Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasarvoista

Vierailija
22.12.2010 |

Oisko paikalla ketään kilpirauhasen toimintahäiriöstä kärsivää joka osais vastata mitkä nuo viitearvot ovat ja mikä merkitys niillä on?

Mulla oli tsh 0.6 ja t4v 8.4, mutta oireita ihan älyttömästi. Jopa niin että hankaloittaa elämää. Sh meinas että nuo arvot on ok eikä antanu lääkäriaikaa.. Mietin nyt että pitäskö kuitenki vaik yksityiselle kun oireet niin voimakkaat. Vai mikä ihme vois olla muu samoilla oireilla kun kilpparin vajaatoiminta?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin muua vialla.

Vierailija
2/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime aikoina todella paljon? Omassa tuttavapiirissä on yhdellä jos toisellakin naisella todettu kilpirauhasen vajaatoiminta viimeisen vuoden aikana ja muutama muukin epäilee omien vaivojensa aiheuttajaksi samaa asiaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mistä oireista siis kärsit? Väsymys ja ihon huonominen ja hiustenlähtö oli mulla oireina kun todettiin vajaatoiminta mutta voi johtua noi ihan hormoonitason heilahteluista ja talvesta ylipäätään.

Jokatapauksessa minulla auttaa (kilpirauhaslääkityksen lisäksi) seleeni ja sinkki lisä sekä d-vitamiini. Näitä kannattaa ainakin kokeilla mutta tulosta näkyy vasta useamman viikon päästä.

Vierailija
4/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Pitää sitte kai varata uutta aikaa lääkärile että jos ois jotain ideaa tälle kamalalle ololle. Koko elämä tuntuu kärsivän joten joku syy on löydettävä. Oireet vaan ois passannu just vajaatoimintaan.

Vierailija
5/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireuta mulla (ap) siis mm kamala väsymys (pahempi kuin raskausaikana koskaan) Joka ei helpota edes kunnon yöunilla, hiukset lähtee, iho kuiva koppura, yleinen saamattomuus/aloitekyvyttömyys joka ei tod. ole ominaispiirteeni normaalisti, kukautishäiriöt, seksuaalinen haluttomuus, ajatus pätkii, muisti pätkii, Ihmeelliset olotilat,kylmä koko ajan vaikk avieressä muut hikoilee, lihominen.. Tässä nyt mitä pikaisesti muistan.

Vierailija
6/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vaan raja-arvot on erilaiset kuin useimmissa muissa maissa ja Suomessa ei laakita sellaisiakaan jotka muualla saisivat laakityksen vajaatoiminnan vuoksi.

Lisaksi oireiden kokeminen on yksilollista. Kannattaa suunnata yksityiselle, joka kuuntelee myos potilaan oireita eika vaan tuijota labran numeroita.

Vajaatoiminta vaikuttaa heikentavasti elaman laatuun. Suomessa monet saavat karsia vajaatoiminnasta vuosikaudet ennen kuin saavat laakityksen.

Vierailija
7/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan klassisia vajaatoiminnan oireita. Itse huomasin laakkeet saatuani etta katos, olenkin oikeasti energinen ja pirtea enka vasynyt ja aikaansaamaton ja palelevainen.

Tuun oikein vihaiseksi tasta aiheesta. Naisten (yleensa ne on naiset jotka karsii tasta) annetaan vuosikaudet karsia ihan turhaan. Lieko joku saastolinja, koska sitten kun on vajaatoiminta niin laakkeita syodaan koko ika ja kela korvaa yleensa seka thyroxinin etta labrakokeet. Virallinen vastaus on etta koitetaan saada se oma kilpirauhanen toimimaan koska laakitys saattaa heikentaa sen toimintaa. Muissa maissa jarjestaen laakitaan vajaatoimintaa paljon aiemmin kuin Suomessa.

Vierailija
8/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan rohkaistua sittenkin varaamaan ajan yksityiseltä. Ja ehkä sitten pidän pääni että vajaatoimintaa on :) Ymmärrän toki että esimerkiksi masennus voisi oireilla samoin, mutta en todellakaan koe itseäni masentuneeksi.

Ei kai se kilppari ala toimimaan enää jos on jo heikentyny toiminta. Näin olen antanut itseni ymmärtää.

Kiitos kovasti vastauksista jakokemuksien jaosta T: Ap

Vierailija
9/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan rohkaistua sittenkin varaamaan ajan yksityiseltä. Ja ehkä sitten pidän pääni että vajaatoimintaa on :) Ymmärrän toki että esimerkiksi masennus voisi oireilla samoin, mutta en todellakaan koe itseäni masentuneeksi. Ei kai se kilppari ala toimimaan enää jos on jo heikentyny toiminta. Näin olen antanut itseni ymmärtää. Kiitos kovasti vastauksista jakokemuksien jaosta T: Ap

Jos ap:lla ihan OK arvot niin ei kai hänen ole "päätään pidettävä" että nyt on kilpirauhasen vajaatoiminta. Voihan olla joku muukin vaiva; laiskamato vaikka tms. Ei se thyroxin mikään ihmelääke ole, joka autuaaksi tekisi. Itselllä viimeksi arvot TSH 44 ja T4v 9.2. Silti pyristeltävä. (tosin lääkitys on, mutta saatu todellakin huonoilla arvoilla..)

Vierailija
10/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksityiselle endogrinologille.

Ihan eka käyppä kilipirauhasfoorumilla lukemassa.

Siellä on todella paljon tietoa!

Mä ite olen kamppaillut 10 vuotta saadakseni kilprauhaslääkityksen ja nyt tän vuoden huhtikuussa menin parhaalle tietämälleni sisätautilääkärille ja sain koelääkityksen .

Ensin 4 kuukautta kokeiltiin ja sen jälkeen sain kilpirauhasen vajaatoiminta diagnoosin.

Mikään muutos ei ole ollut yhtäkkinen koska hiljalleenhan se kilpirauhanen on uupunut vuosien saatossa.

Läääkitystä pitää nostaa myös yhtä varovasti.

Me olllaan kärsitty selittämättömästä lapsettomuudesta 8 vuotta.

itse olen epäillyt kilpirauhasta jo pitkään tähän syylliseksi.

No nyt ensimmäistä kertaa 10 vuoteen mulla tulee menkat tasaisin väliajoin.Menkat normalisoitui yhden kuukauden thyroxin annosten jälkeen.

Olen onnellinen että huomaan lääkityksen auttavan,mutta NIIN KATKERA tästä lapsettomuudesta.Nyt ikä alkaa tulla jos niin pahasti vastaan että turhaa enää odotella raskautta vaikka menkat nyt ok.

Mene ihmeessä yksityiselle! Ja älä anna periksi jos itse tunnet että sussa ei ole kaikki kunnossa!

Vierailija
11/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypotyreoosista EI ole kysymys. Minusta vaivasi kuulostaa psykosomaattiselta, kuvittelet paljon oireita itselläsi, jotka varmasti sinusta tuntuvat todellisilta. Kilpirayhasarvot ovat objektiivisia, oireet subjekstiivisia. Varaa aika psykiatrille. Veikkaisin yleistä ahdistuneisuushäiriötä tai masennusta.

Vierailija
12/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivolisäkeperäinen vajaatoiminta. Kuulostas siltä. Tsemppiä!

Vierailija
13/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla t4v oli 16 ennen kilpparin poistoa, laski sitten 9-10. Lihoin, väsytti, hiukset lähti jne. Lääkityksellä nousi taas 16 ja olo sen mukainen.

Hakeudupa ihan erikoislääkärille.

Vierailija
14/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypotyreoosista EI ole kysymys. Minusta vaivasi kuulostaa psykosomaattiselta, kuvittelet paljon oireita itselläsi, jotka varmasti sinusta tuntuvat todellisilta. Kilpirayhasarvot ovat objektiivisia, oireet subjekstiivisia. Varaa aika psykiatrille. Veikkaisin yleistä ahdistuneisuushäiriötä tai masennusta.

Vierailija
15/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tsh 0.6 ja t4v 8.4, mutta oireita ihan älyttömästi.

Hakeudu erikoislääkärille, sinulla on melko varmasti sentraalinen vajaatoiminta. TSH on poikkeuksellisen matala eli aivolisäke ei patista kilpirauhasta tuottamaan lisää hormoneita vaikka T4V on jo laskenut tosi matalaksi.

Vierailija
16/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykiatrille sanoisin minäkin

Vierailija
17/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lukenut niin tuo kuulostaa aivolisäkeperäiseltä kilpirauhasen vajaatoiminnalta. Jostain syystä monet joilla on kilpparin vajaatoiminta eivät haluaisi, että toisillakin sellainen on, jos itsellä on ollut ihan kauhean huonot arvot ja toisilla vain vähän huonot, ja kuitenkin on yksilöllistä miten ne vain vähänkin huonot arvot vaikuttavat. Itselläni oli sellaiset vain vähän huonot arvot eikä kukaan olisi halunnut määrätä edes koelääkitystä mutta sitten sellaisen sain, ja vaikka suinkaan ei kaikki maailman ongelmat sillä kadonneet niin olen huomannut olevani fyysisesti jaksavampi eivätkä mielialani heittele enää niin paljoa. Kuitenkin mulla on myös ihan perusahdistusta sun muuta toisinaan mutta olen kyllä huomannut eron.

Vierailija
18/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:lla ihan OK arvot niin ei kai hänen ole "päätään pidettävä" että nyt on kilpirauhasen vajaatoiminta. Voihan olla joku muukin vaiva; laiskamato vaikka tms. Ei se thyroxin mikään ihmelääke ole, joka autuaaksi tekisi. Itselllä viimeksi arvot TSH 44 ja T4v 9.2. Silti pyristeltävä. (tosin lääkitys on, mutta saatu todellakin huonoilla arvoilla..)

totta mutta kun ap:n arvot eivät ole ihan ok. Kannattaisi sunkin ehkä lukea jotain häiriöstäsi.

Vierailija
19/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikoistuneelle lääkärille. T4v on matalahko, myös tsh on on matala, sinulla saattaa olla aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.

Vierailija
20/28 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se thyroxin-lääkitys autuaaksi tee. Jos ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa ja syö thyroxinia niin syke nousee, kädet tärisyttää, hermostuttaa ja hikoiluttaa. Ja korkea T4V, joka siis nousee thyroxinin syönnistä on suurin altistava tekijä sydämen flimmerille eli eteisvärinälle. Eli pidä vaan pääsi ja vaadi thyroxinia ja tapa itsesi kun sydän pettää....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme