Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten totutan vauvan vihannessoseisiin?

Vierailija
15.12.2010 |

Vauva 6,5 kk. Soseet aloitettu reilu 4 kk iässä. Vihanneksilla aloitettu. Maistellu, muttei koskaan ruvennu syömään niitä hyvin. Tarjonnu sekä kaupan että omatekoisia soseita. Nyt vihanneksia tai vihannes-lihasoseita ei syö lainkaan. Herkkuja tietysti menisi, mutta neuvolassa kehotettiin jättämään ne siks aikaa pois kunnes oppii syömään lämpimiä ruokia. Illalla menee vähän puuroa, mutta aamulla ei suostu puuroakaan syömään.

Onko normaalia? Tarviiko huolestua? Pärjääkö pelkällä äidinmaidolla+iltapuurolla? Tuntuu, että on ruvennu pissaamaan vähemmän. Pissavaippoja päivässä noin 4. Tämän asti kuitenkin painoa tullu aina hyvin. Seuraava neuvolakäynti vasta 2 kk päästä.. Onko muilla vastaavanlaisia ongelmia

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan aloitettiin juuri kasviksista ja puuroista, sitten kun niitä meni kunnolla tuli lihat ja hedelmät kuvioon...

Vierailija
2/12 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkuja ovat kaikki hedelmä- ja marjasoseet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan varmasti pärjää äidinmaidolla ja puuroilla, varsinkin jos imetät usein etkä koeta yösyömistä rajoittaa. Näet yleisvirkeydestä onko riittävästi nestettä ja ravintoa, tärkeintä on että pidät maistelukuvion ja rytmin oikeana: sillä sosemäärällä ei ole vielä suurensuurta merkitystä kalorien kannalta.

makuaisti ja herkkyyskaudet muuten merkitsevät ihan kauheasti, meillä ei kaupan kasvissoseet uponneet ollenkaan mutta itse soseutettu porkkana oli herkkua. Sama juttu parsakaalin ja kukkakaalin kanssa, kauppapiltit syljettiin kaaressa ja omasose upposi maistiaisina iloisesti. Ja ne hedelmäsoseet on mun mielestä ihan okei, ei ne yhtään sen makeampia ole kuin äidinmaito=).

Vierailija
4/12 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva 6kk, kiinteät aloitettu 4kk iässä. Vellit ja hedelmä-/marjasoseet pysyy sisällä mutta puuro ja vihannes-/kasvissoseet tulee kaaressa ulos. Imee usein myös yöllä. Neuvolassa ei oltu huolissaan ja painokin nousee tasaisesti. Itse vain alan huolestua ja seuraavaan neuvolaan on 2kk

Vierailija
5/12 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihannessoseita olet tarjonnut? Meillä ei lapsi suostunut syömään mitään limaista eikä perunaa juurikaan. Itse tein sitten soseet, bataatilla aloitin ja sitten porkkanaa, myöhemmin muilutin muita kasviksia sekaan hiljakseen.

Vierailija
6/12 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että kaikki vauvoille sopivat vihannekset on kokeiltu. Peruna on oikein inhokkilistalla. Itku alkaa heti, kun sitä yritän tarjota.

Mitetityttää vain se, että jos ei vihannekset uppoa lainkaan, niin mitäs jatkossa? Syökö vauvani vain hedelmiä, puuroa ja äidinmaitoa? Toivottavasti edes äidinmatoa menee vielä pitkään ja hyvin, koska meidän vauva ei sitä pullosta huoli..

Vierailija
7/12 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun keksin heittää valkosipulinkynnen keitinveteen. Nyt sitten ihmetelään, miten sen saisi syömään valkosipulitonta ruokaa :)

Vierailija
8/12 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jätä ne marja ja hedelmäsoseet kokonaan pois kunnes oppii syömään vihanneksia. Eräskin ystäväni alotti soseet hedelmäsoseilla ja eihän se vauva muuta olisi syönytkään sen jälkeen.

Itse aloitin bataatilla soseet ja sen jälkeen porkkanaa. Maissi ja peruna aiheuttvat oireita alkuun mutta hävisivät parin kk päästä.

Näkisin siis että ongelmasi on ennemminkin 'herkkuihin' tottuminen kuin vihanneksista kieltäytyminen. Ole sinnikäs. Tarjoa joka aterialla vaikka sitten se yksi lusikallinen porkkanaa (tai mitä valitset) ja jos ei mene niin ei mene. Sitten annat maitoa tai puuroa.

Vierailija
9/12 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jätä ne marja ja hedelmäsoseet kokonaan pois kunnes oppii syömään vihanneksia. Eräskin ystäväni alotti soseet hedelmäsoseilla ja eihän se vauva muuta olisi syönytkään sen jälkeen. Itse aloitin bataatilla soseet ja sen jälkeen porkkanaa. Maissi ja peruna aiheuttvat oireita alkuun mutta hävisivät parin kk päästä. Näkisin siis että ongelmasi on ennemminkin 'herkkuihin' tottuminen kuin vihanneksista kieltäytyminen. Ole sinnikäs. Tarjoa joka aterialla vaikka sitten se yksi lusikallinen porkkanaa (tai mitä valitset) ja jos ei mene niin ei mene. Sitten annat maitoa tai puuroa.

..lapsi voi myös pärjätä imetyksellä ja puurolla siihen asti kun oppii syömään sormiruokaa. Tutun lapselle soseet oli yöks, mutta heti kun oppi napostelemaan paloja, maistui melkein mikä vaan.

Entä jos sekoittaisit sinne puuron sekaan jotain? Näin aikuisen näkökulmasta tuntuu ihan hassulta laittaa vaikka porkkanaa puuroon, mutta eihän lapsi sillä tavalla ajattele, jos vaan maistuu.

Vierailija
10/12 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteiden kokeilu 5,5 kk ja ei meinannut tulla mitään. Juurikin hedelmä- ja marjasoseet upposivat mutta mikään muu ei. Minä sitten tein sellaisen ratkaisun, että kun oli kasvisruoan aika, otin lusikallisen kasvissosetta ja kastoin lusikan pään hedelmäsoseeseen. Sitten välillä jätin "kastamatta" ja pikkuhiljaa tottui kasviksiin. Mutta tämä ei kyllä käynyt mitenkään viikossa vaan vaati paljon enemmän aikaa. Myöskin huomasin sen, että meillä tuli 4 ylähammasta samaan aikaan joten kaksi kuukautta meni oikeestaan ihan puuro-maito-hedelmäsose linjalla kun ei yksinkertaisesti suostunut syömään muuta. Kun hampaat puhkesivat kokonaan, alkoi ruoka ihan yhtäkkiä maistua. eli meillä alkoi ruoat uppoamaan vasta 9 kk ikäisenä kunnolla. Siihen asti mentiin aika lailla suurimmaksi osaksi maidolla ja puurolla. Tämä vaan vaati meillä 3,5 kk aikaa. Joten kyllä se lapsi siihen oppii ja todellakin pärjää oikein hyvin maidolla ja puurolla, jos kerta puuroa syö. Monethan alkaa vasta 6 kk iässä ensimmäisiä kertoja kokeilemaan kiinteitä joten eihän teillä ole mitään hätää.

Vierailija
11/12 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin teinkin, jätin herkut pois. Seurauksena oli se, että kuukauden ajan ei suöstunu syömään muuta kun puuroa illasta. Joka päivä tarjosin. Eilen kokeilin taas hedelmiä, puoli purkkia meni hetkessä. Kysymys kuuluukin, tarjoanko vihanneksia, jolloin todennäköisesti soseita ei mee lainkaan vai annanko sittenkin välillä edes vähän hedelmiä/marjoja, jolloin oppii syömään edes jotain?

Vierailija
12/12 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sitä voit myös tehdä itse. Laita vellin sekaan pikkuhiljaa jotain vihannesta. Olen samaa mieltä, että ei kannata aikuisen ajatukseen 'typerästä ideasta' jämähtää.. vauva ei ajattele samoin. ELi kokeilemalla kaikkea saat kyllä onnistumaan.