Onko kukaan koskaan saanut näitä toisenlaisia lahjoja?
Poikani sai 14-vuotiaana kummiltaan 3 kanaa vuosi sitten. Hän oli ihan tyytyväinen , on sellainen tiedostava nuori.
Kommentit (22)
kun ei jaksaisi leikata nurtsia. Pari kesää sitten täytti pyöreitä, ja lapsensa perheineen antoivat lahjaksi vuohen - Afrikkaan. :-)
Oltiin kyllä sitten muun suvun kanssa kerätty yhteislahjaksi päältäajettava ruohonleikkuri, mutta apella olisi huumori riittänyt tuohon vuoheen ilman leikkuriakin.
Mun tuttavapiirissä on paljon tiedostavia ihmisiä.
Olen vissiin materialisti, kun ei oikein nämä hyväntekeväisyyslahjat nappaa. Siis eihän hyväntekeväisyydessä mitään väärää ole, mutta itse kyllä mieluummin saisin vaikka itsetehdyn joulukortin.
pyysin sellaista lahjaa, kun en halunnut yhtään mitään, mutta anopin on jotain lahjaa annettava. Molemmille tulee hyvä mieli.
Ihan ok esim työsuhteessa, kun siellä ei muutenkaan saisi "lahjuksia" ottaa.
Minulle tulee tunne, että lahjan antaja haluaa lähinnä kiillottaa omaa sädekehäänsä. Hyväntekeväisyyttä ei minusta kuuluu mainostaa muille.
Ihan ok oli minustakin, kun sitä tavaraa on ja lahjan antaja kuitenkaan olisi osannut ostaa mitään sellaista mitä tarvitsen. Toivon että nyttenkin tulee lahjaksi sellaisia tai sitten suklaata ym. mitä voin tuhota yhdessä lapsen kanssa.
koulutarvikkeita ja koulupukuja ja kanoja. Olen ollut niistä tosi mielissäni ja liikuttunut. Olen myös antanut niitä, mutta vain aikuisille.
ja hääpari sai lahjaksi kolme ankkaa =)
Ihan ok esim työsuhteessa, kun siellä ei muutenkaan saisi "lahjuksia" ottaa.
Minulle tulee tunne, että lahjan antaja haluaa lähinnä kiillottaa omaa sädekehäänsä. Hyväntekeväisyyttä ei minusta kuuluu mainostaa muille.
ja oikeesti, kuka tietää mitä mikäkin on lahjottanut. Mies sai kanssa asiakkaalta kortin, sieltä on aina tullut kasa herkkuja. Nyt ilmoittivat laittaneensa rahat tälläiseen lahjaan, koulutusrahastoon.
Joopa joo
Kerrankin joku on samaa mieltä mun kanssani!
työnantajalta. Tänä vuonna meni 100 euroa/ työntekijä toisenlaisiin lahjoihin. Minusta se on ihan ok, mutta osa porukasta on näreissään. Tekisi omilla rahoillaan hyväntekeväisyyttä. Meidän lahja menee sitten paikalliselle Löytöeläinkodille hänen nimissään.
Mutta lapsemme luokka keräsi rahaa ja laittoi ne vuohiin ja antoivat sitten tiedon tästä opelle. Opettaja ei ollut oikein tykännyt. Oli kai odottanut jotain hemmotteluhoitoa kun oli tiennyt luokkalaisten keräävän rahaa.
Kyse oli ysiluokkalaisista.
Ps. taisivat vähän tehdä piruuttaan kun eivät oikein tykänneet luokanvalvojastaan
työnantajalta. Tänä vuonna meni 100 euroa/ työntekijä toisenlaisiin lahjoihin. Minusta se on ihan ok, mutta osa porukasta on näreissään. Tekisi omilla rahoillaan hyväntekeväisyyttä. Meidän lahja menee sitten paikalliselle Löytöeläinkodille hänen nimissään.
käytännössä kiillottaa omaa kruunuaan työntekijöiden rahalla. En itsekään tykkäisi.
Ensinnäkin haluaisin valita kohteeni itse. Toisekseen tuo on juurikin sellaista oman itsensä korottamista ja jopa hiukan muiden moralisointia; "MINÄ lahjoitan SINUN puolestasi vuohen Afrikkaan, koska et itse tajua tehdä sitä".
Mieluummin olen ihan ilman muka-lahjaa.
Onneksi lähipiirissä ollaan samaa mieltä ja näitä "toisenlaisia lahjoja" ei tulekaan. Jokainen lähipiiristäni hoitaa hyväntekeväisyysasiansa ihan itse.
Eräs työnantaja on "antanut" työntekijöilleen erilaiset lahja jo pari vuotta. Paskat ne mitään anna, työntekijä saa vaan kortin ja hyvän mielen. Todellisuudessa mitään lahjoituksia ei tehdä. Ekana vuonna muistaakseni vitosen olivat lahjoittaneet per pää, työntekijöille sanottiin että 100€ annettu. Seuraavina vuosina ei lahjoitettu pennin hyrrää, mutta samat "lahjakortit" jaettiin kuitenkin...
Suomessa pitäisi olla samanlainen systeemi kuin USA:ssa, eli lahjoituksen tekijä (tai saaja) saa järjestöltä kuittauksen lahjoitetusta summasta.
t. kirjanpitäjä
Niin saatiin oikeasti lahjaksi 3 ankkaa :)
Jos luette näiden nettisivujen pikkupräntin, siellä todetaan, että lahjanimikkeet ovat ESIMERKKEJÄ siitä, mihin järjestö SAATTAA varat käyttää. Muita esimerkkejä ovat mm. kaikenlaiset hallinnolliset kulut. Järjestö päättää oman harkintansa mukaan, mihin raha käytetään vai käytetäänkö lainkaan. Edes maantieteellistä aluetta ei voi mitenkään päättää.
Ajatus "omasta" vuohesta jossain Afrikassa on ihan söpö, mutta ei realistinen.
sieltä lahjoituskohteesta kirje, siinä oli lahjoitettu summakin, eli kyllä ne oli lahjoitettu ihan oikeasti. Lisäksi ilmoitustaululla oli kopio maksukuitista.
Oli miten oli, ei sellainen lahja kamalasti joulumieltä tuo, mutta ihan sama mulle, eihän työnantajan ole pakko antaa yhtään mitään. Minusta tuossa ehkä suurin ongelma oli lahjoituskohde, kaikki eivät tykänneet, kun lahjoitus oli laitettu Kirkon Ulkomaanavun kautta, sotihan se heidän vakaamusta vastaan.
Monet yritykset laittavat sähköisen kortin, jossa kertovat lahjoittaneensa rahaa hyväntekeväisyyteen.
Siviilissä en ole saanut, mutta joskus antanut, ja saajat ovat ilmeisesti tykänneet.