Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ateistit viettää joulua?

Vierailija
22.12.2010 |

En ymmärrä, että kirkkoon kuulumattomat tutut viettää joulua. Sehän on Jeesuksen syntymäjuhla?? ja jos ei tunnusta Jeesusta, niin miksi viettää hänen syntymäpäiviään..? Itse en ole varsinaisesti uskossa tai muutenkaan "höynähtänyt", mutta haluan kuitenkin pitää kiinni kristillisistä arvoista näissä asioissa.

Eikö HYVÄÄ JOULUA tarkoitakin samaa kuin HYVÄÄ JEESUKSEN KRISTUKSEN SYNTYMÄJUHLAA? Siksi ihmettelen, että kirkosta eronneet lähettävät joulukortteja, kuuntelevat joululauluja ja päivittävät fb-statukseen jotain tyyliin Joulu

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa yritettiin vissiin julkisen paineen takia lukea evankeliumi. Porukka ulvoi naurusta. Ei olisi kannattanut yrittää edes opettaa pyhyyttä.

Ovat näköjään keksineet jonkun toisen tavan viettää joulua.

Vierailija
22/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Pakana kun olen, joulu on minulle mitä tärkein juhla. Joulun oikea nimi on tunnetusti Yule, germaanien talvipäivänseisauksen juhla.

Tai sitten se on Saturnalia, roomalaisten keskitalven juhla, jota vietettiin Saturnus-jumalan kunniaksi. Sekin tosin oli kopioitu kreikkalaisten Kronos-jumalan juhlinnasta, mutta ei mennä nyt niin kauas.

Kuten roomalaiset, minäkin juhlin syömällä, vierailemalla ystävien luona, lahjoja antamalla ja muuten vain hauskuttelemalla.

On vuoden pimein hetki. Mutta kas, Sol Invictus, roomalaisten voittamaton aurinko, vie pimeydestä voiton ja päivät alkavat pidetä.

Otetaan sille.

Suvaitsevainen kun olen, minua ei haittaa, vaikka eräs juutalaisten lahko, kristityt, siirsi oman juhlansa valtapoliittisista syistä 300-luvun lopulla Saturnalian kanssa kilpailemaan. Sitä ennen he viettivät juhlaansa tammikuussa.

Kristityt kuulemma juhlivat Jeesus-nimistä jumalaa, jonka isä on Jahveksi kutsuttu toinen jumala.

Lisäksi heillä on pyhä henki, ja vielä Mariakin, mutta en tiedä, koska niitä juhlitaan.

Tämä kaikki panee pääni pyörälle, koska luulin kristittyjen olevan monoteistejä ja uskovan, että jumalia on vain yksi.

Vielä enemmän minua hämmentää se, kuinka leväperäisesti kristityt suhtautuvat pyhien miestensä opetuksiin. Kirkkoisä Tertullianus (155–230), olkoon hän ylistetty, kehotti kristittyjä ankarasti varomaan pakanoiden tapoja.

Erityisesti Saturnalia-juhlassa harrastettua lahjojen antamista ja syömäjuhlia.

Samoin äimistelen, kuinka mitä kristillisimmässä Suomenmaassa oviin ripustellaan vihreitä seppeleitä ja kadut on jouluvaloilla valaistu. Varoittihan Pyhä Gregorios Nazianzilainen (330–389) kunnon kristittyjä omaksumasta moisia pakanallisia tapoja, kuten myös hienosti laitettuja pöytiä, juhlaruokia ja muuta vatsanpalvontaa.

Entä kristittyjen temppelit? Suuri on järkytykseni, kun kuulen niistä raikaavan joulun aikaan kuorolaulua ja urkujen ulinaa.

Pyhä Hieronymys (347–420), Raamatun kääntäjä, sanoi nimenomaisesti, että urkupillien soitto on pakanallista hapatusta, jota kristittyjen ei ole syytä harrastaa.

Toisaalta tämä kertoo, että kristitytkin ovat kunnon roomalaisia – vai pitäisikö sanoa eurooppalaisia. Omaksuvat uusia tapoja avoimin mielin eivätkä suostu johtajiensa määräiltäviksi.

Kosmopoliittista pakanaa lämmittää myös, että joulupöydän antimien suhteen Suomessa ei takerruta kansallisiin perinneruokiin, vaan etsitään uusia vaikutteita kaukaa.

Kuten perunoista tehtyä laatikkoa. Perunan alkuperä on tunnetusti Etelä-Amerikassa.

Tai riisipuuroa. Riisi ei Suomessa kasva, mutta onneksi on olemassa maailmankauppa ja muuta kulttuurista vaihtoa.

Mistä maailmankolkasta ovat peräisin piparitaikinan mausteet kardemumma ja neilikka? Joulusinapin ainesten alkuperää en uskalla edes arvailla.

Tämä on joulussa parasta. Se on avoimen monikulttuurinen ja moniuskontoinen sekasotku, jota mikään yksittäinen kulttuuri tai uskonto ei voi väittää omistavansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

? Pakana kun olen, joulu on minulle mitä tärkein juhla. Joulun oikea nimi on tunnetusti Yule, germaanien talvipäivänseisauksen juhla. Tai sitten se on Saturnalia, roomalaisten keskitalven juhla, jota vietettiin Saturnus-jumalan kunniaksi. Sekin tosin oli kopioitu kreikkalaisten Kronos-jumalan juhlinnasta, mutta ei mennä nyt niin kauas. Kuten roomalaiset, minäkin juhlin syömällä, vierailemalla ystävien luona, lahjoja antamalla ja muuten vain hauskuttelemalla. On vuoden pimein hetki. Mutta kas, Sol Invictus, roomalaisten voittamaton aurinko, vie pimeydestä voiton ja päivät alkavat pidetä. Otetaan sille. Suvaitsevainen kun olen, minua ei haittaa, vaikka eräs juutalaisten lahko, kristityt, siirsi oman juhlansa valtapoliittisista syistä 300-luvun lopulla Saturnalian kanssa kilpailemaan. Sitä ennen he viettivät juhlaansa tammikuussa. Kristityt kuulemma juhlivat Jeesus-nimistä jumalaa, jonka isä on Jahveksi kutsuttu toinen jumala. Lisäksi heillä on pyhä henki, ja vielä Mariakin, mutta en tiedä, koska niitä juhlitaan. Tämä kaikki panee pääni pyörälle, koska luulin kristittyjen olevan monoteistejä ja uskovan, että jumalia on vain yksi. Vielä enemmän minua hämmentää se, kuinka leväperäisesti kristityt suhtautuvat pyhien miestensä opetuksiin. Kirkkoisä Tertullianus (155–230), olkoon hän ylistetty, kehotti kristittyjä ankarasti varomaan pakanoiden tapoja. Erityisesti Saturnalia-juhlassa harrastettua lahjojen antamista ja syömäjuhlia. Samoin äimistelen, kuinka mitä kristillisimmässä Suomenmaassa oviin ripustellaan vihreitä seppeleitä ja kadut on jouluvaloilla valaistu. Varoittihan Pyhä Gregorios Nazianzilainen (330–389) kunnon kristittyjä omaksumasta moisia pakanallisia tapoja, kuten myös hienosti laitettuja pöytiä, juhlaruokia ja muuta vatsanpalvontaa. Entä kristittyjen temppelit? Suuri on järkytykseni, kun kuulen niistä raikaavan joulun aikaan kuorolaulua ja urkujen ulinaa. Pyhä Hieronymys (347–420), Raamatun kääntäjä, sanoi nimenomaisesti, että urkupillien soitto on pakanallista hapatusta, jota kristittyjen ei ole syytä harrastaa. Toisaalta tämä kertoo, että kristitytkin ovat kunnon roomalaisia – vai pitäisikö sanoa eurooppalaisia. Omaksuvat uusia tapoja avoimin mielin eivätkä suostu johtajiensa määräiltäviksi. Kosmopoliittista pakanaa lämmittää myös, että joulupöydän antimien suhteen Suomessa ei takerruta kansallisiin perinneruokiin, vaan etsitään uusia vaikutteita kaukaa. Kuten perunoista tehtyä laatikkoa. Perunan alkuperä on tunnetusti Etelä-Amerikassa. Tai riisipuuroa. Riisi ei Suomessa kasva, mutta onneksi on olemassa maailmankauppa ja muuta kulttuurista vaihtoa. Mistä maailmankolkasta ovat peräisin piparitaikinan mausteet kardemumma ja neilikka? Joulusinapin ainesten alkuperää en uskalla edes arvailla. Tämä on joulussa parasta. Se on avoimen monikulttuurinen ja moniuskontoinen sekasotku, jota mikään yksittäinen kulttuuri tai uskonto ei voi väittää omistavansa.

Vierailija
24/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin me ortodoksisen kirkon jäseninä juhlimme joulua puhtaasti sen vuoksi, että se on Herramme Kristuksen syntymäjuhla (25.12). En väitä, etteikö pienet lapset odota joulua lahjojenkin takia (jotka kuvastavat kristuksen syntymälahjoja). Joulupukissa puolestaan ei ole mitään kristillistä, vaikkei kiellettyäkään, ja se onkin lähinnä nykyaikainen tapa.

Mutta siis, kukin juhlikoon joulua siitä syystä kuin itse haluaa! :)

Vierailija
25/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

?jepjep

Pakana kun olen jne.

Niimutku-vastauksia odotellessa ;)

Vierailija
26/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teksti on omasi, kehoitan sinua julkaisemaan painetussa mediassakin. Olet ytimessä :)

Otetaan sille!

Vierailija
27/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille!

Vierailija
28/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko oikeasti noin tyhmä??

Ei kaikki kirkosta eronneet ole ateisteja!

Vaikka ei usko jumalaan niin ei se tee ihmisestä ateistia!

Ei kaikkien tarvitse kuulua johonkin "ryhmään".

Itse olen täysin sitoutumaton.

Vierailija
29/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta keskitalven pimeydessa on ihmisilla kautta aikojen ollut tarve juhlia jotenkin. Ja joulu menee ihan siina missa muutkin juhlat. Nykyaanhan on mahdollista viettaa joulua hyvinkin epa-kristillisesti, niinkuin varmasti tiedat ap.

Vierailija
30/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikken usko, on minulle kristillisyys kuitenkin kulttuurinen juttu.

Vierailija
31/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen oman Joulun juuri sellaiseksi kuin haluan ja sinä et voi sille mitään. Siihen ei jeeset eikä hoosiannat kuulu!

Mutta tervetuloa kinkulle, minä en ole noin suvaitsematon!

Hyvää JOULUA!!!

Vierailija
32/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

?Pakanan joulu

21.12.2007

Pakana kun olen, joulu on minulle mitä tärkein juhla. Joulun oikea nimi on tunnetusti Yule, germaanien talvipäivänseisauksen juhla... jne.

Teksti: Jarkko Tontti

http://www.vihrealanka.fi/node/958

Ei kunniaa av-mammoille siis tässäkään sarjassa.

Vierailija
33/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei liity millään lailla jouluun, ei perinteisesti eikä nykyäänkään. Jos sinä olet sen niin mieltänyt niin voit sitä viettää niin mutta oikeasti ei liity mihinkään jeesuksiin millään lailla.

Vierailija
34/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa tyhmiä kysymyksiä. Aikuisella, normaalijärkisellä, Suomessa kasvaneella ihmisellä jolla ei ole sim. pahoja mt-ongelmia sellaisia ovat erinäiset perusasiat esim. missä vaiheessa sikiönkehitystä kidukset katoavat, kun kiduksethan pitää olla että voi hengittää lapsivedessä

Tyhmiä kysymyksiä on kyllä olemassa.

joitakin lähes vihamielisiä vastauksia ja "oletpa tyhmä!" ja että osoitinkin näin tyhmyyteni tässä asiassa. Kuten jo kerran sanoin, olin vastauksiin tyytyväinen, vilpittömästi aloituksessani asiaa ihmettelin.

mulle on aina sanottu että tyhmiä kysymyksiä ei ole. tämäkin asia on vaivannut minua pitkään ja selvisi kysymällä, en ymmärrä miksi sen enempää pitää toisen mieltä pahoittaa.

joulumieltä kaikille, omalta osaltani lopetan tämän keskustelun tähän.

Vierailija
35/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakanauskonnot ovat myös uskontoja, eikä sellaisenkaan juhlan juhlistaminen sovi ateistille. Ateisti kun ei ole synonyymi ei-kristitylle...

Me emme vietä joulua, vaan lähdemme tätä massahysteriakulutusta pakoon kaukomatkalle.

Vierailija
36/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin ateisteille, koska sellaiset me pidämme ja sotkemme sekaan enkeleitä, joulupukin, kuusen, lahjoja, punkkua, ylensyöntiä, kinkkua, jonka raamattu kieltää ja kaiken lisäksi rakkautta, välittämistä, antamisen iloa ja toisenlaisia lahjoja. Iloisena aioemme sitä juhlia kysymättä keneltäkään onko soveliasta juhlia Jouluna Joulua. Tulkaa soittamaan ovikelloa, jos on jotain sanottavaa, mutta jos menee rettelöksi, syytän kotirauhan rikkomisesta.

Vierailija
37/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulua kuten myös pääsiäistä vietetään monessa ortodoksisessa maassa ns. vanhan eli juliaanisen kalenterin mukaan ja silloin joulu on 7.1. eli 13 päivää myöhemmin kuin meille normaalin, Suomessa käytössämme olevan kalenterin mukaan.

Siellä missä joulua tai muita kirkollisia juhlapäiviä vietetään uuden eli gregoriaanisen kalenterin tai ns. korjatun juliaanisen kalenterin mukaan, joulua vietetään aina joulukuun 25. päivä, aivan kuten Suomessakin.

Vierailija
38/38 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervemenoa historian tunnille...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme