Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen riittävän vanha päättämään, kumman vanhemman luona viettää joulunsa?

Vierailija
16.12.2010 |

Minkä ikäinen lapsi voi mielestänne itsenäisesti päättää, viettääkö joulunsa lähi- vai etävanhemman luona? Kyseessä ei siis ole lapsen mielipiteen kuunteleminen, sehän on joka lapsen oikeus, vaan nimenomaan lapsen yksin tekemä valinta ja päätös.

Kysymykseni taustalla siis eilinen tilanne. Kysäisin ohimennen lapseni kaverilta (11v.) mitä tämä on ajatellut tehdä lomalla. Tämä kohautti olkiaan ja kertoi, ettei tiedä, kun ei ole vielä päättänyt, olisiko joulun täällä vai lähtisikö isälle. Nuorempi sisarus kuulemma lähtee, mutta hän miettii vielä.

Itseäni jäi jotenkin kummastuttamaan se, kuinka noinkin iso päätös on jätetty tuon ikäiselle ja vielä sillä vaihtoehdolla, että sisarukset ovat joulun (ja valtaosan lomastaan, yleensä ovat isällään pidempään kun sinne lähtevät) erillään.

Miten teillä, missä iässä lapset ovat itse päättäneet vierailuistaan?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan kai saa päättää itse 12v. En nyt pitäisi pöyristyttävänä, jos meidän 10 v pojalla olis jo nyt oma mielipide ja valitsisi asian. Meillä kyllä tarkat säännöt tapaamissopimuksessa, joiden mukaan mennään (esim. aattona lapsi on molempien vanhempien luona).

Vierailija
2/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä 11v voi päättää jo 12 -vuotiaan tahtoa on noudatettava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kumpikin vanhemmista haluaa viettää joulun lapsen kanssa, mutta eivät lähde riitelemään asiasta, vaan lapset saavat itse valita! Hyvä, jos tapaamissopimuksesta joustetaan tilanteen mukaan! Sen sijaan on huolestuttavaa, jos kumpikaan vanhemmista ei halua lapsia ja sen vuoksi lapset saavat päättää...

Eikös ole niin, että jos esim. uudesta tapaamissopimuksesta riidellään, niin 12-vuotista kuullaan, mutta tämä ei saa vielä päättää?

Vierailija
4/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ennen aikuiset tekevät päätökset, lasta voidaan kuulla mutta aikuiset päättää.

Vierailija
5/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos tapaamissopimuksesta joustetaan tilanteen mukaan! Sen sijaan on huolestuttavaa, jos kumpikaan vanhemmista ei halua lapsia ja sen vuoksi lapset saavat päättää...

Tätä mietin ja siksi tämän aloituksen teinkin.. Jotenkin itselle jäi lapsen kommentista sellainen olo, ettei ketään oikein kiinnosta, missä lapsi joulunsa ja lomansa on, siksi mietinkin, kuinka yleistä on, että tuon ikäinen päättää, lähteekö etävanhemmalle vai ei.

ap

Vierailija
6/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulua etävanhemman luona?

Tuntuu sekin pahalta jos lapsi vasten tahtoaan pakotetaan jouluksi etävanhemman luo, kun tapaamissopimuksessa lukee niin...

Avioerot on aina vaikeit, kun erossa on mukana lapsia... :-(

Vierailija
7/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulua etävanhemman luona?

Tuntuu sekin pahalta jos lapsi vasten tahtoaan pakotetaan jouluksi etävanhemman luo, kun tapaamissopimuksessa lukee niin...

Avioerot on aina vaikeit, kun erossa on mukana lapsia... :-(

ekaluokkalainen muutenkin purnaa etälle menosta, mutta etenkin tämä joulu tuntuu lasta ahdistavan. Mun mielestä viranomaiset voisivat joskus käyttää 5 minuuttia sen selvittämiseen, että mitä lapset oikeasti haluavat. Mun mielestä jo kouluikäinen osaa vähän kertoa toiveistaan, peloistaan ja muistakin ajatuksistaan. Nykyinen systeemi (tapaaminen joka toinen vkl, joka toinen joulu etällä) on kaavoihin kangistunut ja aikansa elänyt, eikä siinä ole tilaa inhimilliselle harkinnalle.

