Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kerro neuvolassa mitään asioitamme ls-ilmoituksen pelossa

Vierailija
17.12.2010 |

Haluaisin jutella psykologin kanssa (epäilen masennusta/ahdistushäiriötä tms.) ja olisi ihanaa jos voisi jollekin aikuiselle, vaikka sitten sille th:lle jutella luottamuksella asioista, mitkä painaa, mutta en ikinä uskoutuisi siellä. Neuvola on hyvä järjestelmä, mutta aina lapsen puolella siinä määrin, että se on jopa vanhempia vastaan. Niinpä vedän syvään henkeä, asettelen hymyn naamalle, vastaan iloisesti mitä kuuluu, toivotan hyvät joulut ja käsken lapsen vilkuttaa "Tertulle". Pelkään tosissani aiheettoman ls-ilmoituksen tekoa, sillä juttuja kuulee ihan liikaa. Niinpä en uskalla puhua siellä mitään todellista. Muita?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennus / psykologilla käynti ei AUTOMAATTISESTI aiheuta ls-ilmoitusta. Sellainen on kuitenkin mahdollista. Miten muka sellainen pelko niskassa voisi avautua?? Jos menen yksityiselle psykologille, ei asia ole siellä pienen neuvolan käytäväkeskusteluissa ja kahvitauolla reposteltavana. Muutenkin th:t suhtautuvat nähtävästi todella nihkeästi riitelyyn perheissä - ihan tarpeeksi esimerkkejä tälläkin palstalla. Lapsen kuullen riitely = ls-asia jne. Joka ei vanhene, oli aiheellinen tai ei.. Niinpä... Minä pidän hymyn naamallani ja asiamme omana tietonamme jatkossakin. ap

Kyllä useat äidit ovat saaneet neuvolan kautta psykologin yhteystiedot ja keskusteluapua. Ei siinä ole mitään hävettävää. Harmi, ettei sinulle ole syntynyt luottamuksellista suhdetta omaan terveydenhoitajaasi. Neuvolan kyvyt hoitaa asioita riippuvat pitkälti paikkakunnan järjestelmästä, että myös henkilökohtaisesti hoitajan ammattitaidosta. t. th

Jos psykologille menet niin mene yksityiselle mutta ei neuvolan kautta.

Vierailija
22/42 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla suositeltiin neuvolapsykologia hoitovapaalla

- mutta koska tein ilmoitusvelvollisuuden kieltäydyin ja hain vasta kun lapset oli koulussa ITSE yksityistä psykoterapiaa

ja luottamus on säilytnyt ja säilyy terapeutin kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ahdistavaa voi olla elämä kun ei voi luottaa?

Alusta asti olemme neuvolassa kertoneet rehellisesti sen miten meillä menee enkä kertaakaan ole epäillyt tätien (kaksi tähän mennessä) luotettavuutta. Nyt mieheni toimintaa koskien lähti ls-ilmoitus mutta en edelleenkään ymmärrä olla huolissani omasta ja lapseni puolesta. En vaikka minulla on takanani väsymystä lapsen vauva-ajoilta, mitä kävin hoitamassa ensi- ja turvakodissa (samalla sain jutella ammattilaisen kanssa joka helpotti silloista ahdistustani).

Neuvolassa puhuimme ensimmäisen kerran ääneen parisuhteemme vaikeuksista ja meitä neuvottiin eteenpäin.

Nyt parisuhteen päätyttyä neuvolasta olen saanut tukea ja ymmärrystä. Linja on kuulemma auki minun soittaa ja pyytää apua tai neuvoa melkein milloin vain. :)

Mutta alueellamme onkin aivan loistava neuvolahenkilökunta.

Sitä vastoin, jos asuisimme vielä siellä missä kävin ensimmäiset äitiysneuvolat, varmasti luikkisin mahdollisimman nopeasti ulos vastaanotolta, mieletön korppikotka hoiti sekä äitiys- että lastenneuvolan(pienen pieni paikkakunta)...

