Ekaluokkalainen ja yksinolo
Kaverillani on ekaluokkalainen lapsi ja hän ei vieläkään lähde yksin kotoa kouluun. Äidin pitää lähteä töihin ennen kuin lapsi lähtee kouluun ja joka aamu äidin vanhemmat tulevat kilsojen päästä kaverilleni ja ovat lapsen kanssa siellä niin pitkään kunnes koulu alkaa. Nyt alkaa jo joululoma ja lapselle ei ole vieläkään opetettu yksinoloa! En voi sanoa muuta kun huh huh. Tosin tuo äiti tekee kaiken aina valmiiksi lastensa puolesta, ei niistä lapsista ikinä kasva tekeviä aikuisia tuota menoa.
Käy sääliksi kaverin eläkkeellä olevat vanhemmatkin, kun kaveri vaatii heitä hoitamaan lapsia ihan koko ajan.
Kommentit (27)
koska hoidan pikkusisaruksia kotona. Meille tulee aamuisin 1 pojan luokakkaveri, jotta hänen ei tarvitsisi olla yksin, ja lisäksi meille on säännöllisen epäsäännöllisesti syys/joulu/talvilomilla luokakkavereita hoidossa. Voi kauheeta millaisia ressukoita ollaan kaikki kasvattamassa?
Kyllä tähän mennessä ekaluokkalaisen pitäisi jo vähän opetella olemaan yksinkin. Ja tosiaan, mitä kestolastenvahteja ne isovanhemmat ovat. Sääli heitä.
7 vuotiaana pitäisi osata edes hetken yksinkin jo olla.
ei voi sanoa muuta kuin keskity omiin asioihisi äläkä muiden.
Ekaluokkalainen on vielä ekaluokkalainen. Ei siinä ole vielä mitään kiirettä oppia olemaan yksin. Ota ap rauhallisesti vaan , kyllä se eppu oppii olemaan yksin, ilman sun hätäilyä.
Oletko kateellinen kun sillä ekaluokkalaisella on huolehtiva vanhempi ja isovanhemmat? sinullako ei ollut.
Lapsi on joka aamu 30 min yksin. Aluksi kapinoi toki vastaan mutta muutakaan vaihtoehtoa ei ollut kun meidän vanhempien on käytävä töissä.
Nyt lapsi nauttii yksinolostaan ja haluaa jo koulun jälkeen tulla kotiin eikä mennä enää ip kerhoon.
Kyllä lasta täytyy totuttaa yksinoloon, koska se on väistämättä joskus edessä.
Meillä esikoinen oli tosi reippaasti yksin kotona ja halusi olla. Alusta asti lähti yksin aamulla kouluun, puhelimen hälytys oli päällä että muistia aloittaa pukemisen ja sitten soiteltiin kun oli aika lähteä ja aika nopeasti oppi kellon ja lähti ihan itsekseen.
Kuopus sen sijaan pelkäsi ihan kauheasti yksinäisiä aamuja. Viikolla oli yksi ainoa aamu yhdeksään jolloin joutui olemaan yksin vähän alle tunnin. Muina aamuina oli joko sisko kotona tai meni kahdeksaan ja lähti meidän kanssa yhtäaikaa. Jouduin syksyllä järjestämään vanhaan esikouluun paikan aamuksi (siellä oli muitakin, täällä ei ole aamupäiväkerhoja). Sitten yhtäkkiä joulun jälkeen reipastui kauheasti ja aamut alkoivat sujua ja pian halusi lopettaa iltapäiväkerhonkin ja tulla itsekseen tai isosiskon kanssa kotiin.
Jospa sun kaverilla on samanlainen tilanne? Kyllä mulla olisi sydäntä kylmännyt jättää 6-vuotias yksin itkemään pimeänä syysaamuna :(
Ekaluokkalaisten ikähaitari on aika suuri, minun poikani täytti 7 vuotta 27.12. viimevuonna, eli oli luokkansa nuorin. Suomessa lapset jätetään heitteille liian aikaisin, 12-vuotiaat vetävät kännin joka viikonloppu, se ei ole normaalia käytöstä lapsilta euroopassa. Sitä voisi ehkä miettiä, onko tämä meidän "lapset mahdollisimman aikaisin itsenäisiksi- politiikka, hyvä vai huono.
Taitaa itse olla samassa tilassa kun noin veti herneen nokkaan?
Ekaluokkalainen on ekaluokkalainen ja ekaluokkalaisen on opittava itsenäistymään koska siellä koulussa ei se mamma voikaan olla huolehtimassa kaikesta eikä kuorimassa pottuja. Näin se elämä vaan etenee. Tuo kaverini on näitä uusavuttomia, ketkä eivät osaa tehdä mitään. Ei ole ihme, että hänen mieskin häippäsi. Haha haha.
ekaluokkalainen ole arkiaamuisin joutunut olemaan yksi kotona ja tekemässä yksin lähtöä kouluun.
