Ruokii, autoi, vaattei, kirjoi - Ihan hirveää helsinkiläisten puhetta!
Taas oli televisiossa helsinkiläinen äänessä ja piti sulkea koko televisio kun ei sitä voinut kuunnella.
Kommentit (58)
meit tääl stadis kiinnosta mitä te meist kelaatte. Stadin murre on rikast ja sitä harvat osaa puhuu, mua ainaki naurattaa ku Keski-Suomest tulevat ei tiiä mikä on esim dösäri. Et terveisii vaa täält Hesast! ;) Ei me hesalaisetkaa tiietä välttis mitä joku savolainen sepittää, jote mikä täs on keissin nimi? Toosa kii jos ei jaksa hööraa.
sanon ruokia (tai safkoja), autoja, vaatteita ja kirjoja.
Niinhän sä luulet! Voin muuten 100% varmuudella kertoa sulle (ihan sinua tuntematta), ettet todellakaan aina puhu noin. Ihmiset ei oikeasti tiedä, miten ne kieltään käyttää.
T. Kielitieteilijä
Kuuntelepa vähän ympäristösi puhetta, kyllä ne loppuvokaalit useimmilta puuttuu.
sanon ruokia (tai safkoja), autoja, vaatteita ja kirjoja.
Miten te stadilaiset muka sanotte nuo ap:n mainitsemat sanat? Kyllä kaikki tuntemani pk-seutulaiset itseni mukaanlukien puhuvat juuri noin, paitsi että sanovat "vaatttei" sijaan "vaatteit".
Me sanotaan kledjut ja safka ja bilika.
Miten te stadilaiset muka sanotte nuo ap:n mainitsemat sanat? Kyllä kaikki tuntemani pk-seutulaiset itseni mukaanlukien puhuvat juuri noin, paitsi että sanovat "vaatttei" sijaan "vaatteit".
Ei todellakaan. Olen itse pk-seudulta, ja bilika-sanaa en ole kenenkään alle 40-vuotiaan kuullut käyttävän koskaan...
Että sun elämässä on kaikki niin hyvin että tämäkin asia saa sun elämän sekaisin.
"no mut oo onnellinen ap, et sun elämässä on kaikki nii hyvin et tääki asia saa sun elämäs sekaisin"
En kyllä kestäis hetkeekää kuunnella tommosta kielen käättöö. Onneks asun tiälä helevetin kaakana koko piäkuapunki seevulta. Toesta se on tiälä savossa. Murre on nii kaanista että sitä kuuntelloo iha vuan huvikseen. Mutta vastuu siirtyy kuulijalle kun savolaenen puhhuu.
Muutettiin Helsinkiin n. vuosi sitten ja kun lapset olivat olleet koulussa/päivökodissa puolisen vuotta, kaikkien kolmen puhe todellakin muuttui just tuohon "kijoi, vaattei jne" tyyliin ja voi että se särähtää korvaan ja haluaisin niille sen entisen pohojosen murteen takaisin :(
Häiritseekö muukin murre ap:ta?
eihän se sitä ole ollenkaan = D
Otsikossahan juuri sanoin, ettei ko. sanat ole Helsingin "murretta". Tiedustelin vain häiritseekö muutkin murteet ap:ta, jos tämäkin murre, jota Helsinkiläiseksi sanoo, häiritsee :-)
Ja alkaa olemaan lasten puheessa ihan liikaa konsonantteja ja muita äänteitä.
Voi että se särähtää korvaan, haluaisin niille sen entisen etelän murteen takaisin :(
Muualla Suomessa itketään, kuinka hesalaiset "raiskaavat" suomen kielen ja puhumme muutenkin jotain epäsikiö-siansaksaa, jota ei kukaan täysjärkinen a) ymmärrä b) pysty kuuntelemaan.
En ole koskaan kuullut, että hesalaiset solvaisivat vaikkapa turun, savon tms. murretta ihan TOSISSAAN. Vitsiä väännetään kaikesta, mutta ei kukaan tosissaan hauku sitä miten vaikkapa lappalaiset puhuvat.