Vierailija
24/42 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On uhattu VAIN toistuvan itseni vahingoittamisen jälkeen viedä lapset.

Olemme saaneet lastensuojelulta paljon apua. Säännöllinen hoitokontakti sairaalaan. Se tietenkin ketuttaa, että päiväkodissa tiedetetään, koska lastensuojelulla on velvollisuus kertoa heille, kouluun jne.

KAIKILLA terveydenhuollon ja sosiaalityön työntekijöillä on VELVOLLISUUS tehdä se ilmoitus. Mutta miksi sitä pitää niin pelätä? Ja sitten joku päivä päässä niksahtaa ja jotain kamalaa tapahtuu...

Vierailija
25/42 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos täällä joku rutisee terkan "ilman syytä" tekemästä ls-ilmoituksesta, kannattaa muistaa että tyyppi saattaa provoilla tahallaan - pelotellaakseen herkkähipiäisiä äitejä.

Itse olen kerran neuvolassa oikein kysynyt, minkä verran asiakkaiden tiedot kulkevat esim. terkan ja nla-psykologin välillä. Kuulemma vain oikeasti huolestuttavissa tilanteissa asiakkaista puhutaan nimellä. Minäkin olen käynyt psykologilla ahdistuneisuuden vuoksi, ja terkka sanoi hymyillen "ei todellakaan sinusta puhuta". Tulkitsin asian niin, että tällainen tavallinen, joskin lievästä paniikkioireilusta kärsivä pulliainen ei ole neuvolan henkilökunnalle mikään huolenaihe. :)

Asun pienellä paikkakunnalla jossa terkka tykkää tehdä diagnooseja, eli kun lapsi saa lähetteen esim, puheterapeutille, terkka on jo tehnyt diagnoosin mutta myös näkemyksen siitä, mitä lapsi tarvitsee ja mikä on lapsen tulevaisuus sen ongelman suhteen jne. Ihan pieleenhän ne on menneet.

Samoin terkka tekee yhteistyötä perhetyön psykologin ja psyk.sairaanhoitajan kanssa yhteisistä asiakkaista, mutta unohtaa ilmoittaa kyseiselle henkilölle, että on antanut henkilöä ja perhettä koskevia tietoja toiselle taholle. Hyvään virkamiestapaan kuuluisi kertoa, miten homma toimii tai kysyä lupaa tietojen antamiseen.

Joten ihan ne vaitiolovelvollisuudet eivät oikein pidä.

Ns. aiheettomia lastensuojeluilmoituksia ovat sellaiset, jotka sos.tt:kin toteavat aiheettomiksi jo ensitapaamisella eli ei jatkoselvittelyn tarvetta eikä lastens.asiakkuutta.

Aiheeton on myös sellainen ilmoitus, jossa lapset ja koti on hoidettu, mutta muut asiat ahdistavat tai tuovat lisärasitusta, ja äiti haluaisi vain purkaa ne jonnekin, ja erehtyy luottamaan neuvolan terkkaan. Jos terkka ei pysty vastaanottamaan kaikkea sitä, pitäisi samalla napakkuudella ohjata jonnekin muualle purkamaan asiat, ei sitä tule lastens.ilmon kauttakaan !! koska se ei ole mikään terapiapalvelupiste. eikä perhetyöntekijöillä ole sellaista koulutusta.

Vierailija
26/42 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ymmärrän tosi hyvin. Vielä pari vuotta sitten olisin hymähdellyt ja todennut, että parin jutun takia liian paljon pelätään.

Sitten mekin jouduimme "systeemiin".

Ja pelotti todella paljon.

Lapsen onnettomuus, lapsen sairastuminen tai huolimaton lausahdus voidaan tulkita nopeasti väärin ja olet pyörimässä selvitysten keskellä.

Ja juu on niin, ettei sitten lopulta asia johda ehkä mihinkään, mutta ne päivät, viikot ehkä kuukaukausi ovat kyllä todella rankkoja.

