voiko 6,5kk vauvalle antaa jo jotain leipä-/hedelmäpaloja tai muuta?
on niin kovin kiinnostunut, kun me syömme ja istuu omassa tuolissaan katsomassa. maissinaksut eivät oikein maistu. voiko jotain muuta jo antaa? vai tukehtuuko?
Kommentit (9)
Järkeä pitää tietysti käyttää, eli ihan pieniä paljona ja pehmeää. Ja suolan määrä pitää pysyä pienenä, leivissä on suolaa prosentin verran. Leipäpalan syntiä pitää seurata, hampaatonkin saa yllättävän hyvin paloja irti, kun tarpeeksi mussuttaa.
Hedelmistä, joku banaani tai pehmeä päärynä menee hyvin, omppu taas vaatii hampaita.
Mutta vanhemmallekin siivutan esim. omenan ihan ohueksi siivuksi, koska siihen voi muuten tukehtua. Aika moni antaa jyrsiä esim. kurkkua (isoa palaa, ei siis sellaista kurkkuun jämähtävää). Itse vahdin aina.
Osaathan ensiavun?
Ainakin meidän leipomosta saa suolatonta ruislimppua. Sitä viipaloin ja kuivasin ja herkku oli valmis. Minä nimenomaan en antaisi ekana pehmeätä leipää itse syötäväksi, koska kun niitä pieniä palojakin mättää tarpeeksi suuhun niihin tukehtuu helpommin.
no annoin pehmeitä hedelmiä pieninä suupaloina, jota vauva pyöritteli suussa. eli esim. kiivi,banaani,mandariini.. Noita ei oikein voi antaa isoina palasina vauvan omaan käteen koska kädessä puristus on niin kova ettei hedelmästä mitään päädy suuuhun vaan kaikki on mössönä kädessä :D
sit kun on pari kolme hammasta niin oon antanu kovempia juttuja esim ruisleipää,kurkkua,omenaa.. siis sellasta mitä voi itse pitää kädessä ja purra.. täytyy vaan olla tarkkana ettei jää kurkkuun jumiin mikään liian iso pala.
Ainakin meidän leipomosta saa suolatonta ruislimppua. Sitä viipaloin ja kuivasin ja herkku oli valmis. Minä nimenomaan en antaisi ekana pehmeätä leipää itse syötäväksi, koska kun niitä pieniä palojakin mättää tarpeeksi suuhun niihin tukehtuu helpommin.
Meillä esikoinen meinasi oikeasti tukehtua ruispalaan - ei hampaita, mussutti samassa pöydässä. Onneksi lähti ulos kääntämällä lapsi jaloistaa roikkumaan ja taputtamalla napakasti selkään (se Heimlichin ote on sitten ihan viimeinen, jota yritetään, sillä murtuu halposti kylkiluita aikuiseltakin)
en taida vielä uskaltaa antaa...
ap
niin isona palana, ettei olisi saanut laitettua kokonaan suuhun. Siis tyyliin puolikas kurkku kuorittuna :) Lähinnä imeskeli sitä, ei saanut kunnon paloja irti.
Onneksi lähti ulos kääntämällä lapsi jaloistaa roikkumaan ja taputtamalla napakasti selkään (se Heimlichin ote on sitten ihan viimeinen, jota yritetään, sillä murtuu halposti kylkiluita aikuiseltakin)
joo meilläkin meinannut kurkun palaseen tukehtua. Vaikka siis oli iso pala kädessä ja vahdittiin koko ajan, mutta vauvalla oli jo pari hammasta ja sai jyrsittyä suuhunsa siitä liian ison palan ja alkoi kakomaan kamalasti.
Jaloista roikottamalla se lähti helposti pois.
http://www.tampere.fi/tiedostot/5b7fW3e9r/vauvan_ruoka6_12_kk.pdf