Nämä "lapset eivät saa yhtään lahjaa-ei ole rahaa-" aloitukset
Ei itsellänikään ole häävi rahatilanne. Mutta te jotka olette tässä tilanteessa. voitteko käsi sydämellä sanoa, ettei ole tullut syksyllä ostettua yhtään mitään turhaa? Minkä olisi ehkä voinut jättää ostamatta ja säästää rahat lasten lahjoihin??
Jos on jatkuvasti noin tiukkaa, niin luulisi, että vaikka vuoden keräilisi pulloja, palauttaisi ne ja pistäisi kolikot jemmaan. Kyllä sillä varmasti kivan joulu sillä summalla lapsille saisi.
Äkkinäiselle talouden konkurssille ei tieten voi mitään. Mutta joidenkin ahdinko olisi varmasti voitu ennakoimalla välttää.
Kommentit (42)
hölmöä mitään ostaa seuraavaa joulua varten,
tai ainakaan minä en osaa tietää, mitä lapset lähes vuoden päästä haluaisivat edes.
Mun lapset on rukanneet lahjalistat ja tiettää että niitä kaikkia ei tule saamaan. Yleensä olen ostanut myös jotain ihan omasta päästä. Ei kumpikaan esim. ole toivonut pyjamaa, mutta sen tulevat saamaa ja pussilakanat.
Joskus ihmiset ovat kyllä vain laiskoja...
ap
kun niin monet juo pussikaljaa kun ulkona on -10 ja reipas tuuli. Lumihangestakin ne pullomeret erottuvat kovin kivasti.
pois koneen äärestä. ulos kävelylle pulloja etsimään! kyllä 10 euroa ehtii jouluaattoon mennessä saamaan kasaan. Sitten kirppikselle.
hölmöä mitään ostaa seuraavaa joulua varten, tai ainakaan minä en osaa tietää, mitä lapset lähes vuoden päästä haluaisivat edes.
Mun lapset on rukanneet lahjalistat ja tiettää että niitä kaikkia ei tule saamaan. Yleensä olen ostanut myös jotain ihan omasta päästä. Ei kumpikaan esim. ole toivonut pyjamaa, mutta sen tulevat saamaa ja pussilakanat.
vaan ihan sitä, että vuoden aikana lapsi muuttuu ja kehittyy paljon, nyt jouluna 9v voi tykätä tietyistä asioista vaikka ensi kevääseen asti, kesällä saattaa tulla muita uusia kiinnostuksen kohteita. Ja jos mulla olisi erittäin vähän rahaa käytössä, en lahjaksi antaisi yöpukua, sen koon tosiaan voi ennakoida.
jos sukulaisilta ja tutuilta tulee jokunen lahja niin ei sitten vanhempien tarvii vähistä rahoista pihistää vaan voi käyttää esim parempiin ruokiin. Ja meillä ainakin käy yhtä lailla kirpparilahjat kun uudetkin, kunhan on käyttöikää vielä jäljellä. LAstenkin on hyvä ymmärtää ettei kaiken tarvi olla uutta ja hienoa. Eikä meillä ole edes rahavaikeuksia..
hölmöä mitään ostaa seuraavaa joulua varten, tai ainakaan minä en osaa tietää, mitä lapset lähes vuoden päästä haluaisivat edes.
vaan ihan sitä, että vuoden aikana lapsi muuttuu ja kehittyy paljon, nyt jouluna 9v voi tykätä tietyistä asioista vaikka ensi kevääseen asti, kesällä saattaa tulla muita uusia kiinnostuksen kohteita. Ja jos mulla olisi erittäin vähän rahaa käytössä, en lahjaksi antaisi yöpukua, sen koon tosiaan voi ennakoida.
seuraavaa joulua varten?