Jos meillä olisi ollut edes jotain, olisi prosessi ollut pidempi. Silti tunnistan kovasti äidin tuskan ja epävarmuuden. Yhteiskunta on vahva.

Vierailija
27/42 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennus kun masentaa myös lapsen. Leikit isoilla asioilla, lapsesi elämällä.

Vierailija
28/42 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ei todellakaan aiheuta ls-ilmoitusta automaattisesti. Itse menetät siinä eniten. Minusta kannattaa kertoa suoraan, saat apua, jokatapauksessa sitä tarvitset. Kyllä neuvolan th:t kuulevat ja näkevät monenlaista, et ole ainoa eikä sitä tarvitse hävetä.

Hoitamaton masennus vaurioittaa toisinaan kiintymyssuhdetta. Ole yhteydessä neuvolan th:n ihan hyvillä mielin ja kysy itse psykologin numeroa. Joudut varamaan itse sinne ajan kuitenkin.

t. th

Vierailija
29/42 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisesta mitään ilmoitusta tehdä. Plussaa se vaan on, että haluaa parantaa omaa ja samalla lapsen hyvinvointia. Sinun kyllä kannattaisi hakea apua. Voit ottaa yhtyttä myös terveyskeskukseen.

Vierailija
30/42 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ei todellakaan aiheuta ls-ilmoitusta automaattisesti. Itse menetät siinä eniten. Minusta kannattaa kertoa suoraan, saat apua, jokatapauksessa sitä tarvitset. Kyllä neuvolan th:t kuulevat ja näkevät monenlaista, et ole ainoa eikä sitä tarvitse hävetä. Hoitamaton masennus vaurioittaa toisinaan kiintymyssuhdetta. Ole yhteydessä neuvolan th:n ihan hyvillä mielin ja kysy itse psykologin numeroa. Joudut varamaan itse sinne ajan kuitenkin. t. th

Vierailija
31/42 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

he ovat välinpitämättomiä

heidän pitää vain pitää huoli että te teette niinkuin he käskevät

Vierailija
32/42 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä äidin masennuksen takia, jos ei epäillä, että lapsen hoito on sen takia puuttellista. Lastensuojeilmoituksen tarkoitus on AUTTAA äitiä ja perhettä selviämään vaikean ajan yli esim. terapian tai perhetyöntekijän tuella. Tarkoitus ei ole syyllistää tai uhkailla perhettä. Suomessa tehdään todella harvoin huostaanottoja, jos sitä pelkäät.

Vierailija
33/42 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä useat äidit ovat saaneet neuvolan kautta psykologin yhteystiedot ja keskusteluapua. Ei siinä ole mitään hävettävää. Harmi, ettei sinulle ole syntynyt luottamuksellista suhdetta omaan terveydenhoitajaasi. Neuvolan kyvyt hoitaa asioita riippuvat pitkälti paikkakunnan järjestelmästä, että myös henkilökohtaisesti hoitajan ammattitaidosta.

t. th

Vierailija
34/42 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin th varmasti katsoo sitä hyvällä, jos uskallat pyytää apua. Olet silloin halukas saamaan sitä apua itsellesi ja sitä kautta myös lapsellesi. Eli välität lapsestasi siinä määrin, että haluat parantua masennuksesta ja voit olla vielä parempi äiti, vaikka nytkin olet varmasti hyvä äiti. =)

Itse pyysin apua neuvolasta ja sain sitä. Suosittelen tekemään samoin. Ei ole tullut ls-ilmoitusta meistä vaikka sainkin masentuneen paperit.

