Exä teki musta lastensuojeluilmoituksen
kun lapsi on puhunut isällään, että äiti juo saunan jälkeen siideriä. Justjust, eikö idiootti tajua ettei mikään laki sano, ettet saisi muutamaa siideriä juoda kun lapsi on kotona. Niin ja kävin jo lastensuojelussa ja ilmoitus katsottiin aiheettomaksi. Mitähän se seuraavaksi keksii. Onko täällä oikeasti vanhempia, joilla ei ole vakaumusta ja jotka eivät ota lapsen läsnäollessa pisaraakaan alkoholia? Olenko siis ainoa laatuaan? Alkoholistiksi oli minut haukkunut.
Kommentit (29)
ymmärtäviä äitejä!
Ikää minullakin on jo sen verran paljon (ja kolmas lapsi tulossa), joten joka naksaukseen ei tarvitse hätkähtää. Suomi on täynnä noita höpsönhöpsöäitejä, joiden takia psykiatrien vastaanotot pullistelevat asiakkaista (tyyliin "olen raskaana ja söin 1cm*1cm vakuumigraavilohta. Onko minulla nyt listeria ja vammautuuko lapseni?") Voi höpönpöppö sentään... Maalaisjärki taas kunniaan!
sun ei pitäisi juoda tuossa tilassa,ainoastaan maitoa tai vettä!
Mä jo odotinkin, että koska joku puuttuu tuohon. Voi kamala sentään, ei se puolikas lasi viiniä kuule haittaa yhtään mitään jos sitä nyt ei ihan joka ilta tai joka toinenkaan ilta ota.
Lopettakaa nyt jo toi saakelin hysteria joka asiassa...t. ei seiska, mutta raskausaikana yhteensä 2 lasia viiniä ja 2 saunaolutta juonut terveen lapsen äiti.
Siis jos se otetaan vaan todella satunnaisesti ja "vain" puoli lasillista. Mitä iloa saatte siitä? Onko se niin hyvää että se on vaan ihan pakko juoda?? Alkoholiriippuvuudelta kuulostaa minusta jos ei pysty raskausaikaa olla ilman alkoholia.
Ja minusta turha selitellä että "tuli ihan terve lapsi". No, onnea. Ainakin sillä saatte jotenkin puhdistettua omaatuntoanne.muutaman lasin viiniä. ja ihan maun takia sitä juodaan, ei alkoholin. Minä tykkään punaviinistä ja siksi sitä vähän joinkin. Ei sillä alkoholilla ole mitään tekemistä sen kanssa. Samasta syystä kait juodaan limuja ja mehujakin: koska ne maistuu hyvältä.
etkö sinä sitten ole höpönpöppö mamma?
kyllä täytyy ollakin, jos menee psykiatrilta pyytämään listeriadiagnoosia XD.
Suomi on täynnä noita höpsönhöpsöäitejä, joiden takia psykiatrien vastaanotot pullistelevat asiakkaista (tyyliin "olen raskaana ja söin 1cm*1cm vakuumigraavilohta. Onko minulla nyt listeria ja vammautuuko lapseni?")
ne on nämä kaikki hysteriat, jotka sotkee ihmisen järjen. On olemassa ihan oikeita riskejä ja käytännössä olemattomia riskejä ja nämä pitäisi osata erottaa toisistaan. Ehkä lääketiede joskus keksii, millä viikoilla voi juoda puoli lasia viiniä turvallisesti, mutta sitä odotellessa ei av-mammojen tarvitse ryhtyä arvailemaan.
22
Olen viikolla 30 raskaana ja olen tänä aikana juonut muutaman hörpyn mieheni saunakaljasta, en alkoholin vaan maun takia. Olen myös ravintolassa ruuan kanssa juonut pari kertaa ravintola-annoksen verran viiniä. Kysyin asiasta terveydenhoitajalta ja oli sitä mieltä ettei se haittaa jos muutaman kerran ottaa lasillisen raskauden aikana. Muissa maissa tälläisestä asiasta ei nousisi tälläistä keskustelua, koska esim. Ranskassa on täysin normaalia että raskaana oleva nainen juo ruokajuomanaan viiniä. Suomalaisten ajatusmaailmaan ei sovi se, että alkoholia voi nauttia myös muutenkin kun humaltumis tarkoituksena. Olen myös raskausaikanani käynyt ystävieni kanssa baareissa ja yökerhoissa limukkalinjalla. Heti on astun baarin ovesta sisään saan syyttäviä katseita, vaikka olen täysin vesiselvä. Miksei raskaana oleva nainen saisi käydä vapaa-ajallaan rentoutumassa? Pitääkö istua tuo 9 kuukautta ja vauva-aika yksin kotona tv:tä katsellen?
täällä kun juomista perustellaan esim sen hyvällä maulla...niin miksette sitten osta alkoholitonta olutta tai alkoholitonta viiniä??? niitä todellakin on myös olemassa ja itse ainakin juon juuri esim täysin alkoholitonta olutta joskus pihviruuan jne kanssa kun nyt raskaana olen ihan juuri sen maun yhteen sopivuuden takia.
kai ne paheksuvat katseet johtuu siitä, jos luulevat sinun juovan alkoholia. Jos juot limua, niin mitäpä noista katseista. Terveydenhoitajilla on aivan omat käsityksensä näistä asioista: joku antaa luvan alkoholille odotusaikana ja toinen tuomitsee täysin alkoholin imetysaikana (jolloin ei ole läheskään yhtä vaarallista). Tietävätkö he oikeasti näistä asioista vai ovatko he ottaneet äitiä tukevan kaveriroolin tai justiina kaulin kädessä -roolin ihan muista syistä? Lääkärituttuni tuomitsee raskauden aikana alkoholin käytön ihan terveydellisistä syistä ja imetysaikana sallii samoista syistä. Ei moralisoidakseen tai esittääkseen jotain roolia.
Pidän itsekin viinistä, mutta eipä olisi tullut mieleenikään juoda sitä odotusaikana siitä yksinkertaisesta syystä, että nykytietämyksen valossa mitään turvarajaa ei alkoholin nauttimiselle voida silloin antaa. Riski vammautumiseen on ihan todellinen. Toki määrä ja juomisen ajankohta ja toistuvuus vaikuttavat riskiin. Miksikään hysteriaksi sitä ei kai voi luonnehtia. Sellaista on esimerkiksi linnoittautuminen kotiinsa, koska Aasiassa on kuollut viisi ihmistä lintuinfluenssaan, koska riskiä omaan sairastumiseen ei käytännössä ole. Ja vastaavasti ei kai kukaan pidä esim. turvavyön tai heijastimen käyttöä hysteriana - vaikka on todennäköisempää selvitä matkasta vammautumatta kuin vammautua?