Kuka voi sanoa, että eroperheen lapsi, joka useimmiten hieman etääntyy toisesta vanhemmastaan, haluaa automaattisesti viettää joka toisen joulun sen vanhemman luona, joka on jäänyt etäisemmäksi? Ottamatta nyt lainkaan kantaa siihen mikä johtaa tähän etääntymiseen...

Vierailija
8/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään joulua eivät ole isällään viettäneet. Tänä jouluna vain nuorempi nyt 18v (aikuinen siis) on ainoastaan Suomessa jouluna ja kaiken lisäksi minä olen töissä kuitenkaan ei halua mennä isän luokse jouluaan pilaamaan. Siis tuo pilaamaan tuli nuorelta itseltään. Mieluummin menee joulun viettoon minun sisarelleni.

Vierailija
9/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kenellekään ongelma, molempiin paikkoihin olin tervetullut. Välillä oltiin sisarusten kanssa eri paikoissa, välillä samassa. Eikä tuntunut kamalalta, ja jos halusi niin joulupäivänä sai jo vaihtaa paikkaa.

Vierailija
10/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hän täyttää 12, se EI tarkoita, että hän saa päättää.

Vierailija
11/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouluaattona kummankin vanhemman luona (vaihto iltapäivällä). Tämä on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Ylipäätään siitä ei tulisi yhtään mitään, jos lapset (7 v ja 9 v.) saisivat päättää menemisistään. Vanhemmat päättävät. Toiveita voi toki esittää.

Lähivanhemman pitäisi suhtautua positiivisesti siihen, että lapsi menee etävanhemman luokse jouluksi tms. (Siis jos etä ei ole joku alkoholisti tms.,) Lapset vaistoavat vanhempien asenteen ja yrittävät miellyttää vanhempaansa. Siinä mielessä on parempi, jos on selvä sopimus, jota noudatetaan. Tänä jouluna lähin luona, seuraavana etän luona. Yksinkertaista, tasapuolista, eikä sekoita lapsia.

Vierailija
12/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta kaikille osapuolille oikein hyvä ratkaisu, ihmettelen että niin harva sitä käyttää.

Vierailija
13/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuosta tule yhtään mitään, jos lapsi saa vaihtaa paikkaa heti, kun joku asia ei miellytä.

Itse olen saanut päättää 8-vuotiaasta asti. Ei ollut kenellekään ongelma, molempiin paikkoihin olin tervetullut. Välillä oltiin sisarusten kanssa eri paikoissa, välillä samassa. Eikä tuntunut kamalalta, ja jos halusi niin joulupäivänä sai jo vaihtaa paikkaa.

Vierailija
14/14 |
16.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaihto aattona (vuorovuosin aamun isällään illan äidillään ja toistepäin). Joustoja tehdään vanhempien kesken sopien. Esim, jos isä on menossa suuriin sukujuhliin jouluna, jossa ulkomailta asti kaikki paikalla, niin muutetaan omin päin hieman sopimusta, että lapsi saa olla mukana isoissa pippaloissa ja sama juttu, jos äidillä näin.

Sillä ehdolla tietysti, että yksityiskohdista sovitaan hyvissä ajoin eikä aaton aattona. (mielellään jo ennen jouluvalmisteluja esim. marraskuun lopulla, joulukuun alussa)

Yleensä kuitenkin joulu on aika rauhallista aikaa. Suunnittelen joulun sen mukaan mihin aikaan lapsi on läsnä (hänellä on myös sisaruksia, joten erityisen tärkeää ettei jää mistään tärkeästä paitsi). Aamujouluina lahjat on kuusen alla heti aamulla ja lapset avaa ne ja leikkii niillä. Iltajouluina tulee pukki sukupäivällisille jakamaan lahjat. Melko samalla lailla ohjelma menee myös isän luona.

En jotenkin tuollaista asiaa edes lapselta osais kysyä, että missä haluaa olla... Kuitenkin hän on molemmille perheille todella tärkeä ja toivottu vieras. Kyllä varmaan isommaltakin vaadittaisiin osallisuutta molempien perheiden juhlissa. Tuntuisi pahalta, jos lapsi ei haluaisi toisen vanhemman kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä