Allekirjoittakaa vetoomus perinteisen joulun säilymisen puolesta kouluissa ja päiväkodeissa.
Koulujen perinteinen joulu on synnyttänyt Suomessa pienoisen kansanliikkeen.
Tiistaiaamuun mennessä jo yli 20 000 ihmistä oli allekirjoittanut vetoomuksen päiväkotien ja koulujen perinteisen joulujuhlan puolesta. Vetoomusta on suositeltu myös Facebookissa poikkeuksellisen paljon ja se on synnyttänyt vilkasta keskustelua - puolesta ja vastaan.
Kyse on siitä, saako lasten joulujuhlissa olla uusien laulujen ja ohjelmanumeroiden lisäksi myös tuttuja ja perinteisiä lauluja ja ohjelmanumeroita.
Nyt varsinkin pääkaupunkiseudulla on monessa koulussa luovuttu kokonaan muun muassa joulukuvaelmasta ja Enkeli taivaan -virren laulamisesta. Muutosta perustellaan aikojen muuttumisella. Taustalla ovat sekä suomalaisten uskonnottomien vaatimukset että koulujen ja päiväkotien pyrkimys siihen, ettei maahanmuuttajia loukattaisi.
Enkeli taivaan -virren vastustajiin lukeutuu myös joukko suomalaisia tutkijoita, taiteilijoita ja älymystön edustajia. Esimerkiksi semiootikko Vaula Norrena ja rap-artisti Steen1 (Teemu Lampela) vastustavat sitä ankarasti. Norrena ilmoittaa olevansa "pöyristynyt" virren esittämisestä.
- Virsihän on evankeliumi tiivistettynä, jos se ei ole uskonnollista julistusta, niin mikä sitten on, Norrena katsoo.
- On hyvin epäeettistä kertoa satuja, joita lapset pitävät totena, Lampela puolestaan sanoo.
Ilta-Sanomat on useiden vanhempien yhteydenottojen jälkeen avannut vetoomuksen, jossa myös perinteistä joulua kannattavat saavat äänensä kuuluville. Vanhemmat ovat kokeneet, ettei heillä ole mitään kanavaa ilmaista mielipidettään.
Sallikaa vanhan ajan joulu -vetoomuksen voi allekirjoittaa Ilta-Sanomien nettisivuilla. IS toimittaa vetoomuksen allekirjoituksineen opetusministerille.
Vetoomusteksti löytyy jutun alla olevasta linkistä.
http://digiumenterprise.com/answer/survey.asp?sid=587394&answerer=27453…
Jo 20 000 vedonnut koulujen perinteisen joulun puolesta
Julkaistu: 21.12.2010 10:49
Kommentteja ()
Koulujen perinteinen joulu on synnyttänyt Suomessa pienoisen kansanliikkeen.
Tiistaiaamuun mennessä jo yli 20 000 ihmistä oli allekirjoittanut vetoomuksen päiväkotien ja koulujen perinteisen joulujuhlan puolesta. Vetoomusta on suositeltu myös Facebookissa poikkeuksellisen paljon ja se on synnyttänyt vilkasta keskustelua - puolesta ja vastaan.
Kyse on siitä, saako lasten joulujuhlissa olla uusien laulujen ja ohjelmanumeroiden lisäksi myös tuttuja ja perinteisiä lauluja ja ohjelmanumeroita.
Nyt varsinkin pääkaupunkiseudulla on monessa koulussa luovuttu kokonaan muun muassa joulukuvaelmasta ja Enkeli taivaan -virren laulamisesta. Muutosta perustellaan aikojen muuttumisella. Taustalla ovat sekä suomalaisten uskonnottomien vaatimukset että koulujen ja päiväkotien pyrkimys siihen, ettei maahanmuuttajia loukattaisi.
Enkeli taivaan -virren vastustajiin lukeutuu myös joukko suomalaisia tutkijoita, taiteilijoita ja älymystön edustajia. Esimerkiksi semiootikko Vaula Norrena ja rap-artisti Steen1 (Teemu Lampela) vastustavat sitä ankarasti. Norrena ilmoittaa olevansa "pöyristynyt" virren esittämisestä.
