Imetys asiaa, miten teillä on sujunu? (ov)
LA on muutaman kuukauden päästä ja imetys mietityttää, se kun on minulle täysin vieras asia.
Olisi kiva kuulla miten teillä on imetys mennyt, niin hyvät kun huonot kokemukset/tarina. Osaisi sitten edes vähän varautua johonkin, eikä kaikki aisat tulis ihan puun takaanta.
_KIITOS_
Kommentit (17)
Meillä yhden kanssa sujui ja toisen kanssa ei.. Riippuu niin monista asioista: vauvan temperamentista, omista odotuksista/suhtautumisesta jne jne. Tuolta löytyy paljon paljon tietoa:
http://www.imetys.fi/itu/tietoa.php
epäonnistuneet syystä
- mulle sanottiin, että vauva ei ime kerrallaan kuin 15 min per rinta ja uskoin ja noudatin tätä.
- sanottiin, ettei imetys voi sattua, vaan mussa vikaa - uskoin tätäkin
- sanottiin, että pitää antaa kakkoselle lisämaitoa, koska ykkönen oli keltainen - joopa joo, tyhmä minä uskoin tänkin.
Kolmosen kohdalla sitten imetin lapsentahtisehti, otin ekana parina viikkona kipulääkettä jos rinnanpäihin kovasti sattui. Ja imetys onnistuikin sitten hyvin, imetin peräti 2v asti :). Neljättä imetin 1v 1kk asti, sitten lapsen allergioiden takia lopetin - liian nopeasti ja kolme kuukautta rinnat oli pahkuroilla ja hirveän kipeät :(.
ykköstä täysimetin vajaan kuukauden , kakkosta osittaisimetin saman ajan.
Esikoinen on nyt 5kk, ja mulla kai meni kaikki mahollinen pieleen sen imetyksen kanssa :p
Maito ei meinannut millään nousta ja synnärillä sitten hoitajat päättivät että annetaan lisämaitoa pullosta. Imuote ja syöttöasennot jne. olivat heti kuulemma hyvin hallussa (vaikka minullekkin imetys oli ihan uusi ja vieras asia).
Maito ei edelleenkään noussu kotona, joten jatkoin ohjeistetusti lisämaidon antoa ruokailujen jälkeen.
Poika päätti sitten alkaa inhoomaan tissiä, hirveä huuto alkoi heti kun se edes näki tissin. Yritin silti sinnikkässti, vaihtelin aloitus tissiä jne. Maitoa ei vieläkään tullut kunnolla.
Yritin opettaa pojan takaisin tissille lopettamalla pulloruokinnan ja syöttämällä ruiskusta maitoa, samalla kun hän imi sormeani. Tämä onnistuikin hyvin, mutta maitoa tuli edelleen huonosti. Neuvlasta en saanut oikein minkäänkaanlaista tukea, muutaman neuvon kuitenkin (esim. pullosta eroon hörpyttämällä jne.)
Kun poika oli 1,5kk, meidän oma hoitaja neuvolassa kertoi, että kielijänne on kireä ja siksi imeminen on luultavasti ollut hankalaa ja maito ei tämän takia ole kunnolla noussut. (tätä ennen oli siis ollut sijainen).
Kovasyta yrityksestä huolimatta imetys jäi n. 2kk iässä sikseen, kun maidon tulo loppui.
Sen jälkeen ollaan menty korvikkeella ja hyvin (jopa ehkä paremmin) ollaan näinkin pärjätty :)
mutta monenlaista on jo mahtunut mukaan. Vastasyntyneenä vauva raivosi rinnalle. Ei tainnut tulla riittävästi. Oppi syömään pullosta välillä korviketta ja välillä pumpattua. Hampaiden tultua lopetti pullon syömisen kokonaan. Välillä on syönyt vain rintakumilla, välillä ehdottomasti ilman.
Mulle oli myös yllätys miten teknistä, herkkää ja vaikeaa imetys on. Ja myös että miten paljon se voi sattua. Ja että miten raskasta on olla koko ajan nyittävänä, purtavana ja taottavana. Ja miten helppoa ja luonnollista imetys sitten on kun se on sujuu.
Varaa imettämiseen itsellesi rauhaa ja aikaa ja lepomahdollisuus ja paljon juotavaa.
Vauvalla oli taipumusta raivota tissillä, jos vähänkin meni jokin pieleen. Siis tissi tuli suuhun liian hitaasti, maito ei herunut sillä sekunnilla tai sitä tuli liian vauhdilla =) En saanut vieroitettua rintakumista tämän raivoamisen takia, vaan vauva vieroitti itse itsensä noin 3 kuukauden iässä. Sen jälkeen taisteltiin vähän suihkutissien kanssa mutta nyt, kun vauva on kohta 7 kuukautta ja syö myös kiinteitä, imetys sujuu mainiosti.
Ennen annoin välillä korviketta pullosta vaikeina hetkinä mutta kun imetys alkoi sujua, en moneen kuukauteen. Nyt kun kokeilin yksi päivä, ei suostunut juomaan pullosta, vain tissi kelpaa.
niin onnistut varmemmin. Vaikka vauva sitten haluaisi olla rinnalla tunteja, se oikeasti kannattaa.
Takana 1 epäonnistunut ja 2 onnistunutta imetystä.
se on hirveää tuskaa kun rinnat on paisuneet ja rinnanpäät kipeät(ainakin minulla). Vedet silmissä imetin ensimmäiset viikot. Imetin lapsentahtisesti. Alku viikkojen jälkeen se oli helppoa joten kärsiminen kannatti.
Jotenkin arvasin jo etukäteen, että imetys on mun juttu. Maitoa alkoi tulla rinnoista raskauden loppuvaiheessa pieniä määriä. Vauva tarttui heti syntymästään lähtien hyvin rinnasta ja maitoa vain virtasi hänen suuhunsa. Ei mitään kipuja tai vaivoja. Imetin alkuun aina kun vauva heräsi eli n kolmen tunnin välein. Myöhemmin opin tunnistaman vauvan äänestä, onko nälkä vai jotain muuta. Imetin aina makuulla, se oli ihanan rentouttavaa. Yöllä vauva vain viereen ja silmät kiinni. Pyrin kyllä aina nostamaan vauvan takaisin omaan sänkyynsä. Täysimetin n neljä kuukautta ja kaiken kaikkiaan kuusi kuukautta. Olisin voinut imettää pitempäänkin, mutta se ei tuntunut tarpeelliselta.
Toivottavasti imetys sujuu sinulta hyvin! Se oli tosi ihanaa. Aivan ensi päivinä suorastaan maagista tai hypnoottista!
hanki hörppyytysmuki ja Aventin hitaasti maitoa antava tuttipullo, sillä jos joudut antamaan lisämaitoa jostain syystä, niin tavallisesta tuttipullosta maito tulee niin helposti ja nopeasti, että jossain vaiheessa vauva saattaa alkaa hylkiä rintaasi, vaikka siitä maitoa tulisikin.
rinnanpäät kipeytyvät, se kuuluu asiaan eikä sitä kannata hoitaa rintakumilla, koska siihen voi tulla riippuvuus ja se tekee imetyksen hankalaksi. Rinnanpäitä voidellaan esim. bepanthen voiteella tai sit lasinoh (tai jotain) voiteella ja ne paranevat, kivut lakkaavat ja sitten ne rinnat kestää sen imetyksen.
Maitoa lapselle usein, keltaisuutta voi hoitaa myös pelkällä valolla eikä hirmuisasti lisämaitoa antamalla. Maito nousee ja kohtu supistuu, kun heti vaan annat lapsen imeä niin usein kuin mahdollista. Vauvaa voi joutua herättelemään eri syistä, keltainen nukkuu liikaa, alle 3kg halutaan syöttää ainakin 3 tunnin välein, ym.
Entä kun vauva ei imekään. Yksi syy voi olla se, että masussa on lapsivettä. Kolmonen alkoi imeä kunnolla vasta, kun lastenhoitaja imi pois sitä lapsivettä sieltä kohdusta.
JOs joudut sairaalassa antamaan lisämaitoa, raauhasssa vähitellen voi sitten yrittää siitä kotona eroon. Pienillä määrillä ei ole suurta merkitystä imetykselle.
