Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saksa vai Venäjä toiseksi kieleksi kun 4-luokka alkaa??

Vierailija
18.12.2010 |

Perusteluja mukaan kiitos.

Toki vois valita ruotsinkin, tai ranskan mutta eih..

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi valitsi saksan, vain ranskanryhmään tuli tarpeeksi lapsia. Ja niitä oli liikaakin, joten lapsi ei saanut saksaa, eikä edes ranskaa.

Vierailija
2/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen valitsemaan sen, mitä lapsi haluaa lukea, muuten tulevaisuudessa tulee isoja ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa perusopetuksen johtajan lähettämässä lappusessa seisoo että ryhmäkoko-vaadetta on pienennetty niin että riittää kun 12 oppilasta haluaa saman kielen aloittaa ja näitä 3-luokkalaisia on n.150kpl joten luulis ja toivon että onnistuis 1-toive..

itse kyllä taivun sille kannalle että jos ei 1-tai 2-vaihtoehtoa saa niin ei aloita sitten mitään uutta kieltä, ei sitä pidä vain "muodon vuoksi" aloittaa kakkoskieltä.

ap

Vierailija
4/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo mainitsemani kaksi ekaa onkin ne ykkösvaihtoehdot hällä, lapsen oma mielenkiinto ja motivaatio tässä päätekijä onkin.

ap

Vierailija
5/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehkä se pula vähenee, kun pakkoruotsi lopetetaan. Itäsuomalaiset ovat ainakin jo pitkään esittäneet tätä toivetta, että saisivat opiskella venäjää ruotsin tilalla.

Vierailija
6/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan Itä-Suomessa, ja täällä kun kuulee venäjän kieltä lähes päivittäin, niin ei ole vaikea perustella sen tarvetta.

Mutta meidän lapsilla on toisaalta myös Saksassa serkkuja, ja siksi voi olla perusteltua opetella saksaa, jotta löytyy yhteistä kieltä.

Mun ei tarvi vielä päättää, kun lapsilla ei ole vielä tuon kielivalinnan aika. Ehdin vähän katsella kuinka hyvin Saksan serkut oppivat kaksikielisiksi. Mahdollisuudet vaan ovat hyvät siihenkin, etteivät opi suomea, joten olen jo valmiiksi vähän asennoitunut siihen, että on parempi, että meidän lapset opettelevat koulussa saksaa.

Vierailija
7/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo s asutte itääisessä Suomessa, niin venäjälle vois olla käyttöä. Ja kun nuorena aloittaa, niin oppii. Mun lapsen koulussa oli vain 36 oppilasta menossa 4. luokalle, ja vaatimus oli 18 lasta, että ryhmä saadaan. Ja koska osa on vielä maahanmuuttajia, joilla on tarpeeksi ongelmia suomen kanssa. Nyt tietty ensi vuodelle ryhmä koko kanssa meillä pudotettiin 12:sta, mutta ei se enää mun lasta auta. Joten on itse opetettava, 8 luokallakaan ei ole vuosiin saatu ryhmää kasaan.

Vierailija
8/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

avaavat rikkaan kulttuurin jne. Vaistomaisesti sanoisin saksa.

Vierailija
9/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on ollut mielestäni enemmän tarvetta.

Luin itse C-saksan lukiossa, myöhemmin opiskelin itse venäjää, ranskaa ja muita kieliä, ja olen tarvinnut eniten englantia, sitten espanjaa, sitten venäjää eri puolilla maailmaa, sitten ruotsia (Suomessa ja Ruotsissa), ja sitä ranskaa vain Ranskassa ja saksaa en oikeastaan koskaan, ehkä kerran baarissa. ;)

Vierailija
10/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes vähän?

Vierailija
11/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ranskan taito on tärkeä

itse olen käyttänyt sitä myös Kanadassa

lisäksi monissa Afrikan maissa puhutaan sitä

Vierailija
12/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vaike avalinta koska lastakin kiinnostaa kumpikin kieli.

Emme asu itäisessä suomessa, tosin olen sieltä aika rajalta itse kotoisin, vaan pk-seudulla ja kyllä minusta venäjää tarvitsee täälläkin+varsinkin kun tämä maailma tästä entisestään pienentyy kun nuo muksumme ovat aikuisia.

ap

Vierailija
13/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni ranska mutta en kyllä muista siitä enää mitään.

Englanti oli lemppariaineitani.

ap

Vierailija
14/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos isä voi kuulustella sitten läksyt

Vierailija
15/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvittäkää mitä lapsen kaverit valitsevat jne. Molemmat kielet ovat omalla tavallaan tärkeitä, venäjän osaajia on vähän, niin jo hyötynäkökohtaa ajattelette niin sitten varmaan sitä.

Vierailija
16/16 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojan koulussa oli viime vuonna vain 19 3. luokkalaita ja arvata saattaa, ettei saatu perustettua saksan ryhmää, kun vain 4 halusi sen valita, vaikka olisi pitänyt olla 14 että ryhmä olisi perustettu. Lähikoulussamme (ei siis pojan vanhassa koulussa) olisi alkanut kai venäjä, mutta koska me vanhemmat emme yhtään osaa auttaa siinä, niin ajattelimme, että saksa tai ruotsi olisi kiva a2 kielenä. Haimme paikkaa jopa eri koulupiiristä tämän a2 valinnan takia ja yllättäen meidän poika valittiin sekä kouluun, jossa voi lukea a-saksaa että kouluun, josa voi lukea a-ruotsia. Valittiin näistä lopulta se, jossa voi lukea a-saksaa, ehkä sen vuoksi, että jatko-opintomahdollisuudet yläasteella ja lukiossa on ehkä aavistuksen helpommat sitten. Jokainen tekee itse valinnat, mutta kannattaa myös muistaa, että tällä a2-kielen valinnalla tekee myös samalla valinnat myös jatkopaikkoihin eli kaventaa hurjasti yläasteiden vaihtoehtoja ja samoin lukioiden vaihtoehtoja. Meillä tämä konkretisoitui heti nyt neljännen syksyssä, kun pojan tuleva siirtymäyläaste on erittäin pahasti homeessa ja tulee olemaan vielä remontissa, kun poika aloittaa yläasteenkin. Mietin tässä juuri, että uskallanko poikani sinne kouluun laittaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan