Millaisiin työkkärin mielivaltaisiin karensseihon olette törmänneet?
Kommentit (22)
Kaikki ne perustuvat lakiin, ei niissä ole mielivaltaa niitä on muuten kiva jaella.
Ystäväni perheineen muutti toiselle paikkakunnalle, eikä mies saanut karenssia, vaikka irtisanoutui työstään. Muutto katsottiin hyväksyttäväksi syyksi työkkärissä, joten toisin kävi kuin kakkosella.
saaminen ole käsittelistä kiinni? Kerro kolmonen mikä siinä on niin kivaa?
Ensin hommaa sen työpaikan ja muuttaa sitten. Onhan se nyt vähän tyhmää itrtisanoa itsensä ensin, mutta jos niin tekee, pitää ymmärtää että karenssi siitä tulee.
Tuota vois helpoti käyttää väärinkin, muka muuttamalla jonnekin siirtämällä kirjat sukulaisen tai kaverin luo, vaikka oikeesti haluaa vain ikävästä työstä eroon.
se purettiin ja sain rahat 100%. Syy oli se, että olin työttömänä ja menin uusimaan työnhakua+kysymään työpaikkoja. Virkailija oli ystävällinen, ja sovittiin että seuraava työnhaun uusiminen on X päivänä, vaan sitten siinä tulikin vähän "säätöä", koska virkailija ehdotti minulle että jos jos varattaisiinkin kunnon aika minulle, ja se varattiin päivälle Y, kunnes virkailija huomasi ettei se käykkään kun työntekijöillä silloin koulutus vai oliko ko. henkilö lomalla tmv. (en muista tarkkaan enää) ja sitten sain työnhaun uusimiseksi päivän Z. No, oma moka vai virkailija moka, en oikein tiedä, mutta työnhakuni meni umpeen ja tuli työkkäristä kirje etten ole sitä uusinut päivään --- mennessä. Minä olin ihan rehellisesti mennyt siinä päivämäärien kanssa ihan sekaisin ja merkinnyt/sutannut väärän päivän/oikean päivän väärin. Kirjoitin A4 vastineen ja kerroin mitä oli tapahtunut jne. ja joku lautakunta käsitteli asian ja karenssini peruttiin. Veikkaan, en tiedä varmaksi, että kysyivät varmaan virkailijan kantaa asiaan, ja hän oletettavasti "puolsi" minun kantaani, koska siinä oli puhetta useammasta eri päivästä mitä merkkailin/suttasin yli kalenteriini. Ja kyseessä oli INHIMILLINEN VIRHE, sillä joskus voi merkitä väärin jokun ajan, ei ollut kyse PIITTAAMATTOMUUDESTA +olin aina hoitanut asiat hyvin, ollut työharjoitteluissakin ja antanut fiksun kuva itsestäni jne. enkä ollut mikään "pummi" (ja EI, en todellakaan väitä ap:n sellainen olevan...!!! Mutta jotkut ovat, esim. päihdeongelmaiset jotka eivät edes halua töitä jne.)
työpaikkakiusaamisen kohteeksi, niin sekään ei riitä perusteeksi. "ikävä työ" ??
...silti se syöksi yhden pikkuperheen taloudelliseen ahdinkoon.
Äidillä oli vakityö. Hän hoiti eräällä pikkupaikkakunnalla erään järjestön nuorisotyötä. Rakasti työtään, mutta rakasti vielä enemmän lastaan joka oli lhdössä syksyllä kouluun. Äiti ei yksinhuoltajana tahtonut tehdä enää jatkuvasti iltoja ja viikonloppuja, vaan olla läsnä lapsensa elämässä. Päivähoitoiässä kun vielä voi olla aamupäivät yhdessä vapaalla, mutta koululaisen kanssa ei enää.
Niinpä äiti irtisanoutui tyhjän päälle kun muutakaan työtä työtä ei löytynyt. Rapsahti kolmen kuukauden karenssi.
Asumistukea ei tarkistettu, koska muutos johtui työttömyydestä. Ei, vaikka tulot tippuivat nollaan kun aiemmin olivat n. 1200 e/kk.
