Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia kokemuksia teillä on ollu määräaikaisten työsopimusten purkamisesta?

Vierailija
18.12.2010 |

Määräaikainen työsopparihan on tietynlainen "vankila", eli työnantajalla tai työntekijällä ei ole oikeutta purkaa sopimusta muuten kuin poikkeustapauksissa.

Oletteko päässeet irti määräaikaisista työsopimuksistanne? Miten? Oletteko joutuneet maksamaan lähdöstänne työnantajalle jotain korvausa? Kuinka suuren korvauksen?

Työskentelen paikassa, jonne on todella vaikeaa saada työntekijöitä. Senpä takia teenkin kahden edestä töitä siellä... ja olen uuvuksissa. Mutta jos meinaan lähteä, niin työnantaja joutuu vaikeuksiin, koska korvaavaa työntekijää ei välttämättä saa moneen kuukauteen. Mitähän laki sanoo, kuinka paljon korvauksia työnantaja voisi pyytää tuollaisessa tapauksessa? Google ei oikein auttanut tässä kysymyksessä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

määräaikaianen työsopimus päättyy?

Ei sinun tarvitse uusai sopimusta jos et tahdo. ELi voit lopettaa työsi ongelmitta kun sopparikin päättyy.

Ja lisäksi, aina on merkitty irtisanomisaika, joka on useimmiten 2 viikkoa - 1 kuukausi. Jos irtisanot itsesi tänään saat käytännössä lopettaa työsi viimeistään kuukauden kuluttua. Ei siinä työnantaja voi mitään korvauksia mistään hakea.

Jos taas puhut vakituisesta työsuhteesta niin siihen pätee myös yhtä lailla irtisanomisaika. Ei kukaan voi vannottaa ketään olemaan töissä 10 vuotta sanktion uhalla.

Vierailija
2/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sä kahdenhenkilön työaikaakin tee? Kyllä sä voit kieltäytyä liiasta työstä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että määräaikaisessa työsopimuksessa ei ole irtisanomisaikaa kummankaan puolelta vaan työsuhde päättyy määäräajan päättyessä.

ohis

Vierailija
4/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pitkä määräaikainen soppari, olen ollut jo reilut 2 vuotta talossa.

Nyt meillä on työntekijäpulaa, ja olen joutunut tekemään ihan valtavasti enemmän töitä kuin todellisuudessa pystyisin. Olen tehnyt jonkin verran pidempiä päiviä kuin normaalisti, mutta ennen kaikkea tiiviimpiä. Työn laatu on väistämättä täyttä kuraa, mutta työnantaja ei niin laadusta välitä, kunhan on tehty. Itse taas kärsin tilanteesta valtavsti ja ammattiylpeys on koetuksella.

Työskentelen palveluammatissa, ja liiton ym. suositusten mukaan järkevä työtahti olisi 3-4 asiakastapaamista päivässä. Nyt teen 5-8. En jaksa enää, ja harkitsen jo lähtemistä. Mutta en ole varma, onko siihen mitään mahdollisuutta.

Vierailija
5/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei niin sittenhän sopimus voisi olla helppo riitauttaa. Toivottavasti kuulut liittoon, ottaisin sinne yhteyttä välittömästi. Toki kysyisin ensin työnantajalta josko vaikka vahingossa suostuisikin sopimuksen purkamaan

Vierailija
6/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina yksilöllinen. Irtisanomisajasta voi ja kannattaa sopia työsopimusta tehtäessä joka kerta.

Tarkista sopimuksesi.

Vierailija
7/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun liittoon, ja olen kaavaillutkin yhteyden ottamista siihen - ei vaan koskaan arkipäivinä ole aikaa, ironista kyllä.

Mutta yritän saada sen aikaiseksi. Siellä tosiaan varmasti tiedetään nämä koukerot.

En uskalla alkaa vihjailla työnantajalle vielä lähdöstä, ennen kuin olen varma omista oikeuksistani.

Vierailija
8/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se aika ahdistavaa olla "naimisissa" työpaikan kanssa noin kauan. Tai niin no, saahan avioeronkin helpommalla.

Vierailija
9/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä liittoon ja sinne lakimiehiin.

Muistelisin, että olen lukenut, että suurin korvaus mitä työntekijä voi joutua maksamaan on hänen "loppuajan" palkat. Tietty kun sulla on vielä tuota sopimusta niin hirvittävästi jäljellä, niin onhan se hirmuisen iso summa. Yleensä kuitenkin on kyse vain parista kuukaudesta. Lakimiehet voi olla kyllä sitäkin mieltä, että ehkei ole määräaikainen, kun on noin pitkä sopimus.

Mitä työnantaja sanoo, jos teet niin kuin itse haluat? Pahin tilanne voisi kai olla se, että irtisanoisivat sinut, jos suostuisit vain siihen 4 asiakastapaamiseen päivässä mitä liitto suosittaa? Haittaisiko sinua irtisanominen? Ei varmaankaan, jos nyt siitä jo haaveilet. Ehkä kannattaa opetella sanomaan EI. Työnantaja on muuten vastuussa siitä, ettei kukaan rasitu liikaa. Tuo on työnjohdollinen ongelma, koska syy ei ilmeisestikään ole sinussa esim. niin, että sinulle sopisi vain 1 asiakastapaaminen päivässä.

Vierailija
10/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yli 8 kk kestäneissä määräaikaisissa työsopimuksissa noudatetaan samaa irtisanomisaikaa kuin toistaiseksi voimassa olevissakin työsuhteissa.

Ehkä jotain toivoa on? Mutta kyllä on paljon ristiriitaistakin tietoa netti täynnä, ei tiedä mihin luottaa.

Niin sinisilmäisenä sitä lähti ensimmäiseen "oikeaan", koulutusta vastaavaan työsuhteeseen, ettei tajunnut ottaa selvää mihin oikeastaan laittoi nimensä alle.

Kiitos vastauksista muuten!

Vierailija
11/11 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 5 v kestäneissä määräaikaisissa sopimuksissa alkaa nuo irtisanomisajat juosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme