Nämä "lapset eivät saa yhtään lahjaa-ei ole rahaa-" aloitukset
Ei itsellänikään ole häävi rahatilanne. Mutta te jotka olette tässä tilanteessa. voitteko käsi sydämellä sanoa, ettei ole tullut syksyllä ostettua yhtään mitään turhaa? Minkä olisi ehkä voinut jättää ostamatta ja säästää rahat lasten lahjoihin??
Jos on jatkuvasti noin tiukkaa, niin luulisi, että vaikka vuoden keräilisi pulloja, palauttaisi ne ja pistäisi kolikot jemmaan. Kyllä sillä varmasti kivan joulu sillä summalla lapsille saisi.
Äkkinäiselle talouden konkurssille ei tieten voi mitään. Mutta joidenkin ahdinko olisi varmasti voitu ennakoimalla välttää.
Kommentit (42)
Pahoittelut jos siltä tuntui. Jos joillakin on sama tilanne joulusta toiseen niin luulisi, että sen muutoksen eteen olisi valmis tekemään jotain, jotta lapsilla olisi kiva joulu???
Näitä aloituksia on ollut palstalla nyt melko monta.
ap
heti agressiolla vastaan ja haukutaan syyllistämisestä. Eikö tätä asiaa kannattaisi ihan oikeasti miettiä vastaisuuden varalta?
Niitä lahjoja voi ostaa vaikka läpi vuoden, joulun ei pitäis yllättää ketään. Tulee joka vuosi samaan aikaan.
Vuodesta toiseen nyt on eri juttu mutta tässä taloustilanteessa ei tunnu koskaan tietävän.
Silloin voisi jo valmistautua seuraavaan jouluun. Sitten olisi kaikilla hyvä mieli ensi jouluna eikä tarvitsisi stressata varsinkaan lasten lahjoista :)
että toivottavasti ei ole rahaa ostaa sitten tupakkaakaan tai alkoholia.
Niin sitä joutuu säästämään jo niihin välttämättömimpiin (esim. lapsen talvivaatteisiin, vaikka ostaisi halvallakin).
Ja turhuuksiakin on monen hintaisia... Itse olin aikoinana tosi köyhä (laoseton) opiskelija, ja kaikki piti hommata mahdollisimman halvalla ja silti välillä söin 2 viikkoa vaan riisiä ja ketsuppia. Joskus sitten olin kirpparilta löytänyt yhden lempikirjoistani huimaan 50 sentin hintaan ja taisinpa ostaa ostaa jonkun kaupan halvimman suklaapatukan ilokseni. Kerroin löydöstäni yhdelle tutulle ja mainitsin että oli tosi ihana lukea kirjaa ja syödä suklaata pitkästä aikaa (suklaata siis ostin ehkä 2 kertaa vuodessa) jonka sitten piti mainita että eikö noikin rahat olisi mun tilanteessa voinut säästää järkevämpään.
Mutta itse koen turhana sen, että jaetaan neuvoja siitä, mitä näiden ihmisten kannattaisi tehdä toisin. Ei kaikilla ole sellaista elämänhallintaa ja organisointikykyä, että raha pysyisi hyppysissä. Ei, vaikka nämä ihmiset ovat vanhempia. On vaan hyvä asia, että heitä autetaan, ettei lapset joudu pettymään jouluna.
Ja tilanne oli se että olen ollut kotihoidontuella kotona, eli rahaa ei ole ollut yhtään ylimääräistä oikeastaan missään vaiheessa vuotta.
Nyt piti aloittaa työt joulukuussa ja talouden tietysti parantua, lapset menivät päiväkotiin ja kotihoidontuki loppui. Sitten soittikin pomo ja ilmoitti että työni alkaa vasta tammikuussa. Eli rahaa ei tule mistään. Tai tulee tietysti sitten takautuvasti jostain, mutta ennen joulua on turha odottaa.
Mitään säälipisteitä ei ollut tarkoitus kerätä vaan vinkkejä joulutunnelman luomiseen ilman rahaa. Aina ennen kun sitä rahaa on ollut vähän laittaa joulua. Aina ennen olen myös saanut veronpalautuksia millä joulua on laitettu, nyt maksoinkin sitten mätkyjä...
En osannut tähän tilanteeseen varautua mitenkään...
Oli ihanaa huomata että täällä missä yleensä kyräillään ja haukutaan oli ihmisiä jotka haluavat auttaa ja sain paljon ihania vinkkejä jouluun.
Jos nyt tuhlataan lahjoihin, miten selvitään tammikuusta? Itsekin ennen ihmettelin, että miten joillakin ei muka ole varaa. No kyllä meilläkin jotain ostetaan. Mutta kun on maksettavana vielä asuntolainaa, ja työssäkäymisen kulut tavallista suuremmat ja pienet tulot, ja molempien työt loppuvat maaliskuussa, niin eipä tee paljon mieli tuhlata nyt sen enempää kuin ennenkään. Ja kun auntolainan päälle joutuu ottamaan lainaa perintöveron maksamista vartenkin, niin siinäpä sitä ollaan. Tähän nyt tietysti joku sanoo, että myykää perintö, mutta entäpä jos kukaan ei osta, tai ei haluta myydä. Mieluummin kitistään nyt, jotta lapset saavat ainakaan ihanan sukutilan itselleen. Valintojahan nämä ovat. Vyötä kiristetään silloin, kun se katsotaan tarpeelliseksi. Jos tässä olisi meillä vielä päällä vakavaa sairastumista tai yrityksen konkurssi kuten joillakin voi olla, niin eipä juuri joulun tunnelmaa löytyisi kiven altakaan. Elämä vaatii joskus sopeutumista, ja myös ennakointia, meillä tämä nyt toimii, mutta ymmärrän hyvin että joillekin joulu voi olla melkoinen rasite.
Minkä ihmeen takia jos ei työt kerta alkaneetkaan??
hölmöä mitään ostaa seuraavaa joulua varten,
tai ainakaan minä en osaa tietää, mitä lapset lähes vuoden päästä haluaisivat edes.
Oli ihanaa huomata että täällä missä yleensä kyräillään ja haukutaan oli ihmisiä jotka haluavat auttaa ja sain paljon ihania vinkkejä jouluun.
Ihanaa kun joulumieltä löytyy!
että on perheitä joissa lapsi ei saa yhtään lahjaa. Tai edes jouluna kunnon ruokaa.
En millään ehtinyt varautua.
Viime kesänä laitoin tänne aloituksen että ruvetaankos nyt säästämään niihin lasten lahjoihin euro/vko ja kiertelemään kirppareita ettei tarvitse sitten jouluviikolla äkäillä.. yllättäen en saanut yhtään vastausta ;)
Rahat oli tosi tiukalla, silti sain lapselle lahjat ostettu. Ostin ekat lahjat jo kesällä. Mun mielestä ihan omaa tyhmyyttä jos ei viitsi vaivautua ja jättää kaikki joulukuulle jolloin huomaa että "oho, mulla ei oo rahaa"
Olen nyt 6v. ollut poissa työelämästä, ollut äitiyslomalla ja hoitovapaalla eli kituuttanut pienillä tuloilla.
Tänä vuonna ihan hävettää kuinka vähän olen rahaa käyttänyt lahjoihin. Omien lasten lahjoihin ei ole mennyt edes 20€/lapsi.
pois koneen äärestä. ulos kävelylle pulloja etsimään! kyllä 10 euroa ehtii jouluaattoon mennessä saamaan kasaan. Sitten kirppikselle.
Jos toisilla menee huonosti niin mitä helkuttia tulet siihen moralisoimaan?
En muuten kuulu noihin aloituksen henkilöihin; meillä on 5v. ainokaiselle pikkuprinsessalle korkeampi kasa lahjoja kuin lapsi itse. Hyvä palkka molemmilla.