Juo paljon etenkin vettä heti jo sairaalassa, maidonnousu tarvitsee sitä ja samoin elimistösi, sillä muuten ja siltikin voi tulla tavallista kovemmaksi kakka.
Onnea imetykseen. Mulla lapset vielä vieroksuneet toista rintaa ja olenkin sen antamisen vähentänyt, kun olen aloittanut kiinteitä, silti imettänyt toosi pitkään muuan ruoan ohella.
lastenhoitaja imi vauvalta lapsivettä hänen masustaan eikä kohdusta.
ei imetys oikein ottanut sujuakseen. Vauva ei millään saanut kunnon otetta rinnasta. Synnärillä jouduin joka syötölle pyytämääm kätilön apuun kun olin ihan pihalla koko imetyksestä. Vauva imi aina minuutin tai pari ja päästi irti. Sen jälkeen vähintään viiden minuutin taistelu "raivoavan" vauvan kanssa että sai taas rinnasta otteen. Tuo toistui jatkuvasti.
Vauva sai jo synnärillä lisämaitoa kun kätilöt kyllästyi öisin ramppaamaan mua neuvomassa ja auttamassa imetyksessä, myös rintakumin sain käyttöön jo synnärillä.
Kotona koitin imettää lapsentahtisesti ja vauva olikin rinnalla paljon. Mutta koska ei imenyt kunnolla vaan ote lipsui koko ajan, ei maitoakaan sitten alkanut tulla kunnolla. Ja koska vauva sai jo sairaalassa lisämaitoa siihen oli jotenkin helpompi turvautua myös kotona.
Siispä imetin vain kuukauden ajan, ja koko tuon ajan vauva sai myös osittain korviketta.
imetin 2,5kk osittain. Syitä on liian pitkä lista, eikä vähäisin ole vauvan eka viikko teholla.
Seuraavana oli kaksoset, joita osaimetin 7kk ja 11kk. Ekat 3kk oli hankalaa ja sitten alkoi sujua vaivatta.
Seuraavaksi taas yksi, jota olen lähes täysimettänyt nyt 4kk. Taas oli ekat kuukaudet hankalia, mutta nykyään menee ihan vaivatta ja rutiinilla.
Noihin ekojen kuukausien hankaluuksiin liittyy mm. rinnan tottumattomuus, kropan tottumattomuus hankaliin asentoihin, pikkuisen vauvan haparointi, maidontuotannon epätasaisuus ja uskonpuute maidontuotantoon.
Meilläkään ei synnärillä huomattu, mutta kotona huomasin, kun ihmettelin, miksi sattuu niin järkyttävästi. Varsinkin, kun lapsi itki, niin näki tuon jänteen selvästi. 4 viikon iässä pääsimme vaatimuksestani kielijänteen katkaisuun, joka meni tosi hyvin. Ongelmat poistuivat ja imetys jatkui loistavasti. Vauva on nyt 4kk ja lähestulkoon täysimetyksellä mennään.
Esikoinen on nyt 5kk, ja mulla kai meni kaikki mahollinen pieleen sen imetyksen kanssa :p
Maito ei meinannut millään nousta ja synnärillä sitten hoitajat päättivät että annetaan lisämaitoa pullosta. Imuote ja syöttöasennot jne. olivat heti kuulemma hyvin hallussa (vaikka minullekkin imetys oli ihan uusi ja vieras asia).
Maito ei edelleenkään noussu kotona, joten jatkoin ohjeistetusti lisämaidon antoa ruokailujen jälkeen.
Poika päätti sitten alkaa inhoomaan tissiä, hirveä huuto alkoi heti kun se edes näki tissin. Yritin silti sinnikkässti, vaihtelin aloitus tissiä jne. Maitoa ei vieläkään tullut kunnolla.
Yritin opettaa pojan takaisin tissille lopettamalla pulloruokinnan ja syöttämällä ruiskusta maitoa, samalla kun hän imi sormeani. Tämä onnistuikin hyvin, mutta maitoa tuli edelleen huonosti. Neuvlasta en saanut oikein minkäänkaanlaista tukea, muutaman neuvon kuitenkin (esim. pullosta eroon hörpyttämällä jne.)
Kun poika oli 1,5kk, meidän oma hoitaja neuvolassa kertoi, että kielijänne on kireä ja siksi imeminen on luultavasti ollut hankalaa ja maito ei tämän takia ole kunnolla noussut. (tätä ennen oli siis ollut sijainen).
Kovasyta yrityksestä huolimatta imetys jäi n. 2kk iässä sikseen, kun maidon tulo loppui.
Sen jälkeen ollaan menty korvikkeella ja hyvin (jopa ehkä paremmin) ollaan näinkin pärjätty :)
Alku on tosi tärkeä, koska jos siinä lähtee menemään väärille urille, maitomäärä ei kasva lapsen tarpeita vastaavaksi ja joudut turvautumaan pulloon.
Ota selvää etukäteen perusasioista. Toki sairaalan henkilökunta auttaa ja ohjaa, mutta usein sieltä lähdetään pois parin-kolmen päivän kuluttua ja sen jälkeen olet neuvolan varassa ja kaikki th:t ei ole kovin hyviä tukemaan imetystä.
Imetyksen tuki ry:n sivuilla on hyvää perustietoa.
mulla alkoi tulla vasta 2 kk:n jälkeen kunnolla maitoa. Vauva kyllä kasvoi ihan hyvin vaikkei sitä tullut kunnolla, mutta hän viettikin ensimmäiset 2 kk tissillä. Ei paljoa ollut äidillä taukoja...paitsi yöt meni 2-3 syötöllä. Ja syönnit saattoi kestää 1-1,5 h, sitten 15-30 min unta, sitten taas syötiin 1-1,5 h. Ja iltaisin poju tankkas 19-23 ennenkö nukahti. Vaihdoin vaan tissiltä toiselle, ei pitänyt edes taukoja.
Mutta näin jälkeen päin se oli ihanaa aikaa, makoilimme vauvan kanssa sängyssä tai sohvalla. Mä kattelin tv;tä tai luin tai surffailin netissä kun imetin. Ja tosiaan 2 kk:n kohdalla helpotti, imetysvälit alkoi pitenemään ja imetysajat lyhenemään. Nyt 5 kk imee n. 5-10 min. noin 4 h välein.
Mulla oli myös alussa rintakumi käytössä kun poika ei meinannut oppia imemään rinnasta, sitten kun yritin vierottaa rintakumista, ei onnistunut aluksi kun rinnat tuli NIIN kipeiks. Mut mä olin niin kyllästynyt siihen kumin kanssa sähläämiseen että päätin vierottaa kumista ja yks päivä vaan päätin et nyt lentää kumit roskiin. Sen jälkeen imetys sattui n. kk;n verran, mut sit se helpotti. Lansinoh voidetta käytin, se auttoi ja annoin ilmakylpyjä rinnoille (olin kotona ilman rintsikoita) Ja Ainu rinnansuojukset oli mulle parhaita, ne ei tarttuneet rintoihin kiinni, muut halpikset tarttuivat ja repivät aina haavat auki.
Neuvolasta en kokenu saavani apua, sieltä vaan sanottiin et imuote on oikein ja käytät vaan rintakumia. Soitin imetystukipuhelimeen ja kotonamme kävi myös imetystukihenkilö (vapaaehtoisia) katsomassa imuotetta, ja hän sanoi et vauva ei ottanut nänniä kunnolla suuhun ja antoi neuvoja, joilla sain parannettua vauvan imuotetta. Kannattaa ottaa yhteyttä jos ongelmia!
Mä taisin vaan aatella ennen synnytystä et mulla alkaa heti sujumaan imetys, enkä yhtään tajunnut millaisia ongelmia voi olla tai että meille tulisi ongelmia. Mutta nyt kun ollaan alkuvaikeuksista päästy niin imetys on ihanaa ja nyt jo suren sitä et se loppuu jossain vaiheessa... :(
Muiden kanssa meni sen alkuhankaluuden kanssa ok, mutta tämä vaavi on jo 3 kk ja olen aikeissa aloittaa kiinteät ihan just....
lopussa kiitos seisoo :)