Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan kasvu huolestuttaa.. :((

Vierailija
22.12.2010 |

Aloin tuossa pohtimaan vauvan kasvua ja huolestuin, kun vertasin (virhe!tiedän) toisten samanikäisten kasvutahtia. Ikää n. 1,5kk ja pituutta tullut syntymästä 5cm ja painoa 600g (syntymäpainosta). Lapsi on täysimetyksellä, ja kovin tyytyväinen vauveli, mutta silti huoli heräsi :'(. Tuntuu, että kaikki muut vauvat kasvaa todella paljon vauhdikkaammin. Neuvolassa ei ole kasvua kommentoitu, mutta jotenkin sain lietsottua uhkakuvia päähäni. Riittääköhän tuo pelkkä tissimaito miten pitkälle..?

Kaipaisin esimerkkejä vähän hitaammasta kasvutahdista, kun joka paikassa kuulee ja lukee siitä vauhdikkaasta! Muita kohtalotovereita?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kysy neuvoa sieltä. Kyllä ne sanoo jos vauva tarvitsee korviketta äidinmaidon lisäksi.

Vierailija
2/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli syntyessään 48cm ja painoi 3200g

Hieman päälle 1kk ikäisenä painoa oli tullut lisää 500g ja pituutta 4cm.

Pari päivää vaille 2kk ikään mennessä painoa tullut 600g syntymäpainoon ja pituutta 6cm...

Ylläripylläri ravattiin sitten panokontrolleissa yli puoli vuotta. Tyttö kasvoi, mutta tuskastuttavan hitaasti. Jouduin pitkään herättelemään syömään, kun oli vähän turhankin tyytyväinen vauva. Piti pitkiä taukoja syömisessä ja on meidän kolmesta lapsesta ainoa, joka ei synnärilläkään tarvinnut tippaakaan lisämaitoa, vaikka multa ei hirveästi ole koskaan herunut ekaan 3 vuorokauteen... (Poika esim. kitisi nälkäänsä ja roikkui tississä koko ekan yön, vaikka sai pullosta lisämaitoakin..)

Noh, se sit kasvoi, mutta ihan omilla käyrillään. Kasvoi suorastaan hämmästyttävän tasaisesti. Ennustettiin kunnon kasvupyrähdystä tulevaksi ihan kohta, mutta ketunmarjat. Nyt ikää on 1,5v eikä oo vielä sitä kunnon pyräystä näkynyt. Huimin loikka taisi olla vuoden vanhana kun kahdessa kuukaudessa oli tullut mittaa lisää 4cm :P Pieniruokainen ja huono syömään. Ollut aina. Mutta iloinen, touhukas ja pirteä tenava siitä on silti tullut eikä tarvii enää juosta alvariinsa punnittavanakaan enää. Mitään vikaa ei ole tytöstä löytynyt. Tyttö painaa nyt 9,2kg ja on 80cm pitkä. Veljensä painoi saman verran 6kk iässä XD

Luulisihan neuvolan asiaan puuttuvan, jos jotain puututtavaa olisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis PAINOkontrolleissa käytiin... Voi hyvänen aika...

Olinko mä nyt kakkonen?

Vierailija
4/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon vasta jälkikäteen, kun kavereillekin on tullut lapsia, tajunnut että meiän pikkuprinsessa taisi olla aika pieni vauva. Mutta hän kyllä sai vain kehuja suloisuudestaan ja siroudestaan, niin neuvolassa kuin ventovierailtakin. En nyt muista noita ihan alkuaikojen mittoja, mutta syntymämität oli 3,2 kg ja 48 senttiä, ja kolmekuisena painoi 5,2 kg ja olisko 10 cm tullut lisää. Kiinteitä aloteltiin jo 4-kuisena, vaikka ihan tyytyväinen vauva oli kyllä rintamaidollakin. Mutta toisaalta myös ne kiinteät upposi hyvin alusta lähtien.

Vierailija
5/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoa jässikkääni on jaksettu taivastella ja hormonihuuruissa ne michelinukko- ja jättiläiskommentit tuntuivat tosi kurjilta. Taivasteltiin että mitä mä oikein söin raskausaikana ja mitä oikein syötän vauvalle, kun se on NIIIN JÄTTI omgomg. Tosi rasittavaa ja epävarmuutta lietsovaa. Vauvat nyt vaan ovat eri kokoisia eikä rintaruokitun vauvan painolle voi paljon tehdä. (Nyt 1-vuotiaana lapsi on ihan normaalin kokoinen, jopa hoikka.)

No mä oon vasta jälkikäteen, kun kavereillekin on tullut lapsia, tajunnut että meiän pikkuprinsessa taisi olla aika pieni vauva. Mutta hän kyllä sai vain kehuja suloisuudestaan ja siroudestaan, niin neuvolassa kuin ventovierailtakin. En nyt muista noita ihan alkuaikojen mittoja, mutta syntymämität oli 3,2 kg ja 48 senttiä, ja kolmekuisena painoi 5,2 kg ja olisko 10 cm tullut lisää. Kiinteitä aloteltiin jo 4-kuisena, vaikka ihan tyytyväinen vauva oli kyllä rintamaidollakin. Mutta toisaalta myös ne kiinteät upposi hyvin alusta lähtien.

Vierailija
6/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoa jässikkääni on jaksettu taivastella ja hormonihuuruissa ne michelinukko- ja jättiläiskommentit tuntuivat tosi kurjilta. Taivasteltiin että mitä mä oikein söin raskausaikana ja mitä oikein syötän vauvalle, kun se on NIIIN JÄTTI omgomg. Tosi rasittavaa ja epävarmuutta lietsovaa. Vauvat nyt vaan ovat eri kokoisia eikä rintaruokitun vauvan painolle voi paljon tehdä. (Nyt 1-vuotiaana lapsi on ihan normaalin kokoinen, jopa hoikka.)

Voi ei, en tarkottanut mitenkään että isommat vauvat ei olis yhtä söpöjä tai mitään! Tarkotus oli antaa ap:n ahdistukseen apuja. Odotan nyt toista ja ties minkälainen michelin sieltä on tulossa, mistä sen tietää mitä kommentteja seuraavasta taas saa kuunnella. :D. Itsellänikin on 3 sisarusta ja joukkoon mahtuu niin siroja kuin pullukkavauvojakin, ja yhtä sulosina kaikkia on ainakin perheen sisällä pidetty.

Vierailija
7/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt jotenkin meni lainaus piiloon tonne väliin, mutta tässä siis se pointtini uudestaan:

Voi ei, en tarkottanut mitenkään että isommat vauvat ei olis yhtä söpöjä tai mitään! Tarkotus oli antaa ap:n ahdistukseen apuja. Odotan nyt toista ja ties minkälainen michelin sieltä on tulossa, mistä sen tietää mitä kommentteja seuraavasta taas saa kuunnella. :D. Itsellänikin on 3 sisarusta ja joukkoon mahtuu niin siroja kuin pullukkavauvojakin, ja yhtä sulosina kaikkia on ainakin perheen sisällä pidetty.

Vierailija
8/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä kokoinen se lapsi on, kyllä sitä aina joku taivastelee ;D

Mulla on esikoinen ollut vauvana sellainen keskiverto vauva, mutta sit taaperoiässä lähti pituuskasvu huimaan nousuun ja tyttö oli 5-vuotiaana keskimääräisen ekaluokkalaisen mittainen. Kauheen kivaa, kun sit ihmiset ihmetteli kevätpuolella, että etkös sä vielä osaakaan lukea? No ei osaa ei... Ja sit sujuvasti taivasteltiin, että onpas tyttö PITKÄ!

Poika oli sit se mallia michelinmies. Ja voi jestapojat kun se olikin sit aina niin potra poika ja jestas sentään, ollut ruoka-aikaan kotona. Joo-o, eväät oli usein mukanakin...

Ja sit on tosiaan tuo kuopus, jolle ei yhden hujopin ja yhden pulskemman jälkeen riittänyt riittävästi rakennusaineita tai jotain. Kaupassakin monet tuli lepertelemään, kun on niin ihana vastasyntynyt sulla ja kovin on virkeäkin noin pieneksi.... Joo, varmaan onkin aika virkeä, kun ikää oli jotain 3-4kk. Ok, tyttö painoin 3kk ikäisenä 4,2kg ja 4kk ikäisenäkin vain 4,7kg ...

Mutta ihan totta, annan mä sille ruokaa, vaikka jotkut sitä kovasti epäileekin.

Meidän "onneksi" se iso vauva oli poika ja pieni sintti on tyttö. Jotenkin tuntuu kuitenkin olevan "sallitumpaa" niin päin.. Siitähän se riemu varmaan ratkeaisikin, jos poika olis tommonen pikkusintti...

Nro 3

Vierailija
9/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia, minkä vauvat varmasti osaavat on nälkäitku. Eli jos vauvasi on tyytyväinen niin on se kyllä silloin myös kylläinen.

Kasvukäyrät on hyviä olla olemassa, mutta täytyy myös muistaa, että jonkun on aina oltava siellä miinus- kuin pluspuolellakin. Tosi harva vauva on just sillä nollakäyrällä.

Vierailija
10/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep..mun vauva on poika. Tämä 'kitukasvuisuus' ahdistaa jo siksikin, että esikoisen kanssa (tyttö) koin vuosia sitten kauheaa huolta, kun likka ei vaan kasvanut.. meni -20 käyrää eikä neuvolassa tehty mitään :(. Olisi ihana vain elää ja olla murehtimatta senttejä ja grammoja, mutta äitinä sitä taas kehittää huolta 'pienistä' asioista :P. Tyttö sai kuulla kommentteja pienuudesta ja siroudesta, mutta en tiiä miten sitten pojan kohdalla. Ehkä se 'pyrähdys' vielä tulee....tai sitten jää tulematta. Aika näyttää!

Vierailija
11/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskipäivällä tehdyn avauksen joku nosti)

Noin pienen lapsen äidin ei kuulu huolestua tuollaisesta. Neuvolassa saat tietoa lisää ja sitten olet rauhallisempi. Vielä tulee monta asiaa, josta panikoi lapsen kanssa, esim. kun sairastuvat kuumeeseen, saavat outoja näppyjä tai on vaan ihan ilmavaivoja. Tämä viimeinen sai minut äitinä lähes hysteeriseksi. :)

Teidän lapsi kuulostaa ihan normaalilta. Ja jos lapsi nukkuu hyvin ja vaikuttaa tyytyväiseltä, esim. on kylläinen imetyksen jälkeen, niin sitten kaikki on ruokailun osalta oikein hyvin!

Vierailija
12/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt nukkumaan, väsyneenä päässä kiertää enemmän kaikkia kummia ajatuksia.

Mulla lapsi -22 käyrillä ja ihan terve. On nyt ollut kasvuseurannassa ja murrosikä käynnistetään hormooneilla ensi vuonna eli on silloin 12-vuotias. Sun lapsi vielä niin nuori, että tähän vaiheeseen on paljon aikaa. Turha murehtia vielä, katso miten ensin käy. Kouluiässä sitten tekevät kasvututkimuksia viimeistään tuon murrosiän alkamisen vuoksi, koska silloin vasta voivat jotain tehdäkkin. Ethän aio siihen asti moista murehtia ja jos murheita tulee, neuvolassa käydään sitä varten, että siellä katsovat.

12

Vierailija
13/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva voi hyvin ja nukkuu niin älä huoli, se on hänen kasvukäyränsä:)

Jos taas tuntuu että haluat jotain tehdä niin osta (aventin) MaidonKERÄÄJÄ ja kerää aamusin(ja silloin kun ollut pitempi imetysväli) imetyksen aikana toisen rinnan ns. falskimaito talteen. Ite sain parhaimmillaan yhteensä 70ml tämmösiä maitoja, jotka juotin yleensä imetyksen päätteeksi siitä aventin maidonkerääjän nokasta. -Äkkiä oppi poju hörppimään.

Miinus käyröillä ollaan menty alusta asti ja mennään edelleen. Kaikki on hyvin kuitenkin siihen asti kun kumpikaan pituus-tai painon kasvu ei kokonaan pysähdy.

Vierailija
14/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus tuputtaa tytölleen lisämaitoakin (ensin pitkillä syöttöväleillä pumpattua maitoa ja myöhemmin korviketta), mutta sitten tyttö pulautti kaiken ylimääräisen pihalle... Eli ei sinne masuun vaan mahtunut enempää, minkäs teet.

Neuvolassa sitten terkkari lopulta totesi vaan, että onhan tässä vielä 8% lapsista kuitenkin VIELÄ pienempiä XD

Mä olin vielä ihan hysteerinen senkin takia, kun tosiaan edellinen oli niin mahottoman paljon isompi! Mut kyllähän poika söikin... Mä jouduin lopettamaan imetyksen kun poika oli 2kk vanha (laihduin AIVAN liikaa) ja syy löytyi. Poika kiskoi jo siinä vaiheessa kitusiin 1,5 litraa maitoa! Vellit aloitettiin alle 4kk ikäisenä ihan sen takia, että maitoa alkoi mennä pari litraa päivässä. Kuopus oli 4kk kun lopetin imettämisen (koska laihduin taas ja terkkarin mielestä mun maito ei ollut ehkä tarpeeksi tuhtia...) ja tyttöön sain upotettua just hikiseen 600ml päivässä ja edelleen, jos tuputtamaan kävi, se tuli pois. Että olihan noilla vatsan vetoisuuskin "vähän" eri luokkaa...

