Prkl, pomo rupesi "vaatimaan" että olis mentävä töihin huomenna vaikka
lapsi sairaana ja lainkin mukaan mulla olis oikeus alle 10v lasta hoitaa se 3vrk jos ei muita hoitajia oikein ole saatavilla.
Painotan vielä että ei ole mummoja, naapureita, kummeja tms jotka sairaan lapsen ottais ja mies oli viimevkolla jo 3-päivää lapsen kanssa eli työnsä kasaantui jo silloin.
Nyt sitten pomo odottaa vastausta menenkö vaiko en ja minähän en tuota lasta jätä yksin limaansa kakomaan..
Kommentit (80)
ei oo ottanu yhteyttä siihen varsinaiseen työnantajaansa. Luulisi, että se joka sut on palkannu ja jolle olet vastuussa, kertoo myös miten tää asia hoidetaan...
Juttelin hetki sitten pomoni kanssa ja lyhyesti sanottuna, hänen sanansa: "ei sinun tarvitse toimittaa lääkärintodistusta jos sairaan lapsen kanssa kork.3-päivää".
Ja yhden kerran olen ollut 4-päivää eikä siitäkään tarvinnut mutta se päivä nro4 oli palkaton.
ap
APtä kohtaan loppui siinä vaiheessa kun hän ilmoitti että lääkärintodistuksen hakematta jättäminen on hänelle periaatekysymys. Jos on kerran jo käynytkin lääkärissä... hohhoijaa.
Enkä kyllä lainkaan ymmärrä kommenttiasi???
Tämähän on periaatekysymys jos mikä!!
Minut palkannut pomo EI ole todistusta vaatinut, päinvastoin!
Laki antaa vanhemmalle oikeuden hoitaa alle 10v lasta joka sairaana varsinkin jos hoidon järjestyminen muuten hankalaa/jopa mahdotonta
Ja sinustako minun todella pitäiis maksaa uudesta yksityisellä käynnistä lappusen takia jota en _oikeasti_ tarvitse työnantajalleni vai mennä tautipesään jo valmiiksi sairaan ja alentuneen vastustuskyvyn omaavan lapsen kanssa jonottamaan lappusen saadakseni?
Tai hakea itselleni pöpö, lapsihan toki pärjäisi sen aikaa yksin, senhän kortin ottaisit esille seuraavaksi.
ap
Terveyskeskuksessa ei kauaa mene, kun hoitajalta sen todistuksen haette. Ei tartte maksaa yksityiselle, tuolta tk:sta saatte sen ilmaiseksi. Niin muutkin tekee, miksi sinä et voisi? Puolustat kovasti omia oikeuksiasi, mutta muista, että myös työnantajalla on oikeus vaatia se todistus tai jättää palkka maksamatta.
olet pitänyt vapaata jo yli kolme päivää, ei sulla enää ole oikeutta mihinkään hoitovapaisiin.
päivä on sitten palkatonta (oikeus 4 päivän poissaoloon tulee laista, mutta palkanmaksu on määritelty jokaisen alan TES:issä).
olet pitänyt vapaata jo yli kolme päivää, ei sulla enää ole oikeutta mihinkään hoitovapaisiin.
päivä on sitten palkatonta (oikeus 4 päivän poissaoloon tulee laista, mutta palkanmaksu on määritelty jokaisen alan TES:issä).
saa olla pois vaikka kaksi viikkoa, jos lapsen sairaus niin vaatii. Oikeus kun on "pakottavan perhesyyn" takia saada palkatonta. Joten sinänsä tuo neljän päivän oikeus on aika häilyvä. Ainakin sen ylimenevästä osasta ja kyllä jo neljänneltä päivältäkin hakisin todistuksen.
Kunnallisella puolella voi olla 3 päivää pois töistä lapsen sairauden vuoksi palkallisena. Palkattomana saat olla pidempäänkin. Ja lääkärintodistus yms. voidaan vaatia, mutta siitä pitää ilmoittaa jo heti kun työntekijä ilmoittaa poissaolostaan.
Ja jos ap:n mies on ollut lapsen sairauden vuoksi jo 3pv pois töistä, niin ap:lla ei ole oikeutta tuohon 3pv, siis jos kyseessä sama sairaus. Eli vanhemmat eivät voi olla 3+3 päivää pois palkallisena. Tosin kukapa sitä nyt mainitsee työnantajalleen, että puoliso oli jo pois töistä nuo päivät.
Ja ne sinkut yms. jotka eivät ymmärrä miksi voi olla lasten vuoksi pois töistä, niin vois kertoa, mihin ne muksut sitten laitetaan, kun päiväkotiinkaan ei sairasta lasta saa viedä. Ja kun mummut ja papatkin asuvat kaukana ja ovat vielä työelämässä, samoin kummit ja naapurit. Ja jos lapsi on todella kipeä, niin eniten hän silloin tarvitsee omia vanhempiaan.
Itse olen kunnallisella puolella ja kertaakaan, en ole tarvinnut lääkärintodistusta lasteni poissaolojen vuoksi. Tosin jos lääkäriin lapsen joudun viemään, niin aina varoiksi pyydän todistuksenkin.
kertoo että tämä on VASTA toinen kerta kun syyskuun jälkeen joutuu olee pois töistä. Minusta tuo on kuitenkin aika paljon, viimeksikin olit kuitenkin monta päivää eli nyt olet ollut jo 6 päivää pois töistä. Aika paljon mielestäni. Ja omat sairastelut varmaan vielä päälle? Olet kuitenkin vasta aloittanut töissä, niin mielestäni on ihan oikeutettua että työnantaja vaatii niitä todistuksia.
Itse aloitin maaliskuussa uudessa työssä ja tähän mennessä poissaolopäiviä lapsen sairauden takia (ja muistakin syistä) on ollu tasan kaksi. Yhden kerran alkusyksystä ja tänään toinen päivä. Kun soitin aamulla pomolle ja kerroin että lapsi on sairaana, hän sanoi heti että täytyy hakee lääkärintodistus myös tästä yhdestä päivästä. Ja niinhän me käytiin terveyskeskuksessa, ei mitään ongelmaa.
töissä sanottiin että 3 pv aikana on löydyttävä hoitaja esim. MLL:n hoitaja. Tuntui tosi pahalta kun oma lapsi ei ollut edes päiväkotiin tottunut niin sit joku vieras kotiin hoitamaan ja vielä sairasta... Mut tosiaan ihmettelivät kun en ollut yhden päivän aikana ehtinyt hommaamaan MLLn hoitajaa.
kyllä hyvin useisiin ns. valkokaulustyöpaikkoihin kuuluu työsuhde-etuina esimerkiksi mahdollisuus lastenhoitopalveluihin. Ja palkkataso on huomattavasti parempi kuin Suomessa, ainakin omalla alallani. Palkat ovat sitä tasoa (yhdistettynä matalaan verotukseen), että monilla onkin kotona lapsilla hoitaja, toisin kuin täällä. Euroopassa kovin rysäys on ilmeisesti(?) odotettavissa Saksassa, jossa työntekijöiden asema on vielä huomattavasti parempi (esim. irtisanominen käytännössä miltei mahdotonta monella alalla) kuin Suomessa ja palkat selvästi kovemmat. Toistaiseksi tästä vain ei ole merkkejä vielä samalla lailla kuin Suomessa, jostain kumman syystä.
vaan mielellään aina halvimmassa mahdollisessa paikassa maan päällä. Tällä hetkellä vielä Kiinassa ja Intiassa, mutta todennäköisesti sieltä siirrytään esim. Afrikkaan (jos vain osaavaa työvoimaa löytyy), sillä Kiinassa ja Intiassakin on palkkataso koko ajan kasvamaan päin, ja työntekijöiden asemakin paranee. Tiedän sen jo siitä, mitä siellä alihankittu työ maksaa, se nimittäin kallistuu koko ajan ja alkaa jo lähestyä Euroopan hintoja. Tämä on niin monimutkainen kuvio, että tämä ketju ei ole oikea foorumi tälle sinänsä mielenkiintoiselle keskustelulle.
No herranen aika
meistä hyvin suuri osa tekee vähintäänkin jonkin verran töitä kotoa käsin etänä lasten sairauspäivinäkin. Monet eivät siis edes käytä oikeuttaan sairaan lapsen hoitovapaaseen, vaan siirtyvät silloin vain tekemään töitä kotona (lapset huutavat taustalla puhelinneuvotteluissa tämän tästä, ja näin on käynyt itsellänikin). Tunnet asioita aika huonosti, jos kuvittelet, että esim. juuri Nokian yt:t johtuvat sairaspoissaoloista ylipäätään. Kyllä ne syyt ovat pikemminkin globaaliin maailmantalouteen liittyviä ja ylipäätään vapaaseen markkinatalouteen, jossa sijoittajille ei mikään voitto koskaan riitä.
