"Minä tykkään enemmän Maija-mummista kuin Liisa-mummista!"
Olin kuolla häpeästä kun esikoinen, 6v., möläytti tuon ääneen mummojen ollessa meillä kylässä.
Äitini nuhteli minua jälkikäteen; "Etkö osaa opettaa edes tapoja?"
Opetan. Opetan olemaan kohtelias, kiittämään lahjoista, käyttäytymään kauniisti ruokapöydässä jne. Lastani on aina kehuttu hyvätapaiseksi.
Mutta tunnustan, etten ole erikseen älynnyt sanoa, että ei saa vertailla toisia keskenään :-/ Mistäpä lapsi sen olisi tietysti tajunnut, kun en ole sanonut.
Ei ole koskaan arvostellut ihmisiä millään tavalla, että olisi siinä tullut puheeksi. Nuhtelin tietysti itsekin lasta jälkikäteen. Ei noin saa sanoa, vaikka se totta olisikin.
Lapsi oikeasti pitää molemmista (minäkin pidän). Liisa-mummo on vain hiukan vanhempi, eikä jaksa ihan touhuta ja leikittää niin paljon kuin Maija-mummo. Ihan ymmärrettävää.
Sanokaa, että teille muillekin on käynyt jotain vastaavaa :(((
Kommentit (15)
vaikka miten olen yrittänyt opettaa, että on epäkohteliasta arvostella/vertailla ihmisiä. Mummit on asetettu arvojärjestykseen, samoin päiväkodin tädit ja sedät ja naapurit jne.
Onneksi suurin osa aikuisista osaa ottaa asian huumorin kannalta, eihän alle kouluikäinen lapsi vielä osaa arvioida tekojensa seurauksia kovinkaan pitkälle.
Oma 6v. poikani ei koskaan sanoisi tuollaista.
Kyllä 6v. voi jo odottaa ettei tollaista laukoisi.
Ei tarvitse edes opettaa tuollaista asiaa, vaan lapsi tajuaa sen ihan itsekkin.
Lapsia on erilaisia, kuten on aikuisiakin. Kyllä aikuisistakin löytyy möläyttelijöitä. Lapsen suusta nyt kuulee monenlaista, aikuisen asia on olla ottamatta niistä itseensä, lapset oppivat aikanaan käytöskoodin. Jos ei muuta niin kantapään kautta.
Oikeasti vaan me kaikki ihmiset emme ole yhtä herkkävaistoisia ja taitavia sosiaalisissa tilanteissa. Poikani ikätoveri, joka oli matemaattisesti hyvinkin edellä ikäisiään, laukoi jatkuvasti sellaisia, mitä oma lapseni olisi ymmärtänyt epäkohteliaaksi ("miksi mä en nyt muka saa tulla teille sisälle leikkimään?", "miksi toi teidän vauva on niin oudon näköinen?" jne). Eikä todellakaan kokeillakseen reaktioita.
Mielestäni lapsi on ihan normaali. Noin siis sosiaalisilta taidoiltaan ym. Ei erityisesti loista missään, mutta ei ole erityisen huonokaan.
Maija-mummi (äitini siis) oli se minun nuhtelijani. Liisa-mummi (anoppini) ei tuntunut olevan möläytyksestä moksiskaan. Piti siis varmaan ihan harmittomana lapsen möläytyksenä.
ap
meillä myös 6v., vertailee kyllä kaikkea muutakin. Pari kertaa on mummon kuullen sanonut ettei halua olla täällä mummolassa vaan siellä toisessa, olen sitten sanonut "ettei tuo ole kauhean kohteliaasti sanottu, nyt ollaa täällä ja kyllä täälläkin on ihan kivaa, ainakin ennen olet viihtynyt..." ja sitten äkkiä vaihdan puheenaihetta ennen kuin lapsi alkaa eritellä tarkemmin, mikä nyt täällä mättää :)
pienempänä arvosteli erästä joululahjaa.
Mummi oli meillä vielä viettämässä joulua ja siinä avattiin lahjoja. Eikös veljelleni sattunut mummin ostama lahja käteen.. sanoi oikein kuuluvasti miten kauhea lahja ja miten pukki voi hänelle tuoda tällaisen lahjan. Heitti sen tylysti nurkkaan ja alkoi avata muita lahjoja.
Siinä nolotti niin meitä sisaruksia kuin vanhempiakin.
Oma tyttöni 6v, kyllä ymmärtäisi, että tuollainen vertailu ei ole kivaa ja arkista keskustelua. Mutta en ihmettelisi, jos jotain vastaavaa sanoisi sosiaalisesti taitavan lapsen kokeiluna. Miten reagoidaan, kiemurrellaan, sanotaan. Ja voisi hyvin vielä pokkana esittää, että en minä tiennyt...
johon hänellä on oikeus. Ei kaikista ihmisistä voi pitää yhtä paljon. Minä olisin äitinä todennut, että niinpä, jokaisesta ihmisestä pitää eri tavalla. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että lapsia pitää hyssytellä, jos eivät tahallaan loukkaa.
närkästyi jostain anopilleni ja tokaisi "mummi sä oot tyhmä". Johon poikamme 6 v totesi "hei, äitihän on kieltänyt sanomasta sitä ääneen, vaikka onkin totta".
Öööööhhhhhh
nyt suosivat välillä toista vanhempaakin toisen kustannuksella ja suosio voi vaihtua saman päivän aikana.
Aivan normaalia lapsen kehityksessä.
Kyllä on vähän heikkolahjainen mummo jos tuollaisesta loukkaantuu!
olisi tuossa tilanteessa ollut "Maija-mummi", olisi hän nauranut hersyvästi ja ottanut kohteliaisuutena ymmärtämättä lainkaan, että tilanteessa olisi ollut jotakin kiusallista.
johon hänellä on oikeus. Ei kaikista ihmisistä voi pitää yhtä paljon. Minä olisin äitinä todennut, että niinpä, jokaisesta ihmisestä pitää eri tavalla. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että lapsia pitää hyssytellä, jos eivät tahallaan loukkaa.
Äitini sen joskus huomasikin ja kysyi asiaa ihan suoraan. Nyt käy meidän muksuille samalla tavalla, äitini jää heille etäiseksi ja isänäiti on tärkeämpi. Toivottavasti itse katkaisen kierteen aikanaan.
Ei se ole hyssyttelyä, se on empatiakykyä.