Vierailija
35/42 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

masennus / psykologilla käynti ei AUTOMAATTISESTI aiheuta ls-ilmoitusta. Sellainen on kuitenkin mahdollista. Miten muka sellainen pelko niskassa voisi avautua?? Jos menen yksityiselle psykologille, ei asia ole siellä pienen neuvolan käytäväkeskusteluissa ja kahvitauolla reposteltavana. Muutenkin th:t suhtautuvat nähtävästi todella nihkeästi riitelyyn perheissä - ihan tarpeeksi esimerkkejä tälläkin palstalla. Lapsen kuullen riitely = ls-asia jne. Joka ei vanhene, oli aiheellinen tai ei.. Niinpä... Minä pidän hymyn naamallani ja asiamme omana tietonamme jatkossakin.

ap

Kyllä useat äidit ovat saaneet neuvolan kautta psykologin yhteystiedot ja keskusteluapua. Ei siinä ole mitään hävettävää. Harmi, ettei sinulle ole syntynyt luottamuksellista suhdetta omaan terveydenhoitajaasi. Neuvolan kyvyt hoitaa asioita riippuvat pitkälti paikkakunnan järjestelmästä, että myös henkilökohtaisesti hoitajan ammattitaidosta. t. th

Vierailija
36/42 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, että jos äiti vain hoitaa lapsensa perustarpeet niin ei tosiaankaan masennus ole syy ls-ilmoituksen tekoon. Ainoastaan siinä tapauksessa, että perushoivassa on puutteita.

Näitä netin kertomuksia ei kannata ottaa niin vakavasti. Joskus ihmisillä voi olla vaikeuksia myöntää todellinen tilanteensa.

Tietenkin voit mennä myös yksityiselle puolelle, jos sinusta itsestäsi se tuntuu helpommalta ratkaisulta.

Neuvolan th:t käyvät keskusteluja vain ammatillisessa mielessä, eli jos oma ammattitaito ei riitä, voidaan kysyä kollegan mielipidettä asiasta. Näin tekevät usein myös lääkärit. On myös vähän niin kuin kirjoittamaton sääntö, että asiakkaiden asioista ei puhuta kahvitauoilla, vaan ihan muita juttuja. Myös me hoitajat tarvitsemme todella lyhyet taukomme asiakkaistamme.

Myöskään lapsen kuullen riitely ei ole ls asia, ellei siihen liity todella fyysistä, hankalaa henkistä väkivaltaa tai fyysisen väkivallan uhkaa.

Vierailija
37/42 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun neuvolassa kysytään parisuhteen tilasta ym, on oikeasti todella tiukassa, että alkaisin kertomaan mistään ongelmista. On kuitenkin ihan tosiasia, että pikkulapsiperheissä on paljon eroja, väsymystä ym. mutta mä en kyllä uskalla moisista valittaa. Olisipa saatavilla vaikka kodinhoitoapua tai vastaavaa neuvolan kautta, eikä apu olisi sitä, että aletaan pohtia milloin sossusta lähetetään tädit asialle.

Vierailija
38/42 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me neuvolassa olisimme kovin kiitollisia myös siitä, jos olisi kotiapua enemmän saatavilla, koska sitä äidit todella tarvitsisivat. Joissakin paikoissa kotipalvelua on mahdollisuus neuvolan kautta saadakin.

Vierailija
39/42 |
18.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun neuvolassa kysytään parisuhteen tilasta ym, on oikeasti todella tiukassa, että alkaisin kertomaan mistään ongelmista. On kuitenkin ihan tosiasia, että pikkulapsiperheissä on paljon eroja, väsymystä ym. mutta mä en kyllä uskalla moisista valittaa. Olisipa saatavilla vaikka kodinhoitoapua tai vastaavaa neuvolan kautta, eikä apu olisi sitä, että aletaan pohtia milloin sossusta lähetetään tädit asialle.

Vierailija
40/42 |
19.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski "systeemiin" joutumiseen on todellakin olemassa,mikäli neuvolantäti on ammattitaidoton/hysteerinen.

Valitettavasti tämä on nykypäivää.Systeemistä ulospääsyyä helpottaa huippujuristi ja suuri asianjajatoimisto taustalla.

nim. aiheettomaksi todettu ls-ilmoitus,tosin ei liittynyt neuvolaan (kyllä,olisi pitänyt nostaa syyte myös kunnianloukkauksesta)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi