2-vuotias ja ratsastus
Joo tosiaan tyttäreni 2-vee kysyi tänään, äiti, saisinko ponin? Vastasin tietysti kielteisesti, koska asumme kerrostalossa :D hän pettyi kovasti ja nyt ajattelin, että voisinhan hänet viedä tallille ja aloittaa hänen kanssaan alkeiskurssin? Onko täällä ketään jonka lapset harrastaa tätä "hevostelua" :)
Kommentit (42)
Muistakaa, että lapsen niska kehittyy ja vahvistuu jopa neljä vuotiaaksi asti. Tämän takia on olemassa myös suositukset pikkulasten autoiluun liittyen, eli selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään.
Elikkä jos viette alle 4-vuotiaan ratsastamaan, niin suosittelisin aina käyttämään sekä taluttajaa että kopparia. Taluttaja hallitsee hevosen/ponin vain etupäästä. Jos poni säikähtää jotakin ja tekee äkkinäisen sivuliikkeen tai hermostuu ja pukittaa, niin liike voi olla yllättävän voimakas ja lapsi saattaa tippua niskoilleen.
Ratsastus on todella kehittävä ja ihana harrastus monella tapaa, jota itsekin olen harrastanut sieltä 4-vuotiaasta, mutta koskaan ei kannata vähätellä lajin vaaroja.
Joku ihmettelikin, että miksi tallinpitäjien lapset ovat olevinaan kypsempiä aloittamaan aikaisemmin ratsastuksen. No ei ole, mutta luulen että tallinpitäjät eivät halua ottaa vastuuta muiden lapsien terveydestä. He ottavat tietoisen riskin oman lapsen kohdalla. Toki hevosten keskelle syntynyt lapsi osaa suhtautua hevosiin rauhallisemmin ja luontevammin, mutta ei mikään tekijä vauhdita heidän lasten fyysistä kehitystä sen nopeampaan kuin muiden.
Meillä toimi tämä vanha vitsi eli "kokemattomille ratsastajille kokemattomia hevosia"
Meillä omaan talliin tuli 3-vuotias piensuokki, johon 5-v poika ihastui. Suokki oli poikkeuksellisen rauhallinen joten saatoin antaa pohjan ratsastaa kentällä käyntiä ilman taluttajaa jo samana kesänä. Syksyllä hän aloitti tuolla suokilla yksityistunnit ja pystyi talvella maneesissa ravaamaan ilman taluttajaa. Seuraavana keväänä laukkasi liinassa ja hauskaa oli. Kesällä ratsasti itsenäisesti poninäyttelyn raviohjelmaa, suurimpana haasteena oli muistaa rata. Nyt suokki on 5 v ja poika 7 v, laukannostossa tarvitsee avustajan lähelle painostamaan hiukan laiskaa hevosta, mutta muutoin ratsastaa valmentajan ohjauksessa he C tasoisia tehtäviä. Kesällä osallistui maastotaidon moniotteluun eli suoritti tehtävät ratsain ja ajaen. Ajaessa olin groomina, mutta valjakkosäätöjen mukaan, eli en koskenut ohjiin tai hevoseen.