Sä voit myös
paljon poissa töistä lapsen sairastamisen takia. Mies tosin on hoitanut osansa myös. Ja minun työssäni mun tilalle pitää hommata sijainen jos vain mahdollista. Eli mielellään ei olisi pois mutta minkäs teet. Ja niille tosiaan, jotka luulee, että on ihana notkua kotona kipeän lapsen kanssa, joka valvoo kaikki yöt sairastellessaan. Siivoat hänen oksennuksiaan, niistät nenää. Kuuntelet itkua kun on kipeä, tai kuuntelet kitinää kun on jo sen verran virtaa, että jaksaisi tehdä jotain mutta kun tyhmä äiti ei päästä ulos pakkaseen 5:n päivän kuumeilun jälkeen. Olkaa hyvä, tulkaa hoitamaan sairasta lasta mun puolesta. Minä voin ihan mielelläni mennä sinne töihin. Kyllä siellä helpommalla pääsee. Nimim. viikko sairastuvalla ja loppua ei näy.
hommata ilmaisen tai palkata hoitajan. Tähän hommaanhan se vanhemman kolmen päivän loma on tarkoitettukin.. Mutta kun sekään ei tunnu menevät jakeluun ihmisille. Noh, turha sitten itkeä, kun kaikki mahdolliset toiminnot (Nokia, Finnair, Stora Enso jne jne jne) siirretään ulkomaille, ehkä jossain vaiheessa työntekijäväestö herää, että olisin voinut ehkä sittenkin antaa vähän periksi näistä älyttömistä, ikiaikoja sitten liittojen sivuille kirjatuista eduista.
eihän se nyt mistään pelkistä sairauspoissaoloista johdu!! Vaan työntekijöiden älyttömistä eduista ja vaatimuksista. Kts. esim. Finnair ja Stora Enso (vuonna 2005 lähtien). Suomessa on liian kallista teettää mitään työtä. Mutta täällä mennään ihan siihen suuntaan kuin esim. etelä-Euroopassa. Siellä ei todellakaan hoidella lapsia palkallisesti yhtään päivää, liekkö näin itsekään sairastetaan saatikka äippälomailla 9 kuukautta. Mutta aika näyttää. Maailma muuttuu, se on jämpti se.
Eli työt siirretään juuri sinne halppismaihin, oli se sitten jatkossa vaikka Afrikka. Nyt se on Kiina, Intia jne. Mutta sitten tänne jäävillä aloilla/työpaikoilla siirrytään etelä-Eurooppalaiseen (ja myös Jenkkilä ainakin), jossa työntekijöiden etuja on se, että saat tehdä työtä, josta saat palkkaa. Jos et tule töihin, et saa palkkaa, oli syy mikä tahansa. Valittavaa, mutta itsepä olemme itsemme tähän ajaneet.
että siellä jenkkilässä ne valkokauluksiset sitten tekevät niitä töitäkin vähän enemmän kuin 40h/vko.. Ja lomiahan siellä ei saa kuin viikon pari vuodessa, ainakin tavan duunari, jolle ei myöskään lapsenhoitopalveluita tarjota.
Ystäväni mies on siellä valtion palveluksessa, joten täytyypä tarkemmin tiedustella näistä heidän työsuhdeasioista.
ole mikään "vasta TOINEN" kerta, jos kolmen kuukauden aikana on kaksi kertaa ollut pois töistä useamman päivän.
että jos Suomessa on (onneksi) saatu neuvoteltua sellainen tilanne, että työntekijä saa sairaan lapsensa kanssa olla kotona tietyin ehdoin, niin miksi muut työntekijät syyllistävät työtoveriaan tämän oikeuden käyttämisestä. Eikö se ole työnantajan tehtävä huolehtia että työntekijöitä on riittävä määrä tehtävään työhön nähden?