- Virsihän on evankeliumi tiivistettynä, jos se ei ole uskonnollista julistusta, niin mikä sitten on, Norrena katsoo.
- On hyvin epäeettistä kertoa satuja, joita lapset pitävät totena, Lampela puolestaan sanoo.
Ilta-Sanomat on useiden vanhempien yhteydenottojen jälkeen avannut vetoomuksen, jossa myös perinteistä joulua kannattavat saavat äänensä kuuluville. Vanhemmat ovat kokeneet, ettei heillä ole mitään kanavaa ilmaista mielipidettään.
Sallikaa vanhan ajan joulu -vetoomuksen voi allekirjoittaa Ilta-Sanomien nettisivuilla. IS toimittaa vetoomuksen allekirjoituksineen opetusministerille.
Vetoomusteksti löytyy jutun alla olevasta linkistä.
IS
Lue lisää aiheesta
* Voit allekirjoittaa vetoomuksen tästä
* Allekirjoita vetoomus opetusministerille jouluperinteiden kunnioittamisesta
* Koulut päättävät itse joulujuhlan kristillisyydestä
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Jo%2020%20000%20vedonnut%20koulujen%2…
Kommentit (42)
en myöskään tajua mtien jotakuta voi näin loukata jokin virren veisuu juhlissa. Tänään olin lasteni koulun juhlassa ja ihan innoissaan ne lapsetkin siellä esittivät enkeleitä ja itämaan tietäjiä. Hyvä vaan että on kaikenlaista ei pelkästään sitä tonttutarinaa...itse tykkään keväisin laulaa aah niin ihanan ja kauniin suvivirren ja haluan tehdä sen jatkossakin.
Mielestäni kysymys on enemmänkin siitä, että kun meitä ihmisiä on Suomessa nykyisin niin monista uskonnoista tai uskontojen ulkopuolelta, niin miksi yksi uskonto monipolisoi koulut ja päiväkodit. Kestän ihan hyvin virret sun muut, mutta ihmettelen miksi kaikille näille allekirjoittajille on niin kamala ajatus, että lasten koulu tai päiväkoti olisivat uskontovapaita vyöhykkeitä kuten esim. USA:ssa. Olisihan se ihan kamalaa jos kaikki oppilaat olisivat yhdenvertaisia ja tasa-arvoisia!
Koulu ei ole kirkko tai seurakunta.
kun ekaluokkalaiseni veisasi enkeli taivaan koulunsa juhlassa. Ihan vaan siksi, että se toi omat lapsuusmuistot mieleen ja oli upea nähdä oma poika jatkamassa tätä perinnettä. Laulettiin vieläpä se viimeinen säkeistö seisten, ihan niinkuin silloin ennenkin... Emmekä edes kuulu kirkkoon. :)
sen joulukuvaelman yms.
Mulle ihan se ja sama, mitä koulujen juhlissa tapahtuu. Voin olla osallistumatta, jos on huonompi päivä.
Vai pitääkö alkaa itse tekemään? Tunkkaiset luritukset vuodesta vuoteen jonkun satuhahmon takia. Juu ei. Mä vastustan.
syillä vaadin poistamaan kaiken tonttuihin ja joulupukkiin liittyvän joulujuhlista. Vanhat tunkkaiset luritukset vuodesta vuoteen jonkun satuhahmon takia. Ja samoilla perusteilla vaadin poistamaan myöskin kaikki puhuvat pupu- , kettu- jne. näytelmät. Ja kaiken missä on vähääkään jotain satua.
Näyttäisivät joulujuhlissa jotain realistista, vaikka p-korean ja e-korean tilannetta!
ei sinällään ole mitään uskonnon harjoittamista vaan vanhaa perinnettä ja sellaisena säilyköön myös! Ei kai sinne ole pakko osallistua jos lapsi ei kuulu kirkkoon?
kun muut viettävät siellä omia uskonnollisia menojaan, niin toiset voivat istua vaikka luokassa piirtämässä sillä aikaa. Upeaa!
parin et-tyypin kanssa, joissa ei tapahdu mitään eikä mitään ole suunniteltu tai sitten koko koulun valmistelema spektaakkeli juhlasalissa, jotka on kuin kirkossa istuisi.
Menkää uskikset jouluna kirkkoon jos haluatte. Se on oma asianne, mutta älkää tuoko kirkkoa kouluun, koska ainakin minua se loukkaa.
parin et-tyypin kanssa, joissa ei tapahdu mitään eikä mitään ole suunniteltu tai sitten koko koulun valmistelema spektaakkeli juhlasalissa, jotka on kuin kirkossa istuisi.
Menkää uskikset jouluna kirkkoon jos haluatte. Se on oma asianne, mutta älkää tuoko kirkkoa kouluun, koska ainakin minua se loukkaa.
valittaa jostain pikkulasten evankeliumikuvaelmista ja kokea ne niin ahdistavina. Mun mielestä ne on jouluun liittyvää satua siinä missä tontutkin. Enkä missään tapauksessa halua, että tyhjiöön tunkevaa ärhäkämpien uskontojen perinteitä tulee korvaamaan leväperäisesti hylkäämämme omat perinteet. Vaan niinhän se on, että valveutumattomat ihmiset eivät osaa arvostaa omia perinteitä. Ehkä on sitten ihan oikein heille, että tilalle tulee jotain muun uskonnon kamaa.
valtaosaa suomalaisista ei kiinosta paskan vertaa virsien määkiminen.
Missä se vastaisku viipyy?
t. ateisti
kun ekaluokkalaiseni veisasi enkeli taivaan koulunsa juhlassa. Ihan vaan siksi, että se toi omat lapsuusmuistot mieleen ja oli upea nähdä oma poika jatkamassa tätä perinnettä. Laulettiin vieläpä se viimeinen säkeistö seisten, ihan niinkuin silloin ennenkin... Emmekä edes kuulu kirkkoon. :)
kaikissa kouluissa jatkossakin veisata virsiä.
Ei se oikeasti ole suuri juttu, media taas teki kärpäsestä härkäsen.
Kukaan ei muuten ole kysynyt opettajilta, haluavatko he ylläpitää kristillisiä perinteitä joulujuhlissa.
Käsi ylös, kuka nautti koululaisena jouluevankeliumista?
joku hihhuli siitäkin nautti.
Valtaosalle moinen toki oli ja on yhä pakkopullaa joka menee kyllä ohi kun vaan tarpeeksi kauan odottaa.
Tosi harrasta ja hienoa -eiks vaan?
Vai pitääkö alkaa itse tekemään? Tunkkaiset luritukset vuodesta vuoteen jonkun satuhahmon takia. Juu ei. Mä vastustan.
lasten mielen saastuttamista näillä virsillä!!!
esitettin jouluevankeliumikuvaelma ja laulettiin yhdessä Enkeli taivaan (kolmas säkeistö seisten), muuta ohjelmaa oli tonttunäytelmän ja kuoroesitysten muodossa. Varsin perinteinen ja lämminhenkinen perinteinen juhla. Yleisön joukossa istui myös islaminuskoisia (ainakin burkasta ja huiveista päätellen) eikä meno näyttänyt haittaavan heitä lainkaan, siinä hekin seisoivat muiden muassa Enkeli taivasta laulettaessa, eivät kyllä itse laulaneet.
eli kristilliset hapatukset pois. Kristityt voivat juhlia omia menojaan muualla. Jeesusjutut eivät kuulu alkuperäiseen suomalaiseen jouluun.
lasten mielen saastuttamista näillä virsillä!!!
lapseni opettajille. He ovat kuitenkin se taho, joka joulujuhlat organisoi ja päättää ohjelmanumeroista, ei mikään vetoomuslautakunta.
pakanalliset bakkanaalit 30 %:lle on mun ehdotus ja loput voi jankata samoja biisejä kuin jo vanhempieni nuoruudessa samalla aneemisella protestanttisen etiikan latistamalla nuotilla helvetin tulia peläten.
mikään kristinuskon juhla, vaan jotain ihan muuta. Vaikka sen kirkko onkin äänekkäästi itselleen ominut ja saanut propagandallaan suuren joukon sitä kristillisenä juhlana pitämään.