Työttömyyskorvausta ei ollut luvassa kolmeen kuukauteen. Äidillä ei ollut säästöjä. Oli auto, josta arvonsa verran velkaa.
Toimeentulotuki evättiin, koska äidille oli sossun laskelmien mukaan jäänyt joka kuukausi säästöön 475 e/kk. Tämä tosin olisi tarkoittanut sitä että äiti olisi joutunut tekemään työnsä toimeentulotuen suuruisella summalla ja että hänellä ei olisi ollut sitä autoa, jonka työssään tarvitsi ja jota kuukausittain lyhensi 100 e.
Äidille jäi vaihtoehdoksi etsiä työ jostakin kiven tai kannon alta. Kukaan ei auttanut. Mistään ei tullut yhtään rahaa, ei yhtään.
Kuukauden päästä hän sai työtä sen verran, että toimeentulotuen suurinen elanto saatiin kasaan. Mutta tuon yhden kuukauden lainojen lyhentämiseen häneltä meni puolitoista vuotta.
Tästä on kulunut 11 vuotta. Rahattomuus oli vammauttavaa, niin syvälle haavat upposivat. Mutta äiti ja lapsi saivat olla yhdessä koulunaloituskuukauden. Myös sitä seurannut työ oli työajoiltaan järkevä - se ajoittui päivälle, joten lapsi pääsi iltapäiväkerhoon. ei tarvinnut olla iltoja yksin kotona tai mukana äidin työssä/ jossain naapurissa/ kavereilla.
Ja se vleka, jonka lyhentämiseen äidiltä meni 1,5 v oli suuruudeltaan. n. 800 e. summa muodostui tulottoman kuukauden vuokrasta, auton lyhennyksestä, ruuista ja puhelimen käytöstä. Bensaan ei rahaa mennyt koska autolla ei tuona aikana ajettu
työpaikkaa ja siitä piti sitten ilmoittaa kuinka kävi työkkäriin.
Hain paikkaa ja sieltä työstä ei kuulunut mitään, karenssi uhkasi kun en tarpeeksi nopeasti ilmoittanut kuinka kävi. Työkkärin lapussa ei kerrottu kuinka nopeasti ja mihin päivään mennessä olisi pitänyt vastata.
Nuorempi uusi työkkärin ihminen olisi katkaissut korvauksen ja asettanut karenssia, vanhemmalle työntekijälle riitti kun osoitti että oli hakenut paikkaa.
Olin työttömänä kotipaikkakunnalla ja virkailija yhytti mut Tyky-kurssille, väkisin.
Samaan aikaan sain tietää että pääsen sukulaisen luo asumaan pääkaupunkiin joten lähdin sitten töitä katsomaan ja sain heti töitä.
Yritin soittaa koulutuspaikkaan toiseen kaupunkiin ja ilmoitin tilanteesta.
En mitenkään voinut olla kahdessa paikassa yhtäaikaa eli Tyky-kurssilla ja pääkaupungissa aloittelemassa työtä.
Virkailija suuttui ja laittoi vihaisen kirjeen perään, meillä ei ollut puhelinta silloin.
Selitin asian.
Laittoi karenssin perään.
Eikö työkkärin tarkoitus olisi tukea ihmistä työnsaannissa?
Olin kotihoidontuella, lapsi alle 2v. Hain johonkin työkkärin koulutukseen joka oli ensisijaisesti työttömille, mutta en sitten aloittanutkaan koulutusta vaan päätin jäädä vielä kotihoidontuella kotiin. En siis ollut edes ilmoittautunut työttömäksi vielä enkä lakkauttanut kotihoidontukea, enkä hakenut lapsille hoitopaikkaa.
Kun sitten reilun vuoden päästä nuoremman täyttäessä 3v ilmoittauduin työttömäksi pamahti karenssi koska en ollut aloittanut työttömille tarkoitettua koulutusta kotihoidontukikaudella vuosi aiemmin (jota en edes olisi voinut tehdä koska ei ollut hoitopaikkaakaan lapsilla).
Eikä tietenkään kukaan sanonut etukäteen että jos nyt jäätkin vielä kotiäidiksi niin sitten vuoden päästä joudut karenssiin ilmottautuessasi työttömäksi, karenssin olisi välttänyt ilmottautumalla 3kk ennen kotihoidontuen loppumista niin karenssi olisi kulunut siinä kotihoidontuella.
vaan työnhaun katkeamisesta? Et siis olisi ollut oikeutettu korvauksiin, koska työnhakusi ei ollut voimassa. Karenssit ovat kai kahden tai kolmen kuukauden pituisia.
se purettiin ja sain rahat 100%. Syy oli se, että olin työttömänä ja menin uusimaan työnhakua+kysymään työpaikkoja. Virkailija oli ystävällinen, ja sovittiin että seuraava työnhaun uusiminen on X päivänä, vaan sitten siinä tulikin vähän "säätöä", koska virkailija ehdotti minulle että jos jos varattaisiinkin kunnon aika minulle, ja se varattiin päivälle Y, kunnes virkailija huomasi ettei se käykkään kun työntekijöillä silloin koulutus vai oliko ko. henkilö lomalla tmv. (en muista tarkkaan enää) ja sitten sain työnhaun uusimiseksi päivän Z. No, oma moka vai virkailija moka, en oikein tiedä, mutta työnhakuni meni umpeen ja tuli työkkäristä kirje etten ole sitä uusinut päivään --- mennessä. Minä olin ihan rehellisesti mennyt siinä päivämäärien kanssa ihan sekaisin ja merkinnyt/sutannut väärän päivän/oikean päivän väärin. Kirjoitin A4 vastineen ja kerroin mitä oli tapahtunut jne. ja joku lautakunta käsitteli asian ja karenssini peruttiin. Veikkaan, en tiedä varmaksi, että kysyivät varmaan virkailijan kantaa asiaan, ja hän oletettavasti "puolsi" minun kantaani, koska siinä oli puhetta useammasta eri päivästä mitä merkkailin/suttasin yli kalenteriini. Ja kyseessä oli INHIMILLINEN VIRHE, sillä joskus voi merkitä väärin jokun ajan, ei ollut kyse PIITTAAMATTOMUUDESTA +olin aina hoitanut asiat hyvin, ollut työharjoitteluissakin ja antanut fiksun kuva itsestäni jne. enkä ollut mikään "pummi" (ja EI, en todellakaan väitä ap:n sellainen olevan...!!! Mutta jotkut ovat, esim. päihdeongelmaiset jotka eivät edes halua töitä jne.)
kyse oli KARENSISTA. Tuli lappu kotiin että "työnhaun uusimisen laiminlyönnin vuoksi" tm. en todellakaan enää muista tarkkaa sanamuotoa :) Olen 3kk karensissa siitä päivästä lukien kun jälleen ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi.
että työpaikkaa samaan aikaan, koska työn saannista ei ollut varmuutta. Sain kuitenkin työpaikan sekä koulutuspaikan. Työt alkoivat viikkoa myöhemmin kuin koulu ja sain karenssin (7 vk) koska en ottanut koulutuspaikkaa vastaan...
Tämä oli siis 24-vuotiaana ja jos olisin ollut 25, ei ongelmaa ilmeisesti olisi ollut.
Äidillä oli vakityö.Niinpä äiti irtisanoutui tyhjän päälle kun muutakaan työtä työtä ei löytynyt. Rapsahti kolmen kuukauden karenssi.
Jos työstään irtisanoutuu siksi etteivät työajat miellytä niin työttömyyskorvausten tehtävä ei ole turvata toimeentuloa.
oli tosin liiton toimintaa. Olin valmistunut kesäkuussa ja ollut siitä kesäkuusta syyskuuhun töissä, jonka jälkeen jäin työttömäksi. Pidin elokuussa viikon palkatonta lomaa. Firmassa ei saanut käyttää kertyneitä lomia sen kesätyön aikana, vaan ne maksettiin työsuhteen päättyessä rahana. Kun jäin työttömäksi, liitosta tuli päätös että ensin on 7 päivän karenssi, koska minulle on maksettu lomarahat. Ok, mutta olin pitänyt kuitenkin kesällä viikon palkatonta lomaa, joten mielestäni sen olisi pitänyt kompensoida noita lomarahoja, kun silloin kesällä oli ansion menetystä. Tää korpeaa vieläkin niin että mietin aina välillä että eroan liitosta.
Mulla tosin palkaton loma on muutenkin aiheuttanut hankaluuksia, mm äitiyspäiväraha oli ihan hilkulla ettei pienentynyt roimasti taas viikon palkattoman loman takia. Olen ppäättänyt että en palkattomia lomia enää pidä.
mennä töihin MOOTTORITIEN varrella olevaan grilliin,jonne ei bussit kulkeneet, n. 40kilometrin päähän, eikä minulla ollut autoa olemassa.
räpsähti maksukarenssi,koska olin kieltäytynyt ottamasta työtä vastaan........
Olin sijaisena ja ehdin ilmoittautua työkkäriin. Olin 3 päivää työttömänä ja sain osa-aikaisen paikan. Ilmoitin siitä työkkäriin, että en ole enää työtön, työhaun saa lopettaa.
Olin pari kuukautta osa-aikaisena ja tein lisäksi tuntitöitä toiseen paikkaan. Sain sitten siitä toisesta paikasta kokoaikaisen, vakituisen työpaikan.
Osa-aikaisen paikan pomo suuttui ja uhkasi, että joudun karenssiin, hän ilmoittaa työvoimatoimistoon, että en voi jättää häntä pulaan.
Vaihdoin silti työpaikkaa kun työsopimukseni loppui osa-aikaisessa paikassa. Työvoimatoimistosta tuli karenssilappu. Soitin sinne ja ihmettelin, että mistäs olen karenssissä kun en ole edes työttömänä työnhakijanakaan ja sain vakituisen paikan. Sanoivat, että tämä pomo oli ilmoittanut minun sanoneen itseni irti, että karenssi on siksi, että jos jonain hamana päivänä tulen vielä työvoimatoimiston kirjoille.
Haluttaisi joskus soittaa ja kysyä, että onko tämä karenssi vielä päällä siellä 20 vuodenkin jälkeen:)
ja tiedän, että on täyttä tottakin.
Nainen jää leskeksi ja kahden pienen lapsen yksinhuoltajaksi. On työvoimakoulutuksessa juuri siihen aikaan kun leskeytyy. Surunsa keskellä ei pysty työvoimakoulutusta käymään ja saa tästä TOISTAISEKSI voimassa olevan karenssin. Karenssin purkautuu vasta kun tämä leski on ollut töissä tai jossain työvoimapoliittisessa koulutuksessa 6kk ajan... :O
Itse leskiäitinä tiedän, että leskeytyessä ei todellakaan ole kykenevä hoitamaan mitään koulutusta loppuun. Kyllä kaikki voimat menee arjen pyörittämiseen, että se edes jollain tapaa sujuu.
Itsellä on työkkäristä myös ties millaisia kokemuksia. Siksi en siellä asioikaan enää. Onneksi on mahdollisuus olla sieltä erossa, vaikken töissä olekaan. Pitäkööt rahansa ja "palvelunsa". Minä en niitä tarvitse. Niin olen kypsynyt siihen laitokseen...
koska mieheni aloitti siellä opiskelut. Vastaavaa koulutusta ei ollut kotipaikkakunnalla tarjolla. Minä irtisanoudun vakituisesta työstäni, josta olin ollut jo 4 vuotta pois äitiys- ja hoitovapailla. Työ oli osa-aikainen, eikä vastannut koulutusta. Uudella paikkakunnalla sen sijaan koulutusta vastaavan työn saaminen oli oletettavasti helpompaa. (Muutimme isosta yliopistokaupungista, jossa mun alan työpaikat on kiven takana, suht pienelle paikkakunnalle yli 4ookm:n päähän)
3kk karenssia tuli, vaikka valitin asiasta niin pitkälle kuin pystyi.