Voi kamala, näin äsken ostoskeskuksessa itkevän nuoren äidin......
Vauvan kanssa. Äiti istui penkillä vauvan kanssa, vauvalla oli kasvot aivan siniset ja itki täyttä kurkkua. Äiti toisteli itku kurkussa voi pieni kulta raasu älä itke ei mitään hätää ja pussaili itkevää vauvaa. Olikohan vauva paleltunut pahoin vai mikähän sillä oli? Teki ihan pahaa itselläkin.
Kommentit (64)
ei olisi tarvinnut olla yksin ja vaikka sanoa "olen tässä, jos haluat autan ja vaikka itken kaverina jos siitä on apua :)" Usein pelkkä toisen läheisyys auttaa ja saattaa sitten rauhoittaa äitiä ja sitä kautta myös lasta.
kaunis ajatus mutta suomalaiset tuntien vastaukseksi voisi tulla että painu vittuun. Sillä lailla suomalaiset yleensä reagoi jos joku vieras uskaltaa avata suunsa.
ei olisi tarvinnut olla yksin ja vaikka sanoa "olen tässä, jos haluat autan ja vaikka itken kaverina jos siitä on apua :)" Usein pelkkä toisen läheisyys auttaa ja saattaa sitten rauhoittaa äitiä ja sitä kautta myös lasta.
kaunis ajatus mutta suomalaiset tuntien vastaukseksi voisi tulla että painu vittuun. Sillä lailla suomalaiset yleensä reagoi jos joku vieras uskaltaa avata suunsa.
kannattaa käydä välillä Suomessa niin totuus ei unohdu..;))
t. 31
tarkoitukseni ei ole loukata, toivottavasti osaan esittää kysympykseni tarpeeksi hyvin. Haluaisin siis ihan vilpittömästi tietää, millä tavalla kyseistä äitiä olisi voinut auttaa? Eli siis, jos minulle kävisi noin, että alkaisin itkeä, kun vauvani itkee, ja joku tulisi kysymään, voiko auttaa, niin mitä sanoisin kysyjälle, miten hän oikeasti voisi minua auttaa?
Kysymään että onko joku hätänä mutta olin siskoni kanssa ja sisko sanoi että älä mene ja ettei vauvalla ole hätää. :-P
Kai nyt urpokin näkee, että vauvalla on joku hätä, oli se sitten koliikki, hengenahdistus, kylmettyminen, väsy, nälkä tai hermoraunio äiti. Eivät vauvat itke turhaan, aina on joku syy. Eivätkä itkevät äidit ole kaukaa kierrettäviä mörköjä.
Vauvat itkee. Jotkut jopa niin, että taju lähtee. Jos lapsesta lähti kova ääni: hätä ei voinut olla kovin suuri. Jos hengitystiet tukossa, niin pihinääkään ei kuulu. Veikkaisin, että nälkä on reissussa äitynyt niin pahaksi, ettei malta enää huolia edes rintaa.
Minulla oli todella kovaääninen vauva. Olisin kyllä hyväntahtoiset "auttajat" lähettänyt kirpeiden terveisten kera sinne missä pippuri kasvaa.
Siis aika monta kertaa sais tuolla kaupungilla pysähtyä, jos jokaista itkevän vauvan äitiä jäis tukemaan ja auttamaan. Hei, vauvat todellakin itkevät. Ja jos olisi todellinen hätä, niin tämä äiti olisi kyllä itsekin pyytänyt apua.
tarkoitukseni ei ole loukata, toivottavasti osaan esittää kysympykseni tarpeeksi hyvin. Haluaisin siis ihan vilpittömästi tietää, millä tavalla kyseistä äitiä olisi voinut auttaa? Eli siis, jos minulle kävisi noin, että alkaisin itkeä, kun vauvani itkee, ja joku tulisi kysymään, voiko auttaa, niin mitä sanoisin kysyjälle, miten hän oikeasti voisi minua auttaa?
Minulla oli todella kovaääninen vauva. Olisin kyllä hyväntahtoiset "auttajat" lähettänyt kirpeiden terveisten kera sinne missä pippuri kasvaa.
Sä et varmaan olis itkeny siellä ostoskeskuksessa sitten...
Siis aika monta kertaa sais tuolla kaupungilla pysähtyä, jos jokaista itkevän vauvan äitiä jäis tukemaan ja auttamaan. Hei, vauvat todellakin itkevät. Ja jos olisi todellinen hätä, niin tämä äiti olisi kyllä itsekin pyytänyt apua.
kysyä, voiko auttaa. Täällä palstalla sitten ehtii tuntikausia esittää pyhimystä ja ruotia toisten asioita. Tositilanteessa sitten ollaan niin varmoja omasta erinomaisuudesta, että jätetään apua tarvitsevat omilleen.
"Joskus pelkkä puhuminen auttaa"
Omasta kokemuksesta: ei auta ainakaan minua tuossa tapauksessa. Joudun vauvan rauhottelun ja tissin tarjoamisen lisäksi vielä näkemään vaivaa sosiaaliseen kanssakäymiseen ja koen tilanteen nolona ja vielä entisestään rasittavampana.
Mitä apua siinä voi ostoskiireissään antaa? Viedä vauvan kotiinsa ja sanoa äidille, että tule joulun jälkeen hakemaan?
Minulla oli todella kovaääninen vauva. Olisin kyllä hyväntahtoiset "auttajat" lähettänyt kirpeiden terveisten kera sinne missä pippuri kasvaa.Sä et varmaan olis itkeny siellä ostoskeskuksessa sitten...
hormonihöyryissäni kyyneleitäkin tirauttaa. Itseasiassa itkin aika useinkin ja joskus jopa täysin ilman ilmeistä syytä.
Et siis siskosi mieliksi mennyt, vaikka meinasit? NICE! Varsinaista tyhjäpäämenoa teillä kummallakin, suoraan sanottuna. Parempi etten sanokaan enää enempää.
Meinasin mennä Kysymään että onko joku hätänä mutta olin siskoni kanssa ja sisko sanoi että älä mene ja ettei vauvalla ole hätää. :-P
ja usin olin tosi rikki ja uupunut, kun huuto alkoi milloin missäkin ja lohduttaminen ei auttanut.
Silloin ajattelin ,että pitäis alkaa käyttää jotain " SAA AUTTAA" rintamerkkiä. Muistan että vain kahdesti vastaavassa tilanteesa tuntematon pydähtyi viereeni ja tarjosi apuaan. Kyllä lohduti nuo hetket.
Itse kyllä yitän tarjota apuani, aina ei voi tilanetta korjata mutta lohduttaa kyllä. Sillakin riksillä olisin ap tilanteessa mennyt kysymään voinko auttaa, vaikka vastassa olisi voinut olla joku moukka.
Ja sinä "fiksuna" kypsänä äitinä et sitten mennyt apuun?!
Hohhoi...
tai hengitys vaikeuksia? mikset mennyt kysymään tai tarjoomaan apuasi
Jos lapsella on hengitysvaikeuksia, hän ei todellakaan pidä kovaa ääntä. Koska henki ei kulje. Päätelmä: Lapsi oli sinininen KOSKA huusi niin kovaa.
Seuraavalla kerralla Ap varmaan menee rohkeammin mutta pehmeästi kysymään, onko joku hätänä tai voisiko olla avuksi.
Minusta olisi kiva, että huomioisimme toisemme paremmin, itkevä äiti tai itkevä vauva ei tosiaan ole mikään mörkö, jota tulee vältellä tai kaihtaa. Äiti osaa kyllä sitten sanoa, jos ei ole hätää tai jos apua ei tarvita. Joskusmyötätunto tai avun tarjoaminen ja avun saaminen on kullanarvoista, se påinttyy mieleen jos se sattuu oikealla hetkellä juuri silloin kun sitä oikeasti kaipaisi.
Välitetään toisistamme, jookos! :)
Olisihan apua voinut tarjota, mutta ihan oikeasti, mitä ulkopuolinen voisi tuossa tehdä? Kaapata lapsen syliinsä "annas kun mä näytän, miten vauvaa hoidetaan kun sä et selvästikään osaa". Tarjota äidille nenäliinaa? Kahvikupillisen? Soittaa taksin? Mitä ajatte takaa te, jotka olisitte tietenkin rientäneet auttamaan...