Mun omasta mielestäni se on rikkaus, että ihmiset puhuu eri tavalla ja eri murteita ja esim. Turun/Rauman suunnan murre kuulostaa musta tosi nasevalta :)
Normaalisti en jaksa provosoitua, mutta nyt kyllä alkaa ketuttaa kun tuntuu että av:lla parjataan kaikkea mitä pääkaupunkiseudulla tapahtuu ja tehdään. Älkää dissatko mun kotia!!
Muualla Suomessa itketään, kuinka hesalaiset "raiskaavat" suomen kielen ja puhumme muutenkin jotain epäsikiö-siansaksaa, jota ei kukaan täysjärkinen a) ymmärrä b) pysty kuuntelemaan.
En ole koskaan kuullut, että hesalaiset solvaisivat vaikkapa turun, savon tms. murretta ihan TOSISSAAN. Vitsiä väännetään kaikesta, mutta ei kukaan tosissaan hauku sitä miten vaikkapa lappalaiset puhuvat.
Mun omasta mielestäni se on rikkaus, että ihmiset puhuu eri tavalla ja eri murteita ja esim. Turun/Rauman suunnan murre kuulostaa musta tosi nasevalta :)
Normaalisti en jaksa provosoitua, mutta nyt kyllä alkaa ketuttaa kun tuntuu että av:lla parjataan kaikkea mitä pääkaupunkiseudulla tapahtuu ja tehdään. Älkää dissatko mun kotia!!
Koska koko muun suomen mielestä Helsinkin= pääkaupunkiseutu....
Suomessa kuin ulkomaillakin ovat eräänlaisia "sulatusuuneja", johon mahtuu jos jonkinlaista porukkaa murteineen, kulttuureineen ja kielineen. Mikä tässä aloituksessa siis oli pointtina? Jonkun satunnaisen sukankuluttajan puhetyyli ärsyttää?
Ei me täällä stadissa puhuta Turun murretta kuten ap ehdotti, se on selvä. Paitsi ne, jotka ovat siltä suunnalta syntyjään kotoisin.
t.toisen polven helsinkiläinen kantakaupungista
Sellainne hesalaisen nariseva intonaatio on kamalaa kunneltavaa. Antaa kaikke amuuta kuin reippaan kuvan ihmisestä
vaatteet on esim kledjuja, ruoka safkaa autot bilikoita... kuullostaa lähinnä raumalaiselta tuo kommentoija.
Täällä asuu kuitenkin niin paljon muilta paikkakunnilta muuttaneita ihmisiä, että kieli väistämättä muuttuu jatkuvasti.
Vanhempani ovat Hämeestä ja tottakai imen vaikutteita kieleeni heiltä. Ja kavereilta, ja koulusta ja työpaikalta ja ties mistä.
Helsingissä asuu todella vähän sellaisia ihmisiä, joiden molemmat vanhemmat esimerkiksi olisi syntyneet helsingissä. Itse henkilökohtaisesti en tunne ainuttakaan, vaikka olen lähemmäs kolmekymmentä vuotta asunut täällä ja pyörinyt kaikenlaisissa harrastus- ja koulupiireissä.
Nuo ap:n esimerkit todellakin olivat suoraan Helsinkiläisen tai pk-seutulaisen suusta PAITSI se vaattei, josta puuttuu loppu-t, ja joka sinällään on tosiaan turkulaista. Mutta ne helsinkiläiset, jotka eivät muka puhu noin, erehtyvät.
Varsinki mun kotiseudulla Pohjanmaalla. Aamulla ku herää nii voi heti syyä puurua, juua maitua ja leivän päälle laittaa juustua. Ja se on ankaran hyvää! Ja sen jälkhen voi lähtiä vaikka töihin. Töitten jälkeen voi käyä vaikka kylässä tai käskiä jotain ihmisiä kylään. Kavereitten kanssa on kolokon mukavaa!
No tää nyt oli niin kaukana Stadin slangista kun vaan olla ja voi :-) Mutta asiaa silti!