Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi perustella, ettei pieniä lapsia isänsä hautajaisiin kun saavat traumoja

Vierailija
17.12.2010 |

ihmisten itkusta?

Luin ketjua, jossa äiti pohti ottaako 6kk ja 2v ikäiset lapset isänsä hautajaisiin. Ymmärrän hyvin, että äiti miettii omaa jaksamistaan, päivä on varmasti muutenkin raskas, mutta miten joku voi perustella, ettei noin pieniä (tarkoittivat kait lähinnä 2v ikäistä) hautajaisiin, koska itku saattaa järkyttää heitä ja aiheuttaa traumoja.

Minä olen menettänyt myös mieheni, tosin meidän nuorin oli tuolloin 3v ja meidän kaikki lapset olivat hautajaisissa ja muistotilaisuudessa. Lisäksi siellä oli miehen siskon lapset, joista nuorin oli 7kk ja toisiks nuorin just vähän ennen 2v täyttänyt.

Kyllä meidän 3v ihmetteli kun ihmiset itkivät eikä hän sitä silloin täysin ymmärtänyt, mutta ei hän kyllä näytä traumoja saaneen, on siis nyt 15v. Olemme myös monesti muistelleet heidän isäänsä katselemalla kuvia hautajaisista ja kuopus on itse näin myöhemmin sanonut, että hän saattaisi olla katkera, jos hän olisi ollut hoidossa isänsä hautajaisten ajan.

En nimittäin usko, että tuon toisen ketjun ap:n perheessä ei tällä hetkellä muuten itkettäisi, ainakin meillä minä itkin suurin piirtein ensimmäisen kuukauden ja lapset oireilivat kukin tavallaan isän poismenoon.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes joka asiasta kodin ulkopuolella.

Vierailija
2/4 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa jokainen vanhempi toimii oman näkemyksensä mukaan. Jokainen meistä kunnioittakoon toisen ihmisen surua kunnioittamalla kunkin perheen päätöstä. Toisten päätösten kyseenalaistaminen lienee turhaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset eivät saaneet traumoja niin ei muidenkaan lapset voi saada...? Herää jo!

Vierailija
4/4 |
17.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja järkyttävä. Mutta jos ajattelee pitemmälle, niin mielestäni on oikein, että myös lapset ovat mukana isänsä hautajaisissa. 2-vuotiaalla on varmaan mielikuvia isästään, ja kun hän kasvaa, saattaa ihmetellä, miksi ei ole ollut mukana näin tärkeässä tilaisuudessa.

Ja kuten on sanottukin, tuossa perheessä ei varmaan ole nyt paikkaa tai tilannetta, etteikö itkettäisi. Itselläni oli keväällä hyvin surullinen aika, ei tosin kenenkään kuoleman syystä, ja itkin päiväkausia. Kyllähän se vaikutti lapsiin ja he ihmettelivät miksi äiti itkee, mutta asian voi selittää lapsille sopivalla tavalla.

Todella surullista, että tämä perhe joutuu kohtaamaan näin vaikean asian, mutta tavalla tai toisella lapset sen joutuvat kohtaamaan, hautajaisista huolimatta. Vaikea kuvitella, että lapselle jäisi nimenomaan hautajaisista traumoja. Uskoisin, että isompana arvostaa sitä, että on saanut olla mukana.

Toki perhe tekee lopulta omat ratkaisunsa, miten parhaaksi näkee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi