Mitä teidän 1v5kk "osaa"?
Minkälainen on tämän ikäinen lapsi? Mietin vain, kun meille on tulossa perheenlisäystä, ja vanhempi on silloin tämän ikäinen.. Onko meillä siis "tuskainen taival" edessä?! Onko tuon ikäisellä vielä yhtään älliä vai onko tämä se pahin ikä mistä kaikki puhuu. Meno on nopeempaa kuin järki???
Kommentit (10)
osaa katsoa DVD:tä, itkeä, huutaa, kiipeillä kirjahyllyssä, pukea paidan ja housut päälle (ei vielä sukkia), syödä melko itsenäisesti (ei vielä osaa tehdä ruokaa eikä siivota jälkiään), koota Rubikin kuution ja ohjelmoida auttavasti Visual Basicillä.
Minulla on 1,5v poika, joka osaa tällä hetkellä:
- syödä itse
- nukkuu 12h yössä putkeen heräämättä
- paljon erilaisia sanoja
- leikkii mielellään siskojensa (5v ja 3v) kanssa
- leikkii mielellään myös yksin Dubloilla, autoilla, parkkitalolla ja pikkueläimillä
- nukkuu hyvät ja pitkät päikkärit
- kovin itsepäinen
- haluaa kokeilla kaikkea uutta
- rakastaa availla keittiön kaappeja ja laatikoita
- tottelee kun kieltää, mutta saattaa käydä hetken päästä kokeilemassa kiellettyä asiaa uudestaan pari kertaa.
Itse olin ollut saman ikäinen, kun pikkusiskoni syntyi. Äitini kertoo, että olin todella mustasukkainen vauvasta.
esikoinen oli tuon ikäinen, kun sai pikkusisaruksen.
Osasi juosta, kiipeillä, riehua, kiukutella,pukea joitain vaatteita itse, kuunnella satuja+musiikkia, syödä itse sotkematta, juoda mukista, puhua muutaman sanan lauseita.
Ei osannut olla mustasukkainen pikkusisarukselleen, mutta aika vahdittava oli muuten. Hiljentyi myös dvd:n ääreen hetkeksi.
Hyvin pian kuitenkin pikkusisaruksesta oli seuraa esikoiselle ja siitä lähtien ovatkin olleet parhaat kaverit. Hyvä ikäero.
kohta tuon ikäinen; juoksee, kiipeilee, opettelee sanoja kovaa vauhtia ja uhmaikä on selvästi aluillaan. Toisaalta ymmärtää jo kieltoja ja esim. kun sanoo, että joku esine (takanluukku, patteri ...) on kuuma niin ei koske sitten siihen.
Yleensä tekee ensin ja ajattelee sitten, mutta voihan oma lapsesi olla ihan erilainen tuossa iässä kuin tämä elohiiri?
Minä mietin vielä 1v 3kk kohdalla, että toinen lapsi olisi täysi mahdottomuus. Mutta tässä on sen jälkeen rauhoittunut meno tosi paljon. Viihtyy koko ajan pitempään omissa leikeissään, tykkää katsella piirrettyjä, osaa syödä itse sotkematta. Pukea tämä meidän versio ei vielä osaa kuin saappaat, mutta kai sekin taito kohta kehittyy. Ymmärtää jo aika paljon ja sanoja tulee koko ajan lisää. Hoivaa pehmoleluja,esim. juottaa nallelle maitoa ja kun näkee lehdessä vauvan kuvan niin silittää sitä. Meillä siis poika.
ja on liikunnallisesti tosi taitava. Kiipeilee ihan minne vain. Ymmärtää tosi paljon puhetta, sanoja ei tule, mutta puhetta sitäkin enemmän. Selittää omalla "kielellään" ihan koko ajan. Rakastaa isoveljeään (7v.) ja nauraa paljon. Tietää, mitä tarkoittaa käskyt (esim. vie roskikseen jne..), mutta tottelee niitä vaihtelevasti. Jos haluaa, syö itse lusikalla jo tosi hienosti. Nukkumaan meno on aika rutiinia. Leikkii autoilla, heittää palloa ja potkaisee hienosti. Ei enää tavallaan matki esim. vilkutusta vain matkimisen vuoksi, vaan ymmärtää mihin tilanteeseen se liittyy jne. Joskus myös kesken leikin kömpii syliin ja on jopa 10 sekuntia ihan rauhassa likistellen ;)
Minusta poika on juuri nyt jotenkin niin ihanassa iässä. Kuukauden aikana on ihan selvästi tullut paljon ymmärrystä ja järkeä touhuihin.
