Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennusta raskausaikana?

31.01.2009 |

Onko muita, joilla olisi yleensä ollut raskausaikana olo mitä ihanin ja onnellisin, mutta sitten yllätten jossain raskaudessa masentaa ja on ihan aikaansaamaton olo? Minulla on aika vaikeita tunnetiloja, vaikka raskaus vasta aluillaan. Ehkä toisaalta pelkään menetystä, toisaalta omaa jaksamista...? Raskaus oli yllätys, vaikuttaneekohan sekin?

Kuulisin mielelläni muidenkin kokemuksia siitä, miten mielialat ovat raskausaikana heittäneet! Alkuun olin kyllä todella onnellinen kun raskaus varmistui, mutta nyt on tosi apea olo. Pelkään myös, että johtuuko se esim. siitä, jos raskaus onkin menossa kesken? Vai mistä moinen? Muutenkin vähän samankaltaisesti kireä olo kuin ennen kuukautisia...

apea äiti

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli alkuraskaudesta tosi masentunut olo, joka todennäköisesti johtui voimakkaista hormonimuutoksista. Luulen, että se on ihan yleistä muillakin, mutta siitä ei vain herkästi puhuta. Pelkäsin myös keskenmenoa, ja omaa selviytymistäni raskaudesta. Kolmen ekan kuukauden jälkeen olo helpottui ja en ole enää kärsinyt sen tyylisistä oireista.

Huomaan kuitenkin, että on ihan selkeitä "PMS-tyylisiä" -oireita edelleenkin, nyt ne vain ovat sellaisia "helposti suuttumiskohtauksia", eli hermot menevät helposti pienistäkin asioista. Saatan toisessa hetkessä olla kiltti kuin enkeli, ja hetken päästä olenkin ihan kiukkuinen jostain asiasta. Suuuttuminen on kaiken lisäksi tosi voimakasta, ihan niin kuin pari päivää ennen kuukautisia.

Tsemmpiä sulle, uskon, että ainakin tuo apeus lähtee vähitellen pois, mutta ihan normaalia on kaikenlainen hormoonivaihtelu myös koko raskauden ajan, joten ei sitä tarvitse pelätä. Kyllä se siitä sitten helpottaa - ainakin viimeistään silloin kun saa sen nyytin syliinsä! :)

Vierailija
2/3 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten oikeastaan kolmannessa ja vähiten toisessa raskaudessa. Ekassa olin fyysisesti ihan poikki, mutta en ehkä kuitenkaan niin masentunut. Minulla se liittyy pahvoinnin tunteeseen, kuvotukseen, en yleensä oksenna. Kolmannessa oli pitkään yökkiolo, ainakin sen kolme kuukautta, mutta kun se loppui, loppui se masennuskin. Ajattelen, että hormoneista tai sitten tartteis jotain ravintoaineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
23.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli todella toivottu ja odotettu se kolmas raskaus, jossa eniten oli masennusta. Yllätys ei raskaus ollut. Toivottavasti sinullakin menee vielä ohi.