Järjestän joulupäivällisen perheelleni 10 aikuista 6 lasta, miltä kuulostaa?
Uunikasvikset (peruna, porkkana, kukkakaali, öljy,suola)
kalkkuna ja kinkku
laatikot(peruna, lanttu, porkkana)
mätimousse
pehmeä maksapatee
graavilohi
tomaatti-oliivi homejuusto
vihreä salaatti(jäävuorisalaatti, kurkku, sipuli)
leipä(rieska, joululimppu)
kotikalja
olut
viini
maito
vesi
kahvi/tee
piparit
taatelikakku
joulutortut
onko liian vähän valikoimaa, mitä lisäisit?
Kommentit (21)
siis muutakin kuin graavilohta. Muuten ok
Sitä ilman jouluateria ei ole jouluateria!
Jotakin silliä (edes kaupan purkkisilliä, matjess tms.) lisäisin myös savukalan ohella. Rosollia myös, tietenkin, ehkä punajuurisalaattiakin lisäksi.
uunikasviksiin juuriselleriä,lanttua ja palsternakkaa ja lorauta hunajaa,on hyviä,
Lisäisin vielä jonkun limsan.
koska meidän pöydästä ei kalaa löydy ensinkään (mies ei voi syödä).
Tosin meillä on rosolli ja vihreän salaatin tilalla itsetehty perunasalaatti sekä sienisalaatti. Lisänä vielä keitettyjä porkkanoita ja herneitä sekä luumuja.
Lisäksi lapsille on lihapullia (kaksi ei löytäisi mitään aikuisten pöydästä).
Jälkiruoaksi meillä on ihan perinteistä luumurahkaa. Kahvin kanssa sitten noita pipareita, torttuja ja taatelikakku niin kuin sinullakin.
ja nälk lähtisi varmasti.
Vaikka en itse rosollista tykkää, niin ehkä sen lisäisin listalle, sillä se on monelle "se pakollinen juttu".
Ja vihreään salaattiin panostaisin hieman enemmän, sillä itse syön sitä rosollin sijaan. Tänä vuonna salaatin, rucolan, kurkun ja tomaatin lisäksi tulee savuporoa, leipäjuustoa ja puolukoita tai karpaloita.
Jättäisin nuo laatikot pois, jos ei ole jotain vallan herkkuversioita = itse tehtyjä, joita kaikki rakastaa... uunikasviksiin lisäisin punajuuren, jos joku sitä rosollia kaipaa ;)
Salaattiin tylsän jäävuorisalaatin lisäksi pari ruukkua jotain maukasta ja värikästä salaattia (rucola, vuonankaali, viinisuolaheinä...)
Muuten oikein hyvä!!!
en tiedä jääkö lapset nälkäseks? Älä ny siihen salaattiin, jos sitä pakko on olla, ni sipulia laita, itte kaipaisin rosollia, keitettyjä, kuorittuja perunoita, paahtoleipää, snapsit, enemmän kylmiä kaloja, kovaksikeitettyjä munalohkoja, sardiineja, ja mädinkin söisin paahtoleivän kanssa, ja meinas unohtua, luumuja ja säilykeherneitä kinkun kanssa.
Mutta ihan hyvät ruoat, mulle kelpais
ainakin rosollin ja punajuuri-kermavaahdon (ihan jo jouluperinteen vuoksi) ja sitten jotakin toista kalaa graavilohen lisäksi. Esim. lämminsavustettua siikaa tai lohta, tai sitten silliä (vaikka aika minimaalinen menekki sille taitaakin olla).
Muuten vaikuttaa hyvältä. Tsemppiä kokkaukseen!
Meillä on joulupöydässä juustoja, keksejä ja hedelmiä, mutta vasta ennen jälkiruokaa tarjoiltuna ja itse tykkään hyvistä salaateista, mutta tuo vihersalaattisi on kyllä aika ankea. Pääruuan kanssa meillä on yleensä lisäksi herneitä ja/tai ruusukaaleja voisulan kanssa. Rosolli ja rosollikastike kuuluu mielestäni joulupöytään. Onko teillä jälkiruokaa lainkaan? Nuo kahvipöydän antimet ovat aika raskaita, mutta joku keveämpi makea pala, kuten jäädyke maistuisi monelle varmaan jälkiruuaksi.
Sinappi-ja sipulisilli mukaan tietysti!
Haluan salaatista vihreän, sekaan kyllä lorautan oliiviöljyä ja suolaa(salaattiin aina suolaa meidän perheessä)
Rosollia ei kukaan syö kuitenkaan ja isotöinen tehdä itse turhan takia.
Ap
Laatikot on itse tehtyjä, ne tekee takuulla kauppansa :)
Hedelmiä, pähkinöitä, suolakeksejä on " pitkin taloa" tarjoilupöydillä vapaassa napostelussa, kaikki jäävät loppupäiväksi meille.
Jälkkäri siis vielä mietintään, onko muuten kukaan keittänyt Valion luumurusina mehukeittoa kiisseliksi?
Sitä vois olla tarjolla, harva kuitenkaan taas sitä syö meillä.
Vihreään salaattiin vois lisätä kyllä vaikka rucolaa :)
Valion hehkujuomasta, litran tetroissa myydään. Muistaakseni on kylmähyllyn tuote. Kiisselinä aivan must, vähän erikoisempi, mutta veikkaan että tekee kauppansa ja kermavaahtoa siihen viereen, että saa oman maun mukaan laittaa.
Meillä on ihan traditio jouluruaan päälle syödä jälkkäriksi hedelmäsalaattia. On sopivan kevyttä ja teemme valmistökeistä, mutta lisäämmen joukkoon tuoreita hedelmiä.
Iso perhe kun on niin kaikkien kotona pitää aina tehdä "erikoisjärjestelyt". Talon tuolitkin on just riittävät :) mutta se on ihanaa kun vihdoin ollaan taas kaikki samassa pöydässä syömässä ja nauttimassa.
Tervetuloa vaan pian, vaikka ei taida muut palstailla kuin minä ;)
Vihreä salaatti vaikuttaa meidän makuun vaisulta,mutta muuten ruokalista on makoisa :)
Hyvät Joulut,ap!
kaloja on , kylmäsavulohi, tuoresuolattu, kraavisuolattu. savusiika, siis lohia.
punajuurta, bataattia ja yrttejä mukaan ni ois pajon parempi!
Lisäksi jotain savukalaa, rosollia. Nuo nyt tuli äkkiseltään mieleen.