Tein lyhennettyä työaikaa ja lukkarin mukaan menin töihin. Erittäin hyvin toimi.
kun ei voi tietää mitä se saa päähänsä sillä aikaa (adhd). Aamutoimista ei tulisi mitään, taksista myöhästyisi kun joku impulssi iskisi ja unohtuisi vaikkapa piirtelemään supermania.
Minä selvisin ihan hyvin ekaluokkalaisena yksin kouluun ja koulusta kotiin. Tosin en tykännyt olla yksin kotona, tuntui turvattomalta. Onneksi meillä oli se mahtava puoli, että mummoni asui samassa talossa. :)
Miten voi sanoa, että lapsesta ei koskaan kasva kunnon aikuista jos häntä ei pakoteta 7v. olemaan yksin!!! Ei tuossa iässä vielä tarvitse valmentaa aikuisten maailmaan. Ihan eriasia opettaa esim. pyyhkimään itse pylly kuin pärjäämään omillaan monia tunteja vuorokaudessa.
Minulla on 5 lasta ja jokainen heistä on opetettu edellisenä kesänä kun koulu alkaa, olemaan hetken yksin jotta se koulun alku ei ole niin katastrofaalinen.
Jokainen heistä oli erilainen, joku pelkäsi ja joku ei.
Mutta ne pelkuritkin oppivat koska oli yksinkertaisesti pakko.
Nykyään lapsia kasvatetaan liikaa pumpulissa, se nyt on tosiasia.
Taitaa itse olla samassa tilassa kun noin veti herneen nokkaan? Ekaluokkalainen on ekaluokkalainen ja ekaluokkalaisen on opittava itsenäistymään koska siellä koulussa ei se mamma voikaan olla huolehtimassa kaikesta eikä kuorimassa pottuja. Näin se elämä vaan etenee. Tuo kaverini on näitä uusavuttomia, ketkä eivät osaa tehdä mitään. Ei ole ihme, että hänen mieskin häippäsi. Haha haha.
siinä itsenäistymisessä. Sinä ja minä tiedetään, että se lapsi tulee itsenäistymään, halusitpa sitä tai et.
AP haluaa vain jostain syystä haukkua "kaveriaan" ja hänen pitäisikin nyt miettiä miksi hän haukkuu tätä, mitä teidän välillänne on pielessä?
Koska oppivelvollisuus alkaa 7-vuotiaana, niin se useimmat lapset myös pakottaa oppimaan olemaan yksin. Ei koulussa pyyhitä peppua, ei pueta päälle, ei valvota että pääseekö lapsi kotiin saakka vai mihin menee. Koulussa on pakko jo pärjätä ja olisihan se hyvä, että vanhemmat sitä kotona jo treenaisivat etukäteen jotta se koulun aloitus ei sitten olisi niin katastrofaalinen joillekin lapsille. Kyllä minä opettajana huomaan, millaisista perheistä lapset tulevat.
T:Opettaja alakoulusta
Nykyään lapsia kasvatetaan liikaa pumpulissa, se nyt on tosiasia.
Keltikangas-Järvinen ja Sinkkonen ovat ainakin puhuneet lasten heitteillejättämisestä ja liian aikaisesta aikuistumisesta. Sehän on hieno asia jos voi järjestää asiat niin, ettei ekaluokkalaisen tarvitse olla yksin. Silloin lapsi ei tarvitse kännykkääkään.
on joka iltapäivä vaari vastassa kotona ja hoitamassa. Lapsi sanoo itsekin, ettei hän nyt yksin voi olla.
No meidän tokaluokkalainen on yksin ja tälle kaverille ei voi mennä, kun vaari on kieltänyt. Ip kerhoon ei enää otettu tokaluokkalaisia.
Minun iäkkäitä vanhempia en voisi velvoittaa pitämään minun tokaluokkalaiselleni seuraa joka päivä. Minusta sekin olisi väärin.
onneks en tunne KETÄÄN joka ajattelisi samalla tavalla!
Ja perehdyppä vaikka Liisa Keltikangas-Järvisen teoksiin. Ja tule sitten sanomaan, mikä on lapselle tärkeintä. URPO!
nyt voimme lukea vain ap:n mielipiteen, mielellään kuulisin sen lapsen äidinkin mielipiteen, koska yleensä haukkumalinjalle lähteneet liioittelevat ja värittävät juttua.
Jokatapauksessa en näe mitään vakavaa väärää toimintatapaa, jos pitää huolta ekaluokkalaisesta. Kyllä se siitä pikkuhiljaa oppii, odota vaan ap.
luulisi kaverilta löytyvän enemmän ymmärrystä kuin että lähtee valittamaan asiasta.
Onneksi olet jättänyt ystävä sanan pois. Sillä sitä sinä et hänelle ole.
sinä joka haukuit ap:tä idiootiksi, taisi kolahtaa omaan nilkkaan? Olet siis tuo äiti kenestä äiti kirjoitti.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä, jos kaiken tekee lasten puolesta, ei heistä ikinä voi kasvaa kunnon aikuisia!