Yöpuku ja pussilakat oli nyt vaan esimerkkejä.
jotka ei oikein haltsaa raha asioitaan.tiedän, koska mulla tuttava piirissa on muutama tälläinen ihminen. Ihania ihmisiä ovat, mutta eivät osaa/viitsi/välitä suunnitella talouutta. Äiti joka on yh,saa samat tuet kuin minäkin. Asumme kumpikin kerrostalossa,terveet lapset ja ei autoa. Minulla rahat riittää aina loppukuuhun asti, koska maksan aina laskut ensin,sitten varaan ruoka rahan ja katson jos jotain jää niin ostan kirpparilta vaatetta yms mitä on tarvis. tämä kaveri on nyt taas viikko ennen seuraavaa "tiliä" kelalta ihan pa. Ei ole rahaa ruokaan,ei röökiin,kerjäs multakin eilen muutamaa euroa rööki askiin. Sanoin vaan että haloo oisko kannattanu miettiä vähän ostatko viimesillä rahoillasi ruokaa vai lähdetkö bilettämään. sanoi vaan että "älä ees sano ääneen"
ovelta ovelle, lapset mukaan. Jos joku tulis meidän ovelle ja kertois, että kerää pulloja, ihan varmasti antaisin. Nytkin meidän varastossa on varmaan kolme muovikassillista pulloja, enkä minä ja mieheni ole niitä sieltä "jaksanut" kantaa palautukseen...
kun niin monet juo pussikaljaa kun ulkona on -10 ja reipas tuuli. Lumihangestakin ne pullomeret erottuvat kovin kivasti.
pois koneen äärestä. ulos kävelylle pulloja etsimään! kyllä 10 euroa ehtii jouluaattoon mennessä saamaan kasaan. Sitten kirppikselle.
nämä perheet ovat täysin yksin. Ei ole ystäviä, ei isovanhempia, ei sukulaisia, ei kummeja, ei ketään?
Kuulostaa jotenkin hirveän surulliselta. Meille ainakin suurin osa lasten lahjoista tulee muilta kuin meiltä vanhemmilta.
Itse harvoin käyn alennusmyynneissä vaan ostan ympäri vuoden alekoreista/-tangoista, joissa myydään hyllyyn pyörimään jääneitä yksittäisiä kokoja.
Viime viikolla ostin viimeiset joululahjat, yksi poika saa kivat housut, maksoi 5€ ja toinen poika saa hauskan Bamse-paidan, maksoi 4€.
Tyttö sai barbien vaatepaketin, maksoi 5€
Kahdelle pojalle ompelin koristetyynyliinat vaikken ole hyvä käsitöissä niin ne onnistui hyvin.
Lasten toivelistoihin voi vaikuttaakin, ohjata vähän toiveita tyyliin että eikö olisi mukava jos saataisiin joku peli jota koko perhe tykkäisi pelata? Tai sinulla oli vähän pikkuhousuja, toisikohan pukki niitä lisää?
Ja ei siltä lahjalistalta tarvitse kaikkia hankkia, osta se mieleisin ja muu sitten jotain muuta.
Itse ilmoittelen toivelistalta sukulaisille sopivan hintaiset ja itse ostan muuta tarpeellista.
Nyt tytär toivoi vauhtitassua ja sen saa kun mummo sen osti, poika toivoi kelloa ja sen saa kun kummisetä sen ostaa.
Lisäksi toivoivat pelikonsolia, kun äiti ja isi alkoi juttelemaan että olisipa se mukava kun pukki toisi sellaisen koko perheelle yhteiseksi lahjaksi. Pelikonsoli luki jokaisen lapsen toivomuslistassa ja sen saavat kun me itse sen ostimme.
kunhan sanoin, että se olisi minusta ehkä huono ratkaisu, sillä niitä lahjatoiveita ja -tarpeita ei aina tiedä niin hyvissä ajoin ennakkoon.
Ja monellako köyhällä on heti joulun jälkeen laittaa rahaa ensi vuotta varten?
Eli vain mun ajatusta, ei väittämistä.
ja huolehtia asioista etukäteen, ei edes niin helposti jousu tilanteeseen että ollaan rahattomana ja työttömänä.