Vierailija
15/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymäpaino 3,4 kg ja pituus 52 cm. Kuuden viikon ikäisenä 3,5 kg ja pituus 55 cm. Usko pois, että tuohon puututaan neuvolassa, jos ei ole normaalia. Meillä puututtiin ja lopulta oltiin ihan sairaalassa asti opettelemassa syömistä, ja pullovauvahan siitä sitten tuli. Eli älä turhia murehdi, kyllä ne neuvolassa seuraavat tarkasti. Lisäksi kun aiempi vauva on ollut myös pieni, niin ei kannata turhia hötkyillä. Te vain nyt teette pienipainoisia vauvoja. :)

Vierailija
16/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep..mun vauva on poika. Tämä 'kitukasvuisuus' ahdistaa jo siksikin, että esikoisen kanssa (tyttö) koin vuosia sitten kauheaa huolta, kun likka ei vaan kasvanut.. meni -20 käyrää eikä neuvolassa tehty mitään :(. Olisi ihana vain elää ja olla murehtimatta senttejä ja grammoja, mutta äitinä sitä taas kehittää huolta 'pienistä' asioista :P. Tyttö sai kuulla kommentteja pienuudesta ja siroudesta, mutta en tiiä miten sitten pojan kohdalla. Ehkä se 'pyrähdys' vielä tulee....tai sitten jää tulematta. Aika näyttää!

Ja kumpikin meni aluksi -20 painokäyrällä. Söivät kumpikin hyvin ja olivat tyytyväisiä. Neuvolassa olivat sitä mieltä,e ettei huolta. Kasvavat omalla käyrällään. Ja hyvin ovat kasvaneet. Esikoinen nyt 3,5v 108cm pitkä ja painoa 20kg.

Vierailija
17/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kumpikin meni aluksi -20 painokäyrällä. Söivät kumpikin hyvin ja olivat tyytyväisiä. Neuvolassa olivat sitä mieltä,e ettei huolta. Kasvavat omalla käyrällään. Ja hyvin ovat kasvaneet. Esikoinen nyt 3,5v 108cm pitkä ja painoa 20kg.

lisäys vielä, että kumpikin olivat syntyessään 53cm pitkiä ja painoa oli 4160g ja 4270g eli isoja vauvoja. Mutta laihoja sitten syntymäpainosta huolimatta.

Vierailija
18/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös poika joka on ollut huono syömään alusta asti. Nykyään 1,5-vuotiaana syö ihan hyvin, pieniä annoksia kerrallaan, ei ahmi, eikä odota ruokaa suu ammollaan niinkuin useat näkemäni taaperot. Itse olin ollut vauvana kova syömään, eli ei ole poika tullut minuun siinä.

Lisäksi poika on tyytyväinen lapsi. Ei ala itkemään lievässä nälässäkään, eli jos ollaan jossain kaupungilla tai ulkona ja ruoka-aika myöhästyy, niin alkaa itkeä vasta kun nostan hänet syöttötuoliiin ja hän näkee ruoan. Ilmeisesti vasta sitten tajuaa että on nälkä....! Johtuisko siitä ettei verensokerin heittely vaikuta hänellä niin voimakkaasti kuin joillakin muilla.

Neuvolassa ovat välillä maininneet että painoa vois olla enemmänkin, mutta koska normaalin alarajoilla on menty, niin ei ole sen kummemmin puututtu. Öljylisää suositeltiin kiinteiden aloituksen jälkeen, ainakin omatekemiin ruokiin, jotka ei ole kovin rasvaisia.

Jos vauvasi on tyytyväinen ja painokäyrä menee normaalin rajoissa, niin tuskin on mitään aihetta huoleen. Maidon riittämiseen voi itekin hiukan vaikuttaa, eli tarjoaa tissiä usein jolloin tuotantokin kasvaa, mutta kyllä sä varmaan tiedät sen itsekin. ja juot riittävästi, syöt monipuolisesti...

Vierailija
19/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvinhän teille on tullut painoa lisää, meillä poika (synt.mitat 3300 ja 51 cm) saavutti takaisin syntymäpainonsa vasta 6 viikon ikäisenä. Puolivuotiaaksi poika kasvoi todella hitaasti. Yksi vuotiaana poika oli vielä - käyrillä, mutta nyt 5 vuotis neuvolassa poika veti muiden ikäisten ohi!

Nälkäinen vauva ei ole tyytyväinen, ainahan tiety voit kokeilla jos vauva haluaisi vielä tissin jälkeenkin lisää maitoa.

Vierailija
20/21 |
22.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos käyrät ei olisi kohdillaan. Jos asia kovasti painaa sinua, niin soittele neuvolantädille. Saat asian kanssa rauhan vielä ennen joulua.

(En sano tätä ilkeilläkseni, mutta keskosvauvan äitini nämä ns. pienet vauvat herättää vähän huvittuneisuutta. Oma rääpäleeni kun oli 2 kk ikäisenä 2,5 kg. Lisäystä syntymäpainoon oli kyllä tullut 900 g.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi