Että ällöttää "etäinen isä ja sairaan äitiriippuvaiset lapset" -tyypiset perheet
Yhdessä tällaisessa kävin kylässä ja oli masentava kokemus. Lapset koko ajan äidissä kiinni, isän menemisiä ja tulemisia eivät edes huomaa. Äiti saanut viimeksi omaa aikaa ollessaan synnyttämässä nuorinta. Jos lapsille käy jotain (maitolasi kaatuu, kakka vaipassa) isä ei nosta persettään penkistä, vaan äiti joutuu sen emännöimisen ohessa hoitamaan kaiken.
Ja tämä ei ollut edes pahin. Tämäntyyppisiä perheitä Suomessakin on paljon.
Kommentit (52)
mutta välillä tuntuu, että tuollaisissa perheissä äidit haluavat lastensa olevan riippuvaisia itsestään. Miehen kiireinen työ ei ole este olla läsnäoleva isä.
Meillä mies on yrittäjä ja tekee siis pitkää päivää, mutta kyllä lapset vaan roikkuvat hänessäkin kiinni. Tosin minä kyllä yleensä olen se joka siivoaa kaatuneen maitolasin tai käy pyyhimässä kakkapyllyn, mutta mies jaksaakin sitten puuhastella lasten kanssa vaikka mitä. Katsoo elokuvia (silloin minä nautin omasta ajastani:), ottaa kodin remonttihommiin mukaan, joskus työasioillekin, kauppaan (minä haluan aina yksin mennä).
Kuopuksemme oli noin 2 vuoteen saakka todella äitiriippuvainen, mutta siitä huolimatta en mennyt salaa jumppaan, vaan ihan rehellisesti kävin jumpassa. Kyllä poika ajan kanssa oppi, että äiti ei häviä vaikka on hetken pois. Nyt on jopa enemmän isänsä perään kuin minun (paitsi iltaisin äidin pitäisi laittaa nukkumaan, mutta aamulla kelpaisi vain isä:).
Eli äidit laittakaa ne miehet olemaan lastensa kanssa!
Totta puhut, mutta jos äidin täytyy "laittaa isä olemaan lastensa kanssa" tai muuten on äidin oma syy että isä jää etäiseksi, niin eihän silloin edelleenkään perheessä vallitse tasa-arvo, vaan nainen organisoi, järjestää ja ohjeistaa ja isä on sitten äidin pikku apulainen,kun käskystä viettää jälkikasvunsa kanssa aikaa.
Missä on omilla aivoilla ajattelevat miehet?!?
koska suomessa on kuitenkin niin lyhyet tyoajat. asun englannissa ja useimmat isat eivat nae lapsiaan viikolla ollenkaan (ei meillakaan).
koska näet oman perheesi tai oman lapsuudenperheesi heissä?
Vaan koska olen aika feministinen luonne ja minusta on hirveää että toinen vanhempi (siis äiti) laitetaan niin koville, kun toinen on kuin vierailija perheessä. En siis oleta että kaikki jaetaan fifty fifty mutta tuollainen kärjistetty wanhanajan jako oksettaa. Yksi päivä juttelin erään äidin kanssa, joka kertoi että hänen täytyy käydä SALAA jumpassa 5-vuotiaalta lapseltaan. Jos kertoisi että aikoo lähteä, tulisi hirveä huuto. Ja tällä lapsella on isäkin, joka kyllä harrastaa harva se päivä eikä mitenkään salaa. Ja kun tämä nainen on työmatkalla, kummasti miehen vanhemmat "sattuvat" tulemaan kyläilemään pariksi päiväksi = ei viitsi paria päivää omaa lastaan katsoa. Hyiks!
hoidan lapseni ihan mielelläni. Feminismi kun ei ole sitä, että saa jättää lapsensa heitteille tai edes sitä, että saa tehdä lapsen ja vaatia sitten miestä sitä hoitamaan.
Anna kunkin perheen elää omanlaistaan elämää ja keskity sinä omaasi. Jonkun mielestä sinun tapasi elää voi tuntua arveluttavalta.
meillä ainakin mies jotenkin "vetäytyy" kun on vieraita. Eli minä joudun emännöimään. Arjessa kuitenkin osallistuu paljonkin. Mikä lie "esiintymiskammo" sillä on kun on muita paikalla!!!
Eikö se lapsi ole han yhtä lailla sen miehen lapsi?
Vaan koska olen aika feministinen luonne ja minusta on hirveää että toinen vanhempi (siis äiti) laitetaan niin koville, kun toinen on kuin vierailija perheessä. En siis oleta että kaikki jaetaan fifty fifty mutta tuollainen kärjistetty wanhanajan jako oksettaa. Yksi päivä juttelin erään äidin kanssa, joka kertoi että hänen täytyy käydä SALAA jumpassa 5-vuotiaalta lapseltaan. Jos kertoisi että aikoo lähteä, tulisi hirveä huuto. Ja tällä lapsella on isäkin, joka kyllä harrastaa harva se päivä eikä mitenkään salaa. Ja kun tämä nainen on työmatkalla, kummasti miehen vanhemmat "sattuvat" tulemaan kyläilemään pariksi päiväksi = ei viitsi paria päivää omaa lastaan katsoa. Hyiks!
hoidan lapseni ihan mielelläni. Feminismi kun ei ole sitä, että saa jättää lapsensa heitteille tai edes sitä, että saa tehdä lapsen ja vaatia sitten miestä sitä hoitamaan.
Onhan se jumankauta todella arveluttavaa, että isä hoitaisi omaa lastaan. Suorastaan hirveää.
Lapsikin kärsii kauheast oman isän rakastavasta hoidosta.
Anna kunkin perheen elää omanlaistaan elämää ja keskity sinä omaasi. Jonkun mielestä sinun tapasi elää voi tuntua arveluttavalta.
Mies vaihtanut vaipat ehkä kymmenen kertaa (meillä kaksi lasta). Minä siivoan, laitan ruoat, hoidan kaiken lapsiin liittyvän. Mies sitten rakentaa taloa. En ole kotiäiti vaan päivätöissä.
kuten niin kovin usein on (tämänkin palstan perusteella), ei miestä voi vaatia sitä lasta hoitamaan. Ei feminismi ole sitä, että välineellistää miehen!
Johtuen minun mielenterveysongelmistani. Ahdistun jos joudun ottamaan liikaa vastuuta, joten en voi olla kotona koko päivää lapsen kanssa. Joitakin tunteja pärjään kyllä, sitten vetäydyn omiin oloihini.
Aikuinen, vastuullinen mies ei jätä omaa lastaan vaille isän huomiota, ellei ole luuseri ja kusipää. Ihan sama, miten se lapsi on alkunsa saanut, lapsi kärsii tilanteesta, jossa isä ei välitä ja huolehdi hänestä, vaikka asuu saman katon alla.
kuten niin kovin usein on (tämänkin palstan perusteella), ei miestä voi vaatia sitä lasta hoitamaan. Ei feminismi ole sitä, että välineellistää miehen!
vanhempi poika on edelleen tuota mallia, joka ei "osaa" tehdä mitään kotitöitä.
Mun mies sen sijaan tekee kyllä kaikkia hommia, hoitaa lapsia, laittaa ruoat yms. Meillä siis se tekee, joka paremmin ehtii. Mutta munkin miehellä on ajatusmalli hiukan sovinistinen eli hän kokee auttavansa mua, kun tekee kotitöitä. Ja usein laittaa sälekaihtimet pimeällä kiinni, kun puuhailee keittiössä. On hänen mielestään noloa, vaikka laittaa ruokaa mielellään :D
Ihan sama mulle, pääasia, että tekee ja osallistuu ihan omatoimisesti. Eikä kauheasti odota kiitoksia tekemisistään, kun ei muakaan kiittele. Mutta näistä asioista on kyllä keskusteltu ja huomaan, että kotoa on tullut nuo opit. Ja anoppini oli alkuun myös ihmeissään, kun odotin miehen osallistuvan hommiin. Nyt kyllä anoppikin on tyytyväinen miehen toimintaan, mutta alkuun tuntui, että anoppi piti mua ihan tyrannina.
Kun vauva "tissittelee" ensimmäisen vuoden, eikä sitä MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa opettaa juomaan pullosta, niin kyllähän siinä moni isä jää aika ulkopuoliseksi. Täälläkin usein korostetaan ÄIDIN ja vauvan kiintymyssuhdetta, ja pohditaan, voiko vauvan jättää isälleen HOITOON...
Itse imetin esikoista 4,5kk-niin isin poika :)
Kuopusta imetin 9kk-isin poika hänkin :)
Ajatella, mieheni tekee muutakin lasten kanssa kuin syöttää pullosta maitoa :D Opetteli vaihtamaan vaipan heti esikoisen aikaan, monesti pötköttelivät vauvan kanssa sohvalla. Saattoi mennä tunti pari siinä :) Mieheni teki vaikka mitä lasten kanssa vauvasta asti :) Vaikka hän ei tissejä omistakaan, hän on todella tärkeä lapsille :)
Nyt on kolmas tulossa, aion imettää nytkin ja uskon että tästäkin tulee isinvauva :)
Lapsi tarvitsee isäänsä, mutta ei sekään anna minulle oikeutta välineellistää isää hoitoautomaatoksi.
Suurin osa maailman lapsista kasvaa ihan täysipäisiksi aikuisiksi, vaikka isänsä eivät vaihda lasten vaippoja tai edes siivoa. Se ei tarkoita, että mies saisi moisista töistä laistaa, mutta ei ole feminismiä vaatia miestä tekemään asioita, jotka ovat olemassa siksi, että nainen on toiminut tietyllä tavalla.
Lapsi tarvitsee isäänsä, mutta ei sekään anna minulle oikeutta välineellistää isää hoitoautomaatoksi.
Suurin osa maailman lapsista kasvaa ihan täysipäisiksi aikuisiksi, vaikka isänsä eivät vaihda lasten vaippoja tai edes siivoa. Se ei tarkoita, että mies saisi moisista töistä laistaa, mutta ei ole feminismiä vaatia miestä tekemään asioita, jotka ovat olemassa siksi, että nainen on toiminut tietyllä tavalla.
Siis lapsi kyllä tarvitsee isäänsä, mutta isältä ei tarvitse odottaa että osallistuisi jotenkin lapsen elämään? Tai siis miestä ei ainakaan saisi pakottaa. Sinänsä jos nainen päättää tehdä lapsen yksin. Siis ihan yksin. Ei mies elä taloudessa. Niin sittenhän se on naisen homma hoitaa koti ja lapsi. Mutta jos mies asuu samassa taloudessa, on todellakin oletettavaa että hän osallistuu myös lapsen kasvatukseen ja kodin hoitoon.
Minun mielestäni sohvalla löhöävä mies on vain hyvin laiska. Ja silloin pitääkin patistaa että hän auttaa. Onhan se aika omituista että nainen hoitaa kaiken o_O
kuinka paljon osallistuu. Ei se aina ole siitä äidistä kiinni, eikä ole ihan pakko äitiä siitä syyllistää/halveksia, jos isä ei ole läsnä. Oman kokemuksen mukaan aika usein vaan on niin, että naispuoliset tuntevat lapsenhoidon tärkeämmäksi kuin miespuoliset. Siis usein, ei aina. Se vaan on biologiaa, ei kaikkea voi eikä mielestäni tarvitse tasa-arvoistaa. Onhan se surullista miten isien mielestä tv:n fudis on tärkeämpää kuin jälkikasvun ruokkiminen, mutta näin se usein menee.
Totta puhut, mutta jos äidin täytyy "laittaa isä olemaan lastensa kanssa" tai muuten on äidin oma syy että isä jää etäiseksi, niin eihän silloin edelleenkään perheessä vallitse tasa-arvo, vaan nainen organisoi, järjestää ja ohjeistaa ja isä on sitten äidin pikku apulainen,kun käskystä viettää jälkikasvunsa kanssa aikaa.
Missä on omilla aivoilla ajattelevat miehet?!?
muutoin kuin niiden asioiden suhteen joista he nauttii. Tää on maailman järjestys parisuhteissa ja monessa muussakin asiassa. Niin se vaan on että miehenä voin valita mitä teen ja milloin teen. Jos perhe elämä vituttaa niin lähden kävelemään. Naisesta tulee yh-horo mutta mun oma elämä ei siitä kärsi.
Mua sapettaa tää miesten tasa-arvon perään jauhaminen miesten vapauden kustannuksella. Meistä kaikista ei ole pullantuoksuiseksi perheenisäksi mutta mistä v*tusta sen voi tietää ennen kuin on oikeesti kerran keitetty siinä liemessä? Senhän tietää vasta kokeilemalla. Eikä voi tietää etukäteen millaseksi nainen muuttuu vaikka synnytyksen jälkeen, onko enää haluttava tms. Se eroottinen puoli osaltaan vaikuttaa miehen jaksamiseen ja motivaatioon kotitöissä. Yksilönvapauteen kuuluu oikeus valita. Jos mies ei halua osallistua niin miehen ei tarvitse osallistua. Yksinkertaista!
Vauvan imetys on vain osa vauvan hoitoa. Vaikka äiti kuinka imettäisi täysin, jää isälle huima nippu muita asioita, joita hän voi tehdä. Vauvaa voi pidellä sylissä ihan imettämättäkin. Vauvaa voi kylvettää, vauvaa voi viedä ulos kävelylle jne.
Vähän saa olla kädetön isä, että jää imetyksen vuoksi ulkopuoliseksi.
Meillä on useampi lapsi, jotka ovat olleet pelkällä tissillä sen puolisen vuotta. Sen jälkeen sitten lisäruokien kanssa. Ja kummasti on isänsä osallistunut sitten _ihan kaikkeen muuhun_ paitsi imetykseen. Imetyksessäkin on "osallistunut" mm. kantelemalla sohvalla istuvalle vaimolle juomista :) ja muutenkin mahdollistamalla imetystä.
Tosin eipä mulla olisikaan tällaista laumaa lapsia, jos ei olisi osallistuvaa, fiksua miestä - joka on isänä mm. hösäävämpi vanhempi kuin minä, äiti.