Tunnolliset, ahkerat ja organisoinnin osaavat on koulunsa käyneet ja töissä hyvillä tuloilla (vähän kärjistetysti)
perhe on oikeasti köyhä, niin kyllä niitä pulloja kerätään ympäri vuoden ja ruokaan se raha menee. Oikeasti niillä voi saada hyvät rahat. Poikani kerää pulloja ja aina välillä vie satasen pankkiin tilille. Ja jotkut äidit kauhistelee, kun lapsi tekee niin "saastaista" hommaa :(
Kirpparilta saa hyviä lahjoja 0,50-3 euroa hintaluokassa.
ja kesälomareissulle kun lähdetään saa lapset viedä ne pullot kauppaan ja saavat niistä saatavat rahat taskurahaksi reissuun. Viime kesänä saivat 60€ niistä ja ei etsitty pulloja tietoisesti vaan jos pullo oli parkkipaikalla sopivasti niin heitin peräkonttiin ja jos näin lenkillä pulloja niin laitoin ne rattaiden koriin.
Lauantai tai sunnuntai aamuna pussin kanssa puistoja kierttämään ja jo löytyy teinien jäljiltä pulloja.
ja huolehtia asioista etukäteen, ei edes niin helposti jousu tilanteeseen että ollaan rahattomana ja työttömänä.
Tunnolliset, ahkerat ja organisoinnin osaavat on koulunsa käyneet ja töissä hyvillä tuloilla (vähän kärjistetysti)
Tämä tunnollinen, ahkera ja organisointikykyinen nainen, joka aikanaan valmistui lukiosta lähes kympin keskiarvolla, sattui väsyttämään itsensä lasten hoidolla siihen pisteeseen, että sairastui kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Maniavaiheen toilailuissa meni työ (akateeminen koulutus), perhe, ystävät ja terveys vielä samassa hötäkässä.
Siitäkin suosta toki noustaan noilla piirteillä, mutta köyhänä ja työttömänä ollaan tässä selviytymisvaiheessa oltu.
Tarinoita on monenlaisia, eipäs yleistetä!
Ja lapsille on lahjat kyllä.
paketit olen varannut jokaiselle perheenjasenelle. pojan koulukaverista kyse ja olen ystava aidin kanssa.
Kyllä todellakin ON tiukkaa. Mitään turhaa en ole ostanut. Olisi luksusta ostaa jotakin ihan todella turhaa! Melkein tulee itku kun sitä ajatteleekin.
mutta eihän lahjoja aina tarvitse ostaa? Niitähän voi ommella esim. tytän nukelle vaatteita, lapsille kutoa villasukkia/lapasia, pussilakanoita, leluja voi myös ommella. Askartelemalla saat pojalle hienon pahviauton, taikka tytölle nuken. Nukkekodinkin voi askarrella, ja halvalla saa. Takaan ! Joten käyttäkää mielikuvitusta. Vaikka et olsikaan mikään käsillätekijä, voi hyvin onnistua nuo, eikä lapset ole niin tarkkoja, eivätkä vaadi priimusta.
Hauskaa ja onnellista joulua kaikille!! :)
No mulla oli hyvät säästöt koottuna pitkin vuotta ns.niistä pienistä jutuista mitä mainitsittekin...mutta erosin lasten isästä syksyllä ja kaikki säästöt mennyt koulumatkoihini,ruokaan,vaatteisiin ja laskuihin ennen kuin tuli päätökset asumistuista,lapslisäkorotuksista.Nyt saan kyllä tukia (en vielä alatustukia koska tapaaminen vasta tammikuussa) mutta ei oikeasti ole nyt tänä jouluna rahaa ostaa siskonlapsille,kummilapsille,isälle,äidille,veljelle lahjoja...omille ostan yht.20e jotain,loput menee tämän kk lapsilisistä sähkölaskuun ja bensaan ja loput laskut jää roikkumaan ja odottamaan tulojen kohennusta joskus ensi vuodelle.
no tämä joulu nyt tälläinen ettei jouluruoilla niin herkutella ja uusivuosi menee ilman mitään erikoisuuksia.
puinen labyrinttipeli 2€, tammi ja mylly -lautapeli 0,50€! Molemmat olivat todella hyvässä kunnossa, joulupukinkonttiin molemmat menevät meidän 6 v:lle.
Siellä oli kirppari väärällään lasten leluja ja vaatteitta kaiken ikäisille.
Nyt vaan niitä pulloja keräämään ja kirpparille ostoksille, kyllä saa lapset paketteja!