¤¤Marrasmammojen keskiviikko" "
Huomenta!
Mä olen ollut jo pystyssä 4 lähtien kun mies heräsi. Ja yö on menny muutenkin harakoille:(
Mä luulin että meillä aletaan jo synnyttään kun BigBrotheria katsoessa alkoi supistella ihan reilusti. Sellanen kuumottava, pistävä kova kipu alkoi lantiosta ja levisi koko mahaan ja selän puolelle. Sellasia suppareita tuli jokunen, mut just kun ajattelin että seuraavasta herätän miehen niin sittenpä ne tyyntyikin. Sinne klo 4 mennessä ehti supistella vielä lievemmin jonkun aikaa. Nyt tilanne ihan rauhallinen.
Noema ja Kasperina, Hienoa että suhtaudutte perätila synnytykseen noin luottavaisesti! Mut toivotaan että josko ne teidänkin vauvat vielä kääntyisivät.
Tuosta Pylleröisen ja emman kuvailemasta alapään " räkätaudista" tuli mieleen, että onhan mullakin limaneritys siellä päässä muuttunu ihan erilaiseksi..Saas nähdä onko tää munkin juttu jo merkkejä synnytyksestä vai härnääkö se vaan ..Luultavasti tää on vaan härnäämistä, en oikein jaksa uskoa että pääsisin vielä tositoimiin. Ja lääkärikin on vasta ens viikolla:(
Talvi taitaa olla tulossa, meillä täällä keskisessä suomessa pakkasmittari näyttää lähes 7 astetta pakkasta!! Hui... Lapset innoissaan oottavat lunta ja että saa pukea kaikki talvivaatteet:) eipä kai tuohon lumen tuloonkaan varmaan hirveän kauan ole. Meillä 5v poika on alkanut funtsia että kumpikohan kerkeää ensin, vauva vai lumet..? Se jää nähtäväksi.
Nyt taidan hakea lehden ja nauttia hiljaisen aamiaisen, lapset nukkuvat toivottavasti vielä muutaman tunnin!
Voikaa hyvin!
äitykkä ja poikanen rv 35+2
Ps..Pylleröinen ja emma, mikä tilanne?!! Jännittää niin teidän puolesta...
Kommentit (36)
Hui, kun alkaa monella olla jo tosipaikat lähellä! :) Ja Marrastiinallakin jo päivä tiedossa :D
Minä oon kyllä ihan peräpään pitäjiä kanssa, kun LA on marraskuun vimppa päivä. Tosin on me jo vähän sovittu tuon masukin kanssa, että jos se tuossa ens kuun puolivälin jälkeen pian vois alkaa suunnata kohti ulkomaailmaa ;) Johan sillä alkaa tilakin loppua, oikeanpuoleiset kylkiluut pitää varmaan kohta katkoa edestä pois, jos tämä meinaa vielä paljon kasvaa sinne suuntaan. ;)
Huooh, viime yö oli taas aivan järkyttävä! Ensin valvoin monta tuntia siksi, kun ei vaan millään tullut uni. Pyörin sängyssä (sekin kun on niin helppoa nykyään...) ja ramppasin vähän väliä vessassa tai juomassa tai lukemassa lehteä. Ei auttanut. Sitten viimein nukahdin, mutta ehdin vissiin nukkua ihan pari hassua tuntia kunnes heräsin aivan järkyttävän kammottavaan päänsärkyyn. Mulla särkee normaalisti aika useinkin päätä, mutta noin kovaa särkyä ei ole eläissäni ollut kuin pari kertaa. Sitten saikin taas valvoa. Kaks Panadolia otin yön aikana, vaan ei auttanut. Sitten kävin jo katsomassa, että mitkäs ne raskausmyrkytyksen muut oireet olikaan ja mietin, että täytyy varmaan viimeistään aamulla soittaa neuvolaan, jos ei hellitä.
Lopulta siirryin sohvalle ja siinä sain vähän torkuttua. Mies kun lähti aamulla töihin, oli olo vähän helpottanut ja siirryin takas sänkyyn nukkumaan ja sitten sainkin jonkin verran nukuttua. Tosin edelleen on huono olo, mutta eiköhän tää tästä. Huomenna on onneksi neuvola.
Alkaa muuten tosiaan olla viileää jo. Kai se pitäisi mennä tästä taiteilemaan sukat jalkaan.
Mukavaa keskiviikkoa! :)
-Delian 34+0
Neuvola oli aamutuimaan ja sen takia pitä vääntäytyä ylös jo puol seitsemältä. Nyt onkin olo ihan sekasin. Terkka yritti lohutella että kukaan ei nuku kunnolla loppuraskauden aikaan, kun valittelin heikkoja yöunia. Vessareissun jälkeen en vaan yksinkertaisesti saa unta. No kai tämä joskus loppuu!
Olo on kärsimätön jo synnytyksen suhteen ja vähän olen kade kaikille joita jo supistelee kipeesti. Jaksamista teille, kohta on jo nyytit sylissä. Itsellä ei siis harkkareita kummempia tule. Kai tämä sitten joskus isänpäivän jälkeen käynnistyksellä maailmaan saadaan!
Neuvolassa ei mitään uutta. Vaava on laskeutunut jo tosi alas, mutta pää vielä liikkui vähän, eli ei kiinnittynyt. SF- mitasta oli hävinnyt sentti (siis 36+6 oli 33,5 cm ja nyt 37+6 32,5 cm) kuulemma ihan normaalia tässä vaiheessa, vauva on laskeutunut alemmas. Olin ite heti huolissani että jos ei kasva... sama mittaaja siis kuin viikko sitten. Vauva oli kyllä ihan eri asemmossa. Hemppa oli noussut 123 ja verenpaineet 130/79. Painoo tullut ihan liikaa, nyt siis jää kaikki pullat ja muut herkut heti vyötärölle! Käsikopelolla meinasi että himpun verran yli 3 kg olis nyt vauvan koko.
No joo, nyt koiruuden kanssa vaikka ulkoileen jos vaikka vähän piristys!
Hertta+Vaava, rv 37+6
Ihan omaatuntoa kalvaa kun lukee miten moni teistä on viettäny unettoman yön... ite nukuin ko tukki, kävin vain kerran veskissä ja aamulla toisen kerran kun mies läks töihin. Itse yöunilta heräsin vasta11 aikaan - aah, luxusta!
Ja aamu eikun paranee. Postiljooni toi verotoimistosta verolipun ja hah! 200 egen mätkyt oli muuttunu 50 egen palautukseksi kun lähetin ehdotuksen takaisin matkakorvauksilla ja kaikenmaailman muilla sepustuksilla. Heh, kyllä kannatti! En muista koska oisin saanu palautuksia, aina vaan mätkyjä, mätkyjä, mätkyjä....
Kylmää on tainnu olla joo. Soittelin tuossa äiteelle pohjoseen ja siellä sataa lunta!!! Tahtoo lunta kans! Tosin.... meillä on vielä kesärenkaat, joten ei mitään pääkallokelejä kumminkaan...
Hormoonihirviö: Käyppäs ostamassa apteekista Duphalac- nimistä apua kakan pehmentimeksi. Sitä saa jauhona ja liemenä. Ite olen ottanu liemenä kun se voi ryypätä sellaisenaan huiviin. Mullakin oli vähän tuota ongelmaa, että massaa kyllä ois, mutta kun se oli ku pölkky ja väkisin piti ulos työntää. Suosittelen, ota Duphalacia!
Jeo: Kiitti vaan ku kerroit että synnytystapa-arvio sattuu! Mulla synnytystapa-arvio ens viikolla ja nythän minua alko pelottaan :(
ONNEA Marrastiinalle tulevasta syntymäpäivästä! Nyt sitten vain nautit loput päivät, lepäät, laiskottelet, käsket miehen hemmotella ja otat masuajasta kaiken irti!
Hui että minua alko ihan jännittää sinun puolesta! En varmaan sais nukuttua enää yhtään jos tietäisin että ensviikolla sais nyytin kainaloon! Tsemppiä!
Onnea myös Deliaalle sukkienlaittoon =D vähän minua nauratti kun luin että taiteilet niitä jalkaan. Ite olen ajat sitten luovuttanut ja käytän vain tossuja! Ei puhettakaan että sais sukat jalkaan, miten ne varpaat voikin olla nykyään niin kaukana?!?!?!? Ja esikoista kun oottelen eikä ole lemmikkejä niin ulos ei oo mitään pakollista asiaa. Kauppareissut hoidetaan autolla, joten kengät pitkävartisella kenkälusikalla ilman sukkia jalkaan.
Jaha, mutta nyt kurisee jo masu. Pitää lähteä kattelemaan jotain syömistä...
Kirpsakkaa keskiviikon jatkoa marrasmasut ja Pylleröinen: täältäkin säännöllisiä suppareita sulle ja vauvalle viesti, että tulee jo ulos :)
Toukkis ja Papu 36+6
MARRASTIINALLE onnea!:o) Jännittää varmasti kovasti kun tietää päivän koska vauvan saa syliin:o)
Täällä on nyt koko masu oudosti koko ajan kipeä tuosta edestä... tiedä sitten mitä ihmettä... selkäsärky pahenee...
Anoppi tuli seuraksi, ja kaalilaatikkoa väsää, kelpaa mulle, supistusvauhtia voi tulla vaikka siitäkin:D
Bongasin jostakin että uudelleensynnyttäjällä avautumisvaihe kestää " näin ja näin" monta tuntia. Jos tämä oireilu on vähääkään avautumista, niin sit mulla on varmaan paikat jo 40cm auki! :D :D Ei hitto tää on tylsää, pitäis saada nyt kyllä PIKKUHILJAA jotain äksonia tähän hommaan!! Hermostuttaa kun ei tiedä miten paljon on mahtanu jo paikat aueta...
RAPUÄITI: Kiitoos, supistukset vastaanotettu, yritän nyt ohjelmoida ne tähän mun " laiskaan synnytyskoneeseen" ;D
- p:n äippä ihan tylsänä ja kipeänä...
MARRASTIINALLE onnittelut vauvan " eräpäivästä" ...En oo kade....ENPÄ!;o)
Ja joku kehoitti syömään duphalacia ummetukseen..joo, oon syöny sitä jauhet mitä saa sekoittaa viiliin..Mitään litkui en pysty nielee. Edellises raskaudes jouduin juomaan risiiniöljyy kaks kertaa kun yrittivät synnytystä sillä käyntiin ja se on NIIN kamalaa et sen jälk en oo litkui nielly..Mut eipä tullu sen kanssa tulosta..
PYLLERÖINEN:kokeile tuota risiiniöljyy jos uskallat. Mä koetin viime raskaudes mut ei tehonnut. Mut suoli ainakin tyhjenee!:o) Apteekist sitä saa, ei maksanut hirveitä.. joskus joku on sanonut ettei sitä saisi enää käyttää käynnistyskeinona mut musta se on sama ku suolihuuhtelu..Maha menee sekaisin, sonta lentää ja kenties supparit saa potkua..
Ai niin, aamulla kehuin et ei oo alapäässä räkätautia, niin ohhoh, tulipas sieltä räkää..yöks. Mutta enpä hötkyile, ed.kerralla tulppa tuli samoilla viikoilla, vauva rv 37+6 käynnistettynä..Nyt mennään yli niin et jytisee..On jotenkin sellainen olo..
Hormoonihirviö ja himpula rv 34+5 (piti oikein laskee viikot&pvät..)
Voi kun tuli ihan tippa silmään kun MARRASTIINA on saanu tietää vauvan syntymäpäivän. Onnea!
Mulla oli tänään vika tentti ja nyt sit saa keskittyä vain vauvan odotteluun.. Tuntu että oli sellaset blokit päällä kun yritin lukea siihen, että ihmettelen jos mitään jäi päähän. Keskittymiskyky muihin kuin vauvajuttuihin on olematon.. :) Kävin ostamassa munkkeja opiskelutauon kunniaksi, kun ei jaksas itse leipoa.
Joku sanoi masun " häviämisestä" , mulla on ollu ihan samanlainen fiilis aina silloin tällöin. Joskus aamulla kun on heränny on tullu sellanen ihme olo että missäs se mun mahani oikeen on. Tuntuu että se roikkuu niin kun joku kaljamaha. Päivän mittaan se taas ikään kuin nousee ja tuntuu sit taas olevan tielläkin välillä. Vauva on jo kyllä laskeutunut ja pää kiinnittynyt, johtuu varmaan siitä se mahan " roikkuminen" . :)
Mulla on kanssa turvotusta tullu aikamoisesti vähän vajaa kilo per viikko jokun kuuden viikon ajan. painoa tullu nyt sellanen 15kg. Kauhulla odotan sitä hikoilun ja vessassa ravaamisen määrää kun alkaa turvotus poistumaan..
nyt taidan mennä sohvalle lepäilemään ja toipumaan tentin rasituksesta. Hyvää loppu viikkoa kaikille :)
Annu rv 37+4
..että mulle tehtiin se esikoista odottaessa ja ei se mielestäni sattunut. Mutta sen johdosta sitten limatulppa irtosi. Varmaan johtuu tekijöistäkin millainen kovakourainen lääkäri on kyseessä.
Hormoonihirviö: Mulla on kans maha kovalla. Ihan kuin pikku kiviä tulisi persreiästä. Eikä vaiva lopu siihen kun vielä samaan aikaan oikean puolen pakarasta vetää suonella niin saamarasti ja esikoinen huutaa potalla että äiti laula! Eilen piti ukolle huutaa että tuu hakemaan toi pikku kannustaja pois kun ei voi keskittyä yhteen p..skantamiseen. Mä olen kokeillut kaikkea ummetuslääkkeitä ja nyt sitten päädyin ostamaan peräruiskeita. Vielä en ole käyttänyt niitä vaan olen säästänyt niitä pahan varalle.
Rapuäiti: Kyselit, miltä se limatulppa näyttää niin mulla oli se samanlaist kuin erittäin runsas valkovuoto, missä oli sitten verisiä viiruja. Sitä tuli sitten useampana päiväna perätysten.
Pylleröisellä taitaa olla tiukat paikat edessä! Onko sauna ja ikkunat pesty?? Ja piha haravoitu? Pidän peukkuja että syntyisi pian!!
Kipe rv 37
Terkkuja kaikille marrasmammoille ja niille, joista näyttää tulevan lokamammoja.
NIMBA: Tuntuu juuri samalta. Masu tuntuu kuin olis pienentynyt, alkuraskaudessa oli niin iso, että kaikki ihmetteli viikkoja, että niitä onkin vain niin vähän ja nyt on sitten toisin päin. No kahdella vikalla neuvola käynillä ei ole tuota painoakaan tullut, mutta onneksi tuo sf-mitta on kuitenkin kasvanut.
MARRASTIINA: Wautsi, ensi viikolla teillä on vaavi, veti ihan mielen haikeaksi, kun vain ajattelikin pientä kääröä. Erittäin paljon onnea sectioon ja toivotaan, että ei menis äkkilähdöksi ennen sitä.
SUPPAREIDEN kanssa taistelevat. Toivotaan, että ne voimistuisivat ja pääsisitte tosi toimiin, tämä tietenkin vain niille, joilla ajankohta on oikea =)
(.) Eipäs tässä sen kummempia, kävin hammaslääkärissä sitten 2,5 vuoden jälkeen ja hienolta näytti, ei reiän reikää. Itselläni ei suppareita ole juuri näkynyt, joskus yöllä joku satunnainen matkailija on esiintynyt. Laskeutumista ei ole vielä tapahtunut, ainakaan en ole huomannut mitään ja limaglöntit ovat pysytelleet sisällä. Poika kyllä potkii joskus rauhattomasti, aivan kuin haluais maailmaan tulla, mutta eihän meillä vielä paniikkia.
Älkää muuten vain koskaan erehtykö syömään tortilloja yhdeksältä illalla ja sitten nukkumaan kymmeneltä. Voi mikä liskojen yö ja kaupan päälle saatte valvoa puolet siitä. Auts.
Le Cheile ja Babóg 36+5
Marrastiinalle:Ihanaa ja onnea.Kohta sulla on pieni nyytti kainalossa:)Ihanaa,ihanaa,ihanaa...en ole yhtikäs kade..hih:)
Pylleröinen:Mulla on ihan samanlaisia ajatuksia ja fiiliksiä kuin sulla.Rasittaa kun ei edes tiedä kuinka paljon paikat on auki.Ku auki ne on ollut viikosta 32 lähtien ja siitä lähtien sitä vauvaa on todellakin odotettu.Tulppaa kans tulee ja suppareita mut sit ne supparit häviää kun tuhka tuleen..raivostuttavaa:(Oon niin väsynyt jo koko odotukseen ja masuun että:(Mä en pysty nykyään kun ajattelemaan/jännittämään et milloin se synnytys käynnistyy.Oliko se sinä pylleröinen jolla oli kans uhkana et vauva syntyy ennenaikasesti??vai oliko se joku toinen..ku ei nyt millään muista et jollakin oli kans sama ongelma et joutui vuodelepoon ja kortisoonipiikit sai vielä vauvan keuhkoille.Hassua et lääkärikin sanoi et se syntyy hetkenä minä hyvänsä ja täällä mä vaan kärvistelen vielä..heh:)
neeta&papu rv 38
Onnea ja tsemppiä kaikille joilla synnytys on jo lähellä, toivottavasti kaikki sujuu hienosti, eikä tarvitse enää kauaa odotella!
Meillä oli vauva masussa kääntynyt takaisin raivotarjontaan, jotten sillä saralla kaikki hyvin. Vaan eilinen neuvola käynti sai sitten pelon raskausmyrkytyksen kehittymisestä mieleen.
*Painoa oli tullut +1700g/viikossa, joten turvotusta on melkoisesti
*paineet oli noussut 119/83 (lähtöpaineet ollut 90/52, ja kun on alhaiset paineet ollut niin saisi kuulemma nousta yläpaine 30 ja alapaine 15)
*pääsärkee jatkuvasti, ensimmäisenä aamulla herätessa ja just heräsin päikkäreiltä ja edelleen särkee
*valkuaista pissassa yhden plussan verran, site kuulemma pitää soittaa neuvolaan jos menee kahdelle plussalle.
Että näillä eväillä mennään nyt eteenpäin, äipäpolilta just soitettiin, sinne olis aika ens viikon torstaina. Onneks kuitenkin pääsee neuvolaan perjantaina uudestaan. Toivottavasti tää kaikki on taas turhaa ja kaikki on hyvin.
Mutta nyt selvittelemään mitä ihmettä tuo koira vinkuu vaikka just tultiin ulkoata ja sitte vaikka sohvalle makaamaan jos vaikka pääsis tästä päänsärystä eroon.
Myy rv 35+4
Aluksi onnea Marrastiinalle syntymäpäivästä, se on jo todella lähellä:)
Eilen oli sitten lääkäri ja ultrattiin samalla ja perätilassahan tuo baby edelleen on. Voi hemmetin hemmetti, kun olin jo vähän tuuletellut että on tainnut vauveli kääntyä niin paskat. On vielä sellaisessa linkkuveitsiasennossa, että lääkäri piti erittäin epätodennäköisenä vauvan kääntymistä enää tässä vaiheessa. 1,5 viikon päästä on käännösyritys, jonka onnistumisen mahikset on kuulema ensisynnyttäjillä 50 %. Mulla on vielä vedetkin vähissä (en tiedä mihin ne on hävinneet), joten se vaikeuttaa tuota kääntämistä. Nyt tässä on sitten 1,5 viikkoa aikaa miettiä perätilassa synnyttämistä. Mä en oikein taida uskaltaa lähteä siihen hommaan. Luulis olevan tarpeeksi tuskaa työntää jo oikein päin, niin vielä linkkuveitsiasennossa perse edellä kaksinkerroin ja ensisynnyttäjä. Eihän siinä voi mitkään paikat kestää. Että eipä taida rohkeus minulla riittää. Te, jotka päädyitte perätilasynnytykseen, onko teidän vauvat " linkkuveitsiasennossa" ?
Vauva painaa tällä hetkellä n. 2 700 g ja muuten kaikki ok. Paniikinhan se iski päälle, kun vauva taitaa tulla tähänkin taloon sitten 2 viikkoa ennen laskettua aikaa ja en ole ehtinyt vielä oikein " asennoitua" . Paljon on vielä tekemättä. No, ehtiihän tässä vielä reilun pari viikkoa asennoitua. Mutta pelottavan lähellä se on. Sitten kun vielä eilen kuuntelin kaverin synnytyskertomuksen, jossa paikat oli revenneet ja pahasti ja oli vedetty imukupilla ja painettu mahan päältä väkisin vauvaa kohti synnytyskanavaa (ns. normisynnytys) yms. niin pelot perätilasynnytystä kohtaan vaan kasvoi. Näin jo viime yönä painajaistakin, että vedet meni ja vauva on perätilassa. Joutuukohan sitä silloin synnyttämään lapsen perätilassa, mikäli synnytys alkaa esim. ennen sektiota?
Näihin tunnelmiin tänään..
Xtreme 35+5
Jepsistä, minähän se olin, supistelun takia osastolla 31 viikolla muutaman päivän " kaikilla mausteilla" eli supparipiikit ja kortisonit ja nitrolaastarit sain, ja oli 34 viikkoon asti pakkolepoa. Silloin jo oli niitä suppareita, jotka näkyi käyrillä ja minä se en juuri tuntenu mitään... vihlontaa ym. ja paikat oli lähteny avautuun.
Sama oli nyt, kun oltiin polilla maanantaina, mä siinä rennosti makoilin käyrillä ja mies katteli että johan sua supistaa...!! Eli mulla tää vihlonta ja kuukautiskipukin jo ilm. on supistelua. Ja tosi rajun alakertatutkimuksen teki lääkäri ja tuumas että lisää auennu, ja nyt sitten sen jälkeen onkin ollut tätä että järki lähtee kun niin kipeitä supistuksia, olisin ihan valmis lähteen synnyttään mutta kun ei oo SÄÄNNÖLLISIÄ!!!
Limaa tulee niin että pahaa tekee, vertakin välillä mukana... Paikat on varmaan hurjasti auennu lisää näillä kipeillä suppareilla... Masu on hellänä, ihan kuin olis tuhat vatsalihasta tehnyt.. No kai kun monta päivää supistaa?! Hirvittää että kävisikin niin, etten lainkaan saa säännöllisiä, vaan alkaakin sit lopuks vaan tääl kotona ponnistuttaan...
Mies on vielä kolmisen tuntia töissä, sit katon jos pitäis varuiksi käydä salissa näytillä, anoppi kun on täällä hätäapuna lasten kanssa, huh. Jännät paikat....
Pylleröisen äippä sitkeästi vieläkin kotona:-/
Paljos sullan oli viimeksi kohdunsuu auki?Mulla oli se 2 cm mut nyt tietenkin voi olla jo enemmän kun on supistellut paljon.Pelottaa kans jos yht äkkiä oliskin noi epäsäännälliset supparit avannut kohdunsuun kokonaan ja rupeis ponnistuttamaan.Mun pahin painajainen..huiii.Pitäisköhän munkin mennä tarkastuttamaan tilanne synnärille??Miks se synnärille soittaminen on aina niin jotenkin kauhea kynnys???...hhmm...mut toivotaan meille jokaiselle paaaljon zup zup zup:)Tuli vielä mieleen et esikoisen kaa kun menin synnärille kun oli tullut monta päivää epäsäännöllisiä suppareita niin kohdunsuu olikin jo 8cm auki et sen takia nyt pelottaa et jos rupeaisikin ponnistuttamaan kotona..ehkä mä soitan huomenna synnärille ja kerron tilanteesta..jospa pääsis sit tosi toimiin:)
neeta&papu rv 38
Meillä vauva kanssa linkkuveitsiasennossa! Lääkäri sanoi, että se on välttämätön ehto perätilasynnytykselle. Jalat edellä tulevat sektioidaan ainakin kättärillä automaattisesti.
Mulle tämä vanhempi perätiloihin erikoistunut lääkäri sanoi, että ei se peppu sen pahempi ole ensin ponnistaa. Pylly on kuitenkin niiiiiin pieni verrattuna päähän ja alaosa on muutenkin joustava aivan eritavalla kuin pää. Tämä lääkäri ja pari kätilöä sanoivat, että perätila vauvat syntyvät monesti kuin saippuapalat juuri siksi, että pylly on päätä pienempi. Lisäksi perätiloissa ponnistuvaihe on lyhyempi kuin raivotarjonnassa olevissa synnytyksissä. Tutkimuksien mukaan itse perätilasynnyttäneet ovat kokeneet synnytyksen positiivisena kokemuksena, eivät mitenkään kamalana.
Mutta kuten eilen sanoin, kaikista synnytystavoista on liikkeellä kauhutarinoita. Niitä ei kannata välttämättä liikaa lueskella/kuunnella. Itselläni varmuus synnytystavasta syntyi, kun sain rauhassa jutella ja kysellä asiaan oikeasti erikoistuneiden ihmisten kanssa.
Minulle lääkäri sanoi, että vauva voi hyvin vielä kääntyä. Itsekin olen linkkuveitsiasennosta kääntynyt raivotarjontaan äitini kohdussa raskausviikolla 37.
Tsemppiä sulle! Älä turhaan jännitä sitä käännöstä. Itsekin stressasin sitä ja kauhulla odotin, mutta itse toimenpide ei mielestäni todellakaan ollut niin kamala kuin miten monet sen ovat kokeneet. Ja voit sanoa heti lääkärille, jos kääntäminen tuntuu liian kamalalta ja se keskeytetään.
Sun lantio kuvataan, jotta saadaan selville, voitko edes kokeilla perätilasynnytystä. Kaikki riskit rajataan pois, ketään ei laiteta kokeilemaan josko vauva mahtuisi perätilassa ulos. Vauvan kokoa tarkkaillaan ja jos paino lähtee hurjaan kasvuun, sektioidaan automaattisesti rv 39. Lisäksi, jos vauva ei synny viimeistään kaksi päivää lasketun jälkeen, ei käynnistetä, vaan sektioidaan.
Noema
En saanut unta, joten pari,kolmen tunnin tuskailun jälkeen, päätin nousta taaas ruokailemaan ja nettailemaan- terveellinen yhdistelmä! Olisi jo varmasti aika aloittaa ns. " huomispäivän" pinon, mutta elän vielä keskiviikkoiltaa...
Noema, kiitos rohkaisevista sanoista eilispäivän pinossa!
Toukkis ja myös Xtreme, minun täytyy myöntää, että en ole kyllä niin rohkea kuin Noema tässä mahdollisessa perätilasynnytyksessä. En edes tiedä, suostunko käännösyritykseen, jos sellaista ehdotetaan, epäilen että rohkeus/tahto siihenkään ei riitä. Tällä hetkellä mietin miksi tämä mahaasukas on ollut, ainakin omasta mielestäni, n. 2 kk joko poikittain tai perätilassa. Varasin ultran yksityisellä ensi viikoksi(rv 36), koska jonkin verran pyörii mielessä johtuuko pikkuisen asento napanuoran asennosta tai jostain muusta, jospa ultraamalla löytyisi jokin syy. Xtreme, linkkuveitsiasennosta en siis tiedä mitään vielä, mutta omien tuntemuksien mukaan mahaasukas olisi kyllä enemmän poikittain tällä hetkellä.
Marrastiinalle, Paljon Onnea ensi viikon sektioon (-huhh, voin uskoa, että jännittää...)!
Kaikille marrasmammoille toivotan Hyvää yötä -ja te, jotka olette jo nousseet uuteen päivään lukiessanne tätä, oikein mukavaa päivänjatkoa!
t. kasperina
(rv 35+)
Pylleröinen: Tekstisi on ihan kuin mun elämästä. Supistelee niin P**keleesti ja se painon tunne alapäässä...Ihan kun vauva väkisin yrittäisi tunkea itsensä ulos. Tuntee oikein kun puskee päällään. Mulla varmaan on super paksut ja vahvat kalvot ettei puhkea ikinä.
Kaksi aikaisempaa synnytystä onkin käynnistynyt korkeilla vesien menolla, eli pari tippaa on lapsivettä tullut ja sairaalassa sitten on puhkaistu kalvot kunnolla.
Eipä tässä onneksi enää kovinkaan pitkää aikaa tarvitse kärvistellä. Tuntuu vaan aika kuluvan äärettömän hitaasti näin loppuvaiheessa. Tämä viimeinen kuukausikin on kestänyt ainakin puolenvuoden verran.
Perjantaina olisi neuvolakin. Toivottavasti pääsisi sitä ennen kuitenkin synnärille, vaikka luulenkin että neuvolatädin ennustus menee pikkasen metsään kun uskoi mun olevan tositoimissa ennen perjantaita.
Olo on kun pikkulapselta jolta viedään tikkari kädestä. Ensin tulee lupaavia kipeitä suppareita ja sitten kun alkaa toivo herätä synnärille pääsystä niin johan laimenee supparitkin. Synnytyksen kestoksi voisikin merkitä pari kuukautta vauvan syntymän jälkeen. Suunnilleen niin kauan on selkää viiltänyt ja raastanut. Paikatkin on olleet pitkään auki, pehmentyneinä ja lyhentyneinä.
Onnea hänelle joka on ensiviikolla sektioon menossa (unohtui nimimerkki, sorry). Eiköhän me muutkin ajallaan jakauduta.
Muska 38+1