Isoveljensä oli myös liikunnallisesti lahjakas ja tuossa iässä puhui jo parin sanan "lauseita", mutta oli paljon totisempi ja sosiaalisesti hitaasti lämpeävä. Syömisen ja nukkumisen kanssa oli paljon enemmän ongelmia tuossa iässä. Ei myöskään oikein osannut nauttia sylissä olosta muuten vain. Iän myötä ja rauhallisuuden lisääntyessä on oppinut myös nauttimaan rauhoittumisesta ja sylistä, mikä on ihanaa.
poika ymmärtää, kun kehutaan ja nauttii niistä ihan hirveästi ja se yllyttää yrittämään oppimaan lisää. Ihana vaihe! Älkää vain unohtako kehua riittävästi!
Eli toimintaa on tiedossa! Itse olen ajatellut, että asenne on se joka ratkaisee, enkä halua että tämä esikoinen jää mistään paitsi vauvan synnyttyä. Alku on varmasti vaikea, mutta kyllä ne sisarukset varmasti aikanaan toisensa löytävät ja toisistaan nauttivat! Meillä tämä ensimmäinen on siis poika, mutta hyvin rauhallista sorttia, tykkää todella paljon läheisyydestä, oikea mamman poika. Että kyllä varmasti alkuun on kova paikka kun syli täytyy jakaa kahdelle. Täytyy vielä lisätä vauvatoivomukseen että mieluiten hyvin nukkuvaa sorttia tarvittais tähän kotiin :)
Minulla on 1,5v poika, joka osaa tällä hetkellä:
- syödä itse
- nukkuu 12h yössä putkeen heräämättä
- paljon erilaisia sanoja
- leikkii mielellään siskojensa (5v ja 3v) kanssa
- leikkii mielellään myös yksin Dubloilla, autoilla, parkkitalolla ja pikkueläimillä
- nukkuu hyvät ja pitkät päikkärit
- kovin itsepäinen
- haluaa kokeilla kaikkea uutta
- rakastaa availla keittiön kaappeja ja laatikoita
- tottelee kun kieltää, mutta saattaa käydä hetken päästä kokeilemassa kiellettyä asiaa uudestaan pari kertaa.Itse olin ollut saman ikäinen, kun pikkusiskoni syntyi. Äitini kertoo, että olin todella mustasukkainen vauvasta.
Meillä muuten sama mutta ei tottele kun kieltää vaan saa itkupotkuraivarit ja yrittää purra tai lyödä .Eilen oppi kiipeämään uunin kahvoja pitkin lieden päälle :D
T:Jo neljän lapsen äiti.
Meidän tuon ikäinen on ainakin todella itsepäinen ja laittaa kaikessa mahdollisessa vastaan.. Syöminen, pukeminen, potalle meno jne aiheuttaa raivarin. Mietin juuri miten kauheaa olisi jos tässä vielä vauva lisäksi hoidettavana. :D Mutta yksilöitähän nuo ovat.
Tyttö viihtyy kuitenkin jo itsekseen jonkun aikaa, kun keksii jotain tekemistä ja osaa sanoa joitain sanoja.Selvästi ymmärtää puhetta jo yllättävän hyvin, muttei siltikään tottele kieltoja yleensä. Tykkää juosta ja riehua paljon, mutta myös rauhoittuu helposti esim. lukemaan kirjaa. Haluaa ehdottomasti syödä itse, vaikka se on ihan hirveää sotkemista. Eli vaatteet vaihdetaan muutaman kerran päivässä ja pestään lattia, tuoli ja pöytä. Tykkää myös halailla ja suukotella ja on tosi kiinnostunut muista taaperoista.
Tällaista meillä :) Tsemmpiä tulevaan kahden pienen kanssa!