Tätä en ole ikinä koskaan ymmärtänyt. Tai no ymmärrän sen että "primäärinen aggressio" suuntautuu siihen ilmiselvään kohteeseen (poissaolevaan kollegaan) mutta eikö aikuisen ihmisen pitäisi osata ajatella että jos vastakkain on ihmisten hyvinvointi ja taloudelliset säästöt (saako työntekijät ottaa tarvittaessa vapaata henkilökohtaisista syistä vs. tehdäänkö työt jatkuvasti maksimiteholla jolloin kukaan ei "voi" olla poissa), niin on ensisijaisesti työntekijöiden etu että työmäärä on inhimillinen.
Ja eikö tähän päästäisi aika helposti sillä että muut ei hoitaisi paniikissa niitä poissaolevan töitä, vaan tekisivät sen minkä ehtivät. Työnantajan tehtävä on huolehtia että työntekijöitä on sen verran, että tarvittaessa saadaan parin poissaolijan työt hyvin tehtyä. Eihän se että lapsi sairastaa, työntekijä sairastaa jne jne. ole mikään poikkeuksellinen tapahtuma.
Suomessa on liian hyvät edut työntekijöillä, joita he raukat eivät edes eduiksi tajua.
eivätkä hankkineet itse rahaa.
ap jättäisi lapsen kotiin yksin ja menisi töihin ja lapsi kuolisi...Tulisi otsikot iltapäivälehtiin...Löisin vetoa että palstalla kauhisteltaisiin millainen äiti jättää sairaan lapsen yksin kotiin, joku kauhea uraputki-ihminen varmaan...
Kaikkia sinkkuja ei haittaa muuten auttaa jos jonkun lapsi on sairas, tehdä enemmän töitä.
Olen itsekin lapseton.
Näin se menee tällä palstalla ja naisten maailmassa varsinkin, toisia nokitaan, kritisoidaan ja arvostellaan suu vaahdossa ja kiillotetaan sitä omaa kruunua sen minkä kukin ehtii ja voi.
Ajatellaan lisäksi mustavalkoisesti ja ollaan suvaitsemattomia niin kyllä on hyvä olla ja elää.
Sanokaa mitä sanotte mutta se todellakin on vähän jos koko syksynä ei ole flunssia, vatsateuteja tai mitään muutakaan sairasteltu kukaan meidän parheessä ja sentään 800 lapsen koulussa kumpikin ovat ja minä itse päivittäin kymmenien, itse asiassa jopa 100 lapsen+usean kymmenen vanhemman kanssa tekemisissä. Ihan siis kättelytasollakin koska esittäytymistä yms puolin ja toisin.
Ja kertokaa mikä haukkumisen kristeeri sekin on jo on peräti 3vrk lapsensa kanssa/tauti??
Raahaatteko te muut vaikkapa kuumaisen lapsen 1-2pvän jälk hoitoon tai kouluun??
Kuumehan saattaa kestää jopa viikon puhumattakaan näistä flunssista joista lääkäri sanoi että voivat kestää 2-3vkoa ja jälkitautien riski suuri, itsellänikin tuli jälkitaudit eli liki vkon kestävä huimaus, otsaontelo-ja tasapainoaistin tulehdus jne sen "pienen" flunssan takia jota ei malttanut parantaa kuin pari päivää ekalla kierroksella.
Pläääh ja huoh, ei tämä kannata, valuu kuin vesi hanhen selästä joten onkin sopiva hetki aloittaa joulutauko palstan annista, ehkä näemme ensivuonna.
ap*yhdelle kumartaa niin toiselle pyllistää ja itseään kun ei voi kloonatakaan ja aina pitäis kaikkien osapuolten parasta ajatella ja joskus jopa sitä omaa napaa tai lapsensa napaa ihan ekana*
Eli tänään on toinen päivä kun olen tuon lapsen kanssa, ma olimme töissä ja lapsi koulussa, koulun jälk olo oli niin paha että meinasi tikahtua klimppeihin.
Liitosta muuten sanoivat ettei työnantajalle kannata koskaan olla liian rehellinen, virkailijan sanoja lainatakseni "sieltä tulee töpinällä turpiin silloin".
No, tähän asti olen ollut prikulleen rehellinen ja mikä onkaan vastine:/
ap
ketään ei velvoittaa maksamaan mll hoitajia.
Työnantajalla on toki oikeus vaatia todistus, tosin th:n todistuksen pitää riittää myös (omalla kustannuksella ei tarvitse lääkäriin mennä, jos julkiselle ei saa lääkäriaikaa). Ja tämä tieto on liiton lakimieheltä saatua, tästä kun oli taannon kinaa myös omassa työpaikassani.