Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun serkusta on tullu alkoholisti.. =/

Vierailija
23.12.2010 |

Ja hän itse sen myöntää (tosin naureskellen).

Asuu kauempana, mutta ollaan aina oltu läheisiä. Nyt olen tajunnut (en kai ole sitä aiemmin halunnut ymmärtääkään) että viinaa kuluu ja ihan liikaa.

Töissä käy kyllä, mutta kuullostaa koko ajan enemmän ja enemmän juovan.

Tämä on jotenkin kauheaa, kun eihän tässä mitään voi tehdä! Puhuttu on, myös yhteinen serkkumme on koettanut puhua järkeä.

Nyt sitten vaan katsotaan vierestä kun hän pilaa elämänsä.. =/

Millasia kokemuksia teillä on, jos läheinen juo? Oletteko saaneet autettua suosta ketään??

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen petti maksa ja toinen tappoi itsensä.Sen on lähdettävä itsestä, muut eivät voi juomista lopettaa. Siksipä alkoholistit usein ovatkin niin yksin.

Vierailija
2/13 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkuttaa en kehtaa kovin, pian vielä erkaantuu minusta kokonaan.

Välimme on toki hieman erilaiset kuin ennen, minä perheellinen äiti ja hän sinkku alkoholisoitunut mies. Pelkään, että hän jää yksin, ja että en enää osaa sanoa hälle mitään oikeaa asiaa..

Tahdon vanhan ystäväni takaisin!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalin oloisia isejä ja äitejä. Vain pari prosenttia alkoholisteista "pääsee" rappioalkoholisti tilaan, koska suurin osa alkoholisteista kuolee ennenaikaisesti. Alkoholismi on sairaus; geeniperimän osuus sairauden syntyyn on n. 65-70%.

Alkoholismia ei voida hoitaa millään lääkkeillä, koska alkoholismi on alkuperäinen sairaus, joka pitää hoitaa ensin; kun alkoholisti on ollut raittiina, alkaa ne masennukset, sydämen tykytykset ja verenpaineet, rahavaikeudet jne. mitä juominen on aiheuttanut, poistua.

Läheiset eivät voi pelastaa alkoholistia. Alkoholistille ihmisitsä tulee juomisen mahdollistajia ja ymmärtäjiä; tahtomattaan. Aletaan selitellä muille alkoholistin tekemiä virheitä, rahoittaa yms. Parasta olisi etsiä hyvä (lääkkeetön) päihdehoito, jossa ei puhuta kohtuukäytöstä (sillä sellaista juomisesta ei alkoholistille koskaan enää tule) ja olla tukena, mikäli alkoholisti lähtee hoitoon. Juovasta alkoholistista kannattaa irrottautua; hän ei ole se ihminen, jonka joskus tunsit...

Nimim. Alkoholistiperheen lapsi, raitis alkoholisti ja raittiin alkoholistin vaimo

Vierailija
4/13 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on suvussa ja myös tämän mun serkun vanhemmat on alkoholisteja.

Hänen alkoholisoituminen vaan sattuu enemmän, kun ollaan elämää niin paljon yhdessä vietetty.

Kiitos kirjoituksestasi, en kuitenkaan vielä ainakaan ole valmis hänestä irtaantumaan.. Jos ikinä..

ap

Vierailija
5/13 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatoin juuri hautaan, rakkaan ystäväni, jonka maksa, haima ja munuaiset pettivät.Jos hän ei itse halua lopettaa, niin sinä et voi kuin seurata vierestä, kuinka viina vie.

Vierailija
6/13 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pahensin tilannettaan mahdollistamalla ja ymmärtämällä hänen juomistaan. Voimia sinulle; toivoisin sinun pelastavan itsesi, sillä alkoholismi sairastuttaa koko ympäristönsä. Usein alkoholistin ympärille jää ainoastaan toisia alkoholisteja ja pahasti läheisriippuvuuteen sairastuneita, voimakkaan hoitovietin omaavia ihmisiä. Itse olen toipunut sekä läheisriippuvuudesta (alkoholistiperheen lapsi ja alkoholisti mies) sekä alkoholismista. Tänä päivänä tunnen itseni ja voin joka päivä valita elänkö tätä seiskapuolen arkea ylä ja alamäkineen vai lähdenkö juomaan tilanteen kuin tilanteen vielä pahemmaksi. En tee tätä lasteni, mieheni, työni tai minkään muunkaan ulkoisen seikan takia vaan siksi, että olen saanut käsityksen tästä sairaudesta, minun ei TARVITSE enää juoda, ymmärrän, että mikään asia ei ole niin huonosti, ettei sitä juomalla voisi pahentaa ja siksi, että niin kauan kuin en juo, voin itse päättää omasta elämästäni; juovana alkoholistina minulla ei ollut siihen mitään mahdollisuuksia.

Vierailija
7/13 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen samanlainen alkoholisti, eli työssäkäyvä, mutta juomaa kului. Eli kun tajusin, että olen alkoholisti, jatkoin jonkun aikaa juomista vielä, mutta takaraivossa alkoi kova työstäminen, että miten päästä eroon.

Sanon vieläkin, etttä olen alkoholisti, mutta käytän enää harvoin alkoholia, sillä olen keksinyt muuta puuhaa tilalle!

Vierailija
8/13 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatoin juuri hautaan, rakkaan ystäväni, jonka maksa, haima ja munuaiset pettivät.Jos hän ei itse halua lopettaa, niin sinä et voi kuin seurata vierestä, kuinka viina vie.

Alkoholisti ei lopeta juomista yleensä rankoistakaan seurauksista huolimatta. Se on suurin ero alkoholistin ja suurkuluttajan välillä; suurkuluttaja voi juoda suuria määriä, usein jne. mutta kun juomisesta aiheutuu seurauksia, suurkuluttaja lopettaa juomisen tai pystyy vähentämään juomistaan. Alkoholisti ei pysty kontrolloimaan juomistaan; siksi alkoholistin käytös vaikuttaakin läheisistä mielipuoliselta, kun kerta toisensa jälkeen lähdetään juomaan, vaikka mitä seurauksia olisi tullut. Tässä astuu kuvaan myös läheiset ja hoitohenkilökunta. Jokainen moka tai seuraamus jonka läheiset siloittelevat ja "ymmärtävät" on alkoholistille kirves selkään - alkoholistilla on mahdollisuus raitistua juuri silloin, kun seuraamukset ovat tuoreessa muistissa ja tuntuvat ja kun siinä tilanteessa päästään vielä hyvään päihdehoitoon on alkoholistille annettu mahdollisuus raitistumiseen

Vierailija
9/13 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu talvet Thaimaassa. Ei voi tehdä mitään, on avun tavoittamattomissa. Juo joka päivä. Rasvamaksa jo muodostunut, eikä siihen jää. On vasta 36-vuotias

Vierailija
10/13 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämää olisi siis vielä hyvinkin edessä.

Hankalaa, kun asutaan kaukana toisista, ei pysty sillain käymään jne. että koettas.. no jotain!

ap

Vierailija
11/13 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksa kun lakkaa toimimasta, niin vatsaonteloon kertyy nestettä, sitä poistetaan ensin lääkkeillä, sitten lasketaan suoraan vatsasta letkulla, nesteentuloa ei tässä vaiheessa enää voi hillitä, vaan se on menoa. Loppuvaiheessa yleensä lakkaavat muutkin elimet(munuaiset,haima) toimimasta ja tajuttomuuden kautta seuraa kuolema. Sitäennen riudut olemattomaksi luurangoksi, koska elimistö syö itsensä, kun maksa ei enää saa nauttimastasi ravinnosta mitään. Hyvin usein alkoholistit menehtyvät ruokatorven verisuonen puhkeamiseen, eli saat verensyöksyn, johon tukehdut. Ei mitään helppoja rauhallisia lähtöjä nämä..

Vierailija
12/13 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholistille auta tuomitseminen, ei nalkutus ei itku eikä vaatiminen lopettamaan. Mitä voi tehdä? Aika vähän eli tukea ja olla ystävä, jos toinen sitä tarvitsee.

Rahaa ei saa antaa IKINÄ, eikä, jos kyseessä on tosiaan esim. serkku,missään nimessä antaa toisen alkoholismin viedä myös itseään masennukseen. Sopivan etäinen ja sopivan läheinen on se vaikeus.

Itselläni on alkoholistiveli, joka on juonut todella hyvän ammatin, työn, terveyden, perheensä, kaikki. Kiltti ihminen perusluonteeltaan kuitenkin. Monta vuotta vihasin veljeäni, saarnasin, juputin ja kiukuttelin hänelle hänen käytöksestään. Pari vuotta sitten annoin ns. anteeksi enkä enää ahdistu, häpeä, suutu ja olen pahoillani, että hän todellakin on pilannut täydellisesti koko elämänsä. Tuskin veljenikään teininä ajatteli viinalla pilata aivan kaiken.

Vierailija
13/13 |
23.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kuoli tapaturmasesti,veli.Siskon tappoi viina.On tosi paha sairaus,eikä auta jos halu tai tavat ei lähde itsestä. tukena sitten voi raittiuden polulla.joskus usko autaa,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän