Olenko omituinen? Teetkö itse toisin?
Aloin tuossa yksi aamu miettiä 1,5 kk vanhan vauvani kanssa, että olenko jotenkin outo/laiska, kun en jaksa herätä kukonlaulun aikaan puuhailemaan. Näin ikkunasta erään äitin vaunuttelemassa jo 8-9 maissa ja itse vasta silloin toimitetaan aamutoimia tytön kanssa. Käymme ulkoilemassa, mutta vasta iltapäivän puolella sellaisen vajaan tunnin lenkin ja mulle tulis ainaki stressi, jos pitäis herätä/herätellä tyttö niin aikaisin, että ehtis aamullakin lenkille ulos. Tuli vaan mieleen, että onks yleisesti mammat kaikki aamuvirkkuja lapsineen...
Kommentit (15)
Silloin aamu tuntuu pitkälle ja ulos kerkiää hyvin jo kahdeksalta.
Itse rakastin pitkiä verkkaisia aamuja, kun ei ollut kiire mihinkään, saattoi yöpaidassa notkua puolillepäivin, ja heräsin oikeastan vasta kunnolla silloin.
Meillä touhuttiin enemmän illasta, jokaisella omat tapansa.
pitkät hyvät yöunet. Kaikilla on näet omanlaisensa rytmi. Sinun vauvasi ehkä nukkuu 23-09 - mikä ei ole yhtään sen parempi rytmi, erilainen vaan.´Mikä sopii yhdelle, ei ehkä sovi toiselle.
Itse olen aina ollut aamuvirkku, enkä missään nimessä jaksaisi maata sängyssä klo 8-9 asti. Toisaalta minulle on todella tärkeää saada hengähtää miehen kanssa kahdestaan illalla klo 20-> ennen omaa nukkumaanmenoa. Onneksi kaikki kolme lastamme ovat oppineet tähän rytmiin jo aikaisin.
9 aikaan mentiin ulos, viimeistään klo 11 lounas ja siihen päälle päiväunet
Monet lapset muuttuvat aamuvirkuiksi kasvaessaan ja sitten sitä saa olla kuudelta jo touhuamassa kaikenlaista.
Älä välitä siitä mitä muut tekevät. Jokaisella on omat tapansa. Itse aiheutin itselleni paljon harmia vertailemalla omaa elämääni muiden elämään. Lapsia ei voi hoitaa yhdellä ja samalla muotilla, jopa yhden perheen kaikki lapset voivat olla erilaisia.
Nyt minulla on kolme lasta ja rennosti ollaan. Ulkoillaan silloin kun se on itselle ja lapsille parasta.
Mietin usein mitähän naapurit meistä ajattelee kun seitsemään aikoihin nukutin häntä päiväunille vaunuissa. Jotkut lapset vaan on aamuvirkkuja vaikka vanhemmat haluaisivat nukkua pitempään. :)
ainakin nukutaan pitkään aina kun voidaan, kellon mukaan ei oo koskaan menty, syöty kun on nälkä ja niin ed. nukkuun silti viim puol.10 illalla ja arkiaamuina 8lta kello soi mutta viikonloppusin nukutaan kun herätään! lapset: 10,6,1v.
Minä nautin TÄYSILLÄ vauva-ajasta. En kaivannut vaunuilemaan ja sehän on ainoastaan äidin viihdykettä. Minä en sellaista kaivannut.
Vauvani syntyi marraskuun lopulla ja elimme tosi käpertynyttä elämää monta kuukautta. Ihanaa. Oli pimeää ja tuulista. Meitä ei kotikolossa säät haitanneet. Tiesin, että tämä oli viimeinen vauvani (toinen lapsi), joten osasin ottaa irti kaiken ihanasta, suloisesta, rakkaasta vauvastani.
Nauti, älä hötkyile.
Varsinaisen ulkoilun aloitimme, kun lapsi käveli kunnolla 15-kuisena ja lumet olivat lähteneet.
tai sitten ei. Keväällä majailin muutaman viikon kaverini luona jolla on kaksi lasta. Nämä heräs aamula 5-6 aikaan, halusi sitä eli ei. Aikaisemmin olivat vaivatta nukkuneet 8-9. Ikää näillä kavereilla on 2 ja 4 vuotta. Nauti siis nyt kun voit.
vauvalla ei ole rytmiä, ja päivät kuuluukin muotoutua sen mukaan, miten lapsi nukkuu ja syö ja miten äiti jaksaa.
Kun lapsesi kasvaa, huomaat ap että elämä on kaikille helpompaa kun päivissä on selkeä rytmi, ja että se rytmi sit muokkautuu pikkuhiljaa. Ja sekin häiriintyy helposti kun lapsi saa hampaita tai on kipeä.
Älä ota stressiä siitä miten muut hoitavat päivärytminsä, koska se on jokaisella omanlaisensa eikä ketään kiinnosta se teidän päivärytmi. Sä näet toki ikkunasta kaikki äidit jotka on vaunulenkillä aikaisin aamulla, muttet todennäköisesti tiedä kuinka moni äiti on vielä silloin kotona - ei KAIKKI suinkaan nauti edes vaunujen työntelystä.
No jospa sillä naapurilla on semmonen vauva, joka herää klo 5-6 ja menee sitten aamupäiväunille tuohon aikaan. ??!!!
kas, kun me kaikki olemme erilaisia, jo ihan vauvasta saakka!
En todellakaan usko, että kukaan vanhempi HERÄTTÄÄ vauvaa klo 7 mennessä, vaan vauva herää ja päivä alkaa siitä.
Vauvana aian enne kuutta, nyt 10 v heräilee aina ennen seitsemää, useimmiten n 6.30, josksu aikaisemmin. Menee nukkumaan 20-21 välillä. vaikka joskus valvois myöhään (uusivuosi, juhannus, kyläily) niin silti herää aikaisin. Itse olin ennen aamu-uninen, mutta olen oppinut tähän rytmiin. Mieheni on kanssa aamukukkuja, eli herää ilman kellonsoittoa aina 6 jälkeen, ellei jo aiemmin.
Meni myös myöhään nukkumaan, (klo 23), sillä mieheni oli myöhään töissä ja tällaisella rytmillä saimme perheelle yhteistä aikaa illalla.
Esikoinen on nyt 4v ja tykkää vieläkin nukkua pitkään. Kuopus herää yleensä viimeistään yhdeksältä ja me täällä touhuilemme sisällä ja odottelemme esikoisen heräämistä. Kuten nytkin.
Muutamana aamuna viikossa on esikoisen harrastus, silloin herättelen pojan aikaisemmin mutta muuten tällainen rytmi sopii meille.
Älä välitä muista, tee ninkuin itsestä tuntuu parhaalta.
Poika nyt jo 7v mutta muistan hyvin kun vauvana heräs 6-7 aikaan. Yleensä kesällä klo 6 ja talvella joskus nukkui 7 asti. Se oli luksusta.
Hyvin oltiin ulkona jo klo 9 lenkkeilemässä/ulkoilemassa. Isompana kun mentiin puistoon tein niin, että aaputoimien jälkeen ulos viimeistään klo 9, sitten reilu tunnin lenkki ja siitä puistoon vähäksia aikaa ja sitten kotiin luonaalle.
Meillä ulkoiltiin siis yleensä aamupäivällä, iltapäivällä touhuttiin muuta sitten kotona. Oli ruoanlaittoa, pyykinpesua ja/tai vaan oleilua.
Meillä herätään vieläkin, viimeistään klo 7 oli arki tai viikonloppu. Ois joskus kiva nukkua hieman pidempään, mutta en vaan voi. Viimeistään klo 8 nousen myös viikonloppuna.
Kaikilla on siis omat rutiinit ja aikataulut. Ole onnellinen jos saat aamulla nukkua pitkään. Ota siitä kaiken irti. Ja niin kun joku sanoi, niin lapsi voi ruveta heräämään aiemmin mitä vanhemmaksi tulee.
Miksi stressaat muista? Jokaisella on omanlaisensa rutiinit. Etenkin jos lapsi kerran nukkuu, niin anna nukkua!