jotain yllättävää elämässä ja onkin yhtäkkiä köyhä.
Koska nytkin olemme vain hyvin toimeentulevia emme rikkaita...
Söpöä, ap. :) Olet kuin pulassa oleva hienostolaisrouva..! :D
Minua naurattaa, koska olen varakkaasta perheestä ja nain pennittömän miehen. Minut tehtiin perinnöttömäksi ja sairauteni vuoksi elän tälläkin hetkellä Kelan rahoilla (600€/kk). Lapsia yksi. Meillä jää alle tuo sinun tonnisi elämiseen per kuukausi ja kuule tosi hyvin silläkin pärjää! Tuo yksi ylempänä kirjoittikin siitä että vaikka mittapuun mukaan olisi köyhää tms., olo ei tippaakaan tunnu siltä :). Näin se on!
t. aikoinaan 5000€/kk tuhlannut...pelkkiin turhuuksiin.
Periaatteessa ymmärrän,että tonnin pitäisi riittää,mutta kun tämä laatutaso on niin kova... Siis joudun ostamaan uuteen kotiini yhtä jos toista. Moppia ei ole, ei seinillä mitään, ei ole kuin neljä mukia,jne. jne.
ap
Söpöä, ap. :) Olet kuin pulassa oleva hienostolaisrouva..! :D Minua naurattaa, koska olen varakkaasta perheestä ja nain pennittömän miehen. Minut tehtiin perinnöttömäksi ja sairauteni vuoksi elän tälläkin hetkellä Kelan rahoilla (600€/kk). Lapsia yksi. Meillä jää alle tuo sinun tonnisi elämiseen per kuukausi ja kuule tosi hyvin silläkin pärjää! Tuo yksi ylempänä kirjoittikin siitä että vaikka mittapuun mukaan olisi köyhää tms., olo ei tippaakaan tunnu siltä :). Näin se on! t. aikoinaan 5000€/kk tuhlannut...pelkkiin turhuuksiin.
Sellaista asennetta on ollut maailmassa kautta aikain; paljon rahaa omaavat pitävät itseään paermpina kaikin puolin verrattina heihin, joilla rahaa on vähän.
Olen tosin samaa mieltä kanssasi siitä, että sellainen on todella ylimielistä ja ymmärtämätöntä.
ihmeellistä, että 8000e kuukausiansioilla elävä arvostelee köyhyydessä elävää perheenäitiä.
Todella ylimielistä ja ymmärtämätöntä.
paljonkin huono-osaisuudesta, köyhyydestä ja monista ongelmista.
Tietoa on saatavana, mutta ihmisillä ei ole vain kykyä asettua sellaisen ihmisen asemaan, jolla asiat eivät ole hyvin.
Ihanaa olisi ollut, kun olisi voinut opiskella. Saada hyvä työ jne.
Lapsuus oli kamala, ja minulla on todettu useita erilaisia diagnooseja. En pysty sisäistämään oppimaani, en voi keskittyä mihinkään, teen paljon virheitä jne.
Kadehdin aina nohevia ja pystyviä ihmisiä. Itse en aina muista edes pankkikortin pin-koodia.
Eläkeläinen siis...
ainakin kirjallisesti sinä ilmaiset itseäsi selkeästi ja hyvin.
Meillä taviksilla on se ongelma,ettemme tapaa oikeasti köyhiä. On minullakin pari kaveria, joista toinen joutuu ostamaan kaiken osamaksulla ja toisen laskupino on korkea. Tiedän, että heillä on pienet tulot, todella pienet siis. Mutta se köyhyys ei näy päälle päin.
ap
paljonkin huono-osaisuudesta, köyhyydestä ja monista ongelmista. Tietoa on saatavana, mutta ihmisillä ei ole vain kykyä asettua sellaisen ihmisen asemaan, jolla asiat eivät ole hyvin. Ihanaa olisi ollut, kun olisi voinut opiskella. Saada hyvä työ jne. Lapsuus oli kamala, ja minulla on todettu useita erilaisia diagnooseja. En pysty sisäistämään oppimaani, en voi keskittyä mihinkään, teen paljon virheitä jne. Kadehdin aina nohevia ja pystyviä ihmisiä. Itse en aina muista edes pankkikortin pin-koodia. Eläkeläinen siis...
ainakin kirjallisesti sinä ilmaiset itseäsi selkeästi ja hyvin.
Meillä taviksilla on se ongelma,ettemme tapaa oikeasti köyhiä. On minullakin pari kaveria, joista toinen joutuu ostamaan kaiken osamaksulla ja toisen laskupino on korkea. Tiedän, että heillä on pienet tulot, todella pienet siis. Mutta se köyhyys ei näy päälle päin.
ap
paljonkin huono-osaisuudesta, köyhyydestä ja monista ongelmista. Tietoa on saatavana, mutta ihmisillä ei ole vain kykyä asettua sellaisen ihmisen asemaan, jolla asiat eivät ole hyvin. Ihanaa olisi ollut, kun olisi voinut opiskella. Saada hyvä työ jne. Lapsuus oli kamala, ja minulla on todettu useita erilaisia diagnooseja. En pysty sisäistämään oppimaani, en voi keskittyä mihinkään, teen paljon virheitä jne. Kadehdin aina nohevia ja pystyviä ihmisiä. Itse en aina muista edes pankkikortin pin-koodia. Eläkeläinen siis...
Jos oikeasti on köyh, ei ole varaa ostaa kalliilla osamaksulla yhtään mitään!
jos ei ole säästöjä?
ap
ainakin kirjallisesti sinä ilmaiset itseäsi selkeästi ja hyvin. Meillä taviksilla on se ongelma,ettemme tapaa oikeasti köyhiä. On minullakin pari kaveria, joista toinen joutuu ostamaan kaiken osamaksulla ja toisen laskupino on korkea. Tiedän, että heillä on pienet tulot, todella pienet siis. Mutta se köyhyys ei näy päälle päin. ap
Jos oikeasti on köyh, ei ole varaa ostaa kalliilla osamaksulla yhtään mitään!
Musta ton ihmisen vastaus viittaa enemmänkin siihen, että sitä rahaa laitetaan kiertoon eikä osteta kuusenalus täyteen lahjoja.