Alkkisten, narkkisten ym hoidosta!
Mitä luulette? Jos Suomessa olisi vakiintunut käytäntö, että alkoholistien ja narkkareiden sairauksia jotka on aiheutunu viinan juonnista ja huumeiden käytöstä ei hoidettaisi lainkaan, niin toimisiko se jo etukäteen pelotteena, että ihmiset koittaisivat vältellä alkoholin käyttöä ym?
Sama juttu itseaiheutetun liikalihavuuden vuoksi syntyneiden sairauksien kanssa. Jos olisi yleisesti käytössä systeemi, että ko. sairauksia ei missään tapauksessa hoideta, niin estäisikö se ihmisiä toimimasta niin, että he lihovat?
Nythän alkkiksia ja narkkiksia hoidetaan kuten riippuvuuksista kärsiviä (ja sitähän he ovat) eli tavallaan vika on päässä, mutta samalla siinä annetaan ikäänkuin takaportti väärinkäyttäjälle. Annetaan ymmärtää, että joku muu taho huolehtii eikä väärinkäyttäjälle itsellään tarvitse olla vastuuta tekemisistään jos hänellä kerran on sairaus.
Itse uskon jossain määrin tuohon pelotteen voimaan, mutta en täysin.
Kommentit (6)
Ei ne narkit ja juopot oikeasti oikein mitään voi sille, että ne juo ja narkkaa niin kauan kun sitä riippuvuussairautta ei hoideta pois.
Sun logiikalla ei sit hoideta oikein mitään sairauksia, koska aika pitkälti omalla toiminnallaan pystyy vaikuttamaan. Liikenneonnettomuudet uhrit voidaan potkia lähimpään pensaaseen, olisivat jääneet kotiin tai ajaneet hiljempaa. Sitä paitsi yksityisautoilu on muutenkin huono juttu. Puskaan vaan. Lasten tapaturmat ja onnettomuudet on vanhempien syytä, ei kannata hoitaa, koska kuitenkaan eivät huolehdi niistä lapsistaan.
urheilu on varmaan yksi suurimmista vapaa-ajan taparturmien aiheutajista. Meinaatko ettei enää jalkoja kipsata tms kun kerran oma vika jos jotian sattuu... mitäs läksit?
Terveydenhoito on kokonaisvaltaista, siihen kuuluu myös psyykkiset sairaudet kuten riippuvuudet.
Uskon että systeemi toimii enemmän pelotteena niille urheilijoille (ei uskalla harrastaa kun tietää ettei kukaan kipsaa jalkaa jos loukkaantuu) kuin niinlle narkeille ja alkoholisteille joilla loogisen ajattelun edelle menee riippuvuus ja välinpitämättömyys
Mites sitten esimerkiksi liikenneonnettomuudet, johon itse olet ollut syyllinen? Jätetäänkö nekin hoitamatta, koska ovat itseaiheutettuja?
60% kaikista sairauksista ovat itseaiheutettuja.
jotka vaikuttaa. Joku voi juoda alkoholia enemmän eikä synny riippuvuutta, jollakin on riippuvuudelle altistava perintötekijä. Pitäisikö testata, onko sellainen, ennekuin itse päättää, paljonko juo? Joku hoitaisi masennuksen seurauksena syntyneen riippuvuuden. Mutta entäs he, joilla on ollut syrjäytymiskehitystä jo lapsesta alkaen, ovatko he valinneet huonot lähtökohtansa itse (vanhemmat, vanhempien työttömyyden, väkivaltaisuuden...)???
Minun mielipiteeni: kaikki tarvitsevat hoitoa, jos ovat sen tarpeessa, ilman erotteluja. Kaikilla on oikeus ihmisarvoiseen kohteluun. Ja muutos ihmisessä voi tapahtua vain, jos hän kokee varauksetonta ymmärrystä ja hyväksyntää, ihmisenä. Pakko ei ole oikea asenne.
ainakaan kaikilla. terv. ex-narkki joka sai suuren avun juuri hoidosta
..erotella joukosta ne, jotka ovat aloittaneet juomisen/ylisyömisen/huumeet masennuksen tms. takia. Heidän hoitonsa hyväksyisin, mutta se pitäisi saada alkuun jo pian kun näitä ongelmia alkaa näkymään (juu mahdotonta, tiedän).