Tutkijan ammatista tietävät, hoi.
Pääseekö pienestä yliopistosta helpommin tutkijan uralle (yhteiskuntatieteellinen)? Pitääkö olla tosi hyvä gradu ja miten muita opintosuorituksia katsotaan?
Kommentit (10)
kun kilpailua on vähemmän. Mutta isossa yliopistossa on enemmän mahdollisuuksia ja kontakteja. Jatko-opintoja pääsee kyllä tekemään, jos on osoittanut jonkinlaista kykyä ja harrastuneisuutta, mutta rahoituksen tai työpaikan saaminen riippuu sitten...
Ja moniin avustaviin tehtäviin, joista luultavasti joudut aloittamaan, ei ole kovin paljoa tunkua.
mun mies oli 6 vuotta tutkijana. Huono palkka mutta eipä stressikään painanut.
kun kilpailua on vähemmän. Mutta isossa yliopistossa on enemmän mahdollisuuksia ja kontakteja. Jatko-opintoja pääsee kyllä tekemään, jos on osoittanut jonkinlaista kykyä ja harrastuneisuutta, mutta rahoituksen tai työpaikan saaminen riippuu sitten...
Hanurin nuolennasta? Haaveilin nuorempana tutkijan urasta, mutta ajauduin opiskelemaan väärää alaa. Nyt mietin kannattaako vielä lähteä yrittämään.
etenkin humanistisilla ja yhteiskuntatieteellisillä aloilla. Lisäksi se tulee parhaimmassakin tapauksessa pieninä murusina ja saattaa loppua koska vaan. Eli paradoksi on melko räikeä: sitoudu monen vuoden projektiin muutaman kuukauden näkyvyydellä. Mieti kaksi kertaa.
Apurahojen saaminen on myös tuurista kiinni.
eikä ole kyllä persettä tarvinnut nuolla :D Gradun arvosana oli eximia, ja väitöskirjapaikka irtosi helposti Helsingin yliopistosta (olen biologi). Yleisesti ottaen meidän alalla siis väitöskirjapaikan saa helposti, jatko onkin sitten vaikeampaa. Itse olen väitöskirjan jälkeen ollut koko ajan hyvin työllistetty, ja nyt mulla on vakipaikka (tosin en asu enää Suomessa). Mutta ei ole helppoa olla tutkija siinä mielessä että yleensä ainakin meidän alalla rahoitus pitää itse hankkia, ja sitä tulee sitten maks kolmen vuoden pätkissä (jollei siis saa vakipaikkaa). Aika stressavaa, jos haluaa olla hyvä (ja työllistetty).
Osaako joku sanoa siitä, katsotaanko menneisyyttä miten tarkasti? Eli vaikuttaako esim. aiemmat "väärän alan" venyneet opinnot?
Uskovat ehkä jopa paremmin sinun olevan nyt motivoitunut.
Onko koulutettavan iällä väliä? Pitääkö nuolla pyllyä vai